VAN IJP1REN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
BERICHT.
Achttiende jaar.
Zaterdag 12 November 1904
Nummer 46.
Bericht.
Men is verzocht van
heden af alle briefwisse
lingen en aankondigingen
rechtstreeks naar het bu
reel van het weekblad te
zenden, Rijselstraat n° 59,
ten laatste Donderdag na
middag.
Ongeteekende artikels
worden niet opgenomen.
DE GASKWESTIE.
De groote Liberale
Betooging te Brussel.
STADSNIEUWS.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 8.00 fr. per jaar voor de® buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent
|«r drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100
AM© berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureel© dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als-
üde die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel, Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vri;
m enderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
11Alwie een abonnement neemt voor
gansch het jaar 1905, ontvangt het
blad kosteloos van den dag der in
schrijving tot nieuwjaar.
Ons artikel van over een paar we
ken schijnt getroffen te hebben. De
beide organen der klerikale partij
hebben er verledene week elk een
artikel aan gewijd: twee toonbeel
den van domheid en kwade trouw.
Ze halen ten eerste de zaak op
van de 9000 fr. belastingen waarover
wij gewaagden, en disschen daar
omtrent weer op hetgeen R. Colaert
op de laatste vergadering van den
gemeenteraad uit zijn botten gesla
gen heeft. We hebben daar reeds op
geantwoord, en zullen ons de moeite
niet meer doen te herbalen noch te
ontwikkelen hetgeen wij reeds zeer
dnidelijk daaromtrent geschreven
hebben.
Maar er is ergor. Met een aan
doenlijke eenstemm igheid willen het
Nieuwsblad en het Journal d'Ypres
ons doen zeggen dat er zou sprake
zijn van omkooperij van den ge
meenteraad door den heer deken
De Brouwer, 't Ware belachelijk als
't niet vooral hatelijk ware.
Sedert wanneer is 't de gewoonte
in de klerikale partij, zulke diensten
met geld te beloonen. Daar immers
dient de bisschoppelijke schatkist
niet voor. Het is hun genoeg te
schermen met beloften, en, wat per
soonlijk den heer deken betreft, heeft
bij dan niet een onuitputbaren voor-
ra-ad afladen te zijner beschikking
De beide klerikale bladen willen
°p de lefjlijkste wijze ons eene grove
gemeen'heid ten laste leggen die we
met hebben bedreven, en wij behou
den ons voor, die vuilga.zettiers te
toonen dat we zulke aantijging niet
ongestraft laten voorbijgaan.
Wij herhalen het, geld heeft de
heer De Brouwer niet noodig te ge
ven om het stelsel van zijn frère te
doen doorgaan. Maar wat het stelsel
zal kosten, Yperlingen, zult ge ge
waar zijn 't volgende jaar. De heer
Valcke biedt gas aan aan 12 centie
men, de heeren Debrouwer en Des-
clée aan 15 centiemen. Het verschil
van 3 centiemen is precies de bron
waaruit het fooitje van 9000 frank
zal vloeien voor onze verbraste
stadskist. Gij zult aardig staan kijken
op 't einde van eiken trimester, als
ge bij 't ontvangen van uw gasreke-
ning zult uitcijferen, wat een ver
schil van 20 per cent op uwe kosten
zal uitmaken.
Maar dat geeft niets aan onze ba
zen. Wij bespreken den toestand en
zij lachen ons uit. Meer nog, ze schel
den ons, en belasteren ons. Wij zul
len eens zien of zij dat spelletje wel
zoo ongedeerd mogen spelen als ze
het zich inbeelden.
Ze zouden beter doen het voorstel
De Brouwer eens open weg uit te
leggen, en aan de openbare discussie
te onderwerpen zooals 't met andere
vraagstukken door den band gebeurt.
Dan zou er geen sprake meer zijn
van de wegmoffeling der gaskwestie
waarvan we nogmaals die heeren
beschuldigen.
De dag van 6 November 1904 is een dag
die in galden letters in de geschiedenis van
het belgische Liberalismus zal prijken!
