u
St 1ËCUS' PR
Filosoof van Haaoem
Handelsbank
BANK - UNIE
Onze Hoofdkerk
Vare Katholieken
Bij de Sowjets
CDeet ge cuat
100.000.000 franken.
SNIPPERINGEN
N. V.
Kalanderberg, 1, GENT
betrokken bij de
kir
Het Kapitaal en de Reserven
der bij deze UNIE aangesloten
Banken overtreffen de
52e Jaar. - Nummer 17.
30 Centiemen.
Zaterdag 26 April 1930.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
te YPER.
Het Consacreeren tener Kerk
Zevenmaal rekewijs zingt daarna
de Bisschop Asperges me en terwijl
de zangers het ingezet gebed voortzetten
en er bij voegen drie verzen van de
miserere, doet Hij den toer van het
altaar beginnende al den epistel kant
en Hij werpt gewijd water op het blad er
van en op den voet.
Processiewijs verlaatde Bisschop
de kerk. Voor Hem stapt een dienaar,
dragende op een schotel de heilige olie
chrisma en die blijft staan aan de in
gang deur, terwijl de processie naar de
tent der relikwien gaat. Daar geeft men
aan de aanwezigen brandende keersen
de Bisschop*plaatst wierook in't wierook
vat en zegent het en stelt zich op kant,
om de vier priesters, gekleed in 't rood en
dragende de relikwien te laten voorbijgaan.
Stoetsgewijze worden de relikwi
en gedregen tot vóór de ingangdeur der
kerk en vervolgens doet men er mede den
buitentoer van het gebouw, on
der het gedurig herhalen van Kyrie elei-
son. Bij het weerkeeren vóór de poort
plaatst men de relikwien op een tafel,
daartoe bereid en waarrond vier keersen
branden de Bisschop zet zich neder op
den witten zetel, ziende naar het volk en
doet er een korte aanspraak in
gesprokene taal; om kenbaar te maken
wat de kerkvergadering van Trentever-
eischt ter gelegenheid van eene kerken-
consecratië na het sermoen zalft de
Bisschop met H. chrisma het rechter en
het linker opgaande deel der poort en de
processie met de Relikwien en gevolgd
van het volk trekt dan tempel bin
nen tot vóór het altaar.
Op ZONDAG II MEI 1930
jj
J-
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 ff. 3 maanden 5 fr.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
0- casier)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 11 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
ZITDAGEN.
D BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
keiijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den 1" en 3" Zaterdag der
maand, van 9 J4 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2' Zaterdag der
maand, van 9 Yi tot 12 uur, in Het
Kapitel
ii.
Na den Veni Creator de Bisschop
herneemt den miter, knielt vóór den
vitten zetel en men herzingt de Litaniën
ran alle Heiligen. Twee maal noemt men
den naam van den Heiligen patroon der
Kerk (...H. Martinus) en van de Marte
ken waarvan de relikwien in het altaar
zullen begraven worden. De Bisschop
staai 'echt en neemt den staf voor het
zingen van de drie wenschen
Dat'Ge deze kerk en dit altaar gedo-
get te zegenen t, wij smeeken U er om
Dat Ge deze kerk en dit altaar gedoget
te zegenen v en te heiligen t, wij smeeken
U er om
Dat Ge deze kerk en dit aitaar gedoget
te zegenent, te heiligen i en te consa
creeren t, wij smeeken U er om
Gedurende de litanien hebben de die
naars eenen band asch gestrooid, op den
kerkevloer, voigens de lijnen die getrok
ken zijn van den Noord-Westeren hoek
naar den Zuid-Oosteren en van den
Zuid-Westeren hoek naar den Noord-
Oosteren.
Na de litanien zingen de zangers den
psalm Benedietus en na ieder vers herne
men ze Wat is deze plaats te duchten:
Zij is niets anders dan het Huis Gods en
de Poort des Hemels. Intusschen
schrijft de Bisschop, met de punt van
zijne staf dien grëekschers A.E.C.
in den asschenband, beginnende in den
Noord-Westerenhoek... (voor Yper, den
hoek naar de Kloosterpoort toe) en daar
na den iatijroschen A. ES. C. in den
Zuid-Westerenhoek... (voor Yper den
hoek naar het oorlogsgedenkteeken toe.)
