ril
1 Mm
VAN YPEREN EN VAN het ARRONDISSEMENT.
INSCHRYVING
Zaturdag 7 Maert 1874.
Negeriste J:ier.
Nummer 427.
VANDERC-HINSTE-FOSSÉ,
ÜÜÜiPr
3 Fr, 56 C. per »J acr.
Verschynende den Zaturdag van elke week.
ÏK I1 M W JE Cd E N.
Ach ï'Siw 11., Paus en
Monlug.
Tiende Eyst.
Totael fr.
-a«
Totael fr. 13,356-59
VERVOLGDE PRIESTERS
VAN ZWITSERLAND.
Vyfde Tyst.
BEffilGT.
Yperen, 7 Maerte 1874.
Wy zullen nog al gelegendheid hebben
om van Bismark's politieke te spreken en
van den weèrsland dien de geestelykheid
biedt, en eikendeen te overtuigen dat zyne
wetten revolutionnaire wetten zyn en dat
de weèrstand voor Bisschoppen, en priesters
en katholieken eene pligt is; vandage is er
ons eene gelegendheid verschaft, te schoone
om ze te laten voorbvgaen; 't is om onze
lezers te doen zien dat liberalery onchris-
tendheid is en, ja, loochening van geheel
ons geloof en onzen godsdienst.
In de Toekomst van Zondage laetst lezen
wy de volgende woorden:
Dezen die aan mirakels gelooven zijn wel
goed... of dom! Wij, wij gelooven aan geen
bovennatuurlijk!
De wet van Jesus-Christus, de wet van 't
Evangelie, de mirakels aengemeld in 't Evan
gelie, de gratie, 't geloof, de goddelyke
deugden, de 1111. Sacramenten, de instelling
der II. Kerk, in één woord, geheel ons
christen geloof, onze christene godsdienst,
is bovennateurlyken ons zedelyk leven
moet bovennateurlyk zyn om christen te
zyn. Dus, de Toekumsl van Zondag loochent
dit allemael, en geeft voor dom alwie chris
ten is, en voor bolligheden al wat hy hou
den moet.
Dikwyls hebben wy hel gezeid, d ik wy ls
heeft men ons geanlwoord dut wy overdre
ven. maer nu doet de Toekomst zelve de
hekentenis.se. Wij. wij gelooven aan geen
bovennatuurlijkzegt ze.
Als wy zeiden dat hel onderwys, gewild
en gezocht van de liberalen, een onderwys
is legen ons geloof; dat hier, ter stede, al
de gestichten, ingerigt door de Stadsover
heid, scholen zyn tegen de christene katho
lieke scholen, men zei ons dal er een priester
was in de Looije, dat er een gevraegd wierd
in 't gemeentekollegie, enz., enz. En nu,
dezen die van eenen priester spraken, zy
zeggen nu vlakaf; Wij, wij gelooven aan
geen bovennatuurlijk'. Oordeelt een keer
over hunne regizinnigheid!
Als wy zeiden, in kiezingen in alle om
standigheden vanden slryd met de libera
len, dat er geen kwestie en was van eigent-
lyk gezeide politieke, maer dat de slryd ligt
tusschen Religie of geen Religie, tusschen
geloof en ongeloof, men heeft ons dikwyls
beschuldigd van overdrevendheid, en nu
komen de liberalen zelve verklaren dat zy
alle christen geloof verwerpen: Wij, wij
gelooven aan geen bovennatuurlijk!
Als wy zeiden en herzeiden dat het valsch-
heid was van onze liberalen als zy spraken
van godsdienst en eerbied van 't geloove,
als zy zeggen wy en zyn tegen de priesters
niet,enz.,enz.,» T waren er en nog zyn der
in 't gedacht dat wy overschraegden en
overdreven waren; en nu zog! de liberale
ToekomstWij, wij gelooven aan geen
bovennatuurlijk
T aenhalen van schandelyke historiën,
waer en onwaer, uit alle hoeken en kanten
van de wereld, en doen de liberalen niet uit
geest van zeedbaerheid en regtveerdigheid,
maer niet anders dan om alzoo het ongeloof
te verspreiden en de herten te bederven;
immers zy zeggen vandage zelve: Wij,
wij gelooven aan geen bovennatuurlijk!
