VAN IJPEREW EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad. Orgaan der Liberale verbintenis van Yper en het Arrondissement. «EENDRACHT MAAKT MACHT.» Vijftiende jaar Zaterdag 1° Juni 1901. Nummer 22. Het Evangelie der Vromen. De wentelingen van het Liberalism. Nog nieuwe kloosters. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoneen: 15 cent ;per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoneen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als- mode die voor het buitenland worden ontvangen door den Office ie Publicilé, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij i;n onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteitan bevattende worden niet opgenomen. En daar waren in die stad twee gezindheden en zij leefden in groote vijandschap. De eene gezindheid bestond in mannen van vrijen zin en vrij woord, die geen juk wilden drageh ert hun nen evenmensch tegen juk bescherm den, daar waar zij dat doen konden. De andere gezindheid was samen gesteld uit de simpelen van geest, aangevoerd door opperhoofden die het niet altoos goed meendenwant velen van hen waren bezield met heerzucht en hebzucht. Om hunne plannen uit te voeren noemden zij zich de vromen en om hunne tegenstrevers hatelijk te ma ken, bestempelden zij die met den naam van goddeloozen. Zij schreven op hun vaandel Gods dienst, EigendomHuisgezin, Ge meentebelangen, maarzij bekommer den zich weinig met die heilige za ken; hunne eenige drijfveer was aan het bewind te blijven en ze ble ven er aanwant er was in die stad niets te verdienen met vrijzinnig te zijn en alles te winnen met vroom te zijn. Daarom hadden zij veel aanhan gers. Zij voerden altijd God in den mond maar dragen die niet in hun hart. Zij spraken vloek uit tegen al die genen welke zich niet aan hunnen wil onderwierpen en verdoemden ze tot in 't diepste der Hel. Zij spuwden hoon en laster geheel de week en rustten 's zondags, nadat ze hun venijn de stad hadden rond gestrooid. Zij spaarden niemand, noch ouders noch kinders, en zonden hunnen boo- zen zwadder bijna wekelijks in alle huisgezinnen der stad. Als de vrijzinnigen een schurftig schaap in hunne gelederen ontdekten verloochenden zij het en keerden den rug naar hem toe. Als er bij de vromen één buiten de palen der eerlijkheid en der eerbaar heid liep, bedekten zij den man en zijne vuile daden met hun vaandel, waarop geschreven stond: Godsdienst Eigendom, Huisgezin, Gemeentebe langen. En als er een van hen beticht werd van gezondigd te hebben tegen Gods geboden, staken zij allen te sa men de armen boven het hoofd, uit roepende: dat is valsch; want bij den waren God die man is vroom. Als zij een hunner tegenstrevers zagen in den tempel zitten, in stillen ootmoed God aanbiddende, wezen zij op dien man, en zegden: die meent dat niet, die huichelt! En zij zelf, meenden het niet, want voor hen was godsvrucht een dekmantel om hun ongeloof te ver bergen, en van 't geloof der eenvou- digen maakten zij het voetstuk hun ner heerschappij. Hunne harten waren vervuld met nijd en kwade driften, God was voor hun slechts een uithangbord om aan den voorgevel van hunnen winkel te hangen. Goliath. Voordracht van den heer Hymans. De voordracht, door den heer Hymans, volksvertegenwoordiger van Brussel, gege ven, op verzoek der Vereenigde liberalen van Antwerpen, had Maaudag avond, veol volk naar de Wolzaal, Korte Klarastraat doen komen. Al de |leiders der vrijzinnige partij waren aanwezig, alsook meestal da leden der propagandakomiteiten. Om kwart voor 9 uren werd de heer Hij- mans binnengeleid door den heer F. Delvaux, gevolgd door de heeren burgemeester Van Rijswyck, Van Doosselare, Van Rege- morter, Tonnelier, Verheyen, Vander Molen Adolf Verspreeuwen, Bosmans, De Vos, enz. Aan het bureel namen plaats, de heeren Fred. Delvaux, voorzitter der Liberale Asso ciatie; Van Doosselare, voorzitter van den