Handelsbank
BANK - UNIE
Een moordshen Geschiedenis
CDeet ge coat
100.000.000 franken.
Toen en thans
N. V.
Kalanderberg, 1, GENT
Het Kapitaal en de Reserven
der bij deze UNIE aangesloten
Banken overtreffen de -:
52r Jaar. - Nummer 31.
30 Centiemc n.
Zaterdag 2 Oogst 1930.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening CO.201
,3 (j. casikr)
Een Klinkend Antwoord
SNIPPERINGEN
betrokken bij de
rut*
ABON'XEMEXTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 fr
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABOXXEMEXT VOOI^'T BUITEXLAXD
25 frank. Op het Upstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
alle wekedagen alieinlir-fatingen te bekomen pjn
van 11 tot 16 uur.
waar op
AAXKOXDIGIXGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden woraen.
Kleine berichten en nieuws
WOENSDAG avond.
ten laatste tegen den
ZITDAGEN.
D BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den 1* en 3" Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2* Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in Het
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
Wetland heeft maar een Kalen
Historicus om Je geschiedenis weer te
geven.
sT. cn was het de tijd dat Kardinaal
S'ina uit naam van den pas gekozen
paus Leo XIII, schreef aan den Aarts
bisschop van Mechelen, KardinaaP'De-
•hamps, dat een goed katholiek den eed
tan trouw aan de belgische Grondwet
Eie; mocht afleggen
Dat is geen geschiedenis maar een
crove leugen. Vele, vele jaren vroeger,
tij het begin onzer onafhankelijkheid,
(jebben Belgische Katholieken aan Rome
gevraagd, indien het toegelaten was
bovengemelden eed te doen. En Rome
beeft geantwoord, dat men de valsche
princiepen, die in den grondwet voor
kwamen niet mocht verdedigen, maar
jat men mocht, om grooter kwaad te
vermijdendien eed van getrouwheid
afleggenEn in 1880 heeft Rome die
vroegere beslissing niet veranderd.
Wat is er dan geschied omstreeks
1880 Beigie had geen nieuwen grond-
we; maar nieuwe ministers, allen logië-
mannen. Deze ontketenden den school-
jorlog, met een slechten schoolwet te
stemmen. Het Episcopaat verzette er zich
tegen, met dit eenvoudig besluit Ieder
pster rebbe zijne school.Barra bedreigde
ben Nuncius en vroeg hem van te beko-
men dat Rome de Bisschoppen zoude
afkeuren.
Nu Leo XIII, na alles wel onderzocht
(hebben,.... dat zal zeker die brief zijn
tan Kardinaal Nina keurde de
üsschoppen goed en steunde ze en brak
i hiet met den belgischen grondwet
aar met het toenmalig ministerie.
"Thans schrijven de Belgische Bis-
sMppen...Iedereen moet aan de hoogere
®heder. onderworpen zijn want er is
gezag of het komt van God....
lebben de Bisschoppen anders gespro
ten in 1880... zeg ons eens waar en hoe?
Dat zij niet mede deden in de jubelfees
ten, om protest aan te teeken tegen de
kerkelijke vervolging, was dat zeggen
at men dan niet meer moet het gezag dat
an God komt erkennen Een kind dat
an.zijne ouders, krachtens het vierde
ebod, in alles moet gehoorzamen dat
ten kwaad is... en dat weigert een zon-
ig bev^l van vader uit te voeren weigert
at kind het gezag dat van God komt te
rkenner.
