pende
77
DtótiïieÉ
Paasch=Zaterdag
In Soviets-Rusland
BEZOEKT
HAIBELSFööR
CDeet ge uiat
Handelsbaiik
BANK - UNIE
100.000.000 franken.
ZOEKT UW PROFIJT
Kalanderberg, 1GENT
betrokken bij de
Het Kapitaal en de Reserven
der bij deze UNIE aangesloten
Banken overtreffen de
52; Jaar. - Nummer 15.
30 Centiemen.
Zaterdag 12 April 1930
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
TE YPER
eerste hand,
waar ze geslepen zijn,
25 a 30 goedkooper
17-22 APRIL
N. V.
ZITDAGEN.
D" BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den 1' en 3® Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2® Zaterdag der
maand, van 9 Y* tot 12 uur, in Het
Kapitel
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 £r. 3 maanden 5 £r
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.20,1
(j. casibr)
waar op alle wekedagen ai'e inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
u
palm-Zondag, 13 April aanstaande, zal
i heuglijke dag zijn voorde Ypersche
'Völking.
- Morgens doet Onze Lieve Heer met
Palmprocessie zijn liturgische in-
pjein de Kathedraal. En daar'wordt,
ar den eersten keer, het hoogheilig
icrificie der Mis opgedragen.
Te 9 uur, in de noodkerk van de El-
;:iinghestraat, plechtige Palmwijding
eiuitdeeling der gewijde palmtakken
iten en buiten de kerk.
Te9 1/2 uur vertrekt de Palmprocessie
:de Eiverdinghestraat en houdt sta-
<op de Leet, aan de groote poort van
Kathedraal.
En daar wordt te 10 uur, de solemneele
oogmis gezongen.
's Namiddags gaat Onze Lieve Heer,
ersoon 1 ijk en waarlijk en wezenlijk te-
enwoordig in het Allerheiligste Sacra-
lent, bezit nemen van zijn heerlijken
impel.
Te 3 uur, Sol. Vespers in de noodkerk;
ie ceremonie gaat doorals een afscheids
ki en tevens een welgemeende dank-
:uiging voor al de weldaden aldaar
ekomen
Jaarna, te 3.30 uur wordt Onze Lieve
leer in zijn aanbiddelijk Sacrament pro-
siewijze en met luister naar de Kathe-
raalgedragen. Het kostbaar beeld gaat
icde van Onze Lieve Vrouw van Tuine,
aironesse der Stad Yper.
Op den doortocht der processie worden
huizen bevlagd en versierd Elver-
inghestraat, Boesinghestraat, Surmont-
siaai, Dixmudestraat, Groote Markt,
fewarkt ep Vandenpeerebotwuploats.
Jfd uur, in de Kathedraal, plechtig
.«'gezongen door het volk en gelegen-
bdssermoen door een beroemden predi-
ant, E. Pater De Clippele, S. J.
Gansch de Christene bevolking van
per zal ijverig deelnemen aan die in-
Irukwekkende plechtigheid van Palni-
indag.
Het zal een grootsche betooging zijn,
ihristus-Koning ter eere.
Paaschzaterdag na Goede Vrijdag
e hoogste vreugde na de diepste'smart
L welke tegenstelling, en toch welk een
araenhang Door het kruis tot de over-
'mning, door het lijden tot het geluk.
Moest de Christus dit niet lijden en zóó
ijn heerlijkheid ingaan
Naar oud-christelijke opvatting omvat
itt Paaschfeest èn Christus' dood èn Zijn
ïerrijz nis. Beide immers zijn innig ver
handen door den dood kwam de Ver-
asser tot Zijn zegepraal de verrijzenis
«de bekroning der verlossingsgeheimen.
De schoone, poëtische ceremoniën van
'aaschzaterdag zijn eerbiedwaardig door
hun ouderdom, 't Zijn dezelfde plechtig
heden, die in de vroege Christeneeuwen,
toen veel heidenen zich tot het Christen-
:n bekeerden, gehouden werden in den
«vond en den nacht van Zaterdag op
Paaschzondag en later vervroegd zijn tot
«n morgen van Paaschzaterdag. Tweeër-
«i bedoelde die viering van het Paasch-
•<pe: Christus' verrijzenis plechtig te
krdenken, en door het heilig doopsel de
ülechumenen deelachtig te maken aan
geestelijke wedergeboorte, die Chris
tus ons door Zijn verlossing verdiend
had.
Dezelfde plechtigheden van den Paasch-
"icht worden ook nu gehouden. Drie
v te onderdeden omvatten zij de wij-
hing der Paaschkaars, de wijding van
hst doopwater, het H. Misoffer waarin
Christus' verrijzenis wordt gevierd.
De wijding van de Paaschkaars, een
csr oudste en voornaamste wijdingen in
ös Kerk, is een zinnebeeldige plechtig-
heid. Onder de Paaschkaars wordt ons
•uorgesteld Christus, die gestorven en
srrezen is. De plechtige wijding wordt
•tnraigegaan door andere ceremoniën.
•Js eerste is de wijding van het nieuwe
■uur. Met Goeden Vrijdag werden alle
thten in de Kerk uitgedoofd Christus
gestorven en rust in het graf. Op den
^nijzenismorgen, ais Hij opnieuw leeft
r met Hem ons allen in Zijn opstanding
deelen, moet het nieuwe licht ons
Christus verbeelden. Mooi en zinrijk zijn
de gebeden, die de H. Kerk bidt bij het
wijden van het nieuwe vuur. Zoo be
schouwt zij in het eerste gebed het vuur
als warmtegevend, symbool der godde
lijke genade, die onze harten ontvlamt
«Verleen, o Heer», zoo bidt.de Kerk,
dat wij door deze Paaschfeesten zoo in
hemelsche verlangens worden ontstoken,
dat wij met zuivere harten tot het feest
der eeuwige klaarheid mogen geraken
In het tweede wordt het vuur in zijn
eigenschap van lichtgevend als zinnebeeld
gebruiktHeer God, almachtige Va
der zoo bidt de Kerk, nooit verflau
wend licht, Gij, die de Schepper zijt van
alle licht, zegen dit licht, dat geheiligd
en gezegend is door U, die geheel de we
reld verlicht hebt, opdat wij door dit licht
ontvlamd worden en verlicht door het
vuur Uwer klaarheid en gelijk gij Mo-
zes uit Egypte wegtrekkende verlicht
hebt, verlicht zoo ook onze harten en zui
ver ze, opdat wij tot het eeuwig leven en
het eeuwige licht verdienen te geraken
Daarna wijdt de priester de vijf wie-
rookkorrels, bestemd om in de Paasch
kaars bevestigd te worden. Nu is het
eerste der treffende oogenblikken geko
men, waaraan deze plechtigheid zoo rijk
is de diaken doet de paarse stola af en
bekleedt zich met de feestelijke witte dal-
matiek en de witte manipel. Op dit
oogenblik voelen'we het, de vasten met
haar boetestemming, de lijdensweek met
haar treurfiis gaat eindigen de tijd der
Paaschvreugde breekt aan. Indrukwek
kend is het gaan der processie naar het
altaar, met het aansteken der drietakkige
kaars en het zingen van het Lumen
Christi. Het groote moment is nu daar,
dat het loflied van Christus' Verrijzenis
zal worden aangeheven. Alleen de diaken
draagt het witte feestgewaad, hij alleen
is de verkondiger der verrijzenis. De
diaken immers-was van oudsher degene
die de afkondiging deed en het Evangelie
zong. En evenals vóór het zingen van het
Evangelie, vraagt hij den zegen van den
priesterdeze geeft hem dien zegen met
de woorden De Heer zij in uw hart en
op uwe lippen, opdat gij op waardige en
passende wijze Zijn Paaschlof verkondi
gen moogt
Die Paaschlof, Praeconium paschale,
wordt thans aangeheven, de onvergelij
kelijke lofzang met de wonderbare melo
die Exultet jam angelica turba coelo-
rum. Nu jubele de Engelenschare in den
hemel Niet alleen de hemel, ook de
aarde, zoo zingt het Exuitet, moet zich
verblijden, en vooral ook onze Moeder
de H. Kerk, over het helglanzende licht,
dat in dezen Paaschnacht is opgegaan.
Dan gaat de lofzang over in een Pre
fatie, en in diepgevoelde en dichterlijke
woorden zongen Haec sunt enim festa
paschalia Dit toch zijn de Paasch
feesten, waarop het ware Lam geslacht
is, door wiens bloed de woningen derge-
loovigen geheiligd werden
In hooggestemde geestdrift herinnert
zich hier de H. Kerk de groote gebeurte
nissen uit de geschiedenis van het Jood-
sche volk, die eeuwen lang de verlossing
door Jezus Christus hebben afgebeeld
dien grooten nacht toen Jehova de Joden
den uittocht uit Egypte verleende, en
dien anderen nacht, toen Mozes de hand
uitstrekte over de wateren der Roode
Zee, die ongehinderd de kinderen van
Israël den doortocht verleenden. De ge
dachte aan dien Joodschen Paaschnacht
verbindt zij in haar Exultet met de her
denking van onze verlossing door Jezus
Christus, het ware Paaschlam, van
Zijn dood en Zijn verrijzenis, die
groote weldaad, die God schonk niet aan
een enkel volk, maar aan de geheele
menschheid de verlossing uit de macht
der zonde. Dit jubelt de Kerk uit in haar
Paaschzang, in vervoering van liefde en
blijdschap. O wonderbare goedertieren
heid, o onuitsprekelijke teederheid Uwer
liefde voor ons Om den dienaar te ver
lossen, hebt Gij den Zoon overgeleverd
De diaken onderbreekt het Exultet, om
de vijf wierookkorrels in de Paaschkaars
te steken zij verbeelden de specerijen,
waarmede Jezus' lichaam gebalsemd
werd. En nog eenmaal onderbreekt hij
dien loizang, om met de drietakkige kaars
de Paaschkaars aan te steken, hetgeen
het oogenblik van Jezus' verrijzenis ver
zinnebeeldt. Daarna worden met het licht
van de Paaschkaars de lampen fn de
kerk aangestoken.
Het tweede deel der plechtigheden be
gint nu de wijding van het water waar
op vroeger het toedienen van het doopsel
volgde.
De diaken verwisselt het witte feestge
waad met de paarse stola, de priester de
paarse koorkap met het paars kasuifei.
Dan beginnen deze ceremoniën met de
Twaalf Profetiën, lezingen uit de boeken
van Mozes en de Profeten voorafbeel
dingen van het doopsel en het genade-le
ven, dat de gedoopte christen, door Chris
tus herboren, moet leiden.
Na het lezen dier profetiën wordt in
processie, de Paaschkaars voorop, naar
het doopvont getrokken, waar de priester
de ceremoniën begint onder het bidden
van diepzinnige gebeden en het zingen
eener prefatie, waarin gesproken wordt
van de reinigende kracht van het water
en van de geestelijke wedergeboorte van
hen, die door het water des doopsels zijn
gezuiverd, opdat in het geheim van
één en hetzelfde element, het water, zou
liggen én het einde der zonden én de oor
sprong der deugden Bewonderenswaar
dig schoon zijn deze gebeden bij die wij
ding samengesteldzij geven de verklaring
van de beteekenis van dit heilig sacra
ment. Daarna, in een bizonder schoone'
uiteenzetting, beschrijven zij hoe het wa
ter reeds in het Oude en ook in het Nieu
we Testament door God tot zegenrijke
doeleinde gebruikt werd.
Bij deze wijding verdeelt de priester
het water kruisgewijze om aan te toonen,
dat door de verdiensten van Jezus' kruis
dood de heiligende kracht er aan wordt
medegedeeld hij raakt het water aan
met de gezalfde rechterhand, om het te
bevrijden van de macht des duivels
hij zegent het water door er drie kruis-
teekens over te maken en verdeelt het
daarna met de rechterhand naar de vier
windstreken der wereld. Hij blaast drie
maal over het water en laat daarna dé
PaascEkaars driemaal in de doopyopt
neder, waarna hij weder over het water
blaast oir de nederdaling van den H.
