VAN IJPEREN
Politiek, Nieuws-
EN HET ARRONDISSEMENT.
Handels- en Annoncenblad.
Orgaan cler Liberale verbintenis van Yper en het Arrondissement.-
EENDRACHT MAAKT MACHT.
Aan onze liberale vrienden van het arrondissement.
Wij raden vurig al onze liberale vrienden aan zonder vertoeven de
kiezerslijsten hunner gemeente na te zien en al de misslagen die zij
er in zouden vinden aan het Bureel der Associatie bekend te maken.
Een eerste onderzoek van eenige lijsten heeft talrijke onregel
matigheden doen ontdekken.
Vijftiende jaar
Zaterdag 28,r September 1901.
Nummer 39.
Kamer der Volksvertegenwoordigers.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden i fr. Annoncen: 15 cent
per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 ft*, per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen T>er nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100
Alle berichten van verkoopingen of andore bekendmakingen ten bureele dezer' gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als
mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicilé, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij
t.n onderteekend toe te zenden. Artikelen ongetekend of persormaliteiten bevattende worden niet opgenomen.»
Opheffing van de invoerrechten op
Belgische hop in Frankrijk en
Duitschland. Opheffing van het
invoerrecht, in België geheven op
hopstaken. Verlaging van den
vervoerprijs voor hopstaken.
VERSLAG r.amens de bestendige com
missie voor nijverheid uitgebracht door
den heer Feron.
Mijne Heeren,
Bij verzoekschrift van 14 Mei 1901, wend
de het Landbouwcomice van Assche zich
tot de Kamer van Volksvertegenwoordigers,
om vrijen invoer te verkrijgen van Belgi
sche hop in de naburige landen, opheffing
van het invoerrecht, in België geheven op
hopstaken, en, eindelijk, verlaging van den
prijs voor 't vervoeren van dergelijke sta
ken per spoorweg.
't Ware te wenschen dat er gevolg kon
gegeven worden aan de vragen van het
Landbouwcomice van Assche, want de hop
teelt geschiedt in België in bijzonder ongun
stige voorwaarden.
Terwijl uitheemsche hop vrij van rechten
in ons land komt, betaalt Belgische hop in
Duitschland een invoerrecht van 14 Mark
of fr. 17.50 per 100 kilo.
In Frankrijk, bedraagt het invoerrecht
30 frank.
Dat is eene schreeuwende ongelijkheid,
des te meer, daar Duitschland reeds een na
tuurlijk voorrecht geniet, waardoor het na
genoeg, zelfs in ons land, al de hop van beste
hóedanigheid levert, voor het brouwen van
laaggegist bier. Dergelijke voorrang geniet
ook de hop uit Bourgogne.
Toch zouden onze landbouwers hop van
mindere hoedanigheid en van lageren prijs
naar Duitschland on Frankrijk kunnen uit
voeren doch in gewono tijden is uitvoer
nagenoeg onmogelijk of ten minste zeer be
perkt door de overdreven invoerrechten,
echte verbodsrechten, waarvan wij het be
drag hier voren opgeven.
Niettegenstaande de voorwaarden van on
dergeschiktheid, waarin de Belgische hop
teelt verkeert, toch is zij in de laatste jaren
volkomen verbeterd. Volgens den voorzitter
van bet Cornice van Assche, is zelfs het
oogenblik te voorzien, waarop Belgische hop
aan Duitsche hop het monopolie zou betwis
ten voor 't Vervaardigen van laaggegist
bier; doch uaarioa dienen delasten van de
hopteelt verlicht.
Men zou namelijk de hopstaken, welker
prijs voor een zoo groot aandeel bijdraagt
tot de voortbrengingskosten, goedltooper ter
beschikking van de landbouwers moeten
stellen. Welnu, die prijs wordt verhoogd èn
door het tolrecht èn door dè vervoerkosten.
