CONGRESDAG
5
.leden eens samen zouden onderzoeken welke
besparingen er kunnen gedaan worden.
M. Vandamme. Waarbij komt het dat er
«u reeds inkomsten zijn voor toekomend jaar
-en welke uitgaven werden er reeds gedaan op
<le begrooting van 1933
M. Missiaen. Voor de tellingsagenten,
■die met de optelling der bevolking gelast wer
den, was er geen voldoende krediet voorzien
en om ze te kunnen volledig betalen heeft de
gemeenteraad vroeger een bijkomend krediet
gestemd die op de begrooting van ig33 moet
ingeschreven worden. Deze som wordt ons
.door den Staat terugbetaald en zal insgelijks
als ontvangst in de begrooting van ig33 voor
komen. Nu nog onlangs werd er ook nog zoo
■een krediet gestemd voor de aansluiting van
bet stadspersoneel bij een compensatiekas.
Dit is dus omdat er in de tegenwoordige
.begrooting geen voldoende kredieten voorzien
•waren.
4. Autobusdienst Poelcapelle- Meenen-
Hour coing.
M. Sobry. De heer Pillen Omer van
•Poelcapelle vraagt de toelating om een regel-
•matigen autobusdienst te mogen inrichten
voor het vervoer van werklieden van Poel
,-capelle naar Meenen en Tourcoing.
M. Capoen. Kan de stad aan deze auto
bussen niet verbieden op de kleine wegen te
rijden Dit gerij kan aldaar soms aanleiding
.geven tot groote moeilijkheden, namelijk wan
neer er daar op hetzelfde oogenblik een
ander autobus uit de tegenovergestelde rich
ting moest afkomen
M. Bonnet. En bijzonderlijk wanneer het
tijd is den oogst in te halen. Daarbij dienen
er maatregelen genomen te worden om onze
gemeentewegen te beschermen en zou men
-dergelijke vrachtwagens en autobussen moe
ten aanraden bij voorkeur de provincie- en
Staatsbanen te gebruiken. De gemeentewegen
zijn tegen dergelijk gerij niet bestand en moe
ten kapot, het ware dus in 't belang zelf der
^stad daarvoor maatregelen te treffen.
M. Sobry. Dit is hier een autobusdienst
tusschen verschillige gemeenten, het is dus
niet de stad Yper maar wel de bestendige de
putatie die dezen dienst moet goedkeuren. Wij
liebben alleen maar ons advies uit te brengen
omdat deze autobusdienst gedeeltelijk het
grondgebied der stad ontleent. Om de wegen
der stad Yper te beschermen, zouden wij kun
nen zeggen dat deze autobusdienst op de
.gemeentewegen niet mag rijden.
M. Vandamme. Is er in den bundel niet
bepaald hoeveel deze autobus weegt Er
wordt gezegd dat hij 35 personen zal vervoe
ren, dit zou dus samen een gewicht van 6 tot
.8000 kgr. kunnen uitmaken. Zijn onze wegen
wel tegen dergelijk zwaar vervoer bestand en
hebben dergelijke vrachtwagens wel de toela
ting om op de kleine gemeentewegen te
rijden Een ander punt nog is dat het aan de
uitbaters van autobusdiensien voor het ver
voer van werklieden verboden is andere reizi
gers te vervoeren. Welnu het gebeurt soms
dat zij toch andere reizigers medenemen, en
dit ten nadeele van andere regelmatige uitba
ters van het reizigersvervoer of van den
ijzerweg.
M. Sobry. Hebt gij daarvan bewijzen -
M. Vandamme Neen, de menschen heb
ben mij dit gezegd maar ik kan dat niet
bewijzen.
M. Bonnet. Zooals de heer voorzitter
het zegt is het de bestendige afvaardiging die
de toelating voor dezen autobusdienst moet
geven, doch als de gemeenteraad een regie
ment moest stemmen waarbij de gemeente
wegen slechts zulke draagkracht hebben, dan
zou het aan de vrachtwagens die dit gewicht
overtreffen van zelfs verboden zijn op die
wegen te rijden. Ik geloof dat wij voor de
toekomst goed zouden doen zoo een reglement
te stemmen. Alhoewel ik de heer voorzitter
niet ben en het mij niet toekomt, wil ik tooh
een klein antwoord geven aan den heer Van
damme die zegde dat het aan de uitbaters van
deze autobussen niet toegelaten is gewone
reizigers te vei voeren. Ik zou zulke voorbeel
den kunnen aanhalen waarbij er door den heer
politiecommissaris proces-verbaal werd opge
steld. Doch dit zijn slechts uitzonderingen en
vormen hoegenaamd den algemeenen regel
niet.
M. Vandamme. Dit belet niet dat zij
daardoor toch schade berokkenen, 't zij aan
de autobusdiensten voor reizigers, 't zij aan
den ijzerenweg. Ik vind dat het in 't vervolg
nuttig ware het gewicht van de autobus te
kennen.