Geest te beduiden. Ten slotte wordt een
weinig van de olie der Geloofsleeriingen
in het water gedaan, daarna iets van het
H. Chrisma en dan nog van beide tegelijk.
Door dit alles werd aan de Catechu
menen voor oogen gesteld, dat het H.
Doopsel aan Jezus Christus zijn kracht
ontleent en ook door Hem de H, Geest
ons zijn bovennatuurlijke deugden in
stort. Niet alleen de doopelingen, ook
ons, zegt deze wijding hetzelfde. Ook wij
ontvingen dit H. Doopsel, waardoor wij
geestelijk herboren werden. Dankbaar
heid voor die groote gave moet ons heden
bezielen. Herinneren wij ons, dat wij ais
gedoopten, leven moeten als kinderen
Gods. Voor wie de genade van het Doop
sel verloor, geeft het H. Sacrament der
Biecht een teruggave der heiiigmakende
genade, zoodat de berouwvolle zondaar
in dezen Paaschtijd, daardoor verrijzen
kan tot een nieuw leven in Christus.
Na de doopvont-wijding wordt de lita
nie van Alle Heiligen gezongen, om hun
gebed te vragen voor de nieuwgedoopten
en vooralle christenen.
In wit feestgewaad verschijnt thans de
priester aan het altaar dat versierd is
voor het H. Misoffer. Alles is nu nieuw
hei altaar was leeg, thans is het met bloe-
tutr, waarvan het eerste herdenkt den
nacht van Christus' verrijzenis, het twee
de de doopelingen,zij die herboren
zijn door het water en den H. Geest
Na de Communie van den priester heft
hét koor de verkorte Vespers aan twee-
maai het Alleluia, daarna den lofzang
Laudate Dominum omnesgentes dan
zingt de priester als antifoon de begin
woorden van het Evangelie Vespere
avtem Sabbathi (op den avond nu van
den Sabbath) door het koor verder ver
volgd en het verhaal bevattend dat Maria
Magdalena en de andere heilige vrouwen
paar het graf gingen om Jezus te balse
men.
Dan weerklinkt het Magnificat.... de
jubelzangen volgen elkaar op, tot, na het
lie Missa est, nogmaals door den priester
tweemaal het Alleluia wordt gezongen,
wat na het Deo Gratis door 't koor wordt
herhaald.Zoo is die jubelkreet het laatste
wat ons van deze feestelijke plechtigheid
overblijft de lofzang van Paschen, die
ons inleidt in dezen tijd van geestelijke
vreugde.
Die vreugde doet hare intrede in onze
"ziel, als wij ons in den Vastentijd geeste
lijk vernieuwd hebben. De H. Paulus
zegt in zijn Epistel van heden Broe
ders, indien gij verrezen zijt met Christus,
zoekt dan wat omhoog is Ieder jaar
meer en meer gestorven aan het kwaad
en aan het aardsche, meer levend naar
den .geest van Christus, opdat ook die
leven niet meer voor zichzelven leven
niaar voor Hem, die voor allen gestorven
én verrezen is Door strijd en boete tot
d heilige blijdschap van Paschen ook
voor ons gelden dan heden de woorden
van Paulus
Het oude is voorbijgegaan, zie, alles
is vernieuwd
E. TRIEBELS-VAN AGT.
Koopt uwe diamanten-brillanten uit
zoodoende hebt gij uwe steenen
dan in gelijk welk huis.
Altijd in magazijn honderde on
gezette steenen.
Bijouterie Orfevrerie
VAN NESTB
29, Groote Markt, YPER.
