Hubert DECR0CK
DE KORTRIJKSCHE
ONDERLINGE
VOOR HET BOUWEN UWER
Serren, Veranda's, Regendaken,
Ramen voor Broeibed
Adj. Masscheleinlaan, 26,
Dixmudepoort - YPER
BEZOEKT ZIJNE INRICHTINGEN.
7
Algemeene Opziener OMER ROBYN
Mondstraat, 8, YPER Tel. 159.
Ik denk wel dat er nog een tegenvoorstel zal ingediend
worden.
M. Seys. Indien er een overschot is van de som die
u a.s oorlogsschade werd toegekend, zou er dan ook
niet iets kunnen gedaan worden voor al de andere
kleine hovingen, zooals rond de kerken, nabij de zwem
kom. enz. Het is spijtig om zien dat het gras daar steeds
plat geloopen wordt door spelende kinders.
M. Delahaye. Ik zou willen vragen dat de aanbe
steding der afsluiting van den openbaren hof op de Co-
laertplaats in tweeën gesplitst worde. Het steenen ge
deelte ware een schoon werk voor de metsers en het
ijzerwerk voor de smeden. Dit zou toelaten twee aan
nemers aan het werk te stellen. Dit werk zou eveneens
aan Ypersche werklieden moeten voorbehouden wor
den.
M. Vanderghote. t'Akkoord. Het schepencollege
stelt voor het plan en bestek der afsluiting goed te keu
ren.
Al de raadsleden stemnjen ja.
XVIII. Vestingsmuren Herstellingswerken
Lastenkohier Beschrijvende metingstaat.
M. Vanderghote. Wij zijn thans geroepen het las
tenkohier en de beschrijvende metingstaat goed te keu
ren van het herstel van een deel van den vestingsmuur
gelegen tusschen de Meenenpoort en de Rijselpoort. Dit
eerste deel bedraagt 300 m. op een totale lengte van
1200 m., zoodat er nu dus een vierde van dezen muur
zal hersteld worden. Het werk wordt onderverdeeld in
drie loten, geschat op ongeveer 107.000 fr. voor het eer
ste lot, 140.000 fr. voor het tweede en 220.000 fr. voor het
3° lot Volgens hetgeen er in het'lastenkohier bedongen
is zal een zelfde aannemer maar een der drie loten mo
gen aannemen, zoodat er dus drie verschillende aanne
mers zullen moeten zijn. Het is eveneens bepaald dat
het werk voorbehouden is aan Ypersche werklieden. Het
schepencollege stelt voor dit goed te keuren, doch ik
zou tevens wenschen dat er bij het hooger bestuur zou
aangedrongen worden om die werken spoedig ujft te
voeren. Immers, iridien het werk in den zomer uitge
voerd wordt, dan zal dit voor gevolg hebben dat de
stadsgrachten zullen moeten leeggetrokken worden en
wanneer er maar een vierde deel in eens gedaan wordt,
dan zouden de grachten dus vier jaar lang moeten
leeg staan, wat een weinig aaptrekkelijk vooruitzicht
is en de schoonheid der stad in den zomer, alswanneer
het toeristenseizoen volop in gang is, zou schaden. Wij
hebben daarvan reeds de ondervinding opgedaan bij de
herstelling van den vestingsmuur tusschen de Meenen
poort en de zwemkom. Ik zou dus willen den wensch
uitdrukken dat geheel het werk met spoed en in een
jaar zou verricht worden.
M. Van Alleynnes. Is dit werk ook uitgevoerd op
rekening der oorlogsschade In den vorigen bundel
was het vonnis der Rechtbank van oorlogsschade er bij,
doch hier is daar niets van te zien.
M. Vanderghote. Dit is een herstelling in natura.
De aanbesteding zal door de stad gedaan worden voor
rekening van den Staat. Ik stel voor het lastenkohier
en den metingstaat goed te keuren
Algemeene instemming.
XIX. Rijkswachtkazerne Esplanade Ruiling
van grond.
M. Vanderghote. Bij den opbouw der rijkswacht
kazerne werd er een deel stadsgrond ingepalmd. Dit
werd den 12 September 1938 reeds door den gemeente
raad goedgekeurd, doch nu moet de toestand bepaald in
regel gesteld worden. De raad moet aan de hoogere
overheid de noodige machtiging vragen om aan den Bel
gischen Staat 1293 m2 45 grond te mogen afstaan in
ruil van 1727 m2 15 zonder wederzijdschen opleg. In de
beraadslaging vraagt de raad dat deze ruiling van grond
van openbaar nut zou verklaard worden.