Voor vandage zullen wy ons hiermee te
vreden houden; de slryd tusschen liberael
en klerikael, tusschen de liberale Toekomst
en 'l klerikale Nieuwsblad, te Yper, en is
geen ander als tusschen Religie en onreligie,
tusschen geloof en ongeloof; 't is de Toe
komst die hel een keer kluer zegt. Wij,
wij gelooven aan geen bovennatuurlijk'.
zegt zy, en daertegen zegt hel Nieuwsblad:
Wij, wij gelooven en verdedigen de boven
natuerlyke orde, de booennuluerlyke waer-
heden, de bovennaluerhjke giatie en de
christen godsdienst, die bovennulucrlyk is,
en door de 11. Kerk, bovennatuerlyke instel
ling van Christus, voorgehouden.
Nu ware 'l te wenschen dat de stryd op
dien grond bleef en dal de Toekomst in beur
herle vonde de regizinnigheid van altyd de
reden te geven van al heure aenrandingen
heur schryven en schryvelen, te weien dal
zy aen geen bovennatuerlyk gelooft; lyk of
wy in 't Nieuwsblad zeggen en bekennen,
dat wy om geen ander reden iemand en
beslryden, tenzy omdat wy gelooven aen
Christus en zyne Kerke! Dal ware reglzinnig
en eeriyk!.,.. Maer een slechte zake en kan
niet reglzinnig verdedigd worden.
Ten uaeste keer zal ik een woordje reppen
over de dommigheid van te gelooven. Wy
zyn wel goed of... dom, zegt de Toekomst,
wy zullen loogen dal de Toekomst niet goed
eu is maer dat zy verre is van fyn te zyn!!
Correspondent ion.
Iloevele zyn er aldus in het ongeluk gedompeld
JS.: lie.J WLLL^.
MEN SCHRYFT IN BY
boterstraet, 66, yperen.
en in al de Postkantooren van het ryk
1
VOOR GEHEEL MET LAND,
vooraf helaelbaer.
Men schryft niet min in dan voor een Jaer-
De aenkondiginsprvsvan IE oennemen den re«el. D
De bygevoegde nummers voor Artikels, Reklamen of
reklamen in 'l Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. Een nummer genomen op het Bureel 15 een
Aenkondigingen kosten *20 franken voor I00 afdruksels
Poperinghe-Yper, 8-15, 7-28, 9-30, 10-88. 2-18, 8-03, 9-20. Yper-Poperinghe, 6-80, 9-07. 12-08,
3-87, 6-50,8-48,9-80. Poperinghe-Hazebronck, 7-13, 12-28, 417, 7 13, Hazebrouck-Poperin-
ghe-Yper.8 33, 10-00,4-10,8-23.
Yper-Uousselaere, 7-tiO. 12-28, 6-48. Piousselaere-Yper, 9-25, 1-80, 7-80.
Kousselaere-Rrtzppe, 8-43, 11-34, 1-13, (m. 8,56,) 7-30, (9 53 Lichterv Lich ter velde - T/iottroML
4-28 m. Brugge--RottsseZ. 8-28, 12-80, 5-13, 6-42.Lichtervelde-Korlryk, 3-28 rn. Zedelgliem
Thourout. 12-00.
Yper Korlryk, 5-34, 9 49, 11-18, 2-33, 8-23. Kortryk-Yper, 8-08, 11-02, 2-56, 5 40, 8-49.
Yper-Thourout, 7-13, 12 06, 6-20, (den Zaturdag ten 5-50 's morgens loi Langliemarek Tliourout-
Yper, 9 00. 1-18, 7-45,den Zaturdag ten 6 20 's morgens van Langliemarek naer Yper).
Comen-Waesten-Le Touquet Honplines-Annenliers. 6-00, 11-80, 3-35, (den Woensd 8-40 m. 6-30, s.)
Armentiers-IIouplines-Le Touquet-Waeslen-Comen, 7-40. 2-00, 4-43, (den Woensd. 10-38 m.