Een ander punt historie ware mis-
chien Toen vóór eenige jaren in onze
lad de zoogezegde Vlamingen optraden,
was als zuiver Vlaming, thans is het
iszuiver frontisttoen was het Vlaamsch
luis ongenaamd niet Politiek, thans is
et niets anders toen had die partij veel
ubied voor den Godsdienst en thans
ukken ze artikels waar zinsneden in
omen die, te minste, beginnen te rieken
ar blasphemië
Wat zal het zijn als geheel het masker
'gevallen is
liezen keer is er op alle verrader-
ike scheurmakerij, van welken kant
tze ook komen moge. een antwoord
fegeven. dat Vlamingen en Walen
tard is en voor niemand twijfelach-
zijn kan. En dit antwoord luidt:
Neennooit mag het één en onver-
fclbaar België, dat ons in den loop
eeuwen zooveel bloed gekost
prit, worden verbrokenXooit mag
eendracht, die de macht is van ons
*'?isch vaderland, de plaats ruimen
verdeeldheid die onze fiere vrij-
dooden zou
•Nile misverstanden moeten worden
geklaard, ja! en alle onbillijkheden
wijnen. Maar hetgeen nooit ver
enen mag, en na een volle eeuw
^'hankeiijkheid sterker staat dan
is het ééne België, met een eenig
en een innige samenwerking
alien, en onder een eenigen Vorst
wdert het inleiden der eeuwfeesten
L"rden er voor het ééne en onver-
n)are vaderland luisterrijke betoo-
L*ken gehouden tot in het minste
TL 1 cis nationaal lied weerklinkt in
vergaderingen, op straat en in de
k- De naam van Koning Albert
pr«t geestdriftig toegejuicht, en als
"preekt over de trouw, die ouder
hoede Vlamingen en Walen in
'Overgankelijke vaderlandsliefde
j'n snoert, dan komt er geen einde
de geestdriftige kreten, die in het
Wne land hunnen naklank vinden,
"agen ons in der waarheid af.
er van het groepje zoogezegde
'palisten geworden is? Tegen hen,
België kapot willen krijgen.
staat ditmaal het gansehe volk ver
ontwaardigd op; en het verkondigt
aan wie het hooren wil, dat het noch
in zulke judasserij zal mededoen. Eer
en trouw zijn geen ijdele woorden
voor ons.
VM op '-X ondag, 20 Juli, den" optocht
gezien tyeeft van 70.000 oud-strijders,
\yaar Vlamingen en Walen, armen en
rijken, boeren en werklieden, pries
ters en leeken, die samen vochten aan
den Yser. hunne onwrikbare gehecht
heid aan land en vorst kwamen betui
gen. en mi evenals vroeger hunnen
vasten wil toonen alles veil te hebben
vo<>r h^tpTJelgisch vaderland, jahij
weet waF die reusachtige betooging
beteekenoe. Daar gaf eendracht cie
macht, waartegen geen venijnige ru
ziestokerij bestand is
Wie op het banket der strijders, die
met de Leopoldsorde vereerd waren,
een Waalschen soldaat in het Vlaamsch
den Koning heeft hooren spreken, en
een Vlaming inyhet Fransch, deze
voelt dat de fwee Belgische rassen
sterk staan in hunne vaderlandsliefde
en hartelijk willen verbroederen.
Overal was het die trouwe eendracht,
die op alle tonen uitgeschreeuwd
werd, omdat ze diep in alle harten
ingeworteld is.
Nijdig heeft de verblufte scheurma-
kerskliek die ontzaggelijke manifes
tatie van een gansehe volk mogen
gadeslaan. Dat zij haar spijt niet heeft
kunnen verkroppen, konden wij sef
fens bemerken. Den overweldigenden
bijval der nationale eeuwfeesten kon
den zij wel is waar moeilijk loochenen.
Doch in hunne bladen schreven zij
soms een afgekort verslag en een ver
loren hoekje op de derde bladzijde,
ofwel zij verdoken, spijts alles, de
waarheidof nog zij vielen met een
waanzinnige woede uit tegen het land
dat het hunne is, en dat zij thans on
machtig zijn om te verraden! Zij ga
ven alszoo nog eens hunne mate.
Bijzonder laag in hun trouweloos
gedoen, zijn sommige gemeene kerels
gevallen, die, om rechtschapen doch
eenvoudige menschen te verschalken,
zich gaarne als% katholiek uitgeven,
doch geen venijn genoeg kunnen uit
spuwen tegen de geestelijke overheid,
welke ze naar verdiensten gebrand
merkt heeft.
