VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad.
Orgaan der Liberale verbintenis van Yper en het Arrondissement.
«EENDRACHT MAAKT MACHT.»
Vijftiende jaar
Zaterdag 6" April 1901.
Nummer 14.
De geestelijken.
De Geneesdienst op den Buiten.
Hebben de Liberalen te klagen
Wij hebben niets gedaan!
Stoeffer Colaert.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor dea buiten. 3.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent
jper drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100
Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als
mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenaztraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij
i® onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
In den goeden ouden tijd hielden priester,
paters en nonnen zich uitsluitelijk bezig
met den godsdienst.
Dan waren zij van Jan en alleman geacht
en geëerbiedigd en de binders, wanneer zij
den man Gods tegenkwamen, knielden om
zijnen zegen te ontvangen.
Den dag van vandage is dat alles letter
lijk ommegekeerd, zoodanigjjdat priesters,
paters] en nonnen zich uitsluitelijk bezighou
den met geld bijeen te rapen en met poli
tiek. De godsdienst is eene bijzaak en dient
tot middel om te beter in den politieken
strijd te gelukken.
Geen wonder dus dat de priesters, paters
en nonnen die de helft van de menschen op
politiek gebied bevechten veel van hun ge
zag en van hunne achting verloren hebben
en dat zij de schuld zijn dat het geloove
om zeepe gaat.
De geestelijken, priesters, paters en non
nen zijn kiesdravers geworden en al wie een
goede liberaal is moet geen gemeens willen
hebben met mannen die misbruik maken van
hunne zending om te beter ;het volk te be
driegen en zijne stemme af te keeren van
den rechten weg.
De priesters zitten in alle gaten en zoe
ken op alle manieren zich van de menschen
meester te maken en ze tot slaven te bren
gen en als slaven te behandelen.
Ziet men niet priesters die werk geven
en werk afnemen naar beliefte? Wie voor
de clakvoerder wilj kruipen als een
ongedierte, krijgt schoon en veel werk en
wiejzijne persoonlijke waardigheid|;niet wil
afleggen moet van honger en gebrek ster
ven! voor hem geen slag werk 1
Dat zulke priesters vervloekt zijn! want
den dag der gerechtheid en die zal vroe
ger komen dan men wel denkt zullen zij
de plagerij en de broodroof duur betalen
Andere priesters zoeken de vrouwen in
hunne netten tej.krijgen. Eens dat zij de
vrouw meester zijn doen zij op haren man
werken. De priester is daar om van verre
te gebieden wat de vrouw doen moet.Vraagt
het maar aan zekere kazakkedraaiers, hoe
zij door hunne vrouw gezaagd worden die
priesters deden in het huisgezin, twist en
tweedracht ontstaan, tot de man moede
eindelijk toegaf.
Opgelet, liberalen, laat u niet foppen door
die laaghartige priesters, die het niet vra
gen den vijand in 't aangezicht te zien;
maar die de zwakke, bijgeloovige en ver
kwezelde vrouw gebruikt om zijn doel te
bereiken
Weg, met zulke priesters, paters en non
nen die in het huis twist en tweedracht
zaaien en u door uwe vrienden doet ver
zachten als gij kazakke draait
Zijn het de geestelijken niet die de gods
dienstoorlogen hebben doen losbersten om
hunne politieke macht te behouden hebben
zij bloed doen stroomen als beken
En het zijn de geestelijken nog die in
China de groote schuld zijn van den oorlog.
Daar mag een bekeerde wapens dragen en
daar wordt een bekeerde al ware hij de
grootste schurk op alle manieren bevoor-
deeligd door de geestelijken.
Altijd, en overal de zelfde geschiedenis
De godsdienst is een dekmantel en het
geld, de macht, de dominatie en een vadsig
lui leven is het ware doel van priesters,
paters en nonnen
't Is te hopen dat zij welhaast zich [met
hunnen godsdienst en met niets^ anders
zullen moeten bezighouden
Een katholiek docter, de Heer üeneffe,
gaf onlaDgs een boek uit, waarin hij jden
ellendigen geneesdienst op den buitenljbe-
handelde. (Daaruit blijkt dat er Jdoor.som-
migejdorpen betaald wordt aan den genees
dienst en |medecijnen (der arme/dorpelingen
40, 50, 75 tot 100 frank per jaar] ofjjzoo iets
van]3 lot 7 centiemen per hoofd.
