fterfeelijbe Ktakntikr
Binnenland
Buitenland
(PEg&flRI8|01SSEJOEJIl
Zaterdag 22 November 1913
48e Jaar Nummer 2491
Wekelijksche Oplage 8000 nummers
CALLEWAERT-DE MEULENAERE
OUDERDOMSPENSIOENEN
CONGO
De Koning van Spanje op reis in Frankrijk
YPER
Telefoon N° 52
Al wat opstel, aankondigingen, inschrij
vingen, enz. betreft, moet vrachtvrij aan
den Uitgever gezonden worden
BOTERSTRaflT, 3 6, YPER
De Kamer
De bespreking der Schoolwet
Personen geboren in 1848
De moeilijkheden in Ierland
Portugeesche Verkiezingen
De Missiën, het Vatikaan,
M. Renkin.
Prijs per Nummer 5 centiemen.
President Poincare' en de Koning van Spanje vertrekkende
uit de'statie van Rambouillet op weg naar het kasteel, waar
eene'jachtpartij gegeven werd ter eere van den Spaanschen Vorst
De Zweedsche Vrijmetselaar
Munch Laur
BERICHT
Alwie een abonnement neemt
voor 1914 op «Het Ypersche Volk» 1
ontvangt van nu tot 'Nieuwjaar
het blad kosteloos.
INSCHRIJVINGLIJST ten voor-
deele der Zending van Eerw.
Pater Georges Seys, Mission-
naris in Noord-China
Vorige lijsten fr. 731.50
Jw. A. V., Yper 5.00
Naamloos20.00
ld20.00
Z. E. H. Deken, Yper 50.00
Opdat God oüze kinders zegene 20.00
E H. Lecoutère, Yper10.00
Totaal
Muziekfeest. De Cercle Sympho-
nique, onder het bestuur van M. A VAN
EGR00,enmet
De Koninklijke Kathol. Fanfare
PROGRAMMA VAN HET CONCERT
Handschriften worden niet teruggezonden.
Naamlooze schriften worden niet in acht genomen.
Briefwisselaars worden verzocht telkens hun
volledig adres op te geven. Ieder boek waarvan
twee afdruksels zijn ingezonden, wordt besproken.
DRUKKER
UITGEVER
Zondag 23 November. - 28" en laatste Zondag
na Sinxen (5" Zondag van November). Mis van dezen
Zondag, gedachtenis van ff. Clemenspaus en marte
laar, en van II Felicitas, martelares
Evangelie van den Zondag Indien tijd zeide
Jezus tot zijne leerlingen Wanneer gij den gruwel der
ontheiliging, waarvan gesproken is door den profeet Da
niël, ziet staan in de heilige plaats die het leest he-
grijpe hetalsdan vluchten, die in Judea ziin, naar
de bergen, en wie op het dakterras is, dale niet af' om iels
uit zijn huis te nemen, en wie op liet veld is, keere niet
lenig om zijn kleed te halen Poch wee de zwangeren en
den zoogenden in die dagen En bidt, dat uwe vlucht niet
plaats hebbe in den winter of op den Sabbat Want daar
zal groote ellende zijn, zooals er niet geweest is van bet
begin der wereld tot nu toe en zooals er ook' niet meer
wezen zal. En zoo die dagen niet verkort werden, geen
mensch bleef behouden maar om wille der uitverkore
nen zullen die dagen verkort worden. Als dat iemand u
zegtZiet, hier is de Christus of ginds, gelooft het niet
Want er zullen vaische Christussen en valsche profeten
opstaan, en zij zullen groole teekenen en wonderen ve
richten, zoodat, indien het mogelijk ware. zelfde uitver
knrenen in dwaling zouden worden gebracht. Ziet, Ik heb
het ii voorspeld Als zij n dan zeggen Ziet, hii is in de
woest ïi. zoo gaat niét uitziet, hij is in de binnenka
mers gelooft het niet. Want gelijk de bliksem uitschiet
van het oosten en licht tot in het westen, zoo zal ook de
komst van den Menschenzoon z"n. Waar ergens het aas
is. daar zullen zich ook de gieren verzamelen En terstond
na de kwelling dier dagen zal de zon verduisterd worden,