Prachtig, heerlijk geuzen weerzooals
men het niet beter hadde kunnen wenschen
voor eenen novemberdag.
Van af 8 1/2 ure 's morgends brengen in
al de statiën van Brussel, de gewone en een
aantal bijzondere treinen stroomen vreem
delingen aan, die uit alle steden en dorpen
uit Vlaanderen en het WaleDland opgekomen
zijn om deel te nemen aan de grootsche be
tooging op touw gezet door het verbond der
Liberale Jonge Wachten, om den uitslag te
vieren der kiezingen van 29 Mei 11., om de
nieuwgekozenen hulde te brengen en om
aan de heeren papen te toonen dat het volk
zucht naar vrijheid en dat het liberalismus
ver is van rijp te zijn om begraven te wor
den, maar integendeel als een dreigend
spook, sterk en machtig vóór hen oprijst.
Langs alle kanten komen talrijke groepen
met blauwe vaandels aangestapt, voorafge
gaan van muzieken onder het spelen van
medeslepende pas-redoublés of onder het
zingen vau geuzenliederen, om hunne plaats
te nemen voor den optocht.
Aan de Noordstatie wordt de ordedienst
verzekerd door de politie van St-Joost, on
der de bev-elen van burgemeester Prick. Deze
verzekert ons dat de kierikalen op hunne
beurt eene tegen-manifestatie zouden willen
beleggen in de hoofdstadDus eene uitda
ging?.... Och arme!
Welk een stoet, en wat al volk!... Rond
10 uren zien de Zennelaan en aanpalende
straten zwart van betoogers.
Biauw, 't is al blauw wat ge ziet, overal.
De liberale partij was dood? Wie zondag den
optocht gezien heeft lunjeugdig, hoe krach
tiger dan ooit zij die Geuzenpartij nog
is, zal het nimmer vergeten.
35,000 A 40,000 betoo gers.
Ja grootsch en indrukwekkend was de
liberale betooging.
Wanneer men de liberale partij als dood
en begraven beschouwde, zooals de socia
listen en katholieken over eenige jaren
schreven, zullen zij thans moeten bekennen,
dat ze zich nooit levender, krachtiger en ge
zonder heeft voorgedaan als Zondag in de
Brusselsche straten.
De stoet
stelde zich in beweging juist om 11 uren en
om 1 u. 50 was het einde nog aan de de
Brouckereplaats niet aangekomen.
Wij hebben geteld dat 40 reien van 8 man
per minuut defileerden maakt dus VOOR 1
UUR50 HET RONDE GETAL VAN 35
a 40,000 LIBERA.LE BETOOGERS
Al de liberale representanten, al onze
hoofdmannen gaan aan het hoofd hunner
liberale kringen en in alle rangen heerscht
de grootste geestdrift.
Aan het hoofd
Terwijl de stoet op de Zennelaan gevormd
wordt zien wij burgemeester De Mot, ver
gezeld van hoofdcommissaris Bourgeois, in
open rijtuig de vorming van den stoet en de
regeling van den politiedienst, voorbeeldig
ingericht, in oogenschouw nemen, onder
het bestuur van commissaris M. Ledoux.
De namen noemen van al die oude, goede
liberale strijders, die aan het hoofd stapten
der groepen van ieder arrondissement, zou
ons te ver leiden, zeggen wij alleenlijk dat
allen op hunnen post waren en dat er nie
mand ontbrak.
Dit leger getemperde en krachtvolle strij
ders zullen in 1906 bewijzen dat het kleri
kale bestuur geleefd heeft.
Wanneer eenvoudige jonge liberale wach
ten zoo'n leger moedige mannen in de hoofd
stad kunnen vereenigen bewijst dit ten over
vloede dat in gansch het land een nieuw
geuzenbloed door de aderen vloeit.
Aan zoo'n HERLEVING hadden de kle
rikale dompers zich niet verwacht en den
6n November zal voortaan dagteekenen in
het liberale verjongde leven.
DB MEETING
in de zaal St-Michiel werd schier stormen-
der hand ingenomen ondanks de goed geno-
mene voorzorgen.