En gdit .noemt gmenJgeneesdienst 1 Hoe
wraakroepend I
Wij weten nu, wel is waar, dat de inkom
sten der dorpen niet zoo schitterend zijn en
soms niet toelaten de behoeftigen behoorlijk
te ondersteunen, doch de groote misdadigers
zijn onze klerikale regeerders.
Saat en Provincie moeten subsidiën ver-
leenen om den erbarmelijken geneesdienst
op den buiten menschwaardig in te richten.
Nu wordt de zieke dorpeling minder ge
acht dan het dier. Bewijzen
Menschen en dieren.
Dat de arme landbouwer, dezes vrouw en
kinderen door de klerikale regeering min
der gesteld wordt als de beesten, blijkt
hieruit: Voor de paarden vanhet leger
wordt betaald aan bezoldigde veearts en
medecijnen 368 duizend vijf honderd en
vijftig frank of 22.25 frank per paard.
Dus 3 tot 17 centiemen aan een zieke dor
peling en aan een paard van den troep 22,25
frank of minstens 200 maal meer zorgen,
meer uitgaven aan een ziek beest dan
aan een zieke menseh
En dan zijn er nog lieden die niet zullen
stemmen voor die brave katholieken, de be
schermers der dierende verdrukkers
der menschen
't Kan bijkans niet zijn! Goliath.
Een katholiek blad van Brussel was een
dezer dagen onbeschaamd genoeg om op
eene spottende wijze aan zijne lezers te vra
gen of de liberalen wel te klagen hebben
over het zestienjag bestuur der klerikalen
en welke grieven wij zouden kunnen inbren
gen tegen het bestuur.
Is het jezuietachtig genoeg? Zou die op
steller dezer regels wel kunnen schrijven
hebben zonder lachen
Weihoe, gij vraagt ons welke grieven wij
zouden kunnen doen gelden
Laat ons toe u te zeggen dat ons blad
veel te klein zou zijn om al die grieven aan
te halen, doch wij willen het genoegen doen
er vandaag eenige op te sommen om de
lezers te laten oordeelen.
Gij hebt toch niet vegeten, denken wij,
dat de klerikalen in 1884 aan het bewind
kwamen met den kreet vanWeg met de
belastingen
Hoe hebben zij die belofte gehouden
Door honderden millioenen nieuwe belas
tingen te doen betalen door het volk.
Ha, wij hebben geene grieven 1
En de legerinrichting
En de talrijke voorrechten die kapelanen
en paters van alle kleur genieten op den
gewonen burger
En al de openbare ambten voor de kleri
kale voorvechters
En de erstige werkmanswetten, die men
sedert zestien jaar belooft
En het officieel onderwijs dan, dat gansch
ontredderd is
Zijn dat al geene grieven? Ha, de libera
len hebben geene reden tot klagen
Lezers, wat denkt gij er over
Goliath.
Als wij(ons veroorloven te bewijzen dat,
sedert dat zij aan bet bewind zijnde kleri-
kalenjTaltijd voor zich zelvsn gezorgd heb
ben antwoordenjzij ons: De liberalen heb
ben niets gedaan voor den werkman
Welnu, zie maar eens goed 't volgende
lijstje na, waarin wij eenige der voornaam
ste wetten opgeven, die door de liberalen
gemaakt werden ten voordeele van het
werkvolk.
1. De afschaffing van art. 1781 van het
Burgerlijk Wetboek, waardoor de patroon
het voorrecht had, op zijne bevestiging in
justitie geloofd te worden, zoodat het getui
genis van den nederigen werkman altijd in
't ongelijk gesteld werd als de baas sprak.
2. De afschaffing van het verplicht werk
mansboekje, met aanteekeningen, ten eeu
wigen laste.
3. De afschaffing van den lijfsdwang.
4 en 5. De vrijheid van samenspanningen
en der werkstakingen.
6. De wetten op de coöperatieven.
7. De maatschappijen van ouderlingen bij
stand en de maatschappijen van werkmans
woningen.
