van YPEREN en
het ARRONDISSEMENT.
VAN
ONZE LIEVE VROUWE
Zaterdag 1(> November 1S7C2.
Zevende Jner. Nummer 350.
VANDERGHINSTE-FOSSÉ,
3 Fr. 50 C'. km* Jaer.
ir 3fj K K W KE ii K J¥. 1 October.
ill A A I-K-F S T K V.
Yperen, lfi November 1892.
Oudbakken paiiiickofkeii.
1° 'T ministerie heefl nog al wel gedaen
in zyne benamingen; omdat hel nog al vele
liberalen genoemd heefl, dieallyd de slimste
zyn!
2' 'T ministerie will de dooderhand weer
inbrengen! (Die koeke is beschimmeld, dal
ze moei geschoren zyn).
3" Derde feuilleton, hoe de jesnielen de
dieflcn verontschuldigen en ja die heiligen!
(dal is een koeke door Voltaire gebakken,
bewaerd in slcrkwater.)
4" Passchendaelsehecorrespondentie tegen
de polilie Kousbrugselie tegen eenen
vi tend \3n den pastor Poperingsclie
tegen den heer pastor-deken, en zyne
onderpastoromdat zy tegen T toekomsl-
schryven en toekomsllezen gepreekt hebben
(en filosoof trip trip was ongelukkiglyk in T
sermoen!) Correspondentie van Ooslvlete-
ren legen den pastoor, van Woesten, en
't vernieuwen van een schandael van
Westoutre, elen legen den pastor en voor
den afgezellen koster. Tydingen legen
een priester uil Poperinghe. Mengelingen
uit Meesscn: I; siering legen een ongenoemden
onderpastor van Waestcn. (Oudbakken
allemael!)
Dat is de pnnnckoekhakle van de Toe
komst van Zondag laelsl! Wal een lekker
boete voor vuile magen!.. Laster, leugen,
schimpwoorden van't begin tot het einde,
cn dan... nicls meer!
Geen een woord van den nederigen dorps-
paslor,
Geen een woord om een punt le bewyzen
van de voltairiaenschc historie der Jesuie-
ten.
VAN LOURDES.
Geen een woorü om te weerleggen wat
Bismat k zelve zegt van zyne vervolging, en
geen een woord legen den proteslantschen
schryver Ann!hal Fischerdie een boek
schreef ten voordeelc der jesnielen!
Geen een woord om le toogen dat de Paus
geldzuchtig is, nu dat wy geloogd heb
ben, dat hy zes miljoenen weigert t'acn-
veerden;
Eindelyk, geen een woord, gezonde re
den, geen een woord redeneering, niet dan
pastors alhier, pastors aItlaer, onderpastors
alginder: Beschuldigingen zonder bewys,
beschuldigingen zonder name, beschuldi
gingen van onreglvcerdigheid,beschuldiging
van zedeloosheid, beschuldiging van dron
kenschap, beschuldiging van hael en allyd
eeuwigen ervig't zelfde!
'T moeien loch lage verzonkene zielen zyn
in de wereld, die zoo geernc pastors gelas
terd, gehoond, bespot en beschimpt zien!..
God betere 't.Moest het eens commune
worden hier lyk tcParys, de gyzelaers
zyn al gekend door de cerloozc 7'oekomst!
A propos van gyzelaers!
Wal is dal
Gyzelaers zyn persoonen die in pand
gegeven zyn, cn die als borge staen dat deze,
die ze gegeven heeft, zyn belofte overeen-
komsle of zyne pligt getrouw zal zyn.
Zoo is hel dal oudtyds de vorsten weder-
zyds hunne zoons zonden, als gyzelaers
lot borge, dat zy van weerkanten gel roti we-
lyk 't vredelraktael, of verbond lusschcn
hen gesloten, gingen nakomen.
Wel, die gyzelaers bekoopen met hun
leven of hunne vryheid.de ongelrou wigheid
van den Vorst of koning aen wal hy gezwo-
ren had; want is er een die ongelrouwig
was, zyne gyzelaers waren geheel en gansch
in de handen van de legenparty, die er mede
doen mogl wal zy wilde! Daernit kan
men wel begrypen, hoe men schermde en
bezorgd was om van weerkanten gyzelaers
te hebben, die den koning of den vorst
naerst gingen en hem dierhaerst waren:
Alzoo immers was men best verzekerd van
zyne gclrouwigheid, want hy meer ging
opletten, en hem wachten, van zyne dier-
baerste vrienden of bloedverwanten aen de
dood of slavcrny bloot le stellen door zyne
ongetrouwigheid!
