Journal
libéral démocr'atique
d'Ypres et de l'Arrondissement
mmm
Vrijzinnig
volksgezind weekblad van
leperen en van het Arrondissement
Jong en oud.
Le nouveau-né
et le vieillard usé.
Samedi, 17 IVovembre 1894.
5 centimes le numéro.
1
annee.
l\To 3.
re
PRIX DE L'ABONNEMKNT:
Par an 3 francs.
Par an 3 fr. SO c.
Annonces 10 centimes la ligne.
Réclames 25
Annonces judiciaires 1 fr. la ligne.
On traite a forfait.
Ë*araissimt le Satnefli.
V erschijnende des Zaterdags.
UUMON FAIT LA FORCE-
De klerikalen hebben de geboorte
van de Strijd aangekondigd.
Verheugen mij ons schrijven zij
op de 3e kolom.
Eenige regels verder (4e kolom)
schri] ven zij Blancs Becs
We moeten bekennen dat die men-
schen zich in het diepste hunner arme
ziel, op een zonderlinge manier
verheugen.
De klerikalen zijn verwonderd dat
we een artikel de fond (zooals zij
zeggen) leveren.... Nu we wisten nog
niet dat de klerikalen geen fond heb
ben.
De klerikalen hekelen onze tweeta
ligheid.
1° Wij hebben niet genoeg vlaam-
sch, zeggen ze.
Wacht maar, beste, we zullen zelfs
vlaamsch te veel naar uw goesting
schrijven.
2° Wij schrijven een vlaamsch dat
men nooit schrijft noch spreekt
naar de klerikalen. Zoo spreken de
ketters, maar zij dolen. Van het vlaam
sch der katholieke Iepersche bladen,
verlos ons Heer Dat is noch vlaamsch,
noch West-vlaamsch, noch Iepersch,
maar een mengelmoes van alle moge
lijke taaikwakkels.
Zij willen zelfs een vertaling hekelen
waar een bewerking is.
De klerikalen zeggen van de libera
len dat zij de stemmen der socialisten
gebedeld hebben.
Hadden zich de antiklerikale partijen
verstaan, dan lag het ministerie sedert
drie weken omver.
Maar wat doen de klerikalen
Bedelt het klerikaal blad van Ieperen,
in zijn nummer van 3U November de
stemmen niet der gematigde liberalen?
De klerikalen schrijven dat zij een
oog in 't zeil zullen houden.
We hopen het.
We hebben er nooit aan getwijfeld
dat de gedienstigheid van beide zijden
zou komen.
De klerikalen bekennen dat de geeste
lijken van Ieperen zullen voortgaan dege
nen aan te vallen welke anders denken dan
zij
De klerikalen bekennen dat de gees
telijken onder alle afschuwelijke kleu
ren de anders denkenden afschilderen,
(1) anders denkenden welke de kleri
kalen soms gelukkig zijn de hand te
drukken, vrij denkers met wier vriend
schappelijke woorden zij soms in hun
eigen blad hoog oploopen, vrijdenkers
wier kameraden zij soms zijn
De klerikalen bekennen dat de gees
telijken de socialisten zullen aanvallen
en de Patriote en andere bladen hebben
(1) Nota der Red. Voegen wij er bij dat
de klerikalen hetzelfde kiesmïddel gebruikt
hebben tegenover hun eigen mannen te Pas-
schendaele. Zulks bewijst de eerlijkheid en
zedelijkheid dergenen welke die middelen ge
bruikten.
Administration cfc RédacOon rite au Br.tirre, 20, Ypres.
EENDRACHT MAART MACHT.
De klerikalen bekennen dat de gees
telijken alhier de onzijdige school zul
len aanvallen en zij nemen die school
aan in Amerika.
Wat comedianten zij durven de
leeksche school van iedereen lasteren,
wanneer de geschiedenis der laatste
jaren bewezen heeft dat scholen, zooals
die van zekere oud-broerkens in zekere
stad bij Oudenaerde, huizen wier man
nen lessen gegeven hebben op de ban
ken der Assisen.
En, danwanneer de klerikalen
niets meer kunnen vinden om het volk
om den tuin te leiden, dan slingeren zij
den naam van God in de hoogte.
Dat hebben zij altijd gedaan.
Dat zullen zij immer doen.