en de maan zal haar licht niet geven, en de sterren zullen
\al en van den hemel, en de krachten der hemden zullen
geschokt worden. En dan zal liet leeken van den Men
schenzoon aan den hemel verschijnen en dan zuilen alle
geslachten der aarde weeklagen en zij zullen den Men
schenzoon zien komen op de wo ken des hemels met groo
te macht en majesteit. En Ilij zal zijne Engelen zenden
met luidscballende bazuinen, en zij zullen zijn uitverkore
nen verzamelen van de vier windstreken, van het ééne ein
de des hemels tot het andere Leert van den viigeboom
eene gelijkenis wanneer zijn tak reeds zacht wordt en de
liiadcren uitspuiten, don weet gij, dat de zomer nabij is;
zoo ook wanneer gij dit alles ziet, weet dan, dat het nabij
is en voor de deur staat. Voorwaar, Ik zeg tl Dit geslacht
zal niet vergaan, totdat al deze dingen zullen geschied
zijn Hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar mijne
woorden zullen niet voorbijgaan..
Maandag: 24 E. Joannes a Cruce, belijder.
Dinsdag 25. H Catharina, maagden mar
telares. 9
Gedurige Aanbidding teZlllebeke.
Woensdag 26. H Sylvestre. abtff Petrus
uan Alexandrie, bisschop en martelaar.
Donderdag 27. ff.'Acharius, bisschop.
Vrijdag 28. H. Jacobus van Marchia,
belijder.
Zaterdag 29 Vigilie van H. Andreas H.
Salnrnimus, martelaar.
Rij het hernemen der bespreking van de
Schoolwet, was M. Buyl aan 't woord. Ge
weel wel, vrijmetselaar Buyl, sehepene van
Klsene bi) Brussel, représentant van Ooslcn-
de-Veurne-Dixmude, gewezen leerling aan de
katholieke normaalschool van Sinl-Nikolaas,
gewezen schoolmeester, vroegtijdig gépension-
neerd uit reden van stemuitputting.
Sedert hij representant is, heeft hij zijne stem
weergevonden, hij spreekt dikwijls en gemak
kelijk in de Kamer om van 'hem te doen
spreken in zijn arrondissement. Hij heeft, nu
met luidsehallenden zeeverklap drie volle da
gen 'tijd gestolen in de Kamer.
Wat heeft hiji verteld Hij heeft het wets
voorstel weerlegd en in duigen geslegen Wat
zou hij' wel.
M. Buyl had weer grooten honger ('t ge
beurt dikwijls) en hij heeft zijn buikskceen
zielemisse gedaan aan papenvreterij i
Hij' is, zooals altijd, met allerlei vertelsels,
kommereklaps voor den dag gekomen over
priesters, paters en nonnen, hiji heeft aller
lei historiekes verteld, gebeurd, zoo het schijnt,
in scholen of op den predikstoel... om een
keer aan 't land te leeren wat paters en non
nen weerd zijn...
En waren dat al nieuwe gebeurtenissen
Wat zouden 't wel, al oude koeien, hier
en daar rondgedragen in de jaren '80 en over
bekend... M. Buyl heeft een katholiek werk
geraadpleegd, t.w. het merkweerdig bock van
M. Picter Verhaegen, van Gent „De school
strijd in België" en waarin de geleerde schrij
ver al de klaps uiteendoe t, welke de anti
klerikalen van de jaren '79-'80 rondventten
tegen priesters en geestelijken, 't Was dan
de. tijd van den schooloorlog, 't was de
tijd van de „commissaires spéciaux", van
roemrijke gedachtenis.
Maar wat M. Buyl vrijwillig verzwegen heeft,
zijn de overbekende en in het boek ook op
geschreven streken van de commissaires spé
ciaux"... hoeveel die liberale staatsagehten,
in hun zak slaken, uit de staatskas, voor
hunne enkwest-reizen, tot hoeveel de reke
ningen beliepen van hunne eetmaaltjes en
banketten... op hunne voyages de plaisirs".
