CaféConcert "Nieuwe Sportwereld" Beurt 'Westlrlandria' 1-2-1936 Het Ypersche-3e Bijvoegsel-JL»a Ftegion d'Ypres N° 44 leper Stadsschouwburg GRAND CONCERT ARTISTIQUE TRABOLSPEL Uitslagen der Federatiebolling rAIle Zondagen en Maandagen door de beroemde FREDDY'S in de Café Statiestraat, 28, YPER. HARMONIE YPRIANA A 5a Société Royale de St Séhastien ONZE SCHEEPVAART HANDELAARS - FABRIKANTEN ANTWERPEN Vlaamsche Kaai, 84 Tel. 707.47 YPER Kaai - West, 3 Tel. 568 Neemt lading te Yper voor BRUGGE CENT ANTWERPEN EN BRUSSEL. Op Woensdag 29 Januari, had ten bate van het Verstandhoudingscomité der Oud-Strijders van leper een Kunstfeest plaats dat een groot succes mocht oogsten. Mejuffer Irène Verhack, zangeres, laureate van het Conservatorium van Gent, leerares aan onze stedelijke muziekschool De Heer Legley, altist bij het N. I. R., Eerste raar in de muziek aan de Rijksmiddelbare scho len, bekwame leider van de koorafdeeling van het Willemsfonds ,afdeeling leper De Heer Legley, altist, bij het N. I. R. Eerste prijs van het Koninklijk Conservatorium te Brus sel, eveneens inwoner onzer stad, hadden een prachtig programma samengesteld uit werken van Chopin, Grety, J. J. Jongen, L. Beethoven, C. Franck, Fauré, Massé, Vieuxtemps en van eigen compositie. De stadsschouwburg was wel gevuld. De prachtige stem van Mej. Verhack, haar bui tengewone lenigheid bij de vocalises, werden zeer warm toegejuicht. De zangeres werd met bloemen bedacht. De Heer Decadt deed zich voor als kandidaat virtuoos. Wij mochten hem reeds hoogschatten als koorleider. Heden was hij niet alleen de be kwame begeleider zijner makkers die de schoon heid der orchestratie wist te onderlijnen, hij deed zich gelden als bekwame vertolker van Chopin, Beethoven, Albeniz, Ces. Franck en van den jeug digen Legley. Als componist op de gedichten van A. Nahon is M. Decadt eveneens zeer prijzenswaardig. Hij werd telkens op hartelijk applaus onthaald. De Heer Legley is een altist die de meeste be loften veroorlooft. Zijn techniek is merkwaardig, zijn gevoel draagt den stempel van een ontkie mende genialiteit. Als componist is hij reeds merkwaardig. Zijn Appassionata is een allerfraaist werk. Hij oogstte, als zijn makkers, een spontane ovatie. Een hoogdag voor onze vrienden Iepersche kunstenaars, wie wij van harte een groote toe komst toewenschen. Dat zij hun origineel talent hebben ten dienste gesteld van de Oud-Strijders is 'n zeer prijzens waardig initiatief. Mogen wij nog onderlijnen dat deze drie kun stenaren oud-leerlingen zijn onzer stedelijke mu ziekschool. J. T. Le comité d'entente des anciens combattants a fait appel aux jeunes artistes Yprois, MeIle I. Verhack, cantatrice, lauréate du conservatoire Royal de Gand, M.M. J. Decadt, pianiste, profes- seur diplomé de l'état et V. Legley, altiste de Pi. N. R., 1' prix avec grande distinction, au conservatoire Royal de Bruxelles, pour organiser un concert au profit de sa caisse. Nous avons constaté avec infiniment de plaisir que les Yprois ne considèrent pas la musique de chambre comme un épouvantail. Un public de grand choix assistait a cette fête. Nous ne le cachons pas, nous doutions quelque peu de la bonne réussite de cette manifestation d'art musi cal, la première de ce genre qui nous fut offerte, en excluant les auditions données par les élèves de l'école de musique oü le public se compose, en majeure partie, de parents d'élèves et si l'on peut dire, de supporter's de la musique. Les absents ont toujours tortaussi, cette fois, peuvent-ils faire un double mea culpa, car ils cmt perdu, tout d'abord, deux heures charmantes, puis, l'occasiorc de témoigner leur sympathie et leurs encouragements a nos jeunes artistes et leur reconnaissance aux anciens combattants. il y avait au programme des oeuvres classiques at modernes choisies parmi celles des meilleurs auteurs et d'autres écloses du talent naissant de M.M. Decadt et Legley. Nous n'allons pas passer au tamis chaque nu méro du programme cela nous mènerait trop loin. M' I. Verhack