Een tweede woord van Reusje aan zijne lievelingen de werk menschen het gelijk of men aan ChristusConfucius MahomedBrahmaBoedha of Luther ge looft. Dus Op 12n September schrijft het Een der hoofdprinciepen van de libera len is gewetensvrijheid. Dat wil zeggen, de vrijheid van te denken en te gelooven,ceen eeredienst aan te kleven WELKE NAMEN" DEZE OOK MOGEN DRAGEN. Ten tweede .- 't Weekblad is TEGEN den katholieken godsdienst Ja zelfs LOO CHENT HET 'T BESTAAN VAN GOD Wij moeten geen ander bewijs geven dan dat artikel verschenen in Reusje, n 4. 't Weekblad, in nummer van 20 september, spot daar met de processiën en noemt zé Karnavalstoeten^ooge^eid ingericht ter eere Gods, ALSOF DE ONGEKENDE AI - MACHT, DIE MEN GOD NOEMT, derge lijke kinderachtige kluchtsgelen tot hare vereering behoefde Pouak Is dat 't volkske Weg met het goddeloos gespuis Menschenfoppers achteruit Uwe maskers moeten af, en zullen af. Ge zult met Reusje te doen hebben En Reusje zal desnoods uwe propere lastertaal herinneren die gij tegen Sint Al- phonsius uitgebrabbeld hebt, is 't verstaan In plaatse van 't werkvolk uit te schelden voor mestrapers, zoudt ge zelve beter doen wat min in de vuiligheid te nestelen. Reusje. Mijn goeie vrienden, 'k zal u nog een woordeke zeggen, omdat ge zoowel mijn eerste schrijven gevolgd en verstaan hebt. Ziet ge Had Reusje nu geen gelijk van te beweren dat 't werkvolk een gezond ver. stand heeft en een rechtschapen herte, en dat ze, een keer dat ze klaar zien, recht geven aan wie recht toekomt Ge weet nog wel, nietwaar, dat Reusje u vroeger gezeid heeft dat de politieke den dag van vandage geen politieke meer en is, maar nen strijd tegen God zelve En ge hebt gezien dat 't alzoo is. Al dat niet en deugt onder de rijken en geleerden vallen uit tegen al dat goed is, tegen God en kerke en priesters,tegen kloos- teizusters en goê scholen,tegen al de brave, katholieke menschen. Dat ze redens hadden, 'k zou 't verstaan maar ze en hebben geen. 'k Zou ook nog .verstaan dat ze nen keer verschillen van gedacht over stoffelijke za ken, hij voorbeeld, of de schole die moet gebouwd zijn vier of vijf vensters moet heb ben, tien of twaalf meters lang zijn, enz... Maar 't en is alzoo niet Ze zijn tegen de goê menschen, tegen de priesters en de katholieken, omdat de die GOED zijn in andere woorden ze doen kwaad om kwaad te doen. En zoo komt het dat ze God zelf beschim pen en belasteren, gelijk gij in m 4 van Reusje hebt kunnen lezen. Bemeket wel dat Reusje hier spreekt van de hoofdende kopstukken onder de liberalen. 't Is anders gelegen met 't werkvolk, 'k Weet ik wel, er zijnder onder de werk menschen, zelfs onder de lezers van Reusje, die ook somtijds uitgevallen hebben tegeé Godsdienst en papen en kaloten. Maar dat en is niet juiste 't zelfste... Ziet wel dat Reusje 't werkvolk kent en geerne ziet. Hoe en is dat 't zelfste niet? Omdat de rijke kopstukken dat doen we tens en willens, meestal uit loutere kwawil- ligheid, omdat ze opperwaard uit zijn tegen God en godsdienst en godsdienstige men schen. Integendeel de werklieden en zijn daar niet tegen, en als t gebeurt dat er eenige nen keer meêklappen, t is omdat ze verblind en verleid geweest zijn door de liberale kop stukken. Jamaar, 't is zulk duivelsvolk, peis-je Enèe, 't is alzoo Reusje beweert dat er geen een werkman tegen de priesters en de goê katholieken en is, en dat ze geen redens en hebben ook G hebt dat wel verstaan, niet waar Reusje gaat u vandage nen keer toogen dat er nie mand onder u tegen de nunnen en de chris telijke scholen en is ter contrarie, ge ziet allemaal de nunnekes fraai geerne... en ge meugt ook En pertank er zijnder onder u die wel nen nen keer zouden durven roepen dertegen, en nen keer uitvallen, in d'herhergen... Maar dat en is hun gedacht niet. Hoe komt dat ton Altijd dezelfde historie. Ze ên opgemaakt geweest... en ze kennen hun liedje van buiten. Is 't alzoo niet Algelijk, als 't mis is, en "t is mis ze meugen niet voortdoen Dat is klaar, eh Als de mensch nen keer ziet dat hij gemist heeft, wilt hij verstandig zijn, hij zal veranderen... Dat ware toch te dom van te zeggen 'k ben mis, maar 'k ga algelijk voortdoen. Ewel, ze gaan zijder ook veranderen, ach ter 't geene da 'k ga zeggen. 't En is wel geen nieuws, maar lijk Reusje den anderen keer zeide, ze en hebben er nog niet vele op gepeisd, met dat ze altijd op hun werk zijn. Maar 'k wete ik wel dat ze een half uurke zouden uitsplijten om Reusje te lezen Leest nu aandachtig 'k zal 't kort trek ken. Ge kent de Lamotjes, is 't geen waar Zegt e keerzou-je gijder daarmeê ge diend zijn dat. de Lamotjes moesten wegge" jaagd worden V En ai de andere nunnen die hen bezighou den met de kleine kinders, zoudt ge dedie willen zien wegbustelen En uwe vrouween uwe kinders wat zouden zij ervan zeggen?.... Jamaar, zegt gij, 't is klaar 't En is geen een werkman die dat begeert, 't Schilt vele bovendien I t Is al da 'k moeste weten GiJ houdt aan de nunnen, en ge hebt gelijk 1 Waar wilt ge komen daarmeê, zegt ge, nietwaar

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1903 | | pagina 12