Sedert vele jaren wordt verlaging van ver
voerprijs gevraagd, en reeds paste de Re
geering op hopstaken de 4° in plaats van de
3° klas toe. Doch dat is een ontoereikende
maatregel, en 't schijnt dat op dergelijk
vervoer tarief 36 dient toegepast, waartoe
materialen ten gebruike van den landbouw
behooren. Dat vragen de stellers van het
verzoekschrift. Ziehier de vergelijkende prij
zen van de 4° klas en van tarief 36
25 kilom. fr. 2,00 1,50 per 1,000 kilog.
50 3,00 2,00
100. 4,50 3,00
150 5,00 3,50
200 5,50 4,00
De verlaging, vroeger op het vervoer van
staken toegestaan, kon des te minder de
klachten der landbouwers stillen, daar die
verlaging gedeeltelijk werd te niet gedaan
door het heffen van een tolrecht. De wet van
12 Juli 1893, legde op hopstaken een invoer
recht vau 1 frank per kubieken meter.
Het landbouwcomice van Assche vraagt
opheffing van dat recht.
Ziedaar de vragen, waarover de besten
dige Commissie voor Nijverheid onderzoek
had te doen.
De Commissie is van oordeel dat ze dienen
aanbevolen in de welwillende aandacht der
heeren Ministers van Financiën, van Spoor
wegen en van Buiteulandsche Zaken.
Hoe flauw ook de hoop moge wezen, dat
onze naburen eerlang zullen afzien van hun
ne beschermtfigspolitiek, toch dient de Re-
geering, bij de onderhandeling voor nieufwé
handelsverdragen met Frankrijk en Duitsch
land, te trachten opheffing of ten minste
nieuwe verlaging te verkrijgen van de rech
ten op Belgische hop in beide landen. Het
verzoekschrift van het Landbouwcomice van
Assche vraagt geene bescherming in België
dus eerbiedigt het de belangen van de brou
werij en van het publiek. Doch ten ware de
hop de voordeelen zou moeten betalen, die
aan andere voortbrengselen worden toege
kend, schijnt het toch dat er, ten haren
voordeele, zoo niet verdwijning, ten minste
aanzienlijke vermindering moet kunnen ver
kregen worden van de hinderpalen, die na
burige landen er tegen opwerpen. Een stel
sel, dat vreemdelingen veroorlooft in ons
land, vrij van rechten, een voortbrengsel in
te voeren, dat aan hunne grenzen fr. 17.50
en zelfs 30 frank invoerrecht moet betaleD,
kan niet als regelmatig worden beschouwd.
Des te meer, daar de hop, die zij bij ons in
voeren, van betere hoedanigheid is en soms
drie of viermaal meer waarde heeft, dan de
voortbrengselen, die wij in hun land kun
nen invoeren.
De Commissie hoopt dat de Regeering aan
de Kamer verdragen zal onderwerpen, die
het eerste gedeelte van het verzoekschrift
bevredigen.
In zake het opaeffen van het tolrecht op
hopstaken en 't verlagen der vervoerprijzen,
is de toestand eenvoudiger, en het hangt uit
sluitend van die Belgische openbare machten
af gevolg aan 't verzoekschrift te geven. Dit
schijnt des te wenschelijker, daar staken
voor hoptelers een onontbeerlijk op zich zelf
reeds zeer kostbaar werktuig zijn. Tenge
volge van het sedert 1895 geheven tolrecht,
recht, is de prijs der staken merkelijk ver
hoogd, wat des te begrijpelijker is, daar
België er niet genoeg voortbrengt en dat ze
meesttijds van mindere hoedanigheid zijn dan
de uit Nederland en Duitschland ingevoerde.
In 't land van Assche, kosten de staken,
gereed om gebruikt te worden, van fr. 0.80
tot fr. 1,20, dus gemiddeld 1 frank. Men
heeft er ten minste 2,500 per hectare noo-
dig. Dat .is eene uitgaaf van 2,590 frank. Hop
staken duren doorgaans niet langer dan zes
jaar, en dienen verder nog enkel tot brand
hout.