possède une voix puissante dont elle a beaucoup amélioré la modulation. Lors- qu'elle mettra toute son ame dans l'interpré- tation d'une romance, elle atteindra a la perfec tion. Elle a interprété trés agréablementZé- mire et Azor (Air de la Fauvette) de Grétry Bal de fleurs de J. Jongen Le Mariage des Rosesde C. Franck L'Ane Blancde G. Hüe Les Roses de Saadi de Fuerison Vous m'avez dit le soir de Toussaint-De Zutter La chanson de l'Adieu de Chopin «Avondliedeke», de DecadtClair de Lune de Fauré enfin Noces de Jeannette de V. Massé. Le talent de M. J. Decadt s'affirme toujours meilleur. II met beaucoup d'expression dans la phrase. Les voix se suivent, se combattent ou s'enlacent, chantent ou pleurent, au gré de ses doigts agiles. Lorsque sa technique sera tout a fait mise au point, par un travail assidu, il ne tardera pas a rivaliser de virtuosité avec les meil leurs pianistes. II nous fit entendre Polonaise en do dièse mineur, de Chopin Le Coucou de Daquin Spleen de V. Legley Séguidil- laschant d'Espagne, d'AlbénizPrélude et Chorale ae C. Franck. M. Legley a parcouru beaucoup de chemin en trés peu d'années. II nous a surtout impression- nés par sa souplesse d'acrobate et pourtant nous n'aurions pas moins apprécié sa belle virtuosité, s'ii avait transmis, a nos cceurs émus, les vibra tions de son ame en choisissant des oeuvres qui lui auraient permis de faire chanter davantage son alto. C'est un artiste accompli qui voit s'ou- vrir devant lui un horizon de beaux succès. Ce sera la juste récompense de sa persévérance dans un travail ardu. II a interprété avec beaucoup d'art«Romance» en sol majeur, de L. v. BeethovenImages d'Orientde G. Lonque Elégie de Vieux temps Sonate pour Piano et Alto, de Brahms; Appassionata pour Alto et Piano, de Legley. Avondliedekecomposé par M. Decadt et adapté a un poème de A. Nahon, est une berceuse charmante, qui dévoile l'ame sensible de l'auteur. Elle touche par la jeunesse de l'inspiration et la simplicité de l'expression. L'étude permettra a M. Decadt d'écrire de belles oeuvres. Spleen pour piano de V. Legley, est un chant nostalgique, entrecoupé de cris désespérés c'est une chanson d ame qui s'éteint en un soupir, et qui semble dominéé par une obsession qui s'é- graine dans l'accompagnement. Appassionata pour Alto et Piano du même auteur est une oeuvre de grande envergure. Elle dénote une belle connaissance technique peut- être trop de technique au détriment de l'inspira tion. Nous eussions préféré un morceau plus lim- pide et plus court, renfermant même quelques imperfections de style que nous aurions pardon- nées a un auteur débutant. Bref, ce füt une soirée délicieuse et nous sou- haitons de tout cceur que beaucoup de pareilles puissent lui succéder. Aux organisateurs, aux artistes nous adressons nos plus cordiales et plus sincères félicitations. GAIRED. Veel toeschouwers aan de match Bascule-Statie die wel betwist werd. De Bascule behaalde in 't eerste einde 5 bollen de Statie liet er 4 in 't tweede, zoodat na de twee eerste einden de score 9-0 was ten voordeele van de Bascule. Het verschil was te groot en de Statie, niette genstaande een goed en sterk spel, kon zijnen ach terstal niet meer inhalen en eindigde met 20 pun ten tegen 25. Er wierd doorgaans schoon spel geleverd, zoo wel langs d'eene, als langs d'andere zijde. Bascule-Statie was een schoone match, waardig van de groote matchen welke wij reeds te zien kregen. Bascule was toch een weinig sterker mij dunktmaar zonder den tegenslag van het begin ging de match geheel hard bekampt wor den. Proficiat aan de Bascule die haar tweede punt behaalt van de serie en zoo aan den kop der rangschikking staat. Proficiat ook aan spelers en supporters die met zooveel kalmte het spel gevolgd hebben. Zulke houding zal er toe bijbrengen het bol- spel in eere te bewaren. Toekomende week Katholieke Kring - Coo in de Statie. Een schoone match in 't vooruitzicht, laat ons hopen dat daar ook veel supporters zullen aan wezig zijn. VAN ZONDAG 26 JANUARI 1936 <o) 1' Prijs 100 fr.hh. Noyez Leon, Vandenbussche Ed- mond, Nauwynck Conradt, Baekelandt Leopold. 