Op tijd en stond hebben wij aan
onze lezers den herderlijken brief on
zer Bisschoppen laten kennen over
het Eeuwfeest van Belgie's onafhan
kelijkheid. In verhevene ''«bewoordin
gen hielden dezen ons daar den plicht
voor, het wettig gezag te hoogachten
en te eerbiedigenen in den naam van
de christelijke zedenleer, wier be
voegde tolken zij zijn, veroordeelen
zij streng de revolutionaire en oproe
rige woelingen, die het rechtstreeks
op het Belgisch vaderland gemunt
hebben, en geweldig tegen het vierde
gebod van God indruischen. Deze
werden als misdadige bewegingén
geschandvlekt. Nooit, en nergens, ook
niet op politiek gebied, is het aan een
christen toegelaten zulke misdaad te
begaan, en, zooals de Bisschoppen
uitlegden, een aanslag te plegen op
het Belgisch vaderland.
Politiek valt buiten de christelijke
zedenleer nietGods wetten gelden
ook daar. Het openbaar, politiek le
ven. is niet minder dan het hijzonder,
huiselijk leven, aan Gods geboden on
derworpen. Altijd moet men eerlijk
zijn, en de socialistische spreuk:
Godsdienst is privaatzaakis een
domheid, die honderdmaal weerlegd
werd, en waartegen ons katholiek ge
weten in verzet komt.
Welnuonze Bisschoppen, spreken
de in Gods naam en als gezaghebben
de leiders van het christen volk. heb
ben uitspraak gedaan in bewoordin
gen, die aan duidelijkheid niets laten
te wenschen. wij herhalen ze hier. om
des te heter onze lezers te laten oor-
deelen over de tergende weerspannig
heid der zoogenaamde Fronters en
nationalisten
Als Herders uwer zielen, ver
klaren en onderwijzen wij dat voor al
len, zoowel \"lamingen als Walen,
België het vaderland is. België alleen
heeft recht op de verplichtingen van
vaderlandsliefde welke de wet Gods
oplegt.
De stem der Bisschoppen is aan
hoord geweest door geheel onze be
volking. die in de heerlijke Eeuwfees
ten van België's onafhankelijkheid
hare onwankelbare en vurige ge
trouwheid aan Vorst en Land op alle
tonen betuigd heeft.
=s
onze plichten jegens België wijst,
worden tevens onzfe Viaamsche taal
rechten ten duideijkste bevestigd! Wie
Vlaanderen TEGEN België stelt, is
een -.ijpedwillige leugenaar.
Wij rnqeten ons dan ook niet ver
wonderen indien deze volksbedriegers-
volop in opstand komen tegen het
geestelijk gezag
Bij de bisschoppeijke uitspraak
over het VADERLAND, zoo durven
zij schrijven, leggen wij ons NIET
neerdat kunnen wij niet en ZULLEN
WIJ OOK NIET
Zoo spraken al de hoovaardige op
standelingen en afvalligen van alle tij-.
,-che vólksmacht kan eigenlijk geen
spraak zijn, daar het maar op zeldzame
tijdstippen was dat het volk van geheel
.Sflaandren samenspande, maar wel van
volksmacht van Brugge, van deze van
Yper, van deze van Gent. Die groote
lieden hebben het beste van hunne
{trachten uitgeput in broederlijken twist.
|oo bijvoorbeeld kwam Gent in opstand,
ómdat Lodewyk van Maele zijne goed
keuring schonk aan het delven van een
fanaal tusschen Brugge en de Leie. Ka-
jel de Stoute moeste vechten tegen Gent
•*in Yper, om te kunnen het uitbaggeren
tienzij loochenen het léerambi der
Kerk. zooals het door Chritn.s in ge- ^an het Zwijn d. i. de haven van Brugge,
steld werd. En zoo spreken nu ook d- ioorvoeren. Verschiilige steden namen
verwaande kerels die aan Paus en L - f-.^ de wapensop, omdat men de Yperlee
schoppen zeggen: C>m leert wi,
maar ik doe zwart. Hetgeen gij, in dein Kanaliseeren, enz.
naam van God veroordeelt als kwaad,De viaamsche volksmacht heeft maar
keur ik goed in mijn naamIk erken
uw gezag niet.