Liberalen Vlaamschen bond en Van Rege- morter, voorzitter van den Demokratischen bond. De heer Delvaux stelde den heer Paul Hij mans volksvertegenwoordiger van Brussel, de vergadering voor. De grootvader van den heer Hijmans die doktor te Antwerpen was, heeft in onze stad de beste herinneringen ge laten. Zijn vader, Louis Hijmans, heeft als volksvertegenwoordiger en als dagbladschrij ver uitstekende diensten aan de liberalen be wezen. De heer Paul Hijmans volgt waardig zijn vader op. Hoewel een der jongste leden van ons Parlement heeft hij reeds dapper in de bres gestaan voor de vrijzinnige gedach ten en strekt het liberalism tot eer. Deze korte aanspraak wordt met daverend handgeklap bijgetreden. De heer PAUL HIJMANS nam daarna het woord. Hij was gelukkig zich te midden der dappere kampioenen van het Antwerpsch liberalism te bevinden, zooals de heeren Delvaux en Vau Rijswyck en hij wenschte de Antwerpenaren geluk een man als de heer Van Rijswyck tot Burgemeester te hebben. (Langdurig handgeklap.) De jonge en begaafde redenaar ving ver volgens zijn voordracht aan over de wente lingen van het liberalism door de eeuwen heen, te beginnen van de eerste worstelingen van het Kristendom tot de Fransche omwen teling van 1789. Al onze staatkundige vrijhe den vinden hun oorsprong in de vrijheid van denken. Aan het liberalism is de ontluiking der menschelijko geestvermogens en de ze gepraal der gewetensvrijheid te danken. Het liberalism wil de gelijkheid der bur gers voor de wet. Niemand mag bevoorrecht worden uit hoofde van zijn geloofsbelijdenis. Voor het liberalism moet de Slaat geheel onafhankelijk zijn van de Kerk. De Kerk wil de Staat onderdrukken zulks mag niet zijn want de Staat heeft geen godsdienst en mag er geen hebben, want hij zou daardoor den niet aangenomen godsdienst verlooche nen. (Zeer wel). De gevierde redenaar doet daarna het nut en het welzijn van het onzijdig onder wijs uitschijnen. Hij betwist dat het onzijdig on derwijs anti-godsdiënstig en zonder zedelijke strekking is. 't Is slecht handelen zooals de klerikalen doen, de vrije scholen wetens en willens te belasteren, want zij misleiden kin deren van hetzelfde bloed die onder dezelfde wetgeving moeten leven. (Toejuichingen). De heer Hij mans, na gesproken te hebben over de wentelingen van het liberalism in Frankrijk, gedurende de afgeloopen eeuw, handelde over de vereenigde Nederlanden. De regeering maakte geen onderscheid van godsdienst voor de benoeming van ambte naars. Daar kwam de katholieke geestelijk heid dadelijk tegen op; haar kreaturen alleen mochten openbare ambten bekleeden. Daar de liberalen van hunnen kant beweerden grieven te hebben, geraakten de gemoederen in gisting en leidde tot de scheuring van 1830. Het duurde niet lang of in het onafhanke lijk gemaakt België stak de geestelijkheid opnieuw het hoofd op om haar alleenheer schappij te veroveren. De volksvertegen woordiger Delfosse kloeg in de kamer dat de bisschop van Luik aan een pastoor geschre ven had om kiespropaganda voor een kleri kaal te maken. Een katholiek wilde de ver dediging van den bisschop nemen, doch heel de rechterzijde keurde de handelwijze van den bisschop van Luik af. Men ziet dat de tijden veranderd zijn. De schoolwet van 1842 werd bewerkt en verkregen door Mgr. Yart Bommel. Het on derwijs en de schoolboeken moesten de goed keuring bekomen der geestelijkheid; zij moest heer en meester in de openbare scho len zij n Wij zien waarheen de klerikalen ons wil len leiden, als het liberalism daartegen geen machtigen dam opwerpt. Zij vergenoegen zich niet enkel met hulpgelden aan klerikale scholen te verleenen, maar zij willen ook de weggeloopen onderwijzers van 1879 beloo- nen, hun pensioenen verleenen. (Uitroepin gen). Het klerikalism is een maatschappelijk gevaar. Men ziet wat thans gebeurt iu ver schillende landen. Overal rijzen kloosters en kapellen