van YPER EN Set ARRONDISSEMENT. DE BROEDERSCHOLEN. EN VAN Zatcrdug '20 January 187^2. Zevende Joer. VAMDERGHINSÏE-FOSSÉ, Mnnnner 3 Hi. 'Fr. SO C'. gtcr «laer. jJx'"' ^t ili iikl, hciiiloti slechts ('cue iii/i/ruu/ eti worden tot den dag derTerkóopin^ppgenomeja. V K H AA JK Fl Hf. 1" December. Ach de Oudcrivyzem. De Ligue de LEnseignement (onderrich- tingsbood) heeft den 2b December laetslle- den, le Brussel eene vergadering gehouden, met het inzigl de Vlamingen over te halen den Bond by le treden; een zeker getal Vla mingen, die den oproep beantwoord hadden, hebben aenstonds bemerkt met welke inzig ten de Ligue bezield is. De Ligue is van baren oorsprong Franscb, door en door Fransch, en haer doel ligt in hel donker verdoken; ook worden bare fran- sclie papieren niet gelezen, bare volksvoor- draglen niel bygewoond. De Flaminganten, die de Ligue in 't begin bygetreden waren, eiscblen bel vrye ge bruik der tael en eene vlaemsche afdeeling te Brussel; dit was hun allyd geweigerd; en daerom hadden de meeste Flaminganten de Ligue verlaten. Na hunne mislukking op hel fransch ter rein, trokken de wolven een schapenvacht aen; eene vlaemsche afdeeling werd le Brus sel met groot gerucht ingesteld, fransch vergif met vlaemsche schriften en vlaemsche voordraglen uitgestrooid. De ft'edcrduilschè Bond heeft onlangs veel by val genoten, en zal er in gelukken, al de vlaemsche maelschappyen rondom zich te scharen; doch de Nederduitsche Bond valt de kloosters niet aen; hy roept niel, dal het geestelyk onderwys moet afgeschaft worden, dus, weg daermeê! Hel is om de vlaemsche maelschappyen van den Antwerp- schen Bond af te trekken en de Ligue le versterken, dal de vergadering van den 2b December beroepen werd. M. Karei Bols gaf eerst lezing van eene (gebrekkige) vlaemsche redevoering over liet doel der Ligue. Het slot van zynen speech was, dat alles lol beschaving kan die nen, uitgenomen de godsdienst, dal een oudbakken, versleten ding is... Bravo, mas kers af! Daerna sprak M. Van Driessche over liet verpliglend onderwys. Zyne redevoering was eene aeneenschakeling van magtspreu- ken, waerop dan een uitval volgde legeD kloosters, kloosterscholen, priesters, gods dienst, enz., tol dal eindelyk velen zyn ge zwets moede wordende, er van heentrokken. Niet le verwarren inel den Onderwijzers bond. vooral goedkeuren, en vragen dat men hierin, gelyk in alle zaken, eene volstrekte reglveerdigheid volge zonder liael of weder- wraek te gebruiken. Dal de beweegreden der handelwys der liberalery deze is welke wy hooger aenhael- den, blykl omegensprekelyk uit haer eigene doenwvze in gelykige gevallen jegens an dere genootschappen. Dc liberalery. Er is maer eene zaek waerin de liberalery een altyd gelykblyVend gedrag volgt, en wel namentlyk als het iets is waerin hare haet tegen den godsdienst voldoening vindt; 't is die hael zelf waerdoor zv haer lael geleiden in al haer doen en laten; logiek en reglveerdigheid gelden voor niets, zy kent dat niet, als zy maer hoopt voedsel voor dien hael le krvgen. Dit hebben wy gezien in al wat zy uit werkt tegen de katholieken in ons land, lydens haer al te lang bestuer, en dit zien wy gedurig nog in hare manier van oordeè- len over 't geen er hier of daer gebeurt. De wandaden der Internationale in Frank- ryk zyn overal bekend; welnu, het Fransch gouvernement