Hoe zulke weerspannigen zich
steed als katholiek durven uitgeven,
is niet te beseffenhet minste school
kind. dat zijn kathechismus geleerd
heeft, kan hen terechtwijzen. Het is
immers al te klaar dat de geestelijke
overheid het recht en den plicht heeft
het kwade van het goede te scheiden,
en Christus heeft gezegdWie u
hoort, hoort mijen wie u versmaadt,
versmaadt mij
Het verwondert ons dan ook niet
dat geheel het katholiek volk zich met
afkeer van zulke weerspannige op
ruiers verwijdert. Bij de Kerkelijke
plechtigheden waarbij wij God bedan
ken over de honderd jaar bescherming
welke hij in lief en leed aan België
verleend heeft, dreunt het nationaal
volkslied onder de aloude gewelven,
en in den naam van de trouwe katho
lieken, die er toegestroomd zijn, bidt
de priester om den zegen des Heeren
over vorst en volk- Meer nog mis
schien, dan in den omcieeïen luster der
wapenschouwingen en stoeten, spreekt
daar de ziel des volks, tot in het min
ste dorp. En wij verklaren vlakaf dat
de konkelarijen der verraderlijke
scheurmakers voor elkeen een reden
te meer zijn om het wettig gezag en
ons vrij, onafhankelijk België te ver
heerlijken. Eene betooging is het van
trouw aan het vaderland, en tevens
een protest tegen alle verachtelijke
judasserij.
De Bisschoppen hadden in hunnen
herderlijken Brief het hart van ons
volk zoo juist doorpeild, toen zij schre
ven Wij weten en wij danken
God ervoor dat de geheele massa
onzer bevolking zich tegen zulke on
zinnige droomerijen (der scheurma
kers verzetzij zal er altijd vreemd
aan blijven, en nooit zal zij dulden dat
men aanslag plege op het Belgisch
vaderland
Die voorspelling, die van 27 Juni
laatstleden dagteekent. is ten over
vloede vervuld geworden. Ons volk
heeft zijn herders gevolgd, en niet de
eerzuchtige en afvallige bedriegers
Op alle valsche aanlokkingen is zijn
antwoord steeds hetzelfde gebleven
Leve het ééne en onverdeelbaar
Belgisch Vaderland!
;één groot man geleverd, 't was Jacob van
Artevelde, lid der Gentsche burgerij. Die
burgerij heeft hem een tijd gevolgd, zeer
hoog verheven maar liet hem daarna ver
moorden. Hij was een ver-ziende politie
ker, schouwende verder dan de plaatse
lijke gemeenten en die schijnt een voor
gevoelen te hebben van de rol, die de
Belgische Provinciën samen zouden kun
nen spelen.
De andere hoofdmannen, waarvan de
schoolboeken met genegenheid spreken,
zijn maar partij-leiders.
Zannekin en Pelt voerden de muitende
werklieden van de Yzer ten strijde tegen
de bijgelegene steden Pieter de Coninck,
de held der Brugsche Metten, heeft even
min een naam achtergelaten als politie
ker Jan Yoens, het hoofd van den
Gentschen opstand in 1379 was de leider
van een klassenstrijd in de zeer-ikzuch-
tige Gentsche gemeente Philippe van
Artevelde.die van de gehalte zijns vaders
.•Het was, leidde de Gentenaars tegen
Bruggelingen Frans Ackerman stofte
met zegepralen, die hij behaalde op zijn
buren en stamgenooten. Het Middel-
eeuwsch Vlaandren was zeldzaam één
Vaderland. In den vurigen strijd tusschen
zijne gemeenten, tusschen steden en dor
pen, tusschen burgers en werkvolk ver
loos het nutteloos zijn bloed, het verspil
de zijn vermogen en zijne krachten..
De waarheid is, dat het maar met het
opkomen was der hertogen van Burgon-
dië, dat het land mannen aantrof, die
zorgden voor het algemeen welzijn, niet
tegenstaande de ikzucht der steden en
der standen.
Wil men nu weten waartoe een
blinde koppigheid en een verstokte ju
dasserij leiden kunnen? Als Antwoord j
op het bisschoppelijk schrijven, ver
oorlooft zich een dier valsch nationa
listische leiders de volgende gemeene
uitlatingLiever 'ne verdoemde
Vlaming dan een gelukzalige Bel.tr».
Het is walgelijk
En het is ook hatelijk want in den
zelfden Herdelijken Brief die ons op
Wat Graaf de Lichtervelde, familielid
der Stichters van ons Belle-Godshuis,
geschiedkundige denker, in een zijner
laatste boeken schrijft.
