VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Ghemin de fer
Dertiende jaar. Zaterdag 2" April 1898. Nummer 14.
Chemin de Fer Yicinaux.
't Geloof gaat om zeep.
Damen die uit bedelen gaan.
Het Rooken.
STADSNEUWS.
Oud-Pompiers.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr, per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voor stad. Per G maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent
per drukregel. Rechterlijke "eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand.4;5 centiemen per num.mnr Afzonderl jkö nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100
Alle berichten van verkóopingen of andere bekendmakingen tén bureele dezer gedrukt worden" ëens gratis ingelijfd De annoncen voor België, ter uitzondering der bei ie Vlaanderen, als
mede die voor hot buitenland worden ontvangen door den Office 'de Publicité, Magdatenasffcaiït 'Prug.selMen wordt verzocht alle hoogènaamde artikels uilerijk tegen Vrijdag middag vrij
en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongoteekcnd of personnaiiteiten bevattende werden niet opgenomen.
Heures de départ d'YPRES pour
Poperinghe, 5-30 6-53 8-52 9-03 9-43 18.52
11-45 14-46 15-43 18-24 20-10 21-41
Uouthem, 5-08 8-00 10-57 12-33 17-02 19-38
Comines 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 14-29
17-02 19-38
Comines-Armentières, 5-39 8-25 11-27 15-18
17-45 21-17
Roulers, 6-40 7-44 10-19 11-58 14-34 15-48
18-23 19-37.
r.anghemarck-CUtende, (4-00 tot Cortemarck), 6-54
9-50 11-57 15-39 18-07.
Oourtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 14-29
17-02 19-38.
ourtrai-Bruxelles, 5-08 8-00 9-41 10-57 14-29
17.02,
Oourtr&i-Gand, 5-08 8 00 10-57 14-29 17-02
19-38.
1)« Poperinghe vers Hazebrouck, 7-11 9-19 12-03
16 01 18-38
ypres-fürnes.
12 maart 1898.
4-41 7-23 9-46 13-01 15-51 18 26
10-30 (le samadi seulement).
FURNES-YPRES.
4-45 7-27 9-50 13-05 15-55 18-30
10-24 (les mercredis settlement.)
YPRES-KEMMEL.
7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10
KEMMÈL-WARNETON.
7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36
KEYIMEL-NEU V^E-ÈGLISE.
6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07
NEUVE-ÈQLISE-KEMMEL.
5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31
WARNETON-KEMMEL.
5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17.10
19.00 21.30
KEMMEL-YeRES.
6.03 8.3S 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37
Ten einde den vasten godvruchtig
in te stellen, hebben de kaloten in
een naburig stedje niets beters ge
vonden dan eene Revue op te voeren,
die niet alleen een publiek van
dibben en pilaarbijters had bijeen
getrommeld, maar die de pastoors
zelve hebben vereerd met hunne
doorluchtige tegenwoordigheid.
Geene vrouwen waren er natuur
lijk op 't tooneeldaarvoor bloozen
de papen; maar vrouwenrollen kwa
men er wel voor, vervuld door man
nen, die zeer lijvig opgevuld waren,
dat is natuurlijk veel fatsoenlijker.
En die kerels hadden vele rokken
aan en lieten ze wel zien en hoog
zien, want ze dansten den chahut.
Dat gaf echter geene slechte gedach
ten; het waren manskerels en dat
was deftig,
Maar zie, daar was nu een van die
manelijke danseressen, die niet zeer
wel alles in den haak had, en op
zeker oogenblik, door 't schrikkelijk
dansen (en wij die meenden dat dan
sen verboden was), begon een zijner
massieve borsten te zakken en de
arme jongen trok ze weer op en ze
daalde weer en hij vischte er weer
naar en.... iedereen schokte van
't lachen en de kaalkruinen nog meer
dan hunne meiden en ze zeiden dat
ze nog nooit van hun leven lang,
zooveel plezier gehad hebben.... En
zoo stelden zij den Heiligen Vasten in,
de huichelaars, na gebulderd te heb
ben tegen den Carnaval, na, met
schijnheilige tronie, de veertig uren-
aanbidding te hebben bijgewoond,
ingesteld ter bestrijding van den dui
vel van 't vermaak.
Waarlijk 't geloof gaat naar de
k...noppen
Sinds langen tijd hebben| de kleri-
kalen in hunne persoonlijke of pri
vate liefdadigheidswerken de politiek
gemengd.
In zekere stad waar een fabriek
stil viel, verleenden de klerikalen
slechts onderstand aan gekende kleri
kale werklieden. De goed genoteer
den kregen tien franken, de andere
zeven, de liberalen en socialisten
niets.
Klerikale damen dezer stad, gaan
nu uit bedelen. Ze bellen of kloppen
aan alle deuren, bij liberalen zoowel
als bij katholieken, en het zij hier
gezegd, het is niet aan de poort der
liberalen dat ze met de kleinste giften
worden afgescheept. Want de libe
ralen zijn naïef genoeg, te geloo^en,
dat die rijke kwezels om onderstand
uit te deelen handelen gelijk zij het
doen om almeozen te vragen, dat wil
zeggen dat zij hulp verschaffen
overal waar het noodig is.
Welnu zij bedriegen zich. De piek
fijne kwezeltjes, die alle morgenden
Ons Heer nutten.
De schijnheilige snatertjes, die tot
God bidden Onze Vader die in tie
hemelen zijt.
De rijke hemelbruidjes, die weke
lijks biechten en hunne knieen ver
slijten voor het beeld van Hem die
zegde Alle menschen zijn broeders.
Welnu die kwezeltjes gaan met
geld, geschooid bij liberaal en katho
liek, in de huizen der armen en waar
ze ellende ontmoeten, zijn hunne
eerste vragen
Is uw man lid van den Liberalen
Werkmanskring Is hij demokraat
Is hij socialist? Gaat hij naar den
domperstap.
Is het antwoord ontkennend op de
3 eerste vragen en bevestigend op de
laatste dan wordt er nog een reeks
vragen gesteld om te vernemen of de
man een vurige of een lauwe domper t
is en volgens de antwoorden wordt
de onderstand geregeld of gepegeld.
Is zulks geen wraakroepend schan
daal Kunnen echte katholieken
zulke handelswijze meer goedkeuren
dan wij Moeten dan toch de ellen-
digen van honger kreveeren omdat
ze liberaal, of socialist of demo
kraat zijn
En gij fanatieke, rijke bedelares
sen, indien er eene hel is, moet gij er
in, hoort ge?
Want Christus heeft gezegd Alle
menschen zijn uwe naasten
Gij damen vergeet die woorden
Gij zijt kwezels en uw hart is ver
steend, uw gemoed onvatