CARNAVALSTOET
CortègeCarnavalesque
Cinema Flora, Yper
E G O L E
JUIST OP TIJD
- F O O T B A L L -
17 JAAR, N 42 16 JANUARI 1937
17 ANNÉE, N 42 16 JANVIER 1937
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de I'Arrondissement d'Ypres
STAD YPER
Op Zondag 7 Februari 1937, om 2 uur
G R O O T E
15.000 Fr. Premiën en Vergoedingen
VI LLE D'YPRES
Dimanche 7 Février 1937, a 2 heures
GRAND
15.000 Fr. de Primes et Indemnités
CARNAVALSTOET
DE SCHEEPVAARTBEWEGING
OP DEN YZER
DE KINEMA IN REL li'
Zondag 17 Januari 1937
C. S. YPER - Schol. - R. S. C. MEENEN B.
C. S. YPER - II - W. S. LAUWE
WERELDVREDE DOOR RUILHANDEL
HET
YPERSCHE
ORGAAN DER VEREEN1GING DER GETEISTERDEN
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 35 et. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
LA REGION
D'YPRES
ORGANE DE L'ASSOCLATION DES SINISTRÉS
Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
35 ct. Ie numéro Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
Verscheidene Fanions voor de deelnemende Maatschappijen
Plusieurs Fanions pour les Sociétés participantes
En zeggen dat nog slechts drie weken ons van
den Carnavalstoet verwijderen. Alles is op dreef,
de eenen houden zich bezig met het schrijven
rechts en links en er valt wat te pennen om alles
in orde te brengen, anderen zorgen voor kleedij.
Ieder Commissielid heeft zijn deel en niet een
blijft ten achter. Allen werken om ter meest.
De Commissarissen zijn aan hunne ronde begon
nen, en het begin belooft. Bijna overal zijn zij
wel gekomen, de bevolking beseft goed haar
plicht, het comiteit gevoelt zich ondersteund. Dit
alles is een reden om nog meer te werken tot het
welgelukken van het feest. Dat niemand te kort
blijve, geheel de stad geniet van dit feest, iedere
hoek heeft er profijt van.
Elk zijn recht maar ook elk zijn plicht en
dank bij voorbaat.
Neringdoeners, men verwacht milden steun
van u. Het Bestuur.
VANAF VRIJDAG 15 JANUARI
Nog twee groote superfilmen in één programma
OpgeletSterker, verschrikkelijker dan King Kong...
De GOLEM is in gang en verbrijzelt alles op zijn weg!!!
Het grootste meesterwerk van HARRY BAUR
Een groote avonturenfilm, met den
volksgeliefden filmspeler RICHARD TALMADGE
KINDERS NIET TOEGELATEN
«Binnen kort De grootste gebeurtenis sinds de uit
vinding van de Kinema
In ons laatste nummer namen wij een artikel
over van De Duinengalm van Oostende, over
Het dilemma van de Leie-Yzerverbinding
waarin gezegd werd dat de scheepvaart op den
Yzer thans slechts 25.000 ton per jaar bedraagt in
plaats van 42.000 ton in 1912.
Verleden week reeds -deden wij opmerken dat
dit cijfer van 25.000 ton, geput uit een vroeger
opgemaakt verslag van den Heer F. Maertens,
thans met de werkelijkheid niet meer overeen
stemt en, vooral sedert het kanaal Yper-Yzer voor
de scheepvaart heropend werd, merkelijk geste
gen is.
Volgens gezegd verslag van den Heer Maertens
bedroeg de scheepvaart op den Yzer 24.480 ton
in 1928, doch daar er in< dit verslag enkel spraak
is van tonnemaat weten wij niet zoo dit opgege
ven cijfer het totaal gewicht vertegenwoordigt
der op den Yzer vervoerde koopwaren ofwel de
totale tonnemaat der schepen.
Uit de inlichtingen die ons over de scheepvaart
beweging op den Yzer verstrekt werden zien wij
dat er gedurende het jaar 1935, varende van Rous-
brugge naar Nieuwpoort, 210 geladen schepen met
een vracht van 17.000 ton en 640 ledige schepen
eener gezamenlijke tonnemaat van 123.000 ton,
't zij een totaal van 850 schepen met 140.000 ton,
opgeteekend werden.
