PAROCHIEBLAD VAN IEPER
ZONDAG 5 APRIL
Palmzondag
't Is Paschen
Geneeskunde
ZEVENDE JAARGANG
1936
NUMMER 3
DE TUINKLOKKE
De Tuinklokke
verschijnt
tienmaal *s jaart
Inzonderheid van Sint-Maartens
Administratie
Janseniusstraat, 5
We vierer. den verjaardag der blijde intrede van
Jesus in Jerusalem: toen de menschen hun bovenklee-
deren als zooveel tapijten uitspreiden op de straten;
toen ze met palm - en olijftakken .zwaaiden; toen het
dreunde van den zegezang Hosanna den Zoon van
David 1 Leve de Christus-Koning I
De plechtigheid van Palmzondag is te leper ge
groeid tot een machtige Christus-hulde, waaraan onze
bevolking met hart en ziele deelneemt.
Zij weze nogmaals de heerlijke .inzet van een god
vruchtig meeleven van de Kerkelijke Diensten der
Goede W(eek
Vandaag zou onze T uinklokke, hoe klein zij
ook weze, zoo hard willen luiden dat uw huizen
ervan dreunendat uw harten ervan breken I
Bing bong bang I
Bing bong bang I
Vandaag wil onze Tuinklo kke het uitbazuinen
christene menschen, 't is Paschen te wegel
Na de lange, donkere en koude wintermaanden,
rijst 't zonncke, als nooit zoo schoon en frisch, aan
d' hemeltrans en giet, met volle stroomen, licht en
warmte en lente uit 1
'Is Paschen: 't is nieuw levenl
Tijd van herleven voor de geheele natuur 1 Ziet de
boomen hoe ze botten en bladen schieten 1 Ziet de strui
ken en planten, hoe zij aan 't bloeien gaan I Hoort de
vogels, hoe ze zingen I
'Is Paschen: 't is nieuw levenl
Tijd var. herleven voor de menschen 1 Ziet uw kin
deren. Ziet ze spelen, loopen, dansenhoort zé kraaien
van leute en van genot. Ziet uw zieken en krankenziet
uw oude menschen: 't blijde zonnetje al door het open
vensterraam brengt hun licht en warmtenieuw leven I
Voelt ge zelf niet hoe ge herleeft, hoe nieuw bloed u
door de aderen stroomt en frisscher krachten u be
zielen
'Is Paschen: 't is nieuw levenl
Tijd was 't van herleven voor den goddelijken Mees
ter 1 Dood was Hij, gestorven aan een kruis. Begra
ven was Hij, in een steenen graf, met een zwaren steen
gesloten, met het zegel der Joodsche Oversten ver
zegeld, door de soldaten bewaakt. Maar dood en graf
en steen en zegel en soldaten: 't moest al begeven:
glorierijk verrees Hij uit den dood en 't graf.
't Was Paschen. 't was nieuw levenl
En gij Is 't winter ook en koude en donkerheid,
s 't dood misschein daarbinnen in uw ziel
Och, komt I Het worde lente in ul Het worde licht I
Het worde warm! Nieuw leven stroome weder in uw
ziel I
Bing bong bang 1
Bing bong bang 1
Och, komt! Belijdt uw zonden in den biechtstoel
de priester zal u een vader zijn, vol medelijden en vol
goedheid. Hij helpt u op te staan uit den dood der
zondehij helpt u verrijzen uit het graf
Och komt 1 Doet nieuwe krachten opkomt knielen
aan des Heeren Tafel; komt, voedt u met het Lichaam
en het Bloed van Jesus, in de heilige Communie.
't Zal Paschen zijn: nieuw leven ook
voor uI
In een Fransch tijdschrift behandelt dokter Henri
Bon het onderwerp De geneeskunde en de sacra
menten
Daar zegt hij onder meer dat vele moderne geleerden
de zegenrijke uitwerking loven van de ontlasting van
het geweten door de biecht, en dat die ontlasting sterk
meehelpt om de zieken op te helpen.
De geleerde Fiessinger verklaarde Het is heel zeker
dat de biecht bij alle depressietoestanden werkt als een
soort heilzame balsem. Al had een geniaal dokter de
biecht uitgevonden, dan nog zouden wij die biecht moe
ten loven.
En Brière de Boismony schreefVindt een beter
middel dan de biecht om de gewetensangsten te bestrij
den en wij zullen gelukkig zijn het te geven aan dui
zenden lijdende zieken, die vertroosting noodig hebben».
Wie zou nog den heilzamen invloed van de Biecht
durven loochenen