-FOOTBALL-
Halve -i;ondkoers
19 JAAR, N 22 27 OOGST 19S8
Weekblad
voor het Arrondissement Yper
Joarnal hebdomadaire
de 1'Arrondissement cl'Ypres
De Jaarlijksche
BLOEMENTENTOONSTELLING
Zaterdag 27 Oogst 1938
FLOWER-SHOW
On Saturday, 27th August 1938.
Zondag 28 Oogst 1938
C. S. YPER - III Sp. - F. C. POPERINGHE
C. S. YPER - II - OL. MARCQOIS
Op Maandag 29 Oogst 1938
In het Kanaal Boesinghe - leper
HET N. I. R. TE IEPER
VOOR HET HERSTEL DER VAART
YPER - KOMEN
HET
YPERSCHE
LA REGION
D'YPRES
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 40 ct. het nummer.
Naamlooze artikels geweigerd
Rédaction. Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
40 ct. Ie numéro. Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
ingericht door de Ypersche afdeeling van de
British Legionzal gehouden worden in de
Eton Memorial School Elverdinghestraat. te
Yper, op
De toegang voor het publiek is open vanaf 3 u.
namiddag. Iedereen is welkom
Readers are informed that the annual
of the Ypres Branch of the British Legion will
be held in the Eton Memorial School, Ypres
The doors will be open to the public at 3 p. m.
K.B.V.B. YPERSCH STADIUM 1938-1939
Om 10 uur
Om 16 uur
Lidkaarten niet geldig.
Ingang Match Tweede Afdeeling3 frank
Match Derde Speciaal1,50 frank
Opleg Tribune 1 fr. Zitplaatsen 2 frank.
om 18 uur
OVER ONGEVEER 800 METER
(Steenbakkerij Vanderghote - Kaai)
met volgende deelnemers
Vrije slagDaniel Demey Louis Mion
Ernest Leroy Roger Demey.
Streekzwemmen Daniel Buseyne Gustave
Ossieur Gomaire Coeckelberg Albert
Ceuninck Tom Wood Frans Devrieze
Aimé Segers Deboevere Albert Didier.
Let op. Er zullen TWEE VERSCHILLENDE
koersen betwist worden
1) Vrije slag 2) Streekzwemmen.
Onder de bescherming 'van het Gemeentebe
stuur zal het N. I. R. op Zondag 18 September
e. k. in den Stadsschouwburg te leper een open
baar concert inrichten, dat zal gegeven worden
door het Radio-Orkest van het N. I. R. onder lei
ding van Paul Douliez, en met medewerking van
Elisabeth Bellina, zangeresThe Twinkling
Three, vokale fantaisisten Polly en Louis Noiret,
duettistenRobert Lombart, xylofoonvirtuoos,
en Edmond Delcroix, saxofoonvirtuoos.
De totale opbrengst van dit concert zal ten goe
de komen aan het Officieel Komiteit voor het op
richten van het gedenkteeken Koningin Astrid.
Nadere bijzonderheden zullen later bekend ge
maakt worden.
Man weest vroolijk, bant uw weeën
Want gij weet het, na het werk
Komt de koffie, met de peeën
Van het lekkre PACHA merk.
De Rede van den Heer Gouverneur
Reeds herhaalde malen, en nog in ons nummer
van verleden week, hebben wij gewag gemaakt
van de merkwaardige rede die de Heer Gouver
neur Baels uitsprak op 1 Juli 11. bij de opening
van den gewonen zittijd van 1938 van den Pro
vincialen Raad van West-Vlaanderen en waarin
hij hoofdzakelijk de scheepvaart en de zeevis-
scherij behandelde.
Deze week zijn wij, zooals wij het hadden ver
wacht, in 't bezit gekomen dezer goed gedocu
menteerde rede, doch tot ons spijt kunnen wij ze
in haar geheel niet overnemen, daar zulks ons te
ver leiden zou, en moeten wij ons beperken tot
het aanhalen van enkele der voornaamste ge
deelten betrekkelijk de waterwegen en vooral
van deze die meer in 't bijzonder onze streek aan
belangen.
Doch men gevoelt, bij het lezen dezer wel door
dachte studie, hoezeer de Heer Gouverneur met
de kwestie der scheepvaart en alles wat erop be
trek heeft vertrouwd is, hoe goed hij hier de toe
standen en nooden kent. En wij kunnen dan ook
niet nalaten hier nogmaals te doen opmerken
hoe wij overschot van gelijk hadden toen wij, van
zoodra wij kennis kregen van de samenstelling
der onderzoekscommissie vroeger door den Heer
minister Merlot ingesteld, aan onze teleurstel
ling lucht gaven en het betreurden dat bevoegd
heden, zooals de Heer Gouverneur Baels, gewe
zen minister van openbare werken en die beter
dan wie ook onze streek kent en begrijpt, of nog
zooals de Heer Delmer, secretaris-generaal van
het Ministerie van Openbare Werken, groote ver
dediger der waterwegen en dien men terecht den
eeretitel van Vader van het Albertkanaal
geeft, van bedoelde commissie geen deel uit
maakten, terwijl de onderzoekscommissie van
Charleroi wel het voorrecht genoot den Heer
gouverneur der provincie en den Heer Delmer
onder hare leden te tellen. Het was ons ook pijnr
lijk te bestatigen dat, in tegenstelling met de
onderzoekscommissie van Charleroi, hier in deze
van Yper noch de provinciale raad, noch de se
naat vertegenwoordigd waren. En wanneer wij
overwegen dat het juist in deze openbare licha
men is dat wij de beste en hardnekkigste voor
standers en verdedigers onzer vaart Yper-Ko-
men vinden, zijn wij dan niet gerechtigd te be
sluiten dat dit juist de reden is waarom ook de
Provincieraad en Senaat uit de commissie ge
weerd werden
Niettegenstaande deze partijdige handelwijze,
met het gedacht, zonder in het minst rekening te
houden met de belangen van Yper en der streek,
het ontwerp der verbinding Leie-Yzer te kelde
ren, is men er niet in geslaagd dit opzet door te
drijven. Integendeel, gaan sedertdien te allen
kante van langs om meer stemmen op om, samen
met Yper, het herstel der voor de economische
heropbeuring onzer stad en streek zoo noodige
en nuttige vaart Yper-Komen te eischen.