Dagelijks gebruikt en misbruikt de
politiek allerhande geschiedkundige fei
ten. 't Is nu meest Vlaanderens verleden,
dat op den vóórgrond komt.
Tot aan Keizer Karei was de viaamsche
volksmacht,nu koppig en hoogveerdig,
dan held-aftigen aandoenlijk, maar altijd
aan schielijke veranderingen onderhevig,
de groote naamlooze factor van een
prachtig en bloedig treurspel.
De stedelijke volksmassa had schrik
wekkende uitingen van volkswoede Ze
brak wat haar tegenging, ze vernederde
wat voor haar boog. Het Middeleeuwsch
Vlaandren, leengoed van Frankrijk én dat
Frankrijk nooit inpalmen kon, was eene
macht op voet van Nijverheid en Koop
handel. Het goud stroomde de steden
binnen, die omringd waren van stevige
vensters en verrijkt met edele praalge-
bouwen.
De leenheer.de Koning,de Keizer moes
ten afrekenen met die rijke steden, die
versterkingen waren, met die werklieden
die schrikwekkende soldaten konden
worden. Maar in al die grootheid, hoe
veel beklagensweerdige voorvallen. De
viaamsche volksmacht was jaloersch,
weinig-ver-ziende en die macht liep ram
pen op, van eeuw tot eeuw. Van vlaam-
Op elfde Juli gaf de Viaamsche
Harmonie van Yper een concert op de
Groote Markt. De muziekanten en zeker
ook de bestuurleden van die Harmonie
hadden zeker de opsmukking van de
kiosk onvoldoende gevonden en geraad
zaam geacht het hunne bij te brengen tot
deze versiering en bij ieder muziekant
hadden ze een leeuwenvaandeltje geplant.
We kunnen deze handelwijze niet goed
keuren. Wij achten immers dat bij deze
gelegenheid de bevoegde overheid ingrij
pen moest. Niet dat een dozijn leeuwen
vlagjes ons ergeren kan, maar wij vin
den dat deze gedulde handelwijze eene
«voorgaande» daarstelt die andere, en
verdere moeilijkheden medeslepen kan.
Wie zal thans verbieden dat bij de ge
legenheid van een concert een politiek
muziek van de kiosk gebruik "make om
aan politieke propaganda te doen.
Wij zien nog de Harmonie van de
Ontvoogding spelen op de kiosk met
allerlei socialistische plakkaten beplakt.
Het vellen der Vrijheidsboomen
gaat voort.
In het oog der Nationalisten, die deze
daad goedkeuren, is 1830 van geen tel.
De geschiedenis lappen zij immers aan
hunne hielen... ten ware zij er spijt in
zouden vinden geen Hollanders meer te
zijn.
Over heel Vlaanderenschrijft
Westland vroeger Ypersche Bode
zijn de Guldensporenfeesten met bla
kende geestdrift gevierd. Het is een veeg
teeken voor Belgie dat in het jaar der
herdenking zijner onafhankelijkheid de
Vlamingen meer dan ooit anti-belgisch
gezind zijn
En zeggen dat er lezers zijn die dat als
zoetepap binnen lepelen. Om dat te ver
werken moet men eene goede maag heb
ben.
Wij wisten wij nog niet dat alle Vla- college van in stoet na de Te Deum van
mingen anti-belgisch waren en dat het volgenden Zondag Yper'safkeuring open
feit van de 1T Juli te vieren eene anti-baarlijk te uiten,
belgische Betooging was. j En dat is niet... fair
Wij hebben hier te Yper niets van die
blakende geestdrift bemerkt...
De 27" Jarli scheen ons met veel meer! Wij weten allen onder welke om-
geestdrift gevierd te zijn geweest... Maar j cmslandigheden de Liberale Harmonie
van dit voeren zal Westland geen ge- hier te Yper tot stand kwam. Wij herin-
wag maken.
«Westland haalt ook het argument
op van een simpel ('t was onnoodig het
te zeggen) Vlaamsch boerken dat zou ge
zegd hebben En als ze dat (het stem
men voor de Nationalisten) durven dood
zonde heeten, ewel, dan liever ne ver
doemde Vlaming dan 'ne gelukzaligen
Bels». Onnoodig te zeggen dat ze dat
flink gesproken heet.