M. Michiel. Het is te hopen dat dit zoolang niet zal
duren als voor de Petrolstraat.
M. Vanderghote. De Heer Michiel heeft gelijk,
maar er zijn ook nog oudere zaken dan de Petrolstraat
dié nog geen oplossing bekwamen. Omtrent de kwestie
van de Petrolstraat werden lange besprekingen gevoerd
tusschen het schepencollege en de vertegenwoordigers
van den Staat. Wij waren zelfs t'akkoord. doch de
schriftelijke bevestiging van dit akkoord blijft achter
wege. Wij hebben dit goed te herinneren, niets baat.
Ik stel voor thans de gevraagde ruiling van grond goed
te keuren.
Al de raadsleden stemmen ja.
XX. Autobusdienst a) Yper-Veurne-De Panne
b) Le Bizet-Yper.
M. Vanderghote. Wij hebben een schrijven ontvan
gen van den Heer gouverneur der provincie die ons ad
vies wenscht te kennen over een vraag ingediend door
de Heeren Slosse en Ryon om, zooals vroeger, de toela
ting te bekomen voor het uitbaten, gedurende de maan
den Juni, Juli, Oogst en September, van een autobus
dienst tusschen Yper en Veurne-De Panne. Tijdens het
voorgeschreven onderzoek van commodo en incommodo
werden er geen opmerkingen tegen deze vraag gemaakt,
Het schepencollege stelt dus voor een gunstig advies te
verleenen op die vraag van de Heeren Slosse en Ryon.
M. Muiier. Dit is dus een vermindering, gezien deze
autobus nu alle dagen rijdt en er nu voorgesteld wordt
alleen maar gedurende de zomermaanden te rijden
M. Seys. Ja. maar de andere maanden van het jaar
heeft deze autobus weinig of geen klanten.
Op voorstel van den Heer voorzitter wordt het ge
vraagde gunstig advies met eenparige stemmen uitge
bracht.
M. Vanderghote. Een tweede vraag betreft den
autobusdienst Le Bizet-Yper. Een brief van het provin
ciaal bestuur van West-Vlaanderen meldt ons dat de
Heer Cousin Jean, van Ploegsteert, de aanvraag heeft
ingediend om de uitbreiding van zijn autobusdienst over
Ploegsteert-Le Bizet en Waasten te bekomen. Vroeger
reeds werd hem een voorloopige toelating van zes
maanden verleend, doch nu moet beslist worden of deze
uitbreiding van den autobusdienst mag behouden blij
ven. Het onderzoek van commodo en incommodo werd
over deze vraag ingesteld, doch er werden daartegen
geen bezwaren ingediend. Het schepencollege stelt dan
voor een gunstig advies over- de vraag te verleenen.
De raadsleden stemmen ja, uitgenomen Jvr. Cornillie
en de Heer Muiier, die zich onthouden.
aan zeer voordeelige prijzen,
wendt IJ naar het Huis
Specialist - Serrebouwer-
WERKHUIZEN VEEMARKT, 22
<n-im«r«-TT*-iT"
M. Muiier. Wij onthouden ons, niet omdat wij iets
tegen dezen autobusdienst hebben, maar omdat wij niet
aanvaarden kunnen dat, door de uitbreiding van dezen
autobusdienst, de werklieden der tramlijn zouden werk
loos vallen
XXI. Politieverordening op het verkeer Aan
vulling.
M. Vanderghote. Het schepencollege stelt voor en
kele veranderingen te brengen aan het reglement op het'
verkeer. Artikel vier wordt aangevuld als volgtde
verplichte eenige richting van Oost' naar West was in
dit artikel reeds voorzien voor de Grachtstraat, thans
wordt daarbij ook de 'eenige richting Oost-West voor
zien in de Adj Masscheleinlaan. De verplichte eenige
richting Noord-Zuid was reeds voorzien voor de Blauwe
Leliestraat, daarbij wordt thans ook nog de Brakke-
straat gevoegd, daar dit straatje eveneens zeer smal is.
In artikel vijf wordt het stationneeren der voertuigen
nu ook verboden in de Gouden Poortstraat, omdat er
daar thans een cinema komt geopend te worden. In
artikel 7, betreffende de beperkingen opgelegd aan de
wielrijders, wordt nu het verbod van uitrijden van de
eene straat in een andere uitgebreid aan de Bellewaer-
destraat naar de St Jacobstraat Vroeger was het de
wielrijders reeds verboden van de Bellewaerdestraat
uitgang te nemen naar de Meenenstraat, nu wordt hun
dit eveneens verboden van de Bellewaerdestraat naar
de St Jacobstraat.