Fn nu de gyzelaers van de communards!
De communards was een bende van t
slechsle cn 't meesie canaillevolk dal men
vinden kan: Gasten nil alle streken en lan
den, die overal uitstaken door hunne eerloos
heid en woeslhetd, of die hun erfgoed in
zedeloosheden verbeesd hadden, in een
woord die om g^weldenary of schanddaden
uil hun vadershuis gejaegd waren, en die
naer Parys lyk naer een modderpoel waren
toegestroomd.
Nu die communards hadden meester ge-
maekl te Parys achter dal de Pruisen ver
trokken waren, en zy gingen geheel Frank
ryk onder hunne klaitwa/i duwen, hadde
hel It ger van Vcrsaillte, hen met acngerand
en uitecngeslegen, cn Parys verlost.
De oorlog bestond dan tusschen hel leger
van Frankryk en die afgryzeiyke commu
nards, liet leger vocht voor 't order en de
ruste, do communards voor wa nor dor cn
onrusle. Al die de vrede wilde was met het
leger, al die wil omverre werpen en rooven
en plunderen waren met de communards.
Nu de communards waren verslegen en
moesten begeven, en wal doen ze?
Zy pakten Mgr den Aerlsbissehop van
Parys, de Jesnielen, de Dominicanen en
staken ze in 't gevang, en lieten welen aen
'l leger van Versaillie dat die gevangenen
gyzelaers waren en dal die gyzelaers borge
stonden, als hel leger de communards nog
bevocht. Poisden die communardsdo
bisschop en die kloosterlingen zyn, als man
nen van 't orde, kostelyk in de oogen van
het gouvernement van 'torder, en het leger
zal moeten ophouden van op ons le schieten,
als wy gacn zeggen dat ieder communard
doodgeschoten, de dood moet kosten van
een dier gyzelaers
Maer, lyk of men peizen kon, 't gouver
nement en 't leger van Versaillie en koslcn
dal niet aenveerden: Zy en hadden niemand
voor gyzelaer gegeven, en zy waren wel
verre van cenige overeenkomst te maken.
Zoo 't leger vocht voort en versloeg de com
munards, en do communards schoten de
gyzelaers dood, en ge weet 't overige!
Nu wal moet men daeruit leeren? Hoort,
dit:
Dal de communards de kloosterlingen,
jesnielen byzonderlyk, de priesters en bis
schoppen, aenzagen als mannen van 't order,
mannen die het gouvernement helpen of
mee zyn!.... Die legen de commune zyn!....
En :lal alleene loogt genoeg-, dat alleenc zou
moeten een lylel van eere zyn!
Wat moet men zeggen van de Toekomsten
en andere buoln, die dejesuielen, de pastors
en priesters uilgeven voor onuoenie/aers?
j De communards, die ze voor gyzelaers
nemen van het gezag, antwoorden d icrop!..
K weet niet of de Tookomst ons zal ver-
staen, maer indien ze ons verstaet, zal zy
haer zwichlen van daerop te antwoorden.
Maer 't is nog ecntwal daeruit te trekken
cn T is.
A
MEN SCIIIIVFT IN BY
BOTERSTItAET, 00, YPERIiN.
en in al de Postkantooren van bet ryk
VOOR GEHEEL HET LAND,
vooraf betaelhaer.
Men schryft niot min in ilnn voor een Jaer.
Verschynendc den Zatui'dag van elke week. De aenkondiginsprys is van 13 centiemen den regel. De reklamen in 'i Nikuwsiii.ad betalen 30 centiemen den regel.
De liygevoegue nummers voor Artikels, Reklamen of Aankondigingen kusten 20 franken voor 100 afdruksels.
-Een nummer genomen op het Bureel l!i cent.
Popcringhe-Yper, 5;20,7-30,9-21,11-20,2-13,3-13,9-20.-Yper Poperinghe, 0-30,9-03,11-43,3-40,0-32.
8-40,9-38Poperinghe-IIazebrouck, 7-13, 12-03, 4 00, (i-32. llazebrouck-Poperinghe-Yper,8 20
10-20, 4-03, 8-23.
