Handelsbank
EZKIOGA
NA OPSLORPING VAN ANDER- BA KrN
Aan al zijne geachte Lezers
HET YPERSCHE VOLK
de eerste Vlaamsche Bank
boekt,
40 millioen Frank
Kapitaal en Reserven
Dood van Zijne Exc. Mgr. WAFFELAERT
53' Jaar. - Nummer 52.
35 Centiemen
Zaterdag 26 December 1931.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
XXIh Bisschop van Brugge
biedt Het Ypersche Voik zijne beste
wenschen aan van gelukkig,
voorspoedig en zalig Nieuwjaar
De nieuwjaarsgift voor
0. L. Heer
N. V.
Hoofdzetel GENT, Kalanderberg, 1.
BANK BEURS WISSEL
tjd i)pcrscljc ito!
ABONNEMENTPRIjS
1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 fr. 3 maanden 6 fr
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND
28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. casihr)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden woraen.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
ken eigen aan de aartsbisschoppen
en die bij uitzondering toegekend
wordt aan bisschoppen. Met Mgr
Van Susteren (1716-1742) en Mgr
Faict (1864-1894) was hij de derde
bisschop van Brugge die deze onder
scheiding bekwam.
Verleden jaar vierde Mgr Waffe-
laert zijnen jubilé van 60 jaar pries
ter, alsook van 35 jaar Bisschop. En
nadat Hij met heiligen iever en on
verdroten werkkracht zijn uitge
strekt bisdom, gedurende 36 jaar,
bestuurd had, is Hij den 18 dezer,
ten 10 uur 's avonds zachtjes in den
Heer ontslapen in het hospitaal te
Brugge, waar Hij een heelkundige
bewerking onderstaan had.
De lijkplechtigheden werden in
Brugge gecelebreerd, onder de lei
ding van Zijne Eminencie den Kar
dinaal Aartsbisschop van Mechelen,
Mgr Van Roey en met bijwezen van
den Nuncius uit Brusel en der Bis
schoppen van Belgie. Zijne Majes
teit de Koning en het Ministerie wa
ren er op vertegenwoordigdde Heer
Gouverneur van West-Vlaanderen en
veel hooge ambtenaren, zoo militai
re als burgerlijke, waren er aanwe
zig en veel volk van alle standen en
van allen ouderdom nam innig deel
aan deze grootsche rouwplechtigheid.
Zijne Doorluchtige Hoogweerdig-
heid, die gedurende 36 jaar het bis
dom Brugge bestuurde, werd gebo
ren te Rolleghem-aan-Leie, den 27
Augustus 1847. Te Yper, samen met
zijn broeder, die later Generaal werd
in 't belgisch leger, deed Hij de stu
diën der Humaniora en Hij verliet
het bisschoplijk College, als eerste
van rhetorica. Zijne hoogere studiën
deed Hij in 't Klein Seminarie te
Roeselare en in 't Groot Seminarie
te Brugge. Den 17 December 1870
ontving Hij de priesterlijke wijding
er. vervolgens deed Hij parochialen
dienst, eevsi als coadjutor te St Mi-
chiels bij Brugge en daarna als on
derpastoor te Blankenberghe.
Met October 1875, werd Hij naar
de Hoogeschool van Leuven gezon
den, om zijne studiën in de Godsge
leerdheid te voltooiën en den 20 Juli
1880 werd Hij er gepromoveerd tot
Dokter en Magister. Gedurende 10
jaren doceerde Hij in 't Groot Se
minarie te Brugge en door zijne ge
schriften werd Hij wereldberoemd.