Maar wij, wij zullen de openhartige
overtuiging onzer medeburgers eerbie
digen.
En, behooren wij niet tot dezelfde
zinswij ze als onze tegenstrevers, dan
zullen we, als bijzondereD, zijn belij
denis bestudeeren en rustig wederleg
gen wat te wederleggen valt, allen eer
bied behoudende voor zijn oprechte
overtuiging.
Maar de schijnheiligheid der exploi-
teerders zullen we aan de kaak na
gelen.
Aanvallen zullen wij den protection-
nist welke zich zoetsappig aanstelt als
vriend des werkmans, maar die in der
waarheid, de bloeduitzuiger des werk
mans is.
Aanvallen zullen wij degenen welke
hunnen Kristus nog zouden verkoopen,
hadde Judas hem niet verkocht.
En, we zijn gerust in goed gezel
schap.
In goed gezelschap, omdat de ex-
ploitatiekwaal welke nu heerscht, de
eeuwen door heeft geheerscht.
Min of meer geschiedenis zeiden
onlangs klerikalen.
Dien min of meer zullen we hen
onder den neus wrijven, al was het
maar omdat le Journal d'Ypres liefheb
ber is van knipsels en documenten.
Heden bedreigen de geestelijken de
kiezers met de hel.
Zulke bedreiging uitten zij reeds
ten tijde van Karei den Groote. Zoo
leest men in de Capitularen (Pertz,
Mon., Ill, leg. 1, p. 167)
Dat de geestelijkheid niet moê wordt zich
dagelijks en op allerhande manier rijk te
maken, zoowel door beloften van hemelsche
zaligheid als door de bedreigingen der liel-
sche pijnigingen
Karei verwijt hun verder hun heb
zucht, hun pronkzucht, hun verbreken
van het biechtgeheim. (Gapit. 813).
Karei den Groote wordt aanzien als een
heilige.
Binnen eenigen tijdwij ook
misschien.
Moeten wij de bepalingen van het
Synodde van Tours en Agde aanhalen
Moeten wij bladzijden aanhalen uit
het Boek Gomorrilianus opgedragen
door den strengen monnik Damianus
aan Paus Leo IX
De doorslaande bladzijden van bis
schop Ralherius
De zweepende bestatigingen van
monnik Lambert van Hersfeld. (Zie
Pertz, Y, 189;, waarin gevraagd wordt:
De wereld vraagt verwonderd van
waar de geldstroombron komt, welke
n naar de kloosters vloeit, hoe en op
welke wijze de schatten van Tantaai
en Kroisos in de handen van die
menschen geraken, welke zich de
apostelen van Kristus, de dragers
van zijn kruis en de navolgers van
zijn arm leven noemen?
Wat die monnik zichafvroeg in vroe
ger eeuwen, dat vragen wij ons heden
nog af.
De kloosters zijn schatrijk, de bis-
schopskassen zijn schatrijk, de kiezin
gen vallen goed uit.
Men speelt en wint zelfs zonder inzet
in 't katholiek Volkshuis.
Maar Dit zijn immers zagen wier
tanden versleten zijn. (Golaert redevoe
ring van 7n October, gehouden in 't ka
tholiek Volkshuis.)
En zooals de clerici van dien tijd hun
abdijen kochten en verkochten om geld
(Perz, V, 184), zoo ook handelen onze
clerici van heden, welke godsdienst en
invloed ten dienste stellen van dege
nen die geld hebben en machtig zijn,
om het volk te verdrukken. En zooals
de geestelijken der vorige eeuwen
schermden met bannen en met ïnter-
dikten, zoo doen zij heden nog tegen
over de anders denkenden.
Dekatholijke schrijver Hurler zegt
in zijn werk over Innocent III en zijne
tijdgenooten (bl. 50 en vlg)
Het Kapittel van Chartres sprak
jj tegen de Gravin van Blois den ban
uit. omdat het in twist met haar
stondover de veroordeeling van
n een straatroover.
M. Vermeulen, welke met geen ka
pittel over hoop ligt, is toch in den
ban.
Gansch Normandië werd in 1196 in
den ban geslagen door den aartsbis-
schop van Rouen, omdat de Koning
als leenheer het slot Roche-Andeli
x voor zich behield.
M. Leleup heeft geen kasteel maar
een fabriek van meststoffen, (1) 'n ban.