8. De wet op het werk der kinderen.
9. De afschaffing der octrooien.
10. De afschaffing der belasting op het
zout en de visch.
11. De instelling van het gemeentefonds
dat aan de steden en gemeenten millioenen
en millioenen verschaft.
12. De afschaffing der bareelrechten op de
steenwegen.
13. De vermindering van het brievenport.
14. De postkaarten.
15. De vrijhandel, die de volksklassen van
den hongersnood vrijmaakte en aan de nij
verheid en het economisch leven een onbe
kenden bloei bracht.
16. De wet op de erfenisrechten.
17. 18 en 19. De herinrichting der bede
laarswerkhuizen, der bergen van barmhar
tigheid en der hervormingsscholen.
20 en 21. De herinrichting der spaarkas
en pensioenkas.
22. Op voorstel van Prère-Orban werd een
verzoeningsraad gesticht voor de geschillen
tusschen bazen en werklieden.
23. De uitbreiding van het volksonderwijs.
24. De wet op de buurtspoorwegen.
Het was de liberale partij die in de jaren
40 Vlaanderen van den hongersnood redde
en steeds het vaderland in voorspoed heeft
doen stijgen, zonder ooit iemands vrijheid
aan banden te leggen. Goliath.
Wij nemen uit de Annalen der
Aamerzitting van 27 Maart 1901,
bldz. 879 den volzin over van de
redevoering van M. Colaert, die htm
door den Petit-Bleu den naam van
Stoeffer heeft doen geven.
M. Colaert.
Eenige dagen geleden zegde ik
aan het achtbare lid (M. Woeste)
dat ik eiken dagten 9 1/2 ure of
ten 11 ure van 'f mijnent moest
y> vertrekken om\ten 1 1/2 ure of ten
2 1/2 ure aan'te komen, en"hij ant-
y> woordde mij-.'Ik zou' het nieVkun-
nen volhouden, 't is iets onmoge
lijk. Hij had er kunnen bijvoegen,
Mijnheer en, dat ik niet verplicht
ben in deze kamer te blijven, maar
tijdens de bespreking der E. V. de
gelegenheid gevonden hebbende te
y> toonen welke hindernis het stelsel
opleverde onder het oogpunt onzer
tegenwoordigheid in de vergaderin-
gen der Kamer, en gezegd'hébbende
aan mijn achtbaren collega dat ik
zou verplicht zijn af te treden, heeft
hij mij .dat'gedacht ontraden.
't Is dus dank aan hem dat ik
gebleven ben, (Gelach).
Indien ik hem ooit op dat tijd-
stip, gesproken had over het mid-
del dat wij heden voorstellen, mis-
schien zou hij toegegeven hebben.
(Gelach links/.
Al wie M. Colaert kent zal nooit
gelooven dat hij ooit het gedacht ge
had heeft af te treden na de stem
ming der E. V. In onze politieke ver
gaderingen te Yper, zou zulke ver
klaring op een overgrooten schater
lach onthaald zijn geweest. Wij ken
nen te wel de kuiperijen van allen
aard die plaats hebben gehad in den
katholieken kring om er toe te komen
Henritje te overhalen de eerste kan
didatuur af te staan aan M. Colaert
tijdens de kiezing van 27 Mei 11. Men
kan begrijpen dat in de Kamer, waar
die kuiperijen niet gekend zijn, men
de belangloosheid van M. Colaert
heeft kunnen bewonderen en voor
ernstig opnemen. Het was reeds ge
noeg gewaagd van zijnent wege met
er mede te stoeffen. Maar wat alle
verbeelding overtreft, 't is van hem
te hooren verklaren voor het gan-
sche land dat niets dan zijne bedrei
ging van al te treden een geheelen
omkeer van reglement in de ka
mer zou teweeggebracht hebben. Dit
is wel eene uitstalling van hoogmoed
en verwaandheid die hem den naam
van stoeffer verdiend heeft,
welken de Petit-Bleu hem te goeder
uur gegeven heeft.
Onmisbaar in de Kamer, moortje-
paaier te Yper, 't is volledig!
HET WEEKBLAD