M. Bonnet. Ik verhoop ook dat men zal
- willen rekening houden met hetgeen ik vroe
ger reeds verscheidene malen gevraagd heb,
namelijk de verzekering. Het is ons vrij voor
waarden voor te stellen, doch ongelukkiglijk
houdt de permanente deputatie er dikwijls
geen voldoende rekening van en verleent zij
haar goedkeuring boven ons hoofd heen.
De ondervinding heeft ons nochtans geleerd
dat tal van die autobusdiensten niet voldoen
de verzekerd zijn tegen de mogelijke ongeluk
ken aan personen. Voor een autobusdienst is
een goede verzekering een hoofdzaak die vol
strekt noodig is, en ik vraag dan ook dat er
rekening zou gehouden worden van mijne
bemerking.
M. Sobry. Ik stel voor dezen autobus-
dienst goed te keuren onder de drie volgende
voorwaarden 1) dat hij geene gemeentewe
gen ontleene 2) dat hij verzekerd zij tegen
de ongelukken aan personen en 3) dat hij
geen andere personen vervoere dan deze
waarvoor hij ingericht is.
Dit voorstel wordt gestemd. Alleen de
heer D'Huvettere onthoudt zich.
5. Overeenkomst voor oorlogsschade bij
komende vergoeding voor schade aan Dickebusch
vijver Honorarissen en toezicht der werken.
M. Sobry. De heer Verhaeghe, algemeen
bestuurder bij het Ministerie van Financiën,
heeft ons, bij zijn schrijven van 4 Juli 11. en in
antwoord op onzen brief van 27 Mei, een
bijvoeglijke overeenkomst overgemaakt ten
bedrage van 47.522 fr. 5o om het verlies van
45.000 fr. te dekken dat de stad ondergaan
heeft door den verkoop der titels die haar in
uitbetaling der oorlogsschade van Dickebusch-
vijver gegeven werden. Ik vraag dan de voor
gestelde overeenkomst te willen goedkeuren,
daar zij reeds verwezenlijkt is door het zen
den van het verschil tusschen de verkoops
waarde en de nominale waarde der titels.
Voor het herstel van Dickebuschvijver werd
er aan de stad een forfaitaire som van
521.000 fr. toegestaan, benevens de eereloo-
nen aan den heer ingenieur Sandron verschul
digd en een vergoeding van 14.400 fr. voor
toezicht. Volgens het vonnis moesten deze
sommen in speciën uitbetaald worden, doch
de betaling werd in titels gedaan waarop de
stad een som van 45.000 fr verloren heeft.
Om dit verschil te vergoeden wordt er nu een
bijkomende overeenkomst aan onze goedkeu
ring onderworpen. Deze overeenkomst is
echter reeds verwezenlijkt en volledig betaald.
De stad ontving 45.00© fr. in titels en een som
van 2522 fr. 5o in geld om het verlies op deze
titels te dekken. Ik vraag dus deze overeen
komst te willen goedkeuren.
Al de raadsleden stemmen ja.
M. Sobry. Ik vraag thans neg de goed
keuring van een soortgelijke overeenkomst die
wij op de dagorde niet hebben kunnen vermei
den, daar zij ons slechts den 28 Juli is toege
komen, wanneer de dagorde der zitting van
heden reeds was opgemaakt en verzonden. Het
betrefr een bijvoeglijke overeenkomst voor de
herstellingswerken van Zillebekevijver, waar
bij ons een som van 17 743 fr. 5o wordt toege
staan voor het uitvoeren van eenige bijkomen
de werken en voor het verlies op den verkoop
van titels der Belgische schuld 1925 die aan
de stad in uitbetaling harer oorlogsschade
gegeven werden. Deze overeenkomst is even
eens reeds verwezenlijkt, en ik vraag ze bij
hoogdringendheid op de dagorde te willen
brengen daar de heer minister er op wacht. Ik
stel dus voor dehoogdringendheid testemmen.
Daar de raadsleden hierop geen bemerking
•maken, verklaart de heer voorzitter de hoog
dringendheid aangenomen en vraagt hij de
voorgestelde overeenkomst te willen goed
keuren.
Deze overeenkomst wordt met eenparige
stemmen aangenomen.
6. Steenwegen van groot verkeer St Jan-
Zillebeke en Yper Pilcktm op grondgebied der
stad Yper aanbesteding goedkeuring.
M.Sobry. Uit het proces verbaal der
aanbesteding voor de onderhoudswerken der
steenwegen van groot veikeerSt-Jan Zillebeke
en Yper- Pilckem, gedeelte op het grondgebied
der stad Yper gelegen, blijkt dat de heer
Menu Albert, aannemer te Wytschaete, de
laagste aanbieder is met 7617 fr. 20 voor
zweedsch graniet. De andere inschrijvers
waren MM. Wydhooghe, van Eerneghem
Tavenier Cam., van Zillebeke Beun Maur.,
van Yper, en Titeca Victor, van Yper.