schynl builen gewone maei- regelen legen die niaelschappy te zullen nemen. De liberalery valt hevig tegen die mael- regelen uit, en spreekt van vervolging en dwinglandy; wy willen die maelregelen, die nog niet ten vollen gekend zyn niet Als de wetgevers van Zwitserland en elders, wetten maeklen van vervolgingen vei banning legende klooslerlyke gestichten; beeft de liberalery daer togen geprotesteerd, of protesteert zy nog? Verre zy van daer; zy juicht integendeel ioe, zy heeft die wellen uitgelokt; zy vindt hel geheel goed, natuer- lyk en weilig dal do. liberale gouvernemen ten met vooropgevulte meerling, en voorko mender wyze, ouscliuldige mannen buiten de wel stellen, mannen welke men anders niets kan ten laste leggen, dan hunne ver kleefdheid aen de katholieke Kerk. Hel ware niel verslaenlyk dat maelrege len van vervolging tegen eene omwentelings- maelschappy aenzien worden als onreglveer- dig en wreed by die zelfde mannen die de vervolging goedkeuren legen de Jesuilen, aen welke men, zelfs by veronderstelling, niel eene der halelykc daedzaken te verwy- len heeft, waervan de Internationale pliglig is en waermede zy zelve trots gaet; dit raedsel vindt zyne oplossing alleen in den hael der liberalery legen den godsdienst, haet dien zy by de pelroolmannen weer vindt, en waervoor al andere hatelykheden getnakkelyk over 'l hoofd gezien worden. Slcclitc tiiixHfen. De slechte scholen en de slechte gnzetton zyn de twee grootste plagen van onzen lyd, de twee groole oorzaken van de verminde ring van het geloof, van het verderf der zeden cn van don ondergang van den Slaet. Wat de slechte scholen betreft, de men schen versiaen dal nog al. Uien vindt er wei nig, die zonder arm of gedwongen te zyn, hunne kinderen naer scholen zenden waer geen chrislelyk onderwys gegeven wordt, waer de priester den voet niel mag inzetten. De groole liberalen zeiven, alhoewel zy de kinderen van anderen dwingen nser slechte scholen te zenden, zullen dan nog hunne eigene zonen en dochters eene opvoe ding doen geven in de gestichten van pries ters of kloosterlingen; enzy welen wel waer- om Het is moeilyker van aen het volk hel ge" vaer te doen verstaeu van het lezen der slechte gazetten. Vele menschen, die nog als katholieken willen doorgaen, moeten of wil len nogihans een slecht nieuwsblad lezen. Het is eene groole dwaesheid, eene belreu- rensweerdige ongerymdheid. Dat zyn man nen die welhaest maer christenen meer zullen zyn met den nacm: zy zuigen langza merhand het venyn in, worden met der tyd onverschillig en eindelyk slecht. Wy weten het, de slechte gazetten ver minderen ongelooflyk zeer; moer er bly ft nog veel le doen. Wy wakkeren al de katho lieken aen, om al hunnen invloed le gebrui ken tegen de slechte gazetten, die, benevens de slechte scholen, de eerste vyanden zyn van onzen godsdienst en nog langen tyd zullen blyven. MKN SCIM1YI T IN I1Y BOTERSTHAET, YI'ERISN. <3n in al de Poatkiintooien van liet ryk VOOR GEIIKEI. MET I.AISI), vooraf betaelbaer. Men schryft niel min in dan voor een Jaer. X,iluid.it, van elke wei k. De n< nk<>n<li^iiis|n s i>\.m 19 centiemen den rase!I» rettlÖmön in i Nieuwsblad betalen 30 ceniienien :len regel. —Eer» nummer genomen op lm liurrel 15 cent -i—hygevuogde "'""""'r" Y0()r Artikels, ReklamuM of Aenkondigmgen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. Peperinjfhe;Yper, 5-20,7-30,9-21,11-20,2-13,3-13,9-20.