uit den grond op en heiligen wor den er met dozijnen gefabrikeerd, en wel heiligen die men met goeden uitslag voor al les kan aanroepen. Wij bezitten daarenboven sukkursalen van vreemde heiligen. Zij bezit ten een mirakuleuze macht die zich veropen baart naarmate men betaalt. (Gelach.) De geestelijkheid heeft nog een hoop ander middelen om geld te slagen. De laatste optel ling heeft aangetoond dat in Frankrijk niet minder dan 5650 kongregaties zijn die paten ten bezitten voor het uitoefenen van aller hande bedrijven; zij verkoopen moeskruiden, wijnen, bier, kleedingstukken, schoenen, houden badhuizen en verhuren beestenstal len. (Gelach.) De geestelijke vereenigingen doen daar door niet enkel groot nadeel aan de bevol king. maar zij vergrooten daardoor hun gel delijke macht om hun heerschappij te ver sterken. Het liberalism eerbiedigd alle geloofsbelij denissen, doch het wil den godsdienst in de tempels behouden en niet in staatszaken zien misbruiken De heer Hymans werpt een terugblik op hetgeen in de afgeloopen eeuw, in vreemde landen, op gebied van vrijheid en vooruit gang tot stand gekomen is; zooals de afschaf fing der slavern'j en de vrijhei 1 der Russi sche boeren Dit alles is te danken aan het liberalism, even als de vrijhandel die van de wereld een internationale markt ge maakt heeft. Aan Het liberalism h eeft de werkende klas veel te danken. Vroeger was de duurtijl van den arbeid overdreven. Voeral in Eagelanl was het truck systeem in eere; de arbei ders werden slecht betaal 1 ea aniten in ste de van munt zich met waren tevrelen stel len; z ware rechten waren de oorzaak dat het brood zeer duur was. De Engelsche libe ralen willen een einde aan dien toestand zien komen, hetgeen weldra gebeurde dank aan Cobden en Bright. In Frankrijk was het al niet beter gesteld voorde werkenle klasdezijdenwevers te Lyon wonnen 80 centiemen per dag, en wel een werkdag van zestien urenl Ook aan de liberale gedachten is het te danken dat daaraan een einde gesteld werd om den toestand van den werkman aanzien lijk te verbeteren. De redenaar handelde ook over het kollek- tivism, waarvoor de propaganda, in Duitsch- land in 1847, begonnen werl door Engelsch en Marx. Hij bestrijdt met kracht het kollek- tivism dat geen ander doel heeft dan de be staande maatschappij te vernietigen om in de plaats een maatschappij gesteund op de afschaffing van den eigendom, het bijeen brengen van den openbaren rijkdom en het binnenpalmen door den Staat voor het ge- meene best. Hij noemt het kollektivism niet enkel, een monsterachtige utopie, een volks- bsdrieging, maar ook een kinderspel een oude maan (Gelach.) De redenaar zegt dat op gebied van voor uitgang nog veel weg dient te worden afge legd. Ons militiestelsel is verouderd en on rechtvaardig; de onbemiddelden alleen wor den getroffen door de militaire wet. Hij noemt het zoogezegd werkmanspensioen van 65 frank per jaar, eene vernerende almoes, een schande voor den aanvang der XXe eeuw. De nieuwe eeuw laat veel te wenschen; de nijverheid heeft veel veranderingen te weeg gebracht, doch, jammer genoeg, de menschen zijn niet veranderd: Zuid-Afrika staat te vuur en te zwaard, voor de dappe re Boeren met heldenmoed strijden om hun onafhankelijkheid te behouden. In China is nog geen einde te zien aan den oorlog tegen de Boksers, en lang is het niet geleden dat een groot getal kristenen in Armenie vermoord werden. De redenaar besluit met te zeggen dat de liberalen nog veel te doen hebben om de we reld te verbeteren, doch hij hoopt dat zij door moed en volharding liet tot een ge- wenscht einde zal brengen. De heer Hymans heeft ophef gemaakt met zijn voordracht zijn, bijval is dan ook kolos saal geweest. De nieuwe Gazet. De Patrie in haar nummer van Maandag 11. kondigt aan, dat de kloosterlingen van HET WEEKBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1901 | | pagina 1