Voor zooveel het ons mogelijk is maken wij
hier regelmatig melding van de verschillige tus-
schenkomsten, die 't zij in Senaat, in Kamer van
Volksvertegenwoordigers, in Provincieraad of el
ders nog ten voordeele der vaart Yper-Komen
plaats hebben, doch heden is het ons bijzonder
aangenaam en verheugend hier de invloedrijke
stem van den achtbaren Heer Gouverneur Baels
te laten hooren en een deel zijner belangrijke
rede te mogen overdrukken, die in de bevoegde
middens terecht zooveel ophef heeft gemaakt.
Wij laten hier dan het woord aan den Heer
Baels, gouverneur van West-Vlaanderen.
Om het belang van de scheepvaart te onder
lijnen wil ik niet alleenlijk wijzen op de uitge^-
strektheid der zeeën welke de twee derden vaA^
den aardbodem verbeelden en op de duizenden
kilometers van ons stroom- en vaartgebied dat in
ons land en bijzonderlijk in het Noordergedeelte
een machtig en gespannen net voorstelt, maar
insgelijks op dit ontzaglijk gedeelte van het ver
voer van goederen, dit vervoer dat ontegenspre
kelijk onmisbaar is voor voortbrengst en verdee
ling.
Welke is de waarde van erts, van kolen, van
fabricaten, indien ze niet aan den verbruiker
worden ter hand gesteld
En als ik zeg dat in België evenveel goederen
vervoerd worden te water als per spoor en langs
de wegen, dan is het belang der scheepvaart zicht
baar en duidelijk gemaakt.
Voegt daarbij de onmisbare weg der zeeën
voor het vervoer naar de meeste landen over de
grenzen, voegt daarbij het in betrekking komen
met de natiën van andere werelddeëlen, voegt
daarbij de goedkoop van het vervoer te water,
voegt daarbij de uiteenloopende soorten van bij
zondere ondernemingen en arbeiders daarmede
gemoeid, en ik zal voorzeker erin geslaagd zijn
U de voordeelen en de macht van de scheepvaart
te hebben doen gevoelen.
Een land zonder scheepvaart is een half land
en de rijkdom waarover zekere volkeren beschik
ken rijst uit den voorspoed van hun scheepvaart.»
Buiten de Noordzee welke alleen West-Vlaan
deren bespoelt en de uitmonding is van onze
bijzonderste scheepvaartbeweging, bestrekt het
Belgisch bevaarbaar watergebied 1647 kilometer,
een der dichtste welke bestaan, zijnde 5,5 km. per
100 k2, na Holland met 13,2 km. en vóór Frank
rijk en Duitschland met 2,3 km., brengt bijna al
de industrieele centra in verbinding met elkan
der, en eindelijk met stroomen en zee, de Maas
brengt Givet over Namen bij Luik Luik, Hasselt,
Herenthals bij middel van het Albertkanaal, dit
meesterstuk van techniek, zijn aan Antwerpen
gesnoerd Luik bereikt alweer de Scheldestad
langs de Zuid-Willemvaart over Bocholt en Turn
hout Brussel loopt over Clabeck naar Charleroi
en Noordwaarts over Vilvoorde, Boom naar Ant
werpen de Dender verbindt Blaton, Ath, Aalst,
Dendermonde en loopt in de Schelde, naar Tem-
sche heen.
Gent is verbonden met Audenaarde en Door-
nijk, Zuiderwaarts, met Antwerpen Oostwaarts,
met Terneuzen in het Noorden, met Brugge in
het WestenCharleroi is in voeling met Bergen
langs het Canal du Centre, met Namen langs de
Sambre.
Brugge is verbonden met Zeebrugge, Oosten
de, Gentde Leie vloeit door Komen, Meenen,
Kortrijk tot aan Gent, ontvangt het kanaal van
Roeselare, bereikt de Schelde langs Bossuit
de Yzer en de gekanaliseerde Yperlee brengen
Nieuwpoort en leper te zamen.
Het is een dooreenloopënd, innig verbindend
geweefsel over heel het land. En toch zijn steeds
andere plannen aan het daglicht gebracht. En
toch liggen grootsche ontwerpen zonder oplos
sing.
Aangaande West-Vlaanderen is het net, dat
200 kilometer besomt, van dusdanigen aard dat
het bijna al de bijzonderste steden aan elkander
zou snoeren en dus op eigen bodem met de zee
verbinden zou, waren volgende kleine vaarten