Diamantslijperij 48, Hondstraat,
aa«|pp' «r
men getooid, de godslamp brandt, de
kaarsen zijn aangestoken aan het nieuwe
licht. Weldra is het blijde oogenblik daar,
dat de voile jubel over de verrijzenis uit
klinkt het Gloria wordt aangeheven, de
schellen klinken, het orgel doet zijn
feestelijke tonen hooren en als achter
grond klinkt het blijde klokgelui, dat een
paar dagen geheel heeft gezwegen. Kort
daarna hooren wij den Paaschlofzang,
het driemaal aangeheven Alielujah. Zeven
weken werd het niet gehoord, thans zal
het weer herhaald worden om niet meer
te zwijgen.
In den Epistel de vermaning van den
H. Paulus aan de nieuwgedoopten, in
het Evangelie het heerlijke verrijzenis
verhaal van den Engel bij het graf,
en spoedig weerklinkt de Paaschprofetie,
die in zoo wonderschoone woorden het
geheim van Jezus' dood en verrijzenis
uiteenzetU, Heer ten aiien tijde, doch
vooral in dezen nacht met meer jubel lof
te zingen, nu ons Paaschlam, Christus, is
geslacht. Hij toch is het ware Lam, dat
de zonden der wereld wegneemt. Die door
te sterven onzen dood vernietigd en door
te verrijzen ons het leven hersteld heeft »J
Deze Mis heeft evenals die van Paschen
en de Paaschweek de bijzondere Cation-
Hetgeen in Soviets-Rusland omgaat
moet de aandacht en de beduchtheid
gaande maken niet alleenlijk van allen
Katholiek maar van al wat mensch is
geleerde of ongeleerde, rijk of arm, bur
ger of werkman,vooral van de Socioloog.
Veel wordt er nu over Rusland gespro
ken, en ten gevolge van het moedig
woord van Zijn Heiligheid, is in de
wereld een ontzaglijke verontweerdiging
opgerezen.
En nogthans, in 't algemeen, hebben
wij nog geen vol en volledig gedacht van
't geen waartoe de Sovietsche Regeering
streeft
Veie menschen zijn er die in de doening
dier Regeering niets anders zien dan eene
hatelijke en barbaarsche strijd tegen
Kerk en Godsdienst.
Dat is het en nooit heeft de wereld
onmensehelijker en bloediger vervolging
gekend Maar hun doel en streving gaan
veel verder veel dieper en veel breeder
't Is de strijd niet alleenlijk tegen al wat
eene positieve Godsdienst is ai is de strijd
tegen al wat God of Godsdienst is, en
daarbij 't is de strijd tegen al wat de\
grondvest uitmaakt van de huidige maat
schappij tegen al wat het begrip uitmaakt
van het tegenwoordig leven.
Hetgeen de Sovietsche Regeering be
doelt en bewerkt 't en is niet alleenlijk de
omverwerping, maar de vernieling van
de tegenwoordige orde zooals zij gaat en
staat om dan op de puinen er van een i
gansche nieuwe orde in te brengen en een
gansch ander ieven een zuiver materia-1
listisch ieven en eene volkomene sccia-
listische maatschappij.
bestaan van God 't is waar in al wat
officieel of staats is wordt er weinig ge
wag van-gemaakt Maar als men die
orde in haar zeiven beschouwt en in de
elementen dier orde t. t. z. der menschen,
daar leeft en werkt nog het gedacht
van God in hunne gedachten, beredenee
ringen, voor al wij handelen nog in 't
algemeen onder het gedacht van God en
dus onder het gedacht van verantwoorde
lijkheid voor God.
De Sovietsche Regeering wil en be
werkt eene maatschappij waaruit niet
alleenlijk officieel maar waaruit in al de
leden dier maatschappij alle gedacht van
God verbannen en totaal verdwenen is.
Zij wil een maatschappij waarin de men
schen geboren worden, leven, werken,
pogen, slaven, verschijnen en verdwijnen j
zonder dat ooit in hun leven het gedacht
kome noch van God, noch van ziel, noch
van ander leven, noch van eenige verant
woordelijkheid voor God
Dat is voor 't persoonlijk leven
Wat de goederen van 't leven betreft de
tegenwoordige maatschappij berust op
't vrij gebruik ervan voor de behoeften
des levens: Dus op de vrijheid van voort-
brengst, op de vrijheid van 't bezit 't is
den eigendom, en op de vrijheid van
overzetten in het familieleven.