Na het schrijven der A. B. C. C. gaat
ée Bisschop stoetsgewijze naar het Choor;
ffljterlop.s knielt hij. on een kussen vóór
liii aitaar en zingt
Heer kom ons ter hulp waarop
allen antwoorden Heer sta ons aan
stonds bij, en de Bisschop rechtstaande
en buigende voegt er aan toe Glorie
den Vader, den Zoon, den H. Geest,
waarop het gewone antwoord volgt.
Dit alles wordt nog twee maal her
haald en iedermaal zingt men op verhe-
veneren toon, waarna de Bisschop, met
miter op het hoofd, naar de Credentië
gaat voor het wijden van hef gre
goriaanse^-water.
Hij bezweert (1) er zout en wijdt (2)
het; Hij bezweert (1) daarna water en
wijdt (2) hetHij wijdt (2) assche Hij
mengelt het zout met den asschen en van
deze mengeling strooit Hij driemaal
kruisgewijze in het water, zeggende
Dat zout, assche en water zich innerlijk
mengelen. In den Naam des Vaders t en
des Zoons t en des H. Geestes t Amen.
Eindelijk wijdt (2) Hij wijn en giet hem
kruisgewijze in het water, met deze
woorden Dat wijn, zout, assche en
water zich innerlijk mengelen. In den
naam des Vaders t en des Zoons t en
desH. Geest.
Nadat de Bisschop tot de ingangdeur
gegaan is om met de punt van zijnen staf
twee kruisen te teekenen op de twee vleu
gels er van, een eerste zoo hoog mogelijk
en een tweede beneden, Hij gaat tot vóór
het altaar en zingt erBeminde Broeders
vragen wij aan den almachtigen Vader,
in wiens huis veel verblijfplaatsen zijn,
dat Hij deze woonst zegene en bescher-
me, over dewelke water zal gesprenkeld
worden met eene mengeling van wijn,
zout en assche. De Bisschop beklimt
dan het altaar, terwijl de zangers zingen:
Ten aitare Gods zal ik ingaan en met
den duim strijkt Hij Kruisgewijze
gregoriaanschwater in het midden en op
de vier hoeken van het altaarblad.
Dan voorafgegaan van kruis-en kande-
laarsdragers, doet de Bisschop drie
maal den toer van de kerk om
de binnen muren met gregoriaanseh wa
ter ie besprenkelen. De eerste maal gaat
Hij weg van den Evangetiëkant en be
sprenkelt het onderste der muren de
tweede maal gaat Hij nogmaals weg van
den Evangetiëkant en besprenkelt het mid
den der muren d. i. op mannenhoogte
de derde maal gaat Hij weg van den Es-
pistetkant en besprenkelt het hoogste ge
deelte van de muren. Daarop volgt het
besprenkelen van den vloer
-erst van af den altaar tot aan de ingang-
deur, daarna op geheel de lengte van den
kruisbéuk en eindelijk van in het midden
de: kerk in de richtingen van het altaar,
•an de poort, van den evangeliëkant en
van den epistelkant. De kwispel afgege
ven hebbende en staande miterloos in het
bidden der kerk, de Bisschop strekt
be handen uit en zingt een lang
Prefaciëgebed waarna Hij met
miter en staf naar de credentië toestapt
om er cement te wijden. (2) dat is kalk en
zand.
De Bisschop beklimt het altaar, om
kruisgewijze de vier hoeken van 't rell-
kwien-graf met H. Chrisma te
zalven, telkens zeggende Dat dit
graf geconsacreerd t en geheiligd wor
de t. In den naam des Vaders i en des t
Zoons ten des Heiligen Geest f. Daar
op neemt de Bisschop het kasje, bevat
tende de Relikwien en plaatst het in
het graf. De metser mengelt in tus-
schentijd het cement met gregoriaanseh
water en komt er mede alsook met een
truweel tot bij het altaar. De Bisschop
na de relikwien bewierookt te hebben,
zalft met H. Christina, den sluitsteen van
't graf langs onder, neemt cement met
het truweel om het op de boorden van
't.graf te strijken.en sluit het graf.