Wilt ge ne keer een staaltje uit M. Buyl's
gezeever...
M. Buyl zegtTalrijke leden van de
geestelijkheid zegden dat het beter ware zijne
kinderen tc dooden dan ze naar gemeente
scholen te sturen
M. Buyl bewijst met oen voorbeeld uit de
jat en '80.
Deze feilen worden gestaafd door de ge-
tuigen is van den jezuiet Van Mullem, die,
„beschuldigd zijnde van in de kerk te Des-
telbergen te hebben gepredikt dat het beter
ware een kind een dolk in 't hart tc
„ploffen dan het naar eene goddeloozc
„school ie sturen, hiervan de volgende uil-
legging gaf: „Ik zegde dat een kind ver-
moorden hei beróoven is van een tijdelijk
„lichamelijk goed en het wat voorbijgaande
„pijnen veroorzaakte, terwijl men een kind
in goddeloozc scholen latend, het blootstelt
aan den dood van zijne ziel, 't is te zeg-
gen, verlies van zijn bovennatuurlijk leven".
M. Buyl besluit Haddo na dit sermoen
eene fanatieke moeder dezen afschuwelijken
raad gevolgd, wie zou dan op den bank'van
hel assissenhof hebben gezeten, deze ver
dwaalde moeder of Pater Van Mullem
Eb wel, M. Buyl, zijt gij zelf rrccn fa
natieke antiklerikaal. Heeft uw godsdienst
haat u zoo dwaas gemaakt en u zoo den
catechismus doen vergeten welken gij leer-
del tot in de Nonnaaischool van Sint-Niklaas.
of wilt ge eens te meer bewijzen dat gij een
„LOGE-PARVENU" zijl in het antiklerikalisme.
Ge maakt valschelijk de geestelijkheid verdacht.
Niet een geestelijke leerde ooit kinderén doo
den, ook Pater Van Mullem niet. Alle chris-
tene ouders kennen dc christelijke leering die
die leert dat het lichaam dooden groote zonde
is in de oogen van God, die leert dat dc
ziel dooden nog grooter kwaad is in Gods
oogen, vermits de ziel weerdiger is dan het
lichaam en geschapen naar het evenbeeld van
God... dus niet, huichelaar en geloofsverza-
ker, dat het eerste beter is dan het tweede;
maar dat beide daden misdaden zijn en groot
kwaad, en de twoede nog grooter dan de
eerste.
Gaat om les, als gijl er noodig hebt, godde
loozc volksverleider, gaat om les naar het
kleinste kind dat zijn catechismus leert, en
zóó zal het u, gewezen onderwijzer, onder
vijzen. Zoo kendet gij het ook als gij op
de schoolbanken zat, nu nog misschien, daar
ge op de kamerbanken zit, want al uw blag-
gaai is wellicht slechts haatdragende kerk
vervolging, naar de mode der afvalligen en
apostaten.
Nog een staaltje.
M. Bu}-1 zegt ('t is ook uit de jaren '80)
Te Berlaer zegde onderpastoor Smits „Wat
zal er geworden van de jeugd, opgevoed in de
SCHOLEN ZONDER GOD Vadermoorders,
brandstichters, roovers, baanstroopers zullen
eruit voortspruiten
Ehwel, M. Buyl, veronderstellen wijl dat
die priester inderdaad zoo gesproken 'heeft,
is het geen waarheid, misschien Geen God,
geene wet, M. Buyl; geen geloof en gods
dienst, geen zedeleer... dat is de waarheid...