-Yper Poperingbe, 0-80,9-03,11 -43,3-30,0-32. _8-»0,9-36.I'operinghe-Hazebrouck, 7-13,9-20, 12-03, 400, 0-32. A pcr-Rousselaere, 7-33, 12-23, 6-40. Rousselaere-Y-per, 9-30, 1-40 7-33 Rousselaere-Bfitgge8-30, 1119, 1-24,.(m.S,33,) 7-33. 0 53 - Brugge-AWs.svf.8-30,12-23,3-10,6-4». t per korlryk, 5-40,0 39,11-40,2-35,5-33. Kortryk-Yper, 8-05,10-43,2-36,3 30,8-33. Coincn- acsten-Le Touquel Houplines Armcmiers. ti-13, 1*2 08. 3 :H), Armcniieis Houjïlines-Le lOiiquet-Waeaten-Comen, 7-33, 2OO. 4- 40. Coinen-W.iesicn 3 40, 9-10. (dun Maefidag) (j 08. aesfen-Oomen 3-30, 9-40,(den Maandag) 6-30. Kortryk-Brugge, 8-10, 10 43, 12-43,(M. 3-13,16-35, 9 00.— Brugge-KortryK,'.8-30, 12-23,3-10,6-40. Brugge, Blankenkerglie, Heyst, 7-20, 10 50, 2-40, 7-25, Ilevsi, Blankenlergiie, Brugge, 6-03 11-15 3-30, Blankenberglio Brugge, 9-13 ni frigelinunster Deynze, 5-25,9-40N-30,4-30,8-00.—Deynze Ingelmunsler, 7-42,0,10,12-03,3-10. liigelniunster-Ansegbem, 6-10, 12-35, 8-03. Anseghem-Ingelmunsler, 7-45 2-10, 7-30.' Lichiervelde-Dixmiide-Vcurne en Dnnkerke, 6-30, 9-13, 1-50, 7-45. Dunkorke-Veurnc-Dixmu- de en Liclitervelde, 6-43, 10-35, 3-43, 3-00. Disroude-Nieupori, 10-00, 2-33, 8 37. Nieuponf l)i\nuide,7 48. li 33 4 28 Inourout-Ostende, 3-30, 9-20, 2 00, 8-03. Oïlebde-Tbourout, 8-00, 9 20, 12 00,6-15. vi a li li i: per naer Dtxmudcpeerdepostcry 6-00 voorin, herbei I" O T K IV. 'i r j- -o Dry Koningen 4 nam.Dixmucfa naer Yper, Alessagcrie andevviille 6-00 voorm. Messagerie Demeurisse 2-00 nam. per naer Lanyltemttrck, pusikantoor 6-00 voorm. 12-30 nani. Langhejnarck naer Yver, postkantoor 8-43 voorin. 3-35 nam. per naer Merekempornlep. 0-00'voorm. 4-00 nam.—Mcrckem naer Y/rrr, postk 7- 30 voorm. 3 00 1per naer Meessenpostkairtóór 12-30, 5-43 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-43 voorm. 3-20 nam. Yper naer Nieuwkerke,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.—Nteuwkerke naer Y-per .postkant. 8-30 voorm. 3-00 nam. per naer Ooslvleteren en l'e«r«e, pcerdenposlery 6 voorm.(Woensdag) 5 voorm. herberg de Zon 2 nam. curne naer Yper, Messagerie Deratlipe 3-30, voorin. Messagerie Demeurisse, 1-00 nam.Oestvle. teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorm 3-20 nam. De stndsrned van zekere stad van Algiers besprak een-ontwerp betrekkelyk de broederscholen. Do raedsleden waren zeer verschillij} van ge\beien: de ccnen verdedigden kloek moei liglyk die scholen; de anderen, integendeel, wilden gezeide scholen geheel c" 8:,nach sluiten uit de openbare gelden die voor hel onderwys bestemd waren. Onder de stedelyke raedsleden bevond zich een muzelman (of mahometaen). Toen hy zvn gedacht gervrapgd werd, hy antwoordde: Door my zélven ken ik de christelykc Broeders niet; macr om zc te bcoordcelen, ik onderzoek welke hunne vrienden en welke hunne vyanden zyn. Uit dit onderzoek moet ik besluiten dat de broederschool een uitmun tende gesticht is en dat wy liet moeten aenmoedigen enz.. i) Men zóu dio gcilrogslyn mogen algemeen maken, en de broederscholen overal door hunne vrienden en door hunne vyanden beoordeelen (I). (1) Dal men manr in Itelgie onderzocke wie de vrienden cn de vyanden der broederscholen zyn. Zy hebben overal voor verdedigers de deugdza me, godsdienstige en liefdadige menschen die