Nu wierp het Domkapittel van
Rouen de Domkerk in den ban, om-
x dat die zelfde aartsbisschop de
tienden van Dieppe achterhield, x
Lief, he? De aartsbisschop bant Nor
mandië en het Domkapittel bant de
kerk, tusschen haakjes, den aartsbis
schop
De burgers van S'-Omer werden in
den ban geslagen door het klooster
x van S'-Bertin omeen waterloop
j> en een poelx
M. Brunlaut heeft voor den poel van
Dickebusch gestemd en ligt toch in
den ban.
De katholieke Hurter voegt er bij
In de ban staan werdt een versleten
x wapen, omdat het gebezigd werd
x UIT WRAAKZUCHT OM DWANG
x UIT TE OEFENEN.
Zullen wij de litanie voortzetten
Misschien wel.
Summa summarum.
Het verleden en het heden toonen
ons dat de tijden veranderen maar de
exploiteer der s niet.
Het verleden toont ons dat de aan
vallers der exploitatie, (waaronder ik
SGBernardus en verschillende Pauzen
reken), slechts de openbare zedelijk
heid in 't oog hadden. Wij ook. En wij
(1) Wij drukken die reklaam gratis.
zullen onze taak gerust voortzetten en
kloppen: op degenen welke om politieke
en belang redenen met God en den dui
vel schermen, (een wapen dat toch eens
bot wordt) en kloppen op degenen
welke schijnheiligheid uit te venten
hebben en wier handen verkoperd,
verzilverd of verguld zijn.
Om te eindigen, een Iepersch snuifje.
De befaamde 14e eeuwsche clerc in
surgiën van Ieperen, Jan De Weert
schrijft in zijn Doctrinale, vers 406
A l heeten si gheeslelike prelaten,
In haer werken sijn tmeest PHaten.
Leefde die katholiek heden, hij
ware opsteller van de Strijd.
René van Poperinghe.
Réjouissons-nous s'écrie le Journal
d'Ypresen annongant dans son numéro
du 3 Novembre dernier, la naissance
de la Lutte-de Strijd? La joie n'est
guère de longue durée. Les deux lon-
gues colonnes qui nous sont consacrées
sont loin d'être d'une gaitó folie Au
contraire, nous n'y trouvons que gé-
missements et lamentations sur le sort
du malheureux clergé, attaqué par les
blancs-becs de la démocratie libérale
Franchement nous sommes obligés
d'avouer, que c'est la une bien singu
liere faijon de se rójouir? La pauvre
feuille cléricale se fait vieille par-
donnons lui ses égarements.
Rien d'étonnant dans les exclama
tions que poussent nos cléricaux en
entendant parler d'un article de fond
leurorgane n'a jamais eu de fond.
La Lutte sera bilingue
1° Nos cléricaux se plaignentnotre
premier numéro ne les satisfait pas. Le
flamand fait défaut. Qu'ils se consolent
ils ne perdront rien a attendre.
2° Le flamand que nous écrivon3 ne
leur convient pas. Ils ne le comprennent
pas. Cela se congoit aisément. L'ins-
truction qui se donne dans leurs écoles
n'a jamais eu grande valeur
Les cléricaux auront l'oeil sur nous
Ils peuvent s'attendre de notre part
a la même courtoisie.
Aveu sincere
notre tour
rejouissons-nous a
Nos cléricaux nous concèdent enfin
que leur clergé fait de la politique Ils
ajoutentde plus qu'il continuera a en
faire
Nous voila done d'accord Attaquer
d'honorables citoyens du haut des chai-
res de vérité, calomnier et vilipender
les libres penseurs, c'est bien la l'in-
tolérance cléricale contre laquelle nous
avons toujours protesté. Les temples
catholiques seront done désormais des
cercles politiques.
Nous appelons sur ce point toute
l'attention du gouvernement et de
notre édilité communale, afin qu'ils
veuillent bien compléter les circulaires
qui défendent l'accès des réunions po
litiques aux militaires et autres fonc-
tionnaires publics
Quant aux ouvriers, que l'on traite
d'ennemis de la société paree qu'ils
BEKSSaaSESSffiaSESEÏ:
POUR LA VILLE,
POUR LA PROVINCE,
DE KIEZERS VAN MOLENBEEK EN BERGEN
AANGERADEN TE KIEZEN VOOR DE SOCIA
LISTEN.