Dat is de driepikkel van de maatschap
pelijke orde, dat is de groote eer van den
Godsdienst die orde te stichten op een
vrijheid wel verstaan en recht geoefemd
in eene samenleving waar alle menschen
gelijk zijn van natuur en broedersin God.
De Sovietsche Regeering wil eene
maatschappij waarin de eigendom onbe
staande is en zelfs onbekend, (dus noch
gedacht noch daadzaak van eigendom)
en waarin ook geen familieleven is...
De mensch is een deel van de maat-
schappij die de goederen voortbrengt
naar regeling der Overheid en ook geniet
naar regeling van die zêfkfé Overheid
't is de Overheid die de voortbrengst
regelt en ook de voortbrengst uitdeelt.
Het wijst zijn zeiven dat in zulke maat
schappij er geen spraak meer kan zijn
van vrijheid. De Overheid is alles Ziet
en richt en oordeeit voor allen.
Dat is het nieuw regiem, de nieuwe
orde die de Sovietsche Regeering wil
inbrengen.
En dat voert zij door AI wat Gods
dienst is moet weg, al wat oude orde is
moet omver.
't En is dus geen omverwerping, geen
omwenteling, 't is de vernieling van 't
hedendaagsche leven die zij wil, de totale
vernieling van al wat nu bestaat
Welke ontzaggelijke onderneming
Lénine, na de grondslagen ervan geleid
te hebben navolgens de leering van
Marcx gaf het gedeeltelijk op, hij vond
het werk boven zijne macht en de kansen
van gelukken te klein. Staline, de tegen
woordige dictatoor heeft die taak weer
opgenomen en na eenige jaren dubben
en zoeken en tasten heeft het beginnen
ONZE
doordrijven met eene stalen logiek die
niet aarzelt en voor niets zwicht.
Dobbel vraag
Zal hij het uithouden
En wat zal Rusland dan zijn
Dat is Gods geheim.
Te Torre-Laguna (in Spanje) wie
aangewezen werden voor Burgmeester,
secretaris en vrederechter hebben beleefd
geweigerd deze ambten te aanveerden.
De uitbeiiers doorliepen het dorp op zoek
achter liefhebbers.
Niemand geen goesting Elk zegge het
voort
Pater Camelli bracht uit Japonië naar
Europa vier planten eener soort, nu
overal bekend onder den naam van Ca
melia Japonica. Een der vier planten
gedijt nog en staat in een koninklijk park
nabij Dresde (Saxen). De stam, op een
meter van den grond, heeft meer dan één
meter omtrek en draagt een takkenbos van
8 meters hoogte en acht en twintig meters
omtrek. Oin die teedcr plante te vrijwa
ren tegen koude in den winter, overdekt
men ze jaarlijks met eene uit-een-neemba-
re barak in dewelke men vuur maakt,
even als in eene broeikas.
In het koninklijk slot te Caserte (bij
"Napets), dus in eene warmder streek dan
Saxen, groeit er eene Camelia van elf
meters hoogte.
Een oostenrijke geneesheer raadt aan,
als middel tegen het klets-worden,
bij ieder maaltijd wat ongekookte karoten
te eten uw haar zal niet verder uitval
len en meer weelderig opschieten Zoo
spreekt de Esculap
In Toulon liet men te water een nieu
wen onderzeeër, den Nautilus. Wie de
koorde afsneedt, die het vaartuig op
vastland weerhield, was zeker Verne, een
achtjarig kind, klein-zoon van Jules Ver
ne, die den boek schreef 20.000 uren
onder zee en alzoo op dichterlijke ma
nier het ontstaan der onderzeeërs voor
spelde.
In Rome hadden de lijkplechtigheden
plaats voor Prinses Maria Sarto,
de laatst overgeblevene zuster vdn Paus
Laai ons die woorden begrijpen.
De tegenwoordige maatschappij
be-
gebeden in Communicantes en Hanc igi- rust, in den grond, op 't gedacht van het