Yper-Rousselacro, 7-33, 12-33, 0-40. Rousselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-30.
ltoussolaere-/ir«gipe, 8-30, 1 1-19, 1-24, (m. 5,33,) 7-33, 53 Lichlervelde Lichtervelde-Tltourout,
4-30 m. Brugge-Rormef8-30, 12-23, 8-10, 0-40. l.ichtervelde-/vor/r^A', 5-33 m. Tliuuront,
LiclUei velde, 11-30.
Yper Kort ryk, 3-40,9 39,11-41,2-33,5-33. Kortryk-Yper, 8-05,10-43,2-30,3 30,8-33.
Comen-Waeston-Le Tonquet Houplines Armenliers, 0-1O, 12 03, 3-20, (den Woensd. 8 40 m. 0 (18,
s.) Armenliers - Houplines - !,e Toutjuet -Waestcn -Comen, 7-4o, 2-00, 4-43, (denNVoensd. 10-13
m. 7 40 s.) Comen-Waesten 8-40, 9-13. (den Maend. 0,08.) Waeslen-Comen 5-40, 10 30, (den
Maend. 0-30.)
Korlryk-Brugge,8-10,10-45,12-45, (M.3-13,)G-33,(9 00 Licht.)—Brugge-Kortryk,8-30,12-23,3-10,6-40.
Brugge, Blankenkerghe, lleyst, 7-20, 2-40, 7-24. Brugge-Blankerherghe, 10-31 in. Heysl, Blanken-
herglie, Brugge, ti-05, IJ-13, 3-30, Blankenherghe. Brugge, 9-13 m.
Ingelni. Deynze, 5-25,9-40,1-30,4-30.— Ingelmunster-Thielt, 8-00. Deynzo Ingelmunster, 7-42,9,10,
12-03,5-10. Tliiell-Ingelmunster, 8-43.
Ingelmunster-Anseghem, 6-13, 12-30,0,13. Anseghem Ingelmunster, 7-43. 2-10, 8-03.
Dunket ke- Veurnc-Dixmude
Lichtervelde-Dixmude i urne en Dunkerke, 0-35, !WI3, 1-30,7-34.
en Liuiilerveldé, 7-00, tll-33, 3-45, 3-10.
Dixmude-Nienporl, 10-00, 2-35,8-37. Nicuport-Dixmuilo, 7-43. 11-35,4-23
Thouroul-Osicnde, 3-13, 9-20, 2 00, 8-03. Ostende-Thouroul, 3-00, 10-10, 12-00, 0-13.
Yper naer Dis/mulo, peerdepostory 0-00 voorm. herherg de Dry Koningen 4 nam.Dixmude naer Yper.
Messagerie Y.nidewalle 0-00 voorm. Messagerie Demeurisse 2 00 nam.
Yper naer Lanifkemurvkpostkantoor 0-00 voorm. 12-30 nam. Langhemarck naer Yper, postkantoor
8-45 voorm. 3-35 nam.
Yper naer Mr rel,rtn, pe.crdep. 0-00 voorm. 4-00 nam.Mcrckem naer Yper, poslk. 7 '30 voorm. 3 00.
Yper naer Meessen, postkantoor 12-30, 3-43 nam.Moessen naer Yper,postkant. 8-43 voorm. 3-20 nam.
Yper naer Xiruwkerlie,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.—Nieuwkorke naer Yper,postkant. 8-30 voorm.
3-00 nam.
Yper naer Oostvleteren en Yeurne, peerdenpostery0 voorm. (Woensdag) 3 voorm. herbergde Zon 2 nam.
Veurne naer Yper, Messagerie Deratbée 8-30, voorm. Messagerie Demenris.se, 1-00 nam.Oostvle-
teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorm. 3-20 nam.
Vervoi.g. Zie ons vorig nummer.