M. Michiel. De wielrijders moeten nu dus in de
Bellewaerdestraat blijven
M. Seys. In de straat zelf mogen zij rijden, maar
zij moeten er te voet uitkomen met het rijwiel aan de
handen.
M. Vanderghote. Het schepencollege stelt ook nog
voor de verordening op het verkeer van 10 December
1934 nu ook toepasselijk te maken op de Pennestraat
en de Adj. Masscheleinlaan, zoodat het daar thans ook
zou verboden zijn te rijden met voertuigen van meer
dan 1500 kg. als ze niet van veeren voorzien zijn, enz.
M. Michiel. Het is wel verstaan dat de velorijders
in de Bellewaerdestraat zelf mogen rijden tot aan de
uitmonding
M. Vanderghote. Ja, het reglement bepaalt wel dat
het alleen verboden is toegang te nemen van de Belle
waerdestraat naar de Meenenstraat of naar de St Ja
cobstraat.
De voorgestelde aanvullingen worden hierop eenparig
gestemd
XXII. Politieverordening op het visschen Wijzi-
ging.
M. Vanderghote. Het schepencollege stelt voor in te
gaan op den wensch der commissie die de zaak onder
zocht en voorstelt den. prijs der vischverloven, voor het
visschen in de stadsgrachten, te bepalen op 5 fr. voor
de eerste lijn en op 7 fr. voor de tweede lijn.
Dit voorstel wordt algemeen bijgetreden.
M. Michiel. Het is sedert een paar jaar dat ik aan
deze vermindering werk. Ik heb ook reeds dikwijls een
verslag gevraagd, over den verkoop van vischverloven.
doch dit nooit bekomen. Met dit verslag had het mij
mogelijk geweest het verschil van ontvangsten gedu
rende de vroegere jaren na te gaan alswanneer de prij
zen 10 fr. en 5 fr. bedroegen. Ik bedank toch het sche
pencollege voor het gebaar dat het thans doet ten voor-
deele der visschers en ik bedank het in naam der ver
schillende visschersmaatschappijen en ook in naam van
de gewone visschers van stad.
M. Vanderghote. Ik heb nog de eer u verslag uit te
brengen over het onderzoek der stadskas dat op einde
December gedaan werd, De ontvangsten voor 1938 be
dragen de som van 3.631.257 fr. 54 en de ontvangsten
voor 1939 de som van 31.991 fr. 28. 't zij in 't geheel
3.663.248 fr. 82. De uitgaven voor 1938 beloopen tot de
som van 3 176.604 fr. 59, waarbij te voegen voor het be
dieningsfonds 70.000 fr„ 't zij te zamen 3.246,604 fr. 59.
Dit maakt dat er dus een batig saldo was van 416.644.23
frank. Deze som werd juist bevonden.
XXIII. Mededeelingen.
M. Vanderghote. Wij hebben den 23 Januari 11. een
brief ontvangen van den Heer Minister van Openbare
Werken waarbij hij, als gevolg op een wensch door ons
vroeger uitgedrukt, laat weten dat er een bijgevoegd
krediet van 500.000 frank ingeschreven werd om
de in gang zijnde werken der vaart Yper -
Yzer te bespoedigen. Van den Heer Minister
van Openbare Werken hebben wij ook nog, in antwoord
op ons schrijven van 19 December 1938, een tweeden
brief gekregen waarbij hij ons meldt dat hij besloten
heeft het toezicht over de vaart Yper-Yzer te vereeni
gen met dit over den Yzer en den zetel van dit beheer
naar Nieuwpoort over te brengen, daar de waterwerken
te Yper niet belangrijk genoeg zijn om er een bureel te
blijven behouden. Het spijt den Heer Minister ons geen
voldoening te kunnen geven, doch het spijt ons ook te
bestatigen dat de stappen, aangewend door de verschil
lende politieke groepen van den gemeenteraad bij den
Heer Minister Balthazar, geen gevolg hebben gehad.
Anderzijds is het met genoegen dat we vernemen dat de
werken aan de vaart Yper-Nieuwpoort in een sneller
tempo zullen doorgedreven worden.
M. Vergracht. Heeft het schepencollege geen brief
ontvangen van den Heer Jules Donche
M. Van Alleynnes. De Heer burgemeester zegt dat
de brief van den minister van openbare werken ontvan
gen werd als gevolg op de stappen door de afgevaardig
den van den gemeenteraad bij hem aangewend. In 't ge
heel niet. Die brief is een antwoord op uw schrijven,
en dit heeft niets te zien met de poging door de afge
vaardigden van stad gedaan.