In 1890 noemde Hem Mgr Faict zijn
Vicaris-generaal en nadat Hij, bij
het afsterven van Mgr Debrabande-
re, als Vicaris-Capitalarius het bis
dom Brugge, eenige maanden be
stuurd had, werd Hij er Bisschop
van benoemd door Zijne Heiligheid
Leo XIII. 't Was de Kardinaal-aarts
bisschop van Mechelen, Mgr Goo-
sens, die den nieuwen bisschop zalf
de in de Kathedraal te Brugge. In
1920 vierde Mgr Waffelaert zijnen
jubilé van 25 jaar Bisschop en ter
die gelegenheid zond Hem de Paus
van Rome de Pallium, een eeretee-
(Getrokken uit La Croix).
Begin Juni 1931 de inwoners van
de streek Guipuzcoa, in Spaanseh
Baskenland, werden erg aangedaan
door geheimzinnige feiten, die dage
lijks aldaar voorvielen.
Den 30 Mei, twee kinders, broer
en zuster, Antonia en André Bere-
ziarta, oud 11 en 7 jaar, droegen
melk ten huize, alswanneer zij, bij
het luiden van den Angelus, op den
top van een heuvel eene buitengewo
ne verschijning ontwaarden: Zij za
ten eene Vrouw, in 't zwart gekleed
en dragende op den linkeren arm een
Kindeken in 't wit gekleed. Daar de
ze Vrouw aan de beeltenissen der H.
Maagd geleek, de kinders knielden
en baden een Wees Gegroet. De Ver
schijning werd duidelijker en broer
en zuster bestatigden dat de Vrouw-
een witten sluier op het hoofd had,
alsook een gouden kroon, waaruit
lichtstralen schoten, de eene langer
dan de andere en voorzien van drie
sterren, eene langs voren en twee
op zijden. In de rechtere hand hield
de Vrouw een doekje. De kinderen
In de kerken van Yper zal Maan
dag morgen eene mis gecelebreerd
worden ter zielelafenis van Mgr
Waffelaert, waartoe al de parochia
nen uitgenoodigd worden, met bede,
indien mogelijk, van gedurende de
nis te communiceeren.
Ten 9 uur zal namens geheel de
stad een plechtige rouwdienst plaats
hebben in de Kathedraal van Sint
Maartens en de Yperlingen zullen er
aan houden een gebed te komen stor
ten voor den doorluchtigen Kerk
voogd, die, ingezien zijne studiën
min of meer Yperling was en die
Yper steeds zeer genegen bleef.
R. I. P.
Aangezien Mgr Lamiroy hulpbis
schop van Brugge genoemd werd met
recht van opvolging, is de bisschop-
lijke Stoel van West-Vlaanderen bij
dit droevig afsterven niet gebleven
zonder titularis en van af Zaterdag
19 dezer, is onze Zeer Eerweerde
oud-deken in ambt getredën.
konnen het wezen der H. Maagd niet
ontwaren, omdat het hoofddeken
van 't Kind naar haar aangezicht
helde. De verschijning gaf eene ver
beelding weder van O. L. Vrouw
van Smerten en duurde eene halve
uur.
Te huis gekomen vertelden Anto
nia en André wat ze gezien hadden
en man gaf ze uit voor droomers.
Hun verhaal nogthans deed den toer
van 't dorp en daar de kinderen 's an
derdaags wederom naar den heuvel
gingen, er trok volk mede. Men bad
den rozenkrans en schielijk, op het
zelfde uur van daags er voren, de
kleinen zagen opnieuw de H. Maagd:
De Vrouw was gekleed als de eerste
maal maar had haar Kindeken niet
meer mede.
Sedert dien, alle dage, rond 8 J u.
is die Verschijning zichtbaar, niet
alleen voor de twee bovengemelde
kinderen maar ook voor veel perso
nen. Tot zestig duizend geloovigen
stroomden soms bij den heuvel sa
men: De bewoners, die de H. Maagd
gezien hebben, beschreven Ze even
als de kinderen het gedaan hadden,
't Is altijd O. L. Vrouw van Smerten
die zich vertoont, maar het wit doek
je dat Zij, de eerste maal, in de
rechtere hand droeg, draagt ze nu
in de linkere. Men ziet steeds de drie
sterren, maar gewoonlijk niet op de
kroon. Nu eens glimlacht de H.