8-00 s.) Comen-Waesten 8-40 tn. 9-30 s. (den Maend. 6,30 s.) Waesten-Comen 5-30, 11-10,
(den Maend. 6-80 s.)
Kortryk-Brugge,8-05,11-00,12-38,(M. 8-18,)6-53,(9 00Licht.)—Brugge-Korlryk,8-25,12-50,8-13,6-42
Brugge, Blankenkerghe, Heyst, (statie) 7-30, 11-04, 2-80,7-35. Heyst, Blankenberghe, Brugge, 5-45,
8 30, 11-30, 5-30. Blankenberghe Brugge, 6-10, 8 88, 12-06.
Ingelmunster Devnze-Gent,5-13,9-41,2-15,— Ingelmunster-Deynze, 4-30 2' kl, 7-15. Gent Deynze,
Ingelmunster, 6-58,11-20,4-39. Deynze-Inge!munsler, 9,10 2'kl. 8-20 s.
Ingelmunsler-Anseghem, 6-05, 12-10, 6,15. Anseghem-Ingelmunster, 7-42. 2-20, 7-48.
Lichiervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 6-30, 9-10, 1-38, 7-85. Durikerke-Veurno-Dixmude
en Lichlervelde, 6-55, 11-18, 3-45, 5-10.
Pixmiide-Nieuporl, 9-58, 2-20, 8-40. Nieuport-Dixmude, 7-40. 10-43, 12-00, 4-28.
Tnouroul-Osiende, 4-80, 9-15, 1-50, 8-05. Ostende-Thouroul, 7-88, 10-10, 12-28, 6-15.
Se.lzaete-Eecloo, 9.05, 1.28, 8.25. Eecloo-Selzaete, 5,38, 10.15, 4.*z*z.
Gent-Terneuzen, (statie) 8.17, 12.18, 7,25. (Antwerppoorl) 8.30, 12 40, 7 48. Terneuzen-Geiit, 6.o0
10.30,4.40
Selzaele-Lnkeren, 9.04, 1.30, 8.30 (den Woensd. 8.10 m.) Lokeren-Selzaete, 6.00, 10.25, 4.45.
(den Dyssendag 9.30).
COB.B.ESI'OIVDBIVTIEN,
KORTRYK BRUSSEL.
Korlryk v.
Brussel a.
6.4o
9.20
10,88
1 33
12.33
2.28
3.45
6.06
0.38
9.16
KORTRYK DÜ0RNYK RYSSEL.
BRUSSEL KORTRYK.
Brussel v. 8.2*2 8.*28 12.-21 8.35 6.47
Korlryk a. 8.00 10.43 2.41 7.83 8.44
RYSSEL DOORNYK KORTRYK.
Korlryk v. 7.00 10.56 2.84 5.34 8.47
Doornyk a. 7 51 11.47 3.48 6.*29 9 41
liyssel a. 8 38 11.85 4.00 6.3*2 9.58
Ryssel v. 8.20 8.28
Duoruyk a. 8 43 8.80
Korlryk a 9.37 9.47
11.08 2.28 8 20
1134 2.47 8.39
12.26 3.42 6.30
KORTRYK GENT.
Korlryk v. 6 42 12.31 3.47
Gent a. 8.01 1.32 8.03
BRUGGE GENT BRUSSEL.
GENT KORTRYK.
0.40
7.513
Gent v. 8.38 9.39 1.28 4.24
Korlryk a. 6.37 10.82 *2.49 8.31
7.21
8.4*2
BRUSSEL GENT BRUGGE.
Brugge v. 6.49 exp. 1*2.39 3,34cxp. 6.43
Gem a. 7.34 1.34 4,19 7.38
Brussel a. 8.50 4.05 8.26 9.31
Brussel v. 8.14 11.53 3.12
Gent a. 6 00 9.41 1.23 4.26 6.37
Biugge a. 7.15 10.34 2.38 3.11 7.2*2
Bedrag der voorgaende lysten, 12,18487
PAROCHIE ST-MAERTEN (YPEREN).