M. Vanderghote. Jawel, aangezien, tijdens het on
derhoud dat wij met den Heer Minister hadden, de
zelfde kwesties ook besproken werden.
M. Van Alleynnes. De Heer minister Balthazar
heeft beloofd naar Yper te komen om de kwestie, hem
door ons onderworpen, te onderzoeken.
M. Vanderghote. Indien er volgens u nog hoop be
staat het Bureel van Bruggen en Wegen terug te krij
gen. zooveel te beter.
M. Van Alleynnes, De Heer minister zegt dat alleen
voor de waterwegen het behoud te Yper van een bu
reel van Bruggen en Wegen niet verrechtvaardigd
wordt, maar men dient toch den dienst te behouden
voor de wegenis en dergelijke dienst bestaat hier thans
niet. Het is dat wat gij thans zoudt moeten trachten te
bekomen.
M. Vanderghote. Wij hebben daarvoor reeds aan
gedrongen. Ik ben echter volledig t'akkoord om dit nog
maals te vragen en indien de gemeenteraad ons wil ge
lasten met het opstellen van een motie, zullen wij ze
verzenden.
M. Vergracht.. Hebt gij geen brief ontvangen van
den Heer Jules Donche Deze persoon verlangt te bou
wen op een grond die hij reeds sedert meer dan een
jaar en half gekocht heeft.
M. Vanderghote. Inderdaad, de Heer Donche heeft
ons over enkelen tijd gevraagd het plan te willen goed
keuren van een huis dat hij zinnens is te bouwen tus
schen de Meenenstraat en de Zillebekevijverbaan. Het
algemeen rooiingsplan dezer wijk werd door den ge
meenteraad goedgekeurd en" vervolgens naar Brussel
gezonden. Het is ons onmogelijk de gevraagde toelating
te geven zoolang het rooiingsplan niet definitief goedge
keurd is Wij hebben den Heer Donche dus voorloopig
nog de gevraagde toelating moeten weigeren, doch hem
gezegd dat hij op eigen risico mocht bouwen, maar zoo
hij dan later verplicht werd het huis af te breken, dit
voor zijn rekening was. Thans werd ons dit plan terug
gezonden en wij zien daarop dat de weg verbreed werd
juist op de hoogte dat de Heer Donche moest bouwen,
zoodat deze, had hij reeds den bouw van zijn huis moe
ten begonnen zijn. verplicht geweest ware alles weer af
te breken. Ik denk dat het beter ware gansch deze kwes-
tie in een speciale zitting nader te onderzoeken. Ik denk
dat Brussel de straat wat te breed opvat voor hetgeen ze
eigenlijk maar is. Deze straat wordt van 6 m. op 10 m.
gebracht en daar waar wij reeds een breedte van 10 m.
voorzagen, wordt er nu nog 3 m. bijgevoegd. Die straat
zal toch nooit geen boulevard worden, het is een een
voudige uitbreiding der stad Wij hebben aan den heer
bouwkundige van stad gevraagd de zaak opnieuw gron
dig te onderzoeken. Wij zullen trachten het gemiddelde
tusschen het voorstel van de stad en van den Staat te
doen aannemen en dan een nieuw ontwerp indienen.
M. Missiaen. Een nieuwe straat van 6 m. zal men in
het ministerie niet meer aannemen.
M. Vanderghote. Het betreft hier een bestaande
straat die langs weerskanten gebouwd was. Volgens mij
is er maar een middel om spoedig tot de gewenschte op
lossing te komen en 't is dat een afgevaardigde van het
ministerie hier ter plaats kome zien.
M. Lahaye. Ik wensch u attent te maken op een
kleine hindernis die de reisduivenliefhebbers bekom
mert. Een groep liefhebbers hebben mij gezegd dat de
radiodraden en er zijn er veel een groot gevaar
opleveren voor de reisduiven. Het gebeurt regelmatig
dat de duiven tegen deze draden vliegen en erdoor ge
kwetst worden. Zij vragen of het niet mogelijk ware de
houders van radio's vriendelijk uit te noodigen hun dra
den van kurken te voorzien, ten einde alzoo de draden
meer zichtbaar te maken. Ik weet wel dat geen enkel
politiereglement de menschen daartoe verplicht, doch
het gezond verstand zegt dat al het mogelijke dient ge
daan te worden om de duiven te beschermen. Ik ondier-
werp dezen wensch aan het oordeel van den gemeente
raad.
M. Vanderghote. Zulks valt meer in de bevoegd
heid der duivenmaatschappijen dan in de onze.