Maagd, een andere maal ziet Zij er
zeer droefgeestig uit. Men heeft ze
gezien met bloemen in de handen, en
op zekeren dag zag men ze een groot
zweerd zwaaien, in de richting dei-
vier winclgewesten. en dat met zeer
streng gelaat.
Voor wat de gestalte aangaat, voor
een man van jaren scheen zij een
kind van 11 tot 12 jaar en voor een
klein meisje, die ze tamelijk hoog
in de lucht ontwaarde, scheen ze een
vrouw van meer da n middelbare
grootte. Dit zelfde kind, 9 jaar oud,
gaf beschrijving van hare gelaats
trekken: Het voorhoofd blijft gedo
ken onder den sluier; de wenkbrau
wen zijn boogvormig en zwart; de
oogen noch groot1 noch klein maar
de blikken er van zijn zacht; de
mond, klein, glimlachte; de vorm van
't wezen is ovaal'met puntachtigen
kin en bleek van kleur; de gslaats-
f
trexken op hun geheel zijn aange
naam om zien en 1 aantrekkelijk.
Men haalt geen woorden aan door
da Verschijning uitgesproken, uitge
nomen de vraag van Rozenkrans en
Litanie te bidden, die ze op zekeren
dag tot een jongeling richtte, daar als
ongeloovige met zijne kameraden
mede gekomen. Nauwelijks had men
de gebeden begux.vien en hij zag de
H. Maagd op een meter van hem, te
midden glansrijk licht, wonderbaar
van schoonheid en jeugddom. Dien
dag droeg zij geen gouden maar een
doornen kroon met één ster en op
de borst, hartwaarts, een crucifix.
De personen die de Maagd van
Ezkioga zagen, zijn van alle stan
den en van allen ouderdom: Kinders,
zoo meisjes als knechten, mannen en
vrouwen, Basken en vreemdelingen.
Wat nog verteld wordt: Een jon
geling, die gedurende de verschij
ning misplaatste woorden uitte, viel
in onmacht en werd ziek naar huis
gebracht. Een autovoerder, ook
spotziek, kon bij den terugtocht,
zijn tuig niet meer mennen. Een
Madrileen ontwaardde bij de H.
Maagd zijn eenig kind, dat omkwam
in een treinongeluk en hij viel in be
zwijming.
Ziedaar eene samenvatting van
wat te Ezkioga gebeurde. Wij ge
ven het zaaklijk weder, volgens de
verslagen verschenen in de gazetten
van St Sebastiaan. De geestelijke
overheid heeft nog geen uitspraak
gedaan en een geneesheer der streek
doet opsporingen nopens de feiten en
de getuigen. Velen dezer laatsten zijn
zeer gezonds menschen en hebbende
een gezond verstand.
Wat er ook van weze het volk van
Guipuzcoa is te bewonderen, omdat
het dagelijks naar Ezkioga trekt,
om daar, de armen kruisgewijze in
de hoogte gehouden, te bidden voor
de redding van zijn vaderland.
Op Nieuwjaarsdag gaan, in ver
scheidene streken van ons land, groe
pen kinderen van huis tot huis een
liedje zingen, om gebak of'centen te
krijgen. Zoo zingen deze van het land
van Waas:
Wij komen hier getreden
Ons vieren bij elkaar,
En wenschen U op heden
Een zalig nieuwe jaar:
Opdat gij lang moogt leven,
Vele jaren na dezen tijd,
En wilt gij ons wat geven,
Dan zijn wij gauw verblijd!
Vrienden, geeft ons iets of wat,
Eer dat we gaan van hier.
Lustig brood en geld op zak,
Dat doet ons veel pleizier!
Reinsberg zegt: dat te Luik de ar
me kinderen op Nieuwjaarsdag hos
ties gaan aanbieden. De keukenmeid
plakt de eerste boven de keuken
deur. De jonge dochters van het
huisgezin vragen den voornaam van
het eerste knaapje, dat aan de deur
komt. Zij meenen dat het de naam
van hunnen toekomenden echtge
noot draagt.