(Indien noodig zal de metser den Bis
schop hierin heipen.) Eindelijk zalft de
Bisschop met H. Chrisma den bovenkant
van den sluitsteen met de woorden
Dat dit altaar geteekend worde v en
geheiligd f. In den naam des Vaders t en
des Zoons ten des H. Geestes t. Vrede
metu. En ieder kruisteeken maakt Hij
groot genoeg, om de vier armen er van
te trekken op sluitsteen en op altaar blad.
Ct) De bezweeringen doet de Bis1
schop met den miter op het hoofd en
de wijdingen miterloos.
Deze processie in gewone jaren wordt
gehouden op 25 Aprilvan dees jaar
omdat St Marcus'-dag past in de paasch-
week, wordt ze verschoven tot den
Woensdag 30 dezer.
De oorsprong er van is te zoeken in 't
jaar 596. Dan regeerde Paus Gregorius-
de-Groote, die naar Engeland zijne eerste
geloofsboden stuurde, namelijk den Mo-
nik Augustinus en gezellendie den
kerkzang inbracht en regelde, van waar
zijn naam Gregoriaansche Zang die
het gebruik inbracht van het celebreeren
van 30 missen, op dertig achtereen
volgende dagen ter lafenis van ééne ziel.
In dat jaar 596 woedde in Rome eene
geweldige pest en alle natuurlijke midde
len waren onbekwaam den geesel af te
weeren. Daarom besloot Paus Gregorius,
met Paschen, vallende den 25 April, eene
boetprocessie te houden, die zou uitgaan
van O. L. Vrouwkerk-de-Meerdere en
zich begeven naar St Pieters. Men zoude
de schilderij mede nemen, die Maria de
Moeder-Maagd voorstelt, bewaard is in
gene Kerk en toegeschreven aan den
evangelist Lucas. Dit werd gedaan en de
Paus blootvoets volgde den stoet. Bij het
voorbijtrekken langs het oude praalgraf
van Hadrianus, herschapen in versterkt
kasteel, ontwaarde men op de tinne van
het gebouw een Engel, dragende een
vlammend zweerd men hoorde andere
engels die zongen Regina Cceli, alle
luia Men zag den engel zijn zweerd in
de schede steken en de pest hield op:
Geen lijders eraan zijn nog gestorven en
geen nieuwe werden er van aangetast
Paus Gregorius, om dit feit te vereeu
wigen, bevooi naderhand dat men met
Paschen den Regina Coeli zoude
zingen en met den 25 April, telken jare,
eene boetprocessië houden, gaande
naar St Pieters, en het versterkt Kasteel
sedertdien noemt Engelen-burcht.
Dat zijn de nationalisten, zoo zij het
beweren.
Ware Katholieken liegen niet moedwil
lig... en leiders der nationalisten, beken
nen in private gesprekken dat zij weten
dat Prins Leopold wel viaamsch kent en
spreekt, maar in hunne gazettenartikels
drukken ze, uit politiek dat de PrinS
er niks van kent.
Ware Katholieken richten in hunne lo
kalen geen bals op, noch met nieuwjaars
nacht, noch uit menschlievend doel.
Ware Katholieken zullen in hunne cine
mas geen filmen van Zola doen afrollen,
zoo het gebeurde in 't Viaamsch Huis te
Roussela e.
Ware Katholieken zullen tegen hunne
Bisschoppen de hulp niet inroepen van
een vrijzinnigen minister. Het zou mij
genoegen doen dat een vrijzinnige minis
ter op dit gebied zou ingrijpen tegen de
bisschoplijke overheid Woorden uitge
sproken door mijnheer Leuridan in Ka
merzitting van 12 April 1.1.