M. Louis Biehuyck, avocat, 15—00
Auonyme. 1 00
PAROCHIE ST-PIETERS (YPEREN).
Anonyme, S_0o
PAROCHIE ST-JACOBS (YPEREN).
Anonyme,
LASGEMARCK.
6Ime veuve Ellehoudt,
Anonyme,
Anonymes,
WERV1CK.
Un anonyme, 5—00
M. Désiré Vanden Bavière, 500
1—00
100—00
30-00
10—00
GIIELUWE.
M. L. Boone, curé,
KEMMEL.
M. Masureel, curé,
M. Vandenbussche vicaire,
Anonyme,
Anonyme,
WESTOUTRE.
10—00
10—00
8—00
1—00
1—00
-4-
VOOR DE
Bedrag der voorgaende lysten. fr. 872—00
PAROCHIE ST-MAERTEN (YPEREN).
M. Louis Biehuyck, avocat,
61. Ch. Mortier-Basyn,
Anonyme,
Anonyme,
Anonyme,
PAROCHIE ST-JACOBS (YPEREN).
Anonyme,
Anonyme,
LAN'GEMARCK.
61. Ie Curé et un anonyme,
5—00
2—00
2—00
2—00
1-00
1—00
60
VOORMEZEELE.
61. Ie Curé,
Un anonyme,
WERV1CK.
61. Van Tomme, curé,
61,n0 veuve Tranneel,
61. l'Abbé Terrier, direcieur,
61. Vanhaverbeke, vicaire,
61. Huys, vicaire,
61. L'Abbé Degrendele,
13-80
10—00
5—00
20—00
10—00
10—00
5—00
5—00
5—00
De heeren geestelijken van hel arrondissement
zidlen wel willen de inschrijvingen on tvangcn
Alle andere persoonen van goeden wilzyn
insgelijks bekivaem om de giften in te zamelen, te
ontvangen en te behandigen.
Men ontvangt ze ook ten bureelc van het
NIEUWSRLAD en van hel JOURNAL D'F-
PRES.
Om eene juiste rekening toe te laten:
1° De gever en deze die de gift ontvangt wor
den vuriglijk verzocht gezdrnentlyk het briefje
der inschrijving, en het geld dat liet behelst, in
te zenden.
De persoonen die zouden verlegen zyn om het
bedrag hunner inschrijving te laten geworden,
mogen het in post-mandaten toezenden aen M. den
Deken van Yperen.
2" Wy kunnen maer de inschrijvingen bekend
maken tvaervan de lyst en het geld voor den Don
derdag noen zullen by M. den Deken van Ype
ren toegekomen zyn.
Poperinghe, 5 Maert 1873.
Met) staet somlyds versteld en verbaesd boe zulke
en zulke menscben van g„ede en chrislelyke familie
geboren, zoo libetael, ja zoo radikael geworden zyn.
Zulks moet nogthans niet verwonderen als men in
ziet boe onvoorziglig en stoutmoedig die persoonen
te werke gaen in hare verkeeringen en lezingen.
Die ongelukkige menseben, hoorende daler vry-
heid van drukpers bestaet, beelden zich in dat zy
alle boeken ol gazetten mogen lezen, peizende dat
zy bel wel zullen gewaer zyn als er iels in staet dat
niet mag gelezen worden: zy willen door 'bun eigen
alles ooideelen zonder raed of daed te vragen aen
bevoegde mannen die bun de gevaren van sommige
schriften of boeken kunnen aenwyzen. Daer zyn
trouwens vele schriften die onder den schyn van
onverschilligheid., onpartydigheid en gedoogzarm-
heid vele kwade en geyaerlyke leeringen bevallen
boe sehalker bel venyn verdoken is hoe meer bet le
vreezen is. Wat zoudt gy zeggen van een menscb
die, wetende daler inden bol vergiftigd fruit staet
zonder die vrucht te kennen, zich niet eens de moei
te zou doen van laed le vragen aen den hovenier
vooraleer van die verschiljige fruiten te proeven?
Als by gewaer zou worden dal hy vergeven is, zou
men niet peizen dat hy de schuld van zyn ongeluk
is?