Gewoonlijk ontvangen de kinde
ren koeken; want op Nieuwjaar wor
den er bijna overal gebakken. Ze
dragen hier en daar een bijzonderen
naam, zooals Nieuwjaarkes (Oost-
Vlaanderen), «lukken», «liefkoe
ken», strijve of strene (West-
Vlaanderen)
Het woord strene komt voort
van Etrennes dat zelf afgeleid is
van Strense,
Strena was de Sabbijnsche godin
des geluks, die te Rome haar tempel
had en een bosch, dat aan haar toe
gewijd was. Van de takken uit dit
bosch maakte men een ruiker, welke
men Tatius, koning der Sabbijnen
aanbood. Hij liet toe, dat men hem
alle jaren op tit tijdstip zoo eenige
gewijde takken, als goed voorteeken
voor het nieuw jaar, gaf, en noemde
dat geschenk Strense
De eerste dag van 't jaar gaan de
kinderen bij peter en meter, om door
middel van den nieuwjaarsbrief hun
beste wenschen aan te bieden. Ze
ontvangen als. Vergelding een koe-
kebrood, dat in W.-Vlaanderen een
bijzonderen vorm heeft, en nu eens
volaard dan eens engelkoek of
kokieltje wordt geheeten. Deze is
langwerpig en in den bovenkant
voorzien van een kalkenschijf, ook
volaard, kokieltje of schijf genoemd.
Volgens Gezelle is de naam vol
daan».,.^ volaard ontleend aan
den afgod Vol, aan wien men van
deeg nagemaakte dieren offerde.
Abonneert u op
Er ontbreken enkele honderd dui
zend franken om de bouwonkosten te
dekkenen anderzij ds is er nog een
te kort aan de meest onmisbare be-
noodigheden voor den eeredienst, zoo
als gewijde vaten, klokken, stoelen,
doopvont, enz.
De parochie, die grootendeels uit
werkvolk bestaat, heeft de noodige
inkomsten niet. Daarom doen wij tij
dens deze kerstmis- en nieuwjaars
dagen een betrouwvollen en dringen
den oproep tot de lezers van dit dag-
Iblad, opdat zij ons ter hulp komen.
Zij zullen hun nieuwjaarsgift aan
Onzen Lieven Heer geven, ten voor-
deele van de kerk van Grand Manil,
opdat deze, na de armoede van Beth-
leem gekend te hebben, gerake tot
den nederigen voetstand van Naza
reth.
Wekelijks wordt het H. Misoffer
opgedragen ten voordeele van de
weldoeners.
Stort uw aalmoes op de P. C. R.
4877 van de Zeer Eerwaarden Heer
J. Delchambre, pastoor te Grand
Manil.
De gemeente Grand Manil (Gem-
bloers), heeft eindelijk haar kerk en
haar parochie. Heden is er, dank zij
de toewijding en de vrijgevigheid
van de katholieken, een kerk geopend
voor den eeredienst. Zij bevindt zich
te midden van het dorp en is toege-1
wijd aan de heilige Théresia van het
Kindje Jezus.
Ongelukkiglijk heeft de groote en
voortdurende handelscrisis niet toe
gelaten het zoo moedig ondernomen
werk te voleindigen.
253 Agentschappen en Kantoren
in Oost- en West-Vlaanderen en Brabant.
Agentschappen te leper, Poperinge, Nieuwpoort, Komen, Wervik,
Wijtschate. West-Nieuwkerke, Proven.
Kantoren te Alveringem, Beselare, Beveren-IJzer, Krombeke, Geluveld,
Kerrtmel, Leysele, Loo, Merkem, Passchendale, Pervijze, Poelkapelle,
Sta vele, Vlamertinge, Westouter, Westvleteren. enz.