Als een ware Katholiek meent te kla
gen hebben van de bisschoplijke over
heid, de te volgen weg is een beroep hjj
den Paus van Rome.
Waarom hebben de katholieke vlaarr-
sche nationalisten nog nooit zulk een be
roep ingezet? Zijn zij misschien bang
door den H. Stoel veroordeeld te wor
den
Op alle tonen bazuinen zij het uit, dat
zij verkleefde kinderen zijn van de H.
Kerk, dat zij den onfalbaren Paus in hun
herte dragen. Waarom in 't jaar 1925 en
1929, als er uit aüe streken van de we
reld bedevaarten naar Rome toogden,
zijn er geen vlaamsche Katholieke natio
nalistische heen gevaren En wanneer
zijner Vlaamsche meisjes-bonden gezien
geweest of zullen er gezien worden Ka-
jotters, ja en te naaste jaar Kajotsters,
ook
Wat nu de schoolwet van Belgie betreft
deze erkent vrije scholen, dat is-dat een
ieder mag eene school oprichten... en
als de onderwijzers een regelmatig diplo
ma hebben, als de lokalen aan de ver-
eischten van den Staat voldoen, als het
voorgeschreven programma gevolgd en
de officieele inspectie aanveerd wordt,
als het getal leerlingen voldoetde
school is aanneembaar en Staat en Pro
vincie geven hulpgeld. De vrijzinnige
minister van Belgie zal dus den boveo-
gemelden wensch van Mijnheer Leuridan
niot in acht nemen, daar-de wet hem --nisi
toelaat op dat punt in te grijpen... geen
recht hebbende van te weten waarom een
onderwijzer in eene vrije school aange
steld of afgedankt wordt. Mijnheer Huys-
mans, oud-minister van onderwijs, die
wel de wet kent, heeft dit alles be-aamd,
daar hij niet den wensch Leuridan steun
de maar als oplossing voorstelde De
minister moet hem maar benoemen in
eene officieele school
Het afdanken van een onderwijzer in
de vrije bisschoplijke scho en hangt af van
de geestelijke overheid. De onderwijzers
om te kunnen benoemd worden of om te
kunnen behouden worden in de vrije bis
schoplijke scholen hebben moeten verbin
tenissen aanveerden en teekenen. Nu
sommige van die onderwijzers, die een
postje afbedelden, hebben voor leids-
draad genomen Ik zal al teekenen
wat ge wilt en daarna doen wat ik wil
Hun geteekende verbintenis aanzien zij
dan als een voddeken papier... dat is
waar duitsch stelsel... en zich niet schik
kende naar de overheid, onder wien zij
zich vrijwillig geplaatst hebben, looche
nen zij hun aanteeken. Dat is niet eerlijk
want een eerlijk man heeft maar één
woord en als hij aan de aangenomene
verbintenissen niet meer wil voldoen, hij
moet niet wachten tot dat hij afgedankt
worde, maar moet fier zijnen degen
nederleggen en er van onder trekken.
Waarlijk 't Marxisme heeft geen kans.
Proeven van Collectivisme hebben wij
reeds geweten bij de vleet. Allen zijn in
't water gevallen
Men zal zeggen dat waren maar kleine
staaltjes zooals de glasblazerij van Albi
en zulke ondernemingen werken altijd in
nadeelige voorwaarden en omstandighe
den.
Aanveerd
Maar nu hebben wij eene onderneming
van groot gehalte en dat in de beste
voorwaarden de collectivisatie van een
groot uitgestrekt land en dat onder een
ijzeren bestuur die alles in handen heeft.
Een besluit was uitgegaan van wegens
de Sowjetsche Regeering waarbij elk
landbouwer moest onteigend zijn, zijn
land in gemeenzaamheid gebracht en hij
zelve in de eene of de andere nijverheid
werkzaam gesteld
't Was eene van de proeven waaraan
de Sowjets meest prijs hechtten als eene
van de geschiktste middels om het Com
munisme of het volledige Marxisme in te
brengen.