Er is berekend dat de vervoerkosten
van fr. 0.15 tot fr. 0,20 per staak en het
tolrecht nagenoeg fr. 0.04, -— voor 500
tot 600 frank bijdragen in de 2,500 frank,die
de 2,500 staken voor eene hectare kosten.
Men ziet hoe gewichtig de gevraagde ver
laging zou wezen.
En hoe billijk zou ze niet zijn
Hop vergt aanzienlijk veel bewerkingen
wordt niet tegen vreemde mededinging be
schermd; doch zij die ze planten, moeten
invoerrecht betalen op do staken, die hun
arbeidstuig zijn en slechts eenen onbedui-
denden handenarbeid vertegenwoordigen
Zooals altijd, bedraagt de prijsverhooging
meer dan 't bedrag der rechten. Is het niet
waarlijk onhehoord, aldus ongelijkheden op
een te stapelen, waardoor het belang onzer
hoptelers lijdt
Derhalve is opheffing van het invoerrecht
op hopstaken hoogst wenschelijk.
De Commissie weet wel dat dit recht werd
ingesteld om de uitbreiding der sparrebos-
schen te bevorderen en neemt aan dat Re
geering en Kamers zooveel mogelijk die twee
belangen hoeven te ontzien. Doch de uit
breiding van onze sparrebosschen schijnt
minder af te hangen van het handhaven des
invoerrechts op de staken dan van 't ver
menigvuldigen der vervoermiddelen per
spoorweg en te water, waardoor de Kempen
en de Ardennen nader bij het overige des
lands dienen gebracht. En er hoeft bijge
voegd dat het toepassen van tarief 36, zooals
de hopkweekers vragen voor 't vervoer van
staken, ook voor de Belgische sparrebos
schen een voordeel zou wezen, dat ruim
schoots opwegen zou tegen het uitwerksel
der afschaffing van het invoerrecht.
Welnu, die toepassing van tarief nr 36 op
't vervoer van hopstaken schijnt volkomen
gerechtvaardigd. Het geldt immers eene waar
die tot landbouwbedrijf dient, en voor der
gelijke voortbrengselen werd tarief 36 inge
voerd. Vragen zooals die van het Landbouw
comice van Assche werden daarover g9daan
door landbouwers uit Poperinghe, en on
langs door den achtbaren heer Nolf in de
Kamer gesteund.
Dergelijke opoffering ware alleszins ge
rechtvaardigd, zelfs al moest het de Schat
kist wat kosten.
Het beheeren van den spoorweg door den
Staat zelf, levert, onder andere, dit voor
deel op, dat het verlaging van vervoerprij
zen veroorlooft, wanneer ze door een alge
meen belang wordt gevergd.
In het onderhavig geval schijnt het wel
zoo te wezen. Een aanzienlijke landbouwtak
lijdt onder een stelsel, waarvan de wijziging
niet volkomen afhangt van de Belgische
openbare machten. Het Spoorwegbestuur
kan in zekere mate do crisis dezer nijverheid
verzachten.
Niets strookt meer met het openbaar be
lang dan dat de Staat als spoorweg
het kwaad vermindore dat de Staat als
tolwezen niet weren kan.
Bovenstaande bedenkingen veroorloven
uwe Commissie voor Nijverheid de Kamer
voor te stellen dat zij bevele het verzoek
schrift van het Landbouwcomice van Assche
te verzenden naar de heeren Ministers van
HET
1 J.
(1) De bestendige Commissie voor Nijverheid be
staat uit de heeren de Winter, voorzitter, Beaudin,
Brabant, Cartuyvels, Cooreman, Dallemagne, Du-
quesne, Feron, Hubin, Maenhaut, Trasenster, Van
Iutngendonck, Verhaegen.
Afstand. 46klas. Tarief 36.