M. Lahaye. Zij hebben daarvoor reeds aangedron
gen zonder uitslag te bekomen, maar een oproep van
uwentwege ware veel doeltreffender.
M. Vanderghote. Als de maatschappijen mislukken,
dan kan de burgemeester ook niet met vrucht tusschen-
komen. Wij kunnen de menschen niet verplichten, ieder
een is vrij op zijn eigendom te doen wat hij wil.
M. Biebuyck. Er zijn veel meer duiven gekwetst
door de telefoondraden dan door de radiodraden.
M. Lahaye. Indien er iets kan gedaan worden, dan
zou ik u er dankbaar voor zijn.
M. Michiel. Ik heb dezen namiddag toevallig een
gesprek gehoord en ik heb daarop gepoogd nadere in
lichtingen in te winnen, doch heb die niet kunnen be
komen. Volgens ik vernam zouden sommige personen
verplicht geweest zijn de omheining van een graf op het
kerkhof weg te halen.
M. Delahaye. Nu dat ik den dienst van het kerk
hof in mijn bevoegdheid heb, ,kan ik u verzekeren dat
er absoluut niets dergelijks geschreven werd sedert
nieuwjaar. Niemand heeft dus een brief ontvangen.
M. Seys. Ik vraag opdat er op de dagorde der vol
gende zitting een toelage ou voorgesteld worden aan de
voetbalmaatschappij.
M. Vanderghote. Wanneer men dergelijke vragen
te stellen heeft zooals de Heer Michiel, zou men best
de noodige inlichtingen per geschrift bij den betrokken
dienst vragen.
M. Michiel. Ik heb dit maar pas dezen namiddag
vernomen.
M. Muiier. De bewoners der Frezenbergstraat vra
gen dat er een licht zou aangebracht worden op het
einde der straat, die aldaar in zeer slechten toestand is.
Thans is er reeds een licht in den draai, doch men
wenscht ook nog een licht op het einde der straat.
M. Vanderghote. Geheel de kwestie der openbare
verlichting zal weer ter studie moeten gebracht worden,
omdat veel lantaarnen nu staan op plaatsen waar zij
niet moeten staan. Sedert de meeste lantaarnen ge
plaatst werden, werd er gedurig bijgebouwd, zoodat
sommige lantaarns nu weggedoken staan achter een re-
klaambord of achter een gevel. Wij zullen dit eens on
derzoeken.
M. Vergracht. Ik hoop dat de Heer schepen van
openbare werken de belofte van zijn voorganger zal
overnemen voor wat betreft de verlichting der Drie
Zottenstraat.
M. Biebuyck. Ik zal dit ook onderzoeken.
M. Muiier. Aan de Kruiskalsijde is er daar bij de
herberg A la Station die de Heer schepen van Open
bare Werken wel kent, een gracht die geen afleidings
buis heeft, zoodat de straat daar soms op een modder
poel gelijkt en het water zelfs reeds in den kelder van
voornoemde herberg geloopen heeft.
M. Michiel. Er is een vrouw die u wederom ge
schreven heeft betreffende het openen van een dansge
legenheid en die nogmaals geen antwoord ontving.
M. Vanderghote. Die persoon heeft reeds meermaals
geschreven en wij hebben reeds meermaals geantwoord.
Wat gewenscht wordt is een wijziging van het stand
punt van het schepencollege, dat door den Heer Gou
verneur goedgekeurd werd.
M. Michiel. Is dit misschien aangaande de afmetin
gen van het lokaal.
M. Vanderghote. Indien gij wilt, dan zullen we dit
dossier eens samen bezien.
De openbare zitting wordt hierop te 20 u. 10 opgeheven.
Voor uwe verzekeringen van gelijk welken
aard, wendt U bij voorkeur tot de zoo gunstig
gekende en voordeelige Naamlooze Vennootschap
Gesticht ir. 1919
.Maatschappelijk kapitaal 5.000.000 ir.
Reserven 10.000.000 fr.
Gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 De
cember 1932, in uitvoering der wet van 25 Juni
1930, betrekkelijk de Levensverzekeringonder
nemingen.
De voordeéligste tarieven. Klare en uitgebreide
Polisvoorwaarden.
Thans uitbetaalde rampen
MEER DAN 15.000.000 FRANK.
Reeds uitgekeerd aan de verzekerden onder
vorm van premievermindering
MEER DAN 2.000.000 FRANK.
MAATSCHAPPELIJKE ZETEL KORTRIJK
Bijkantoren
YPER OOSTENDE VEIJRNE GENT.
De Maatschappij stelt belang in elke ernstige
aanvraag voor agentschap.
mimn'fê na *riir—rir n*inhwudumitmt