Die onteigening moest in vijf jaar effen
zijn, en in 1935 mocht er geen spraak
meer zijn van boeren
Dat wierd begonnen met een woest
geweld. De boeren kwamen er heftig
tegen op, maar zij wierden gedood of
naar Siberie gezonden, waar zij groote
armoe en schaarschheid leden en voor
hen een ellendig leven zagen
Doch al met eens de kaarten keerden...
De boeren moe van die gedurige tracas-
serie van belastingen en van graanleve-
ringen hadden hun bladje gekeerd Zij
kwamen met hoopen hun aangeven aan
de Kolkhozv t. t. z. aan de Collectivi
teit om daar hunne hofsteden op te geven
en in de lijsten der werklieden ingeschre
ven te zijn. Zij wierden daglooners van
den Staat. Eerst begonnen de groote
boeren of Koulahi en dan volgden de
kleinere boeren.
De Sowjetsche dagbladen jubelden
van vreugde Al wie te voren tegen die
dwangmiddels geweest was, keurde ze
nu goed en Staiine was een ander
mensch geworden. Hij die te voren altijd
stuur en strak was en gedurig in bittere
dulheid, wierd een minzaam mensch,
vriendelijk en blijmoedig. Hij zegen-
praalde
Lacy, 't en was van geen langen duur
Geheel die verandering had zijn steertje
en dat hadden zij niet voorzien.
Het eerste gevolg was. De Staat had
veel meer geld uit te geven voor dagloo-
nen Een mensch min of meer doet niet
vele, maar als het getal tot millioenen
rijst. Dat telt Millioenen dag-uren
moesten dagelijks betaald zijn! 't Is waar
de loon was niet hoog... Maar vele klein
tjes maken een groot en bovendien die
boeren niet veel verdienende wrochten er
ook maar naar. Zoo dat zij niet veel
voortbrachten en meer aan den Staat
kostten dan zij wonnen
Het tweede gevolg bleef ook niet uit!
De Boeren hunne hofsteden verlaten
hebbende, hadden hunne landen niet
bewrocht noch bezaaid zoo dat deze
weinig of niets opbrachten
De nijverheid van haren kant kostte
reeds meer aan Staat dan dat zij gaf. Alle
jaren was er een deficit
Dat viel nadeelig, het te kort wierd,
jaarlijks aangevuld door de winsten
gedaan op de granen Trouwens sedert
jaren reeds was volgende stelsel voor de
boeren ingevoerd De boeren zaaiden en
oogstten, maar de Staat kocht al het
graan op aan leegen prijs (aan de boeren
maar het noodige atende om te eten en
voort te zaaien) en dan verkocht in 't
Buitenland dat opgekochte graan met
eene schoone winste. Alzoo lapte de
landbouw de nijverheid en Rusland
leefde voort. Zoo, zoo
Maar jhj, de nijverheid te Jcort komen.-,
de en de landbouw weinig of niets op
brengende,heeft de Sowjetsche Regeering
voor zijn zeiven een put gemaakt waarin
ze onvermijdelijk moest verdrinken.
Staiine is verplicht dat besluit van
Collectivisatie in te trekken en beroep te
doen op die zelfde krachten die hij ge
doemd had.
Ziehier zijn schrijven
Het Commissariaat van Landbouw
heeft besloten, benevens de genomen
maatregels dat 2.875,000 hectaren meer
met koorn zullen.bezaaid zijn. Het erkent
dat de uitbreiding der persoonlijke be
bouwingen en ontgur.ningen moet aange
moedigd zijn 'en heeft de plaatselijke
besturen bewogen deze te vermeerderen.
Daarom is een wet gemaakt en volgens
die wet alle vermeerdering van bezaaide
oppervlakte in 1930 zal voor dat jaar en
't volgende vrij van lasten zijn.
Bovendien staat de Regeering aan alle
persoonlijke boerderijen die de mini
mum opbrengen, eene vermeerdering toe
van 10o/o op de lasten, en bijzondere
voorrecht van te hooien.
