YPERSCHE
LA RÉGION
D'YPRES
oorlogsmuseum
19 JAAR, N 14 2 JULI 1938
Weekblad
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de 1'Arrondissement d'Ypres
Handels- en Nijverheidskamer van Yper
i!>E SCHEEPVAART OP YPER
OPNIEUW BEDREIGD.
GOEDENDAG, MIJNHEER!
VAN T IEPERSCH
SAILLANT
Oorlogsmuseum van 't lepersch Saillant ingang Boomgaardstraat.
19 ANNÉE. N 14 2 JUILLET 1938
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Rédaction Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRhS.
Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 40 ct. het nummer.
Naamlooze artikels geweigerd
Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
40 ct. Ie numéro. Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
Het bestuur noodigt de leden uit deel te nemen
aan het bezoek der Werken aan de Vaart Yper-
Yzer te Knocke en der Electrische Centrale van
Noordschote.
Dit bezoek heeft plaats op DONDERDAG 7"
JULI, met vertrek te 13 uur stipt aan het lokaal
Hotel du Sultan
De leden reizen met eigen auto of met een
autocar te dien einde kosteloos ter beschikking
der leden gesteld.
Ten einde de noodige schikkingen te kunnen
nemen, worden de leden uitgenoodigd zich on
verwijld bij den schrijver Heer Toussaert, Lom
baardstraat, in te schrijven.
Namens het Bestuur
De Schrijver. De Voorzitter,
Ed. Toussaert. H. Vermeulen.
Een schandalige toestand.
Sederi vijf jaar dat de vaart Yper-Yzer voor
de scheepvaart heropend is, hebben de schippers
hier telken zomer de grootste moeilijkheden ont
moet om. zelfs met kleine vrachten, tot aan Yper
te varen, bij zoover dat veel schippers weigeren
nog naar Yper te komen en de bevrachters alleen
nog die schepen kunnen krijgen die elders geen
lading vinden.
In plaats van het water uit de Broecken te pom
pen. zooals het herhaaldelijk voorgesteld werd en
zooals het mogelijk is. wordt het peil van den
Yzer iederen zomer zoodanig gezakt, tot de
Broecken gansch drooggetrokken zijn en meteen
de scheepvaart op Yper ook schier onmogelijk is.
Telken jare hebben wij hier dezen voor onzen
handel zoo nadeeligen toestand aangeklaagd en.
niettegenstaande er vroeger stellig beloofd werd
dat wij op onze vaart nooit meer gebrek aan wa
ter zouden hebben, bevinden wij ons thans, en
zulks reeds twee maanden vroeger dan gewoonte,
"weerom in denzelfden pijnlijken toestand van de
vorige jaren. Zelfs erger nog. vroeger trachtte
men steeds het peil van den Yzer eenigszins te
verhoogen, door van uit Gent water te steken
langs de vaart van Plasschendaele, doch zelfs dit
werd nu niet gedaan omdat, volgens officieele
bron, het Beheer van Bruggen en Wegen te Gent
over geen genoegzaam water beschikt.
Met Sinxen werd het peil van den Yzer met een
halven meter gezakt, wat overeenkomt met een
hoeveelheid van 500.000 m3 water die men heeft
laten verloren loopen. 't zij meer dan den inhoud
van geheel de vaart Yper-Komen op normaal
peil gemeten. Daar men rekent dat er voor iede
re versassing 800 m3 water noodig zijn, zoo zou
den er met deze nutteloos verkwiste hoeveelheid
water meer dan 600 versassingen kunnen gedaan
worden. Het ware ook van groot belang eens te
vernemen hoeveel kubieke meters water er al
dus, door het zakken van het waterpeil in den
Yzer, uit de Broecken getrokken worden, en zon
der twijfel zou men dan dadelijk zien hoe be
lachelijk het is gansch de handel eener streek te
ontredderen om die enkele kubieke meters water
uit de Broeckmeerschen weg te krijgen.
Wat er ook van zij onze pas herwordende han
del ontmoet opnieuw de grootste moeilijkheden
en moest men de hier gevestigde handelaars met
opzet willen ontmoedigen, dan zou men niet be
HEBT U REEDS DE MUSEA IN STAD BEZOCHT
Begin met het
U zult zoo aangenaam verrast zijn dat gij er andere zult bezoeken
ALTIJD IETS NIEUWS!
ter kunnen handelen. Een paar voorbeelden zul
len zulks verduidelijken.
De Heer Remi Degeest, kolenhandelaar te
Yper, heeft voor het oogenblik twee schepen met
kolen, komende van de mijnen van Marie in
Frankrijk, die sedert Zondag avond in Nieuw-
poort liggen en waarvan de schippers weigeren
verder te varen omdat de toen toegelaten diep
gang op den Yzer maar 1 m. 65 bedroeg. Het eene
schip, de Eendrachtheeft een lading van
152 ton en een diepgang van 1 m. 79, terwijl het
tweede schip, de Parias enkel met 108 ton ko
len bevracht is. Moesten die schippers wat meer
meegaande zijn, dan hadden zij voorzeker nog
tot aan Dixmude of misschien ook wel tot aan
Knokke-brug kunnen varen doch, wetende dat
de koopman verplicht is het schip te komen lich
ten van zoodra het volgens het aangegeven wa
terpeil niet verder kan, hebben zij het niet eens
beproefd om verder door te varen en alzoo de on
kosten van den kooper te verminderen. Integen
deel, verkozen zij te Nieuwpaort te blijven drin
ken en dreigden daarenboven nog de kolen daar
te verkoopen zoo hun booten niet tijdig gelicht
werden. Dat zijn zoo van die tegenslagen die een
handelaar tegenkomt, en men kan zich gemakke
lijk inbeelden welke schade dit voor hem is en
wat zulks hem kost aan tijdverlies, loopingen,
bijkomende en niet voorziene uitgaven. Na langs
alle kanten naar een ledige boot uitgezien te
hebben en na soms op de overdreven eischen van
schippers te moeten toegeven, is de Heer Degeest
er in geslaagd den schipper Peleman van de
Mehaigne die ledig uit Yper vertrok, te over
halen om de twee voornoemde schepen te Nieuw-
poort te gaan lichten. Maandag is de Mehai
gne uit Yper vertrokken en Dinsdag is de Heer
Degeest met twee zijner mannen per velo naar
Nieuwpoort gereden, doch kon, gezien het late
uur, de schepen onmogelijk beginnen lichten.