Ziet naar Frankrijk, M. Buyl, daar slaan
er nu klaarziende volkskenners op die, alhoe
wel niet christen, het roepen opi huizen en
daken dat de schuld van Frankrijk's onder
gang, de bedreiging van Frankrijk's toekomst,
de oorzaak van de bedorvenheid, de zede
loosheid en de bandieterij' bij Frankrijk's
volksjeugd te zoeken is in de scholen zonder
God
Hoe gelukkig is België dat de katholieken
samen met hunne geestelijkheid, in den tijd
van den geuzenschoolstrijd, het hoofd heb
ben geboden aan de dwingelandij! en de ver
volging... Hoe gelukkig dat het kaiholieke Bel
gië ten strijde is gelrokken voor de ZIE
LEN DER KINDERS... zoo is land en volk
gevrijwaard gebleven van geloofsverzaking, van
verlagend zedenbederf, van ondergang en verval.
De katholieke Belgen van 1913 zijn deze weerd
van 1879... en nu, gelijk vroeger, zullen ze
niet gedogen dat de vrijmetselarij hand legge
op de vrije christene scholen.
De christene ouders, en ze zijn de meer
derheid, ze zijh de vier vijfden in 't land,
de christene ouders die zoo tecderlijk hunne
landers beminnen naar het lichaam, naar het
tijdelijke, gij beminnen die kleine, nog dui
zendmaal meer om hunne schuldelooze, on
sterfelijke ziel... Daarom is 't dat ze u'toe
roepen, tot u Buyl en consoorien, tot u, geu-
zengespuis, dat van België een ander Frank
rijk, een tweede Portugal wil maken
aan ons onze hinders 1
aan ons vrije scholen, naar eigen keus,
voor onze kindefs 1
voor ons gelijkheid op schoolgebied Wij
betalen gelijk de goddeloozen, wij hebben
rechten gelijk de goddeloozen...
en gib goddeloozen, handen thuis... Gij zult
haar nooit hebben, de schoone ziel van
't kind I
Woensdag eindelijk eindigden de bnylach-
lige buylerijen van Mijnheer Buyl.
M. de Voorzitler gaf het woord aah M.
Colaert.
M. COLAERT. De ellenlange redevoering
waarvan wij, gelukkig, daareven het slotwoord
hoorden (- rumoer links was slechts een
aanhoudende aanval tegen de priesters, de ka-
Iholiekca en liet vrij: onderwijs.
M. LAMPENS (soc.). Hiji zegde slechts
wat waar is.
M. COLAERT. Sedert dertig jaar had
dc Kamer niet meer over het schooteftkwesl
hooren spreken, en dc heer Buyl heeft ge
wacht lot de laatste leden van dc commissie
van onderzoek uit dit midden verdwenen wa
ren om tiet opnieuw te berde Ie brengen.
M, BUYL. Gij zoudt ze niet durven
aanranden
M. COLAERT. In 1884 heb ik hel on
zoete geheeten EEN WERK VAN V U.SCIIE
VERKLIKKERS, GEDIEND DOOR EEN
EEN LEGER VAN VALSCHE GETUIGEN.
En onze hoofdman, de lieer Malou, mocht
destijds terecht zeggen, dat zoo onze tegen
strevers ophieuw aan hel bewind kwamen,
zij' wellicht nog veel dwaasheden zouden ver
richten, maar zeker dat niet meer...
AL L. HYM VNS. (lib,). Geene enkele
dwaasheid
M. COLAERT. Ik herhaal het deze
redevoering was slechts een aanhoudende aan
val tegen alles wat wij eerbiedigen.
Overigens heb ik opgemerkt dat, terwijl de
heer Buyl sprak, de leden van de linker
zijde ternauwernood naar hem luisterden.
M. BUYL. Laat dat zeggen door LE SIF-
FLET en andere clericale vodden. (Ja, M.
Buyl, andere clericale vodden, gelijk b.v. dc
AFROSSER die u soms zoo geweldig ros
kammen, al hebt ge geen haar meer op uwen
schedel. Dat gaat u tegeb, eh N.d.R.)
M. COLAERT. In de redevoering van
den heer Buyl komt geen enkel bewijs voor,
zijl bevat niet anders dan praatjes en daarop
antwoordt men niet. Deze behandeling duurde
al te lang.
Al. BRANQUART (soc.). Gij zijt onge
duldig om het geld op te strijken.