Wy zullen dan die betlevaerl verhalen naer Onze
Lieve Vrouw van Lourdes en daer de gedachten en
de gevoelens zien uitkomen van hel katholieke
Frankryk, ik zeg van hel katholieke Frank ryk t
lezers en lezeressen, want er is een dubbel Frank
ryk: een Frankryk dat gelooft en een Ftankryk dat
Drast, een Frankryk dat God aenbidl en een Frank
ryk dal zyne driften acnbidt: een diepgevallen
Frankryk, neergestort diepe in 't slyk der schande,
en een F rankt yk dat nooit schande, of oneer, of
slavcrny zal kunnen verdragen, ten minste niei
lang, jnisl omdat liet gelooft en betrouwt in en op
den Vader der vo'kcren en den lieer der legerben
den. In den laetslen oorlog was er ook een dub
bel leger met twee soorten van officieren: officieren
die dansten by Sedan er. officieion die sliepen,
gewikkeld in bunnen mantel, onder hel kanon;
officieren die hunne soldaten geleidden en officieren
die ze weerloos lieten vermoorden, le laf en onhe-
kwaetn dezelve le gebieden; officieren, en ze waren
er menigvuldig, die, zwaermoedig van de balda
digheden des nachts, als de ware vaderlanders hen
snieekend baden het vaderland ter hulp Ie komen
en te snellen xvaer het kanon der Pruisen grolde,
(ik weet het ken kan 't bewyzen), zich keerden
in hun bed al zuchten: Ja, 't kanon bromt, maer
hier is t toch goed Twee soorten van generaels
ook waren er: de eene vergoten hun bloed en de
andere lieten hunne soldaten schieten met zand en
deden ziéh t geld geven dal 't poer van onver-
valschte kartouchen zou moeten hebben gekost;
twee soorten van soldalen waren er, waervan de
eenen den weerloozen landsman plunderden, en de
anderen kwamen van Hoornen, waer zy den Paus
hadden gediend, en in hun vaderland spaerden zy
in 't gebruik van levensmiddelen het brood uit hun
nen mond en trokken met nuchtere magen den
vyertd te gemoet, lieten zich in stukken schieten
om 40,900 godsloochenacrs of godsvergeters den
lyd te laten van te vlugten.
Hel waren de zouaven van den Paus.
Twee soorten van Pruisen waren er: protestant-
sche en katholieke Pruisen, die rond Seden, in
opene lucht, met 50,000 de mis luidop zongen,
gelyk ze pleegden in hunne streek te doen; die
onder hunne tuniek een kerkehoek zitten hadden
en door de veldoversten, en op 'l hevel van 't pro-
testanlsclie gouvernement, allyd en overal werden
voorenop gezonden; en deze Pruisen hebben ook
den oorlog gewonnen, en de zegeprael en den roem
van Pruisen met bun katholiek bloed betaeld.
En daerom is 't, lerers en lezeressen, dat ik de
bedevaeit van Lourdes voor zulk cenc groote zaek
aenzie. En ware ik Fraiwehman, ik zou zeggen;
Frankryk doet bedevaerten en Pruizen belet ze, des
te beier; Frankryk bidt voor den Paus en de Kerk,
't gouvernement van Pruisen vervolgt den Paus en
de Kerk, des le beter; Pruisen veijaegt paters en
priesters, des te beter; Pruissen wil eene nationale
Kerk maken waervan de Keizer de Paus zy, des le
beter; want te eer zal Pruisen vallen en Frankryk
zal verlost zyn cn zich opreglen, en indien hel zyne
oogen opent en de Paus wil beschermen, 't zal
opstacn uit nederlaog, schuil le en slavcrny, tot zyn
geluk en den voorspoed en troost der Kerk.
Eu voor ons, Belgen en Vlamingen, die te lang
reeds 't ligizinnige en 't go I lclooze Frankryk heb
ben achter gedaen, onze tiol en godsdienst verloo
chenende, 't wordt ook ty I voor ons van meer 't
katholieke Frankryk ni te volgen; in plaets van
onze lael te vergeten en te verlonken, en er ons
geloof le verkoeten en de stappen te volgen onzer
liberalen die geen vlaeinsoh meer kunnen, de frun-
sche zeden volgen, 't is le Zeggen grone meer heb
ben,cn Voltaire en te francmag innery dienen,
an de godsdienst en God willen in 'tslyk versm io-
ren.
Vergeef my, lezers en lezeressen, van myn hert
alzoo uit te gieten ter gelegenheid van eene bede-
vaert. Als ik aen zulke punten roer, de verledeno
en tegenwoordige stand van ziken in lleigie en in
Europa staet my le klaer voor oogen, ik kan my
niet wel bedwingen, k bemin te vóel do Kerke,
myne moeder, den Paus cn myn dierbaer vader
land, om niet eens luidop do waerheid to zeggen
was er maer één die tny wilde aenhooren.