Woensdag morgen is hij dan per auto met zes
man terug naar Nieuwpoort gereden om van de
Parias 30 ton en van de Eendracht 50 ton.
't zij samen 80 ton kolen in de Mehaigne over
te Iaden. Dit alles beteekent een verlies van ge
wicht door het verhandelen der kolen, vier dagen
vertraging, twee reizen heen en terug naar
Nieuwpoort, bijkomende uitgaven aan daghuren,
van bevrachting eener derde boot, enz. of een gel
delijk verlies van ongeveer 1500 fr., zoodat na al
de moeite die men zich getroost heeft en na al
het gedane werk. de verhoopte winst gansch ver
smolten en in een verlies veranderd is.
De vorige week reeds moest de Heer Degeest
te Knokke-brug 32 ton lichten uit het schip
Avantien rond den 21 Mei 11. 20 ton uit de
Fantasia
Van de drie schepen kolen die hij deze week
verwachtte, heeft slechts een de kaai van Yper
kunnen bereiken, namelijk de Zoro schipper
Coupé, die met een lading van 156 ton slechts een
diepgang heeft van 1 m. 40 en alzoo nog zonder
al te groote moeilijkheden heeft kunnen doorva
ren. Doch men heeft deze laatste dagen het wa
terpeil nog gedurig zien zakken en niets verze
kert dat de twee andere schepen, eens ze gelicht
zijn, tot aan Yper zullen kunnen komen. Daar de
Mehaigneeen plat schip is, hoopt de Heer
Degeest op dit te mogen rekenen en is zelfs zin
nens het nog om een nieuwe lading kolen naar
Gent te sturen, ten einde alzoo voort toch in
zekere mate zijne klanten te kunnen gerieven en
ze niet allen te verliezen. Daar de schepen van
Duitschland komende steedsveel grooter zijn,
moet de Heer Degeest thans aan allen handel
met dit land verzaken tot er terug meer water in
de vaart is.
Een ander handelaar, namelijk de Heer Alidoor
Vandeputte, die hier aan de kaai gevestigd is, is
er niet beter aan toe. Deze was Woensdag mor
gen bezig met een schip maïs te lossen, namelijk
de Charoschipper Schuddinck, dat een la
ding had van 120 ton en dat hij, vooraleer het te
Yper vóór zijn magazijn kon aanleggen, onder
weg tot driemaal toe had moeten lichten, een
eerste maal van 10 ton te Nieuwpoort, dan van
11 ton te Dixmude en eindelijk nog van 8 ton
tusschen Dixmude en de brug van Knokke.
Hij moest deze week ook nog 2 andere schepen
lichten te Dixmude, te weten 25 ton uit het schip
Perledat een lading mee had van 120 ton
maïs, en 45 ton uit de Prosper schip dat met
160 ton rogge en maïs bevracht was. Om deze
twee booten te lichten had hij akkoord gemaakt
met een schipper die hem echter, uit vrees van
nog naar Yper te komen, te Dixmude in den
steek gelaten heeft. Nadien is hij er toch in ge
slaagd over het klein schip van de bloemmolens
Florissoone-Cloet, van Dixmude, te mogen be
schikken. wat hem tijdelijk uit den nood helpt,
alhoewel het nog niet zeker is dat de gelichte
schepen, die de kleine boot van de bloemmolens
Florissoone op sleeptouw zullen moeten nemen,
dan nog tot aan Yper zullen kunnen geraken.
Daarbij heeft de Heer Vandeputte nog twee
kleine schepen en zijn eigen schip 't Nieuw
Yperdie met een lading graan op weg zijn,
doch die hij vreest niet te zien toekomen.
Verleden week Donderdag is de Heer Raphaël
Six. van Viamertinghe, verplicht geweest het
schip Deux frères dat een lading van 149 ton
rogge had. van 27 ton te lichten te Dixmude en
daags nadien van nog 8 ton aan Knokke-brug,
wat niet belette dat het schip toch nog de groot
ste moeite had om door te varen en op de plaats,
waar men thans verbeteringswerken aan de
vaart uitvoert, verscheidene malen den bodem
der vaart raakte.
Ook de Heeren Blootacker Vermeersch,
graanhandelaars te Yper, hadden de vorige week
een schip dat, met de geringe lading van 102 ton,
de meeste moeite had om tot Yper te geraken.
Na zich eerst bij de bevoegde diensten over den
toegelaten diepgang verzekerd te hebben, laad
den zij te Antwerpen het schip «Constance»,
schipper Segers, met 105 ton rogge en maïs, en
niettegenstaande deze voorzorg moesten zij deze
week Woensdag het schip, dat een diepgang had
van 1 m. 60, te Nieuwpoort gaan lichten, daar het