Al. COLAERT. Het land luistert niet
meer naar deze bespreking.
AA'at mij betreft, ik rekende het mij tot
plicht naar iedereen te luisteren en ik ben
van gevoelen dat dit debat veel te lang heeft
geduurd. De wet van 1884 nam slechts veer
tien zittingen in.
M. DEBUNNE (soc.). En de wet van
1879 I
M. COLAERT. - Wilt gij er over spre
ken, laat u dan inschrijven. (Onderbrekingen).
AVelnu, reeds 18 zittingen werden besteed
aan eene wet die, voor twee derden, voldoe
ning schenkt aan de linkerzijde.
Er beslaat slechls oneensgezindheid over de
kwestie der toelagen.
Atergeet hict dat de heer de Trooz, op uil
daging van den heer Hymans die aankon
digde dat het land zou in opstand komen
indien men de gelijkheid voor dc toelagen
invoerde, antwoordde
„IA IA JA DE GELIJKHEID ZAL'
INGEVOERD AVORDEN. GIJ KUNT MIJ
NE WOORDEN AANTEEKEN."
Al. HYA1ANS. En ik zeg Neen neen!
heon dc heer de Trooz heeft dat niet gezegd.
(Hoor nen keer den liberalen opperbaas I
en IK zeg ik ik ik peist hij1 misschien
dat hij al minister is 't Is nu reeds 30
jaar dat hij' erop watertandt... N.d.R.)
AI. COLAERT. Ik hoop dat mijne col
leges der rechterzijde niet meer zullen spre
ken. De openbare meening is met ons. Dat
is voldoende. (Zeer wel! rechts. Protest
links.)
Bravo M. Colaert Wij weten dat gij met
de schoolkwestie bekend zijt, dat gij, als voor
zitter van den hoogeren verbeteringsraad, meer
dan gelijk wie liet recht had om de school
wet te bespreken en te verdedigen; maar gij'
hebt yerstaan dat het de tijld niet is van re
devoeringen, maar de tijd van stemmen; dat
er reeds te veel tij'd is verloren gegaan dat
het land ongeduldig (Ie stemming der wet
en der schoolgelijfcheid afwacht. Daarom hebt
ge niet gesproken, daarom hebt ge al uwe
katholieke confraters aangezet van het woord
af te zien. Bravo om dien gewonnen tijd,
om dit voorbeeld, om dien goeden raad, zijn
wiji u dankbaar
Opgepast Gij zijt 65 jaar geworden in
loop van 1913 of ge gaat het worden voor
1 januari 1911.
AA eet wel dat gij 18 fr. storten moet, voor
1 December van dit jaar, of dat gij liet pen
sioen van 65 fr. niet bekomen kunt.
AATacht dus 'niet meer om te storten, of
gij' verliest eén jaar pensioen.
En de mensehen van 1819 dan
Arolgens de bestaande wet kunnen die het
pensioen van 65 fr. niet meer trekken, zelfs
al hadden zij. .1.8 fr. gestort.
Doch een - nieuwe wet ligt gereed en moet
in de AVelgovende Kamers besproken worden.
Volgens die wet zullen de personen die in
1.819-1850-1851 en later geboren zijn, alle jaren
6 fr. moeten storten; zijl zullen ten minste
18 fr. moeten g'cstorl hébben om het pen-
soein van 65 fr. te bekomen. Dus, die van
1849 kunnen nog 6 Ir. storten dit jaar en.
12 fr. toekomend jaar in 1914 vragen zij:
dan het pensioen van 65 fr., dat hun zal uit
betaald worden voor de eerste maal in 1915.
Die van 1850 moeten dit jaar 6 fr. storten,
toekomend jaar 6 fr. en in 1915 nog eens
6 fr., in 1915 vragen zij' dan het pensioen
aan, dat zij voor de eerste maal zullen trekken
in 1916.
Dat alles slaat in het nieuwe wetsvoorstel,
maar het is nog geene wet; dus kunnm wij
niet verzekeren dat die wet juist zoo zal
wezen.