Daarvoor blijven wij verstomd. En
zeggen dat we dat vinden in het week
blad dergenen die als Viaamsche Katho
lieken hier in Yper optraden.
Van.alle kanten komt ons het heu
gelijk bericht toe dat moedige geloovigen
het aandierven gedurende het aflezen
van den herderlijken brief de kerk te
verlaten, schrijft Westland
Hoe vindt ge dat, lezers
De Bisschoppen zullen zeker moeten
vooraleer nog eenen herderlijken brief uit
zenden de goedkeuring vragen aan de
theologische bureau van de VI. Nationa
listische Partij
En wat gezegd van,.deze geloovige die
dit aanvaardt en dat openbaar afkeurt
Moet men ook bij het obnullig ventje
die de Sint Maartens kerk verliet om
Vrijdag avond 225 Juli werd een
strooibriefken van deftrberale Vereeni-
ging in de stad rond gestrooid waarbij
namens al de liberale maatschappijen der
stad het vellen van onzen Vrijheidsboom
op 9 Juli gepleegd geschandvlekt wordt.
Jammer dat dit manifest wat laat komt.
Onze lezers zullen zich immers herinne
ren dat wij reeds in ons blad van 12 Juli
dit vandalenwerk afgekeurd hebben.
Men zal ons zeggen Beter laat dan
nooit en daarmee stemmen wij volkomen
in.
neren ons ook'de verklaringen van meni
ge liberale partijhoofden om deze inrich
ting als een persoonlijk initiatief te
beschouwen.
Op dit strooibriefken vinden wij dat de
Liberale Harmonie in de schoot van de
Liberale Vereeniging opgenomen is... En
dat vinden we nogal kurieus... om niet
meer te zeggen.
Het manifest der Liberale'Vereeni
ging uitgestrooid is tweetallig. Dat is ons
goed. Maar ons inziens kon de Viaam
sche vertaling wat keurigerzijn. Er schui
len er enkele kemels in van groote
gehalte.
Het is waar dat alles zeer rap moest
gaan... en zeer rap gegaan is.
Hier te Yper ter gelegenheid der
llu Julifeesten in het onzijdig Vlaamsch
Huis werd eene opvoering gegeven van
het schimpwerk 't Jaar dertig
Schrijver had het zelfs goed gevonden
er de verheerlijking van Guide Gezelle
bij te slepen... van Guido Gezelle dje
ze de ruitenbrekers heette.
Zullen we antwoorden Zullen we
niet antwoorden op de scheld- en
leugenpartijen uit het wekeHjksch orgaan
der cirkelmannen. -
Dat vraagt zich. Westland »"af met.
geheel den ernst die dit weekbladje ken
schetst.
Maar antwoorden zal het niet...
Is het misschien te moeilijk
Dat zou ons toch verwonderen van
wege al die groote lichten die in den op-
stelraad van Westland schuilen en
zich schuil houden.
Te Clermont-Ferrand heeft men een
standbeeld opgericht ter eere van Fer-
Wij zouden immers van dit strooibrief-! nand Forest, den uitvinder der gas-
ken geen gewag hebben gemaakt indienmotoren. Vóór 40 jaar, als men niets be-
van dit feit geen misbruik was gemaakt teren krachtiger k.nde dan de stoómtui-
om ons schepencollege katholiek gen, waaronder met dobbel en drievoudi-
schepencollege op een laakbare manier ge uitzetting, moteurs a double et
aan te vallen. 'triple détente... of ook nog genoemd
Wij lezen er immers in Wat wach- Compound-stelsel, zegden de geleer-
ten onze stadsoverheden om openbaarlijk den Indien men geen krachtiger en
die verfoeilijke daad welke de algemeen- tevens min zware motoren ontdekt, zal
heid onzer Ypersche bevolking afkeurt te men nooit op vliegen denken moeten
schandvlekken Died motor heeft Forest uitgedacht en op-
En dat komt uit... menige uren na de eenvolgende ontploffingen verwekken in
beslissing genomen door het Schepen- motoren van kleinen omvang veel meer