M. Bonnet. Ik begeer een opmeiking te
maken niet zoozeer over den prijs der aanbe
steding, maar wel ever de grondstoffen die
voor onze wegen gebruikt worden. Er is
niemand die zal beweren dat de grondstoffen,
die men voor onze wegen gebruikt, de uit-
stekendste zijn. Thans zie ik dat men nog
maals de voorkeur geeft aan het zweedsch
graniet. Waarom naar het buitenland gaan,
wanneer wij hier in België zelf over beste
grondstoffen beschikken en dat wij, met deze
belgische steenen te gebruiken, werk zouden
verschaffen aan belgisch personeel. Ik meen
dat dit voor de toekomst in aanmerking zou
moeten genomen worden. Hetgeen thans de
voorkeur doet geven aan het zweedsch graniet
is het verschil in prijs dat hoogstens 10 fr.
per vierkanten meter bedraagt. Doch moest
men de jaren gebruik en onderhoud tellen,
dan zou men ongetwijfeld 20 fr. profijt doen
met belgische porfier te gebruiken. Ik vraag
dat er daarvan zou rekening gehouden worden.
M. Delahaye. De prijzen door den aan
nemer Menu aangeboden zijn de laagste zoo
wel voor porfier als voor graniet, en zullen
opgezonden worden naar de provincie die
moet beslissen. In meest al de aanbestedingen
-die thans plaats hebben wordt er zweedsch
graniet gebruikt. Dit is een zeer schoone steen,
en na 3 of 4 jaren gebruik is hij nog juist als
nieuw. Ik ben nochtans ook voor het gebruik
van belgische producten en wij zouden die be
merking aan de provincie kunnen overmaken.
M. Bonnet. Indien het waar is wat de
heer schepen Delahaye zegt, en ik twijfel er
niet aan, dat Menu de laagste aanbieder is
voor de twee kwaliteiten, toch zou ik de voor
keur geven aan de belgische producten. Ik
stel voor dat er een wensch zou uitgaan van
den gemeenteraad opdat er rekening zou ge
houden worden voortaan eerder de belgische
producten te gebruiken, die volgens bevoegde
ingenieurs het bekennen al de vreemde ver
overtreffen. Het is enkel en alleen 01» het
verschil in prijs dat men tot hiertoe anders
heeft gehandeld, doch feitelijk doet men daar
mede geen besparing gezien onze belgische
porfier veel langer dienst doet.
M. Delahaye. Wij kunnen die bemerking
doen.
M. Vandamme. Het onderhoud dezer
wegen, valt dit ten laste der provincie
M. Bonnet. Gedeeltelijk.
M. Vandamme.Die bemerking kan over
gemaakt worden, doch het ware beter in het
lastenkohier zelt te bepalen dat er uitsluitelijk
belgische grondstoften moeten gebruikt wor
den.
M. Bonnet. In een onderhoud dat de af
gevaardigden onzer steengroeven met den
minister hadden, werd er hen beloofd dat
men in alle aanbestedingen zou verplicht
geweest zijn de voorkeur aan de belgische
producten te geven. Welnu, wij zien dat het
geheel anders is.
M. Delahaye. Indien het uit te voeren
weik van grooten omvang ware, zou ik zeg
gen van ja. Doch hier gaat het enkel om een
som van minder dan 8.000 fr., het is slechts
een gedeeltelijke herstelling die nu uitgevoerd
wordt.
M. Bonnet. De som is inderdaad gering
doch het is een kwestie van princiep. Wat
men doet voor kleine aanbestedingen, wordt
ook voorde groote gedaan. Zoo bij voorbeeld
voor de baan Yper-Rousselare, waar men ook
om reden van besparing vreemde steenen heeft
gebezigd, is het schaudalig te zien in welken
toestand zij zich bevindt.
M Sobry. Ik stel voor het laagste aanbod
goed te keuren mits erbij te voegen dat men
voortaan de voorkeur aan de beflgische pro
ducten zou geven.
Dit voorstel wordt eenparig gestemd.
(Vervolg aanstaande week).
Zekere bladen hebben reeds aangekondigd
dat op 28 Oogst aanstaande het provinciaal
verbond der Kroostrijke Gezinnen zijn jaar-
lijksch congres houdt te Yper.
De plaatselijke bond te Yper is hard aan
het werk om dit congres goed in te richten
de gewestelijke bond, in samenwerking met
het gewest Poperinghe en Komen,komt regel
matig bijeen om samen te werken tot het wel
slagen van dezen congresdag en alles laat
verhopen dat een prachtig resultaat zal be
komen worden.
Dit ineenzetten van gansch deze werking
mag niet het werk blijven der leden van het
bestuur. De Kroostrijke Gezinnen zelf moeten
eraan medewerken, moeten propaganda
maken opdat zooveel leden mogelijk de ver
gaderingen en optocht zouden bijwonen.
Overal elders waar een congresdag gehou
den werd, hebben de kroostrijke gezinnen
bewezen dat allen innig samenwerken, dat zij
weten wat zij willen, en eens zijn van gevoeL