De kleine en middelbare boeren zullen
zaaigraan krijgen om hunne bezaaiingen
te kunnen vermeerderen.
Kan men eens zeiven meerder kaakslag,
geven en schooner toonen dat de persoon
lijke werkzaamheid de eenige goede is
Dat is een van de dertien veranderin
gen die de Sowjets doen op zoek naar
hun paradijs
Zullen de boeren het betrouwen
Legt mijne stuite op de balie, zei de
jongen aan zijn vader, 'k en betrouwe
geen schelmen
Nu de oorlog gedaan is wordt Mees
ter Butaye strijdlustig. Men mag zich in
alle geval afvragen waarom hij van de
wereldoorlog geen gebruik miek om zij
nen zoo hevigen strijdlust bot te vieren
en uit te vechten.
In alle geval, volgens men ons ver
haalde, gebeurde het in den tram van
Veurne naar Poperinghe.
En na eene kleinen woordentwist (en
we weten dat Meester Butaye geen de
batter» is) al zijne argumenten verspild
ie hebben en te vergeefs verspild nam hij,
wanhopig, zijnen laatsten toevlucht tot
dat soort slaande argumenten, waarin
slechts gemeene kerels baas zijn... En
om zijnen tegenspreker van de gegrond
heid van zijne redeneering en van de
juistheid van zijn gedacht te overtuigen,
gaf hij dezen laatsten eene duchtige
muilpeer...
Maar hij was ongelukkiglijk gevallen
op eene katte die niet zonder handschoe
nen te pakken is tn hij kreeg zijne muil
peer terug metgecomposeerde inte
resten
't Schijnt dat hij maar in eene erbar
melijke staat te \Vatou uit den tram
stapte.
Slaan is gemeen en bewijst niets.
Slaan heeft nooit iets bewezerr... tenzij
het gemis aan opvoeding van degenen die
zich aan dat sport plichtig maken.
Maar van wege eenen volksvertegen
woordiger die naar ons gedacht in alles
het voorbeeld toonen moet komt ons dat
zeer lamentabel voor...
Maar wat wilt ge Naar men zegt we
beleven een demagogisch tijdperk... we
kennen Meester Butaye.,. en een vat kan
maar geven wat het inhoudt.
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
om 4 uur
Roode Baas Ganzendonck had in
De Werkman eenen zeer hevigen op
roep gedaan opdat een groot aantal so
cialisten op Zondag middag op de Groote
Markt te Yper de uitvoering van het kon-
cert van de Socialistische Harmonie met
hunne tegenwoordigheid zouden steu
nen...
Buiten een groepje van een tiental
sieppedragers die zich rond Gezel Mis-
siaen durfden scharen en rond zijn zeer
ootmoedig persoontje ais een klein hof
vormden was het maar zeef flauw....
zelfs moest men aannemen dat al de toe
schouwers want van toehoorders kan
er geen spraak zijn socialist waren.
Eerste Minister jaspar heeft Woens
dag laatst een bezoek aan Yper gebracht,
wat zijne belangstelling voor onze streek
bewijst. Geen enkel volksvertegenwoor
diger was verwittigd. We zagen bij hem
noch Meester Butaye, noch Meester Leu
ridan, noch Mijnheer Vandenbulcke.
Dat heeft ons eerst verwonderd maar
als we de zaak goed inzien veranderen
we van gedacht.
Eerste Minister Jaspar kent te wel
hunne groote bevoegdheid... of kan best
deze groote bevoegdheid missen. Dat
verstaan we best...
A propos van bevoegdheid hebben
we de redevoering van Leuridan bewon
derd.
't Liep voor de zoogezegde broodroo-
verij in de vrije scholen...
'Ne mooi sujetom aan grootspre-
kerij te doen.
Maar de eindrede was een buitenge
woon fijn st.ukje.kennis van
bestuurlijk recht toen Meester Leuridan
Minister Vauthier aanzocht tegen den
Bisschop van Brugge in te grijpen of ten
minste een onderzoek in te stellen aan
gaande de aangehaalde feiten.