Doch, dit is zeker, in elk geval zal men
ten minste 18 fr. moeten storten. Alle per
sonen in 1819, 1850 en later geboren, hebben
er dus alle belang bij onmidellijk hunne stor
tingen te beginnen, willen zij' niet te laat
komen en zich zeiven schade doen.
Ierland heeft, tot heden toe, ondanks de
verschillende gunstige ui'gebrachte stemmin
gen der Engelsché Kamer, nóg liet zelfbe
stuur of Home Rule niet. De moeilijkheden
in de laatste tijden door de Orangisten in
de Ulslerprovincie verwekt, zijn de beweging
niet voordeelig. Zoo wordt nu door de Times
verteld dat de engclseh'e hoofdminister AL
Asquilh, in onderhandeling zou tred n met
AL Bonar Law, aanleider der Orangstcn, die
zich verzetten tegen Icrland's zelfbestuur. En
geland van zijhen kant, zou de moeTi.jkhcdm
willen slechten, omdat ze gansch de rcgce-
ringspolitiek belemmert.
Altijd volgens de Times zou het ministerie
toestemmen de Uts'.erstrcck voorloopig te ont
trekken aan het gezag van het aan te stelten
Iersch Parlement. Feitelijk zou dat eene zege
praal voor de Orangisten zijn, welke als over-
iweldigers in Ierland wonend, geen Ieren maar
Engelschen willen zijn en blijven.
Doch daar willen de icrsche nationalisten
niet van welen, daar zi.ji zelfbestuur voor een
ongeschonden Ierland willen. De toegeving aan
de orangisten zou dus dc regeering in moei
lijkheden brengen met de nationalisten.
Zondag hadden er in Portugal 37 verkie
zingen plaats voor de Kamers, daar er zoo
veel plaatsen ópen gekomen waren door sterf
gevallen, ontslagen', enz. Die kiez'ngen zijn
teh gunste der regeering uitgevallen. Maar
hoe De regeeringsbladcn zeggen dat drie
kwart der bevolking ongeleerde mensch en zijn.
Nu, vooraleer tot de kiezingen over te gaan,
heeft het republikeinsch demokratenministe-
rie eene wet doen stemmen, waarbijl het kies
recht aah alle ongeleerdcn ontnomen wordt.
Zoo komt het dat er op de 396.811 inge
schreven kiezers, er enkel 183.852 hebben
mogen stemmen. Ziedaar wat dc vrienden
van onzen A'andervelde met het algemeen
stemrecht aanvangen. Het is niet te verwon
deren dat de regeering, na zulke middels te
hebben aangewend, de zege behaalt.
1. In de maand Juli 11. zonden de Belgische
Missiën aan den H. Stoel een vertoog over
den onduldbaren toestand waarin zij', door
de vijandelijkheid van zekere staatsagenlen,
waren gebracht.
2. De „PATRIOTE", dat altijd welingelicht
is en maar spreekt als hiji 't goed weet,
mick bekend dat Minister Renkin, om te ant
woorden aan de VERAVIJTINGEN der
missionnarissen, eene lange memorie zond naar
Rome om zijhe houding te verrechtveerdigen.
3. AVoensdag wist dezelfde „PATRIOTE"
korten inhoud te geven van de ministerieele
memorie en voegde erbij' uit ernstige bron
vernomen wat het antwoord inhield van
wege den Pauzelijken Slaatssekretaris.
O.a. dit dat Rome, na kennis genomen
te hebben van de klachten der missionnaris
sen, overtuigd is van de verderfelijke werk-
MNKONDIGINGEN
Gewone 0.15 de regel. -- In 't blad 0.30 de regel.
Rechterlijke 1 fr, de regel.
Groote en langdurige volgens overeenkomst
Bekendmakingen bulten West- en Ooatvlaanderen
worden ontvangen bij AGENCl HAVAS, te Brussel.