2 Prijs 70 fr.hh. Devos Achille, Maddens Camille, Missy Jérome, Cherf Jules. 3° Prijs 50 fr.hh. Benoot Camille, Van Coillie Henri, Kimpe Achille, Declercq Jérome. 4° Prijs 30 fr. verdeeld zonder spelen onder de aan- blijvers: hh. Vierstraete J., Vanden Ameele G., De- haene J., Moerenhout V., Rosez H., Dekazemaeker M. Cuvelier E., Boudry Fl., Dewulf O., Vermeersch C., Vanoudenhove Ch„ Vandoorne M. Dinsdag a. s., 4 Februari, om 20 uur, in de Cinemaalzaal «Oud Yper», geeft de Harmonie Ypriana haar tweede bal van dit winterseizoen De eereleden die, bij vergetelheid of bij mis slag, geen uitnoodiging zouden ontvangen hebben, gelieven zich bij den voorzitter, Heer Aimé Gru- wez, Boterstraat, te begeven. La semaine dernière, notre Société Royale de St Sébastien vient de célébrer, comme les années précédentes, la fête de son Saint Patron. Le Grand Tir au Berceau du lundi 20 janvier avait réuni tous les amateurs de ce sport que compte la société, et obtenu le plus grand succès. Le dimanche 26 janvier, avait lieu a 13.30 h., a l'Hótel du Sultan, le Banquet annuel auquel les membres prirent part en plus grand nombre encore que d'habitude. Comme dit le cliché habi- tuel, la plus franche cordialité ne cessa d'y regner. Au dessert le Président proposa un toast au Roi et le texte télégramme a Msgr le prince Charles, comte de Flandre, président d'honneur de la Société, fut particulièrement applaudi. M. Ommeslagh complimenta également M. Clincke- maille, commissaire d'arrondissement, pour sa nouvelle promotion. Ajoutons que les méts étaient supérieuremsnt préparés et présentés Avec une vigueur nouvelle, surmontant toutes les difficultés, notre ancienne Ghilde Commu nale poursuit imperturbablement sa route, con tinuant a offrir, depuis plus de 6 siècles, a la bourgeoisie Yproise l'occasion de se rencontrer dans l'exercice d'un sport sain et confraternel. Binnengevaren Vrijdag 17 Januari 1936, de André(schip per De Bceuf) met 10 ton beurtgoed voor ver- scheidenen. Maandag 20, de Louise (schipper La Haye) met 75 ton hout voor M. Vergracht, leper. Dinsdag 21, de St Antoine(schipper Mat- thijs) met 104 ton maïs voor M. M. Blootacker en Vermeersch, leper de P. E. M. (schipper De Bock) met 135 ton graan voor M. M. Blootacker en Vermeersch, leper. Woensdag 22, de Valentine (schipper Pau wels) met 115 ton graan voor M. Vandeputte, leper. Donderdag 23, de Marie-Elise (schipper Van de Walle) met 120 ton maïs voor M. Vandeputte, leper de Elise (schipper La Haye) met 126 ton hout voor M. Vergracht, leper. Vrijdag 24, de Albert-Elisabeth(schipper Dewitte) met 144 ton graan voor M.M. Blootacker en Vermeersch, leper. Zaterdag 25, de Horma (schipper De Heel) met 120 ton phosfaat voor M.M. Blootacker en Vermeersch, leperde André (schipper De Bceuf) met 20 ton beurtgoed voor verscheidenen de Pierre(schipper Kooyman) met 166 ton beurtgoed voor verscheidenen. Maandag 27, de Perle (schipper Van Osse- laere) met 107 ton maïs voor M. Vandeputte, leper de Imperatior(schipper Vanhemel rijk) met 150 ton graan voor M. Vandeputte, leper. Dinsdag 28, de Egide(schipper Vertente) met 50 ton phosfaat voor M. Talpe, Kortrijk. Weggevaren Zaterdag 18 Januari 1936, de Leona (schip per Deloz) met 140 ton oud ijzer, verzonden- door Weduwe Vandamme, leper. Zaterdag 25, de Louise», (schipper La Haye) met 70 ton baksteen, verzonden door de Briquete- ries Yproises, leper. Dinsdag 28, de P. E. M.», (schipper De Boch) met 62 ton oud ijzer, verzonden door Wed. Van damme, leper. Donderdag 30, de Alice (schipper La Haye) met 85 ton baksteen, verzonden door de Brique- teries Yproises, leper. WaterhoogteToestand normaal. Doet uwe goederen van Antwerpen naar Yper of vice-versa verzenden met Vertrek uit Antwerpen eiken Woensdag Vertrek uit Yper eiken Woens- of Donderdag. Regelmatige dienst Voordeelige prijzen.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 9