Zijne bevoegdheid en vooral zijne wel
sprekendheid dreef hem zoover dat So
cialist Huysmans hem op de vingeren
moest kloppen en hem zeggen moest
Dat gaat Minister Vauthier niet aan
en geheel de hoogdravende rede lag in
duigen.
Roode Baas Vandervelde gaat naar
China voordrachten geven.
Zijne huidige vrouw geeft voordrach
ten in Zwitserland.
Plaats voor de armen
Operette in 3 bedrijven.
Kaarten van heden af te bekomen in
't Christen Volkshuis.
In England, in het kamp van Catterick,
bij York, heeft het engelsch leger dea
bouw begonnen van de eerste katholieke
kerk, opgericht ter nagedachtenis der
gesneuvelde katholieke engelsche solda
ten als eerherstel voor de euveldaad der
engelschen, die de H. Joanna d'Arc ter
dood brachten, wordt de kerk aan Frank-
rijks Schutsengel toegewijd.
In Frankrijk heeft men den jubiié van
Briand gevierd, die sedert 5 jaar; minis
ter is van buitenlandsche zakenin Belgie
hebben we tfan de Peerefooom ge
had, den grooten hervormer onzer ijzer-
wegen, die 16 jaar aan het bewind was,
ais minister van spoorwegen. Hij daagde
op in 1884, tijdens den grooten zegepraal
der katholieken om reden van zijne
diep-geloovige levenswijze, was hij het
mikpunt der liberalen zij noemden hem
ie Reverend Père Boum en, het land
door, zongen zij nevens het strijdlied
«Van het ongedierte der Papen, verlos
ons vaderland de treur-marche O van
de peereboom Omdat Vandepeere-
boom uiterst onpartijdig was en de beste
posten aan de bekwaamste toevertrouw
de, hebben veel liberalen hun levensloop
aan hem te danken gehad.
Vóór honderd jaar hadden we de belgi-
sche omwenteling en vóór vijftig jaar den
schoolstrijd. Heyvaerl was liberale
gouverneur te Brugge, in deze rampzalige
tijden. Het liberaal bestuur van Meenen
noodigde hem eens uit tot officieel' be
zoek. Hij trok er naar toe per bijzonderen
trein Brugge-Kortrijk-Meenen De
lijn Rouselare-Meenen bestond nog niet.
De gouverneur had Brugge verlaten in
burgers-kostuum en stapte te Meenen af
in statië-kleedij, met degen en Cha-
peau-Claque Dat gaf aanleiding tot
eene spotprent, gedrukt in Kortrijk en
voorstellende drie tooneelen. a) De gou
verneur te Brugge in zijn rijtuigsalon en
in burgerspakje, b) De gouverneur te
Meenen stappende uit zijn rijtuigsalon en
in statië-kleedij. c) De gouverneur te
Kortrijk, in zijn rijtuigsalon en staande
in zijn hemde.
Nogaltijd wonings-nood en drang
voor het te lande te verlaten om te
gaan wonen in groote steden. Daar geen
woonsten genoeg en men verblijft jaren
lang in eene gemeubelde kamer. Een
staaltje uit Parijs Op eene kamer wonen
vader, moeder en zes kinderen. De drie
kleinste slapen in opengeschovene scho
ven eener commode en het menagie be
taalt 80 frank pacht PER WEEK.
Te Outwood, in het graafschap Surrey,
England, staat en werkt een windmo
len, gebouwd in 1625. Te Brill staat en
In Frankrijk, ais herdenking van het
heldhaftig optreden van de H. Joanna
d'Arc, wordt er sedert maanden gefeest
in al de plaatsen waar Zij vóór 500 jaar
optrad,... en dit, van af het kasteel van
Chinon, waar zij den Koning ging opzoe
ken om hem te leid ?n naar Reims voor de
Kroning, tot aan de brand-stapel-plaats
van Rouen, waar zij, einde Mei, de mar
telaarspalm plukte.