INSCHRIJVING
VOOR 'T HEELE JAAR 3 FR.
teIZZ bulten Belgis vracht er bij. -
zaamheid der vrijmetselaars in Belgisch
Congo. Dat hetgeen dc missionnarissen beves
tigen gclootbaar is, aangezien' vier bisschoppen
het bekrachtigen, aangezien dezelfde mission
narissen in Engelsch Indië, in de amerikaan-
scbë Antilliën, in de amerikaansohe Philipiji-
nen, ja zelfs in Fransch Congo met de slaats-
beamten goed overeen kunnen komen. De
H. Stoel kan slechts de zendelingen geluk
wénschen over hunne, handelwijze. Aangezien
nu de Belgische Regeering verzekert te zul
len Werkên tegen alle machtmisbruik ten na-
deele der zendingen, vertrouwt liet Vatikaan
dat zij dit ook zal doen en raadt de hoof
den der missiën aan de overeenkomst te vol
gen, gesloten lusschen de Belgijche Regee
ring en den H. Stoel.
4. M. RENKIN liet weten door ,,Le
Journal de Bruxelles" en „Le Soir'', dat het
belgiscli gouvernement geen memoire zond
naar het Vatikaan, en dat het antwoord van
Rome, ontleed door „Le Patriote", uitgevon
den is uit alle stukken
5. DE „PATRIOTE" maakt daarop die een
voudige bemerking
't .Is reeds zoo dikwijls gebeurd dat de
logenstraffingen van Al. Renkin voor hem zelf
ongelukkig waren.
Onze inlichtingen zijn geput aan goede
bron en rechtzinniglijk gegeven geweest. In-
dién ei' onnauwkeurigheden in te vinden zijn,
zijin wij gereed te herzeggen...
De officiecle stukken zullen toch, vroeg of
Iaat, aan 't daglicht komen. Alsdan zal een
ieder kunnen oordeelen...
A7indt ge niet, lezer, dat de „PATRIOTE"
veel zegt in weinig woorden en dat hi)
moet zeker zijn van zijn stukken om zoo
klaar te spreken.
Volgens verdere loopende geruchten zou AI.
Renkin een manifest aan 't maken zijn, waar
in hij bedekt zijne onderhandelingen met
Rome zou bekennen.
Het gerucht liep dat de fameuze Munch, dc
hoofdrolspeler in den aanval tegen Pater Cam-
bier, zijn ontslag' had ingediend, 't AATas waar,
hiji was in onverschil gekomen met een an
der kerel van zijn kaliber en medespeler in
den aanslag op! Pater Cambier, den jongen
snottehol, vrijmetselaar Leclcrcq.
't Gebeurt maar al te dikwijls dat gezwo- j
ren kameraden in het kwaad doen, daarna
malkander zelf in 't haar vliegen. I
Doch -t laatste Snieuws is dat dc vermaarde 1
Aluhch, vernemende dat het ministerie zijn j
ontslag niet zou aanveerden, het zelf heeft
ingetrokken.
Dat is maar een kleine „intermède", een
kluchtig tusschenspel in het wereldberoem
de drama tegen Pater Cambier.
geopend door Het Ypersche Volk
Derde Lijst
fr. 856 50
Winter concert
ma MA. Van Egroo
1Ouverture Grotte de Fingal
Mendelssohn.
.2. La Folia, Variations voor viool
Corelli.
uitgevoerd door M. Van Egroo.
3. Doodmarsch uit de 3" Symphonie.
Beethoven.
4. Concêrto in do voor piano id.
uitgevoerd door M. Van Houtte.
5. ie Deel der 5d' Symphonie Beethoven.
viert Zondag 23 dezer het Sint-Ceciliafeest.
Te 11 1/2 u., jaarlijksche Mis in Sint-
Maartens te 6 u., openbaar Concert in do
feestzalen op de Halle te 7 1/2 u., feest
maal voor wprkende en eereleden.
1. A//<?gresje(Feest-marsch) Hendrik Wcyts.
(le uitvoeriDg)
2. Alma-Marsch Jules Emiel Strauwen.
(ogelegd stuk in de Eereafdeelingen der
kampstrijden van Nimes, Thieriers en
Anor f901) (tc uitvoering).