krachtdadiglyk 's volks belangen ter lierte nemen, verlichte magistraten. verstandige ambtena ren, ieveraehtige hestuerders, werkzame en vreedzame werklieden, en duizm Ie familieva ders, die hun de opvoeding hunner kinders toever trouwen. Sedert de inrigting van het gesticht, men heeft nen de Broeders ontelbare getuigenissen van hunne deugden en diensten bewezen. Lieden van allen stand en van alle gevoelen hebben clkandercn de hand geleend om ze le verdedigen; eene zulkda- nige eensgezindheid kan slechts beknmtn worden door ernstige en wezentlyke verdiensten. Wie zyn hunne tegenstrevers? De sn'idairen en de vrydenkers, de franemacons of vrymetselaers en de liberalen van allen aerd. ynnden van den godsdienst, zy zyn vyanden van de kloosterlingen. Overal het geloof vervolgende zy doen alles wat in hunne magt is, om hetzelve uit bet hert der kinders te rukken. Zy droomen eene wereld zonder God en kunnen het nimmer eens zyn niet degenen die van de tien geboden den grondsteen maken van alle openbare en hyzonderc zedelyklieid. Doch, zeggen wy liet maer viak weg, hunne vyundelykheid alleens is een bewys dat de zaek goed, pryshacr cn roemweerdig is. Da erna komen de eigenaardige gezworene vyan den der broeders. Daer zyn er veel in de wereld. Op liet zeggen van den eerste den beste, op eene nieuwe mare, op eene valsch gerucht, zy hebben een gedacht opgenomen, het zelve ver dedigd - en zy willen er niet van wederkeeren. In alle omstandigheid, zy zoeken alles uit om dit gedacht te doen gelden, en de reden die zy hybrengen lerugbotsende legen de overtuigingen van anderen, keeren tot hen weder, en verster ken ze in hun gedacht. Zy eindigen al hunne pennenstryden gelyk M. Prudhomme: dal is myn gedacht, en ik houd er aen vast. Vraeg hun niet dat zy op nieuws de zaek zouden onderzoeken en dat zy zici> van hunne vooringeno menheid zouden ontmaken: voor hen, de verledens tyd is verhonden met den tegenwoordige, hetgeen is geweest, is nog, wat ooit bestaen heeft heslacl nog, ook aenveerden zy niel dat zy vandage anders kunnen oordeelcn dan zy hel gisteren ge- dacn hebben; dat ware bekennen dat zy gisteren kunnen gemist hebben of bedrogen lyn geweest. In zekere stad van Snóne-el-Loire, men beprak het vraegstuk, of men aen de broederschool eene hulpsom die haer onttrokken was zou wedergege ven hebben. Een smeekschrift van 300 familieva ders reklameert die hulpgelden voor de broeders, hen liberael werd voorafgeraedpleegd; men vraegt hem voorde beraedslaging wal hy van de zaek peist, en hy antwoordt met fierheid: Myn gedacht is gemnckt en ik verander liet niet. De belanghebbenden zyn daer nog. Onderdo tegenstrevers aen de broeders, hoeveel zyn er niet, die door persoonlyk eigen belung geleid worden? Heeds van ten tyde van den 'stichter, broodschryvers deden de broeders processen aen en deden hunne scholen sluiten, omdat door die scholen hun inko men verminderde. Nu ook zouden er in hun slielje misdaen zyn, indien iedereen kon schryven. De mensehen zyn heines? niet veranderd. Velen zyn de Vyanden der Broeders, omdat zy door liunno concurrentie gekwetst zyn. Die reden durven zy niel bekennen en zy spreken dan van vooruitgang, licht en openbaer belang. Aldus tracht men de zaek een uitwendig te geven dat acnneeinlyk i.s. WoRUT VOORÏCE/.fiï.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 1