De geestdrift die er heersebt, toen de li
berale hoofdmannen het spreekverhoog be
klimmen gaat alle gedacht te boven.
Nemen beurtelings het woord: M. Devèze,
voorzitter der Jonge Wachten. HH. Féron,
Goblet d'Alviella, Lambiotte, Persoons,
Masson, Buyl, Verschueren en Janson. M.
Devèze overhandigt een adres namens de
betoogers.
Onder het zingen van het ongediert der
papen en aanhoudende toejuichingen, wordt
de zitting geheven.
's Avonds
om 6 uren had het banket plaats in de
Groote Harmonie.
600 dischgenooten nemen er plaats, en
talrijke redevoeringen en heildronken, op de
herleving van het liberalisme in Belgie,
werden luidruchtig door eene begeesterde
menigte begroet.
En zoo eindigde een der heerlijkste dagen
voor het liberale volk.
Uit de Klokke Roeland
Ziehier hoe Mijnheer Planquaert de ka
tholieken en hunnen godsdienst beoordeeld
en veroordeeld
Hoe wilt men dat men geloove dat de
christene godsdienst een godsdienst is van
waarheid, als men hoort hoe zij in den stoel
der waarheid hun evenaaste lasteren,
beliegen, vuil maken
Dat het een godsdient is van rechtvaar
digheid als wij aan het doodsbed onzer tan
ten en nichten moeten waken om niet
onterfd te worden in de uur des doods;
als we honderde oude menschen in een
klooster zien gaan met eenige duizende franks
zonder dat de familie er ooit een cent van
wederziet
Dai het een godsdienst is van liefde als
men ziet met welke wraakzucht sommige
geestelijken bezield zijn; boe zij broodrooven
en er een helsch genoegen in vinden hunne
tegenstrevers te ruïneerenals men ziet lijk
in het huidig geval hoe een prins der kerk,
hoe een bisschop, deze van Gent, als een...
('k zal 't hier maarniet noemen) zit te loeren
en geduldig doch aanhoudend den oogenblik
zit af te spieden om zijnen vijand, een zijner
priesters en een zijner deftigste priesters,
wonden toe te brengen, die gevoelig, pijnlijk,
martelend zijn
-> Is het dan te verwonderen dat
de godsdienst, dat de kerk in ach
ting daait
In de stad Gent gaan (dit hoorde ik uit
eene betrouwbare bron, vau een gentschen
priester) nog 5 per honderd der man
nen met Paaschen te kommunie en
dit vijf per honderd vertegenwoor
digt het zesde gedeelte der katho
lieke kiezers. De vijf zesden der
katholieken van Gent zelve houden
hunnen paaschen niet
Het Nieitwsbladje zegt, dat wij al ons poèr
hebben verschoten in ons antwoord op ar
moede en alrnoes en het slaat de bal mis och
arme 1 Onze reserve is wat grooter dan het
bladje denkt en tot bewijs.
Even als het aan al de mannen van zijnen
boord eigenaardig is, tracht het gazetje de
kwestie te verdraaienmaar wij kennen die
streken en zullen er ons niet bij latau vangen.
Het beweert, dat wij zouden gezegd hebben
dat er geen almoezen noodig zijn en het
genoeg ware het verplichtend kostelijk on
derwijs interichten. Zulke interpretatie
noemen wij booze dwaasheid niemand
anders dan het Frutje, zal zulks tegen ons
schrijven hebben opgemaakt, maar als wij
staande houden dat het verplichtend koste
loos onderwijs veel zou bijdragen tot het
bestrijden der ellende waarvan in de meeste
gevallen de onwetendheid de oorzaak is,
denken wij niet tegen de weldadigheid op te
komen Zeggen dat iemand die geleerdheid
bezit en eene goede opvoeding ontving zich
beter tegen gebrek zal weten te vrijwaren
HET WEEKBLAD
DE REDACTIE.
.mriSSSS» CKS' HjggiT'
iht—üüïïn <è-Qh'Q «rüBrrTr-.