Varende van Nieuwpoort naar Rousbrugge wa
ren er dit zelfde jaar 770 geladen schepen met
98.000 ton en 140 ledige schepen met 8.000 ton,
't zij in 't geheel 910 schepen met 106.000 ton.
Dit maakt te zamen een totaal van 1760 sche
pen met 246.000 ton, waarvan 980 geladen schepen
met 115.000 ton koopwaren.
Wordt in het verslag van den Heer Maertens
enkel het gewicht der in 1928 op den Yzer ver
voerde koopwaren aangegeven, dan zien wij dat
de scheepvaart in 1935 omtrent vijfmaal meer
bedraagt dan in 1928. Is het daarentegen de tonne
maat der schepen die aangegeven werd, dan zou
de scheepvaart nu reeds tienmaal grooter zijn.
Voor het jaar 1936 kennen wij nog den volledi-
gen uitslag niet. Gedurende de elf eerste maan
den van dit jaar vaarden er 750 schepen eener
totale tonnemaat van 95.100 ton van Nieuwpoort
naar Rousbrugge en 554 schepen eener totale
tonnemaat van 95.130 ton van Rousbrugge naar
Nieuwpoort, 't zij een totaal van 1304 schepen
met 190.230 ton. Volgens de statistieken werden
er verleden jaar minder steenen vervoerd dan
vroeger, terwijl de andere koopwaren omtrent
op hetzelfde peil bleven.
Omtrent deze laatste cijfers van het jaar 1936
dient opgemerkt dat hier de tonnemaat der sche
pen en niet het gewicht der lading aangeduid
wordt. Zoo er ook telkens minder schepen van
Rousbrugge naar Nieuwpoort varen dan er van
uit Nieuwpoort zijn aangekomen, dan komt zulks
door het feit dat vroeger, wanneer de voorloopige
spoorwegbrug van Caeskerke nog bestond en
ook tijdens de werken van het plaatsen der
nieuwe brug, veel ledige schepen verplicht waren
lang£ de Loovaart terug te keeren.
Nu dat de spoorwegbrug van Caeskerke geen
beletsel voor de scheepvaart meer biedt zal het
cijfer der scheepvaartbeweging op den Yzer nog
merkelijk stijgen en, moest de vaart Yper-Komen
weldra hersteld worsen, waardoor de haven van
Nieuwpoort met haar hinterland zou verbonden
worden, dan zou de vallei van den Yzer, dit laat
geen den minsten twijfel, weldra dezelfde scheep
vaart kennen als de vallei der Leie, zooals de
schrijver van het artikel in De Duinengalm
dit wenschte.
K. B. V. B. YPERSCH STADIUM C. S. Y.
Om 10 uur
Om 2 uur
En waarom niet
De Volkenbond faalt om den vrede te besten
digen
Tallooze konferenties volgen elkander op om
den oorlog te verbannen. Ze falen
Meer dan ooit hangt krijgsrumoer in de lucht.
Volkeren zien in spanning de komende dingen
te gemoet. Aan den zwangeren gezichteinder geen
enkel sprankje licht, geen ster van vrede.
En de volkeren vragen vrede
De volkeren verafschuwen den oorlog
De volkeren vragen slechts elkander de hand te
mogen reiken.
En daar waar alle middelen falen, daar kan
misschien de handel gelukken.
En waarom niet
Op onzen tijd, beheerscht de wereldekonomie
meer dan ooit het lot van het menschdom. Indien
men er in kon gelukken de natiën te dwingen
malkanderen te verstaan om handel te drijven,
zou voorzeker ook op politiek gebied de over
eenkomsten van zelf ontstaan, vermits alle vol
keren hun noodwendigheden zouden zien vol
doen en zoodoende de gevaarlijke begeerlijkhe
den en de droevige geschillen uit den weg ruimen.
Dit ware dus een groote stap voor den zoo ge-
wenschten wereldvrede.
Het ware nog een andere, nog een gewichtiger
stap voor het bestrijden der alleenheerschappij
van het goud, dat eene te groote rol speelt op de