Als de groote klokke luidt De klokke Iwdt, de Reuze komt uit Keer u eens om, Reusje, Reusje, Keer u eens om, Reusje komt Wat ze zouden doen Reusje aan zijne medeburgers Ja de groote klokke is aan 't luiden. Er is storm in Vlaanderland Deze die overtijd Yper verdrukten, de nonnen verjoegen, de scholen vergeusden en de stad tot over den kop in de schulden staken, willen nog eens het hoofd rechten! Ja maar, halte la!... alzoo niet gehoerd.'t Reusje springt uit zijn kot en roept zijne medeburgers toe met zijne forsche donderende stemme De geuzen blijven weg van hier Ja weg van hier De Reuze is hier Keer u eens om, Reusje, Reusje Keer u eens om, Reusje komt S Wat't is juist als Yper aan 't groeien en bloeien is, als onze stad onder het twaalf jarig wijs bestier der katholieken zoo schoon en net wordt, door de talrijke en nuttige werken die men er verricht zonder een centiem nieuwe lasten te moeten leggen! 't Is juist dan dat 't geuzenboeltje, waarvan elders niemand meer en wilt,hier van zijnen bonjour zou willen maken Ge gaat het moeten vangen jongens 1 Ik geloove dat ge peist dat de Yperlingen geen memorie meer en hebben!... Dat ze vergeten hebben hoe zij over twaalf jaren bestierd werden Neen nooit en zullen zij vergeten hoe zij alsdan gebogen gingen onder 't slavenjuk der gepattenteerde fra- massons Hoe zij getergd wierden van de geusche dwingelanden. Hoe er maar werk was voor dezen die, kruipende, de verlakte botten kusten van dat sanfoetervolkje t Nooit en zullen onze arme christene yper- sche ouders vergeten hoe ze kiezen mochten: sterven van honger of de ziele van hunne kinders aan het duivelsgebroed overhan digen We zien ze] nog door onze straten trekken de snikkende en ontroostbare La- motjes... 't Reusje heeft nog in zijn neusje de reuke van de frikadelletjes en daaromme zingt het met de meeste overtuiginge van zijne rond borstige ypersche ziele Ons Yper, ja, blijft katholiek Ja katholiek Weg Nolfjes kliek Keer u eens om, Reusje Reusje Keer u eens om, Reusje komt Den 23 Augusti 1902 het Weekblad schreef (eerste bladzijde, eerste kolom) Ziet ze maar fladderen die rokskens zoo zouden we thans ook kunnen zingen van de Paterkens en de Nonnekens, welke tegen woordig bij onze zuiderburen het vendel opsteken, lijk pissende koeien den staart, tegen petit père Combes,'nen min godvruch- tigen Franschman, die bet geneeskundig vak van Drieske Nijpers heeft opgevoerd, tot de voortreffelijkste remedie om do republiek te verlossen van 't ongediert der papen. Al spotten en gekken een zot zegt zijn gedacht. Reusje Medeburgers Als de katholieken strijden voor hunne partij, de grondzaak is altijd a de godsdien stige kant van 't leven Hij zou wel een voudig zijn, deze die beweert, dat de poli tieke gezindheid in ons land, niets anders is dan Staatskunde; bestier van tijdelijke be langen en huishoudkunde! 'tIs meer dan honderd jaar dal men bestatigt hoe de poli tieke, in Belgie, in Vrankrijk, in Spanje, in Italië, een strijd is tusschen den godsdienst en de goddeloosheid. Van den eenen kant is het de katholieke partij, die schermt voor haar geloof, hare godsdienstige rechten en vrijheden en van den anderen kant, komen gedurig nieuwe partijen, liberalen, progres sisten, radikalen, socialisten, anarchisten, en die allen, hoe verschillig in vele punten, toch hierin onveranderlijk eens zijn dat zij eerst en vooral in al hunne werken en daden, tegen den katholieken godsdienst zijn Waarom zijn zij niet vijandig aan de protes tanten, aan de schismatieken, aan de joden 't Is omdat de katholieke leering,de eenige ware en oprechte is Ongelukkiglijk zijner veel menschen die den katholieken strijd onder zijn waar oog punt niet aanschouwen. Zij vinden daar niets anders in, dan een tijdelijk voordeel, mis schien voor bun zeiven; of eene persoonlijke voldoening, omdat een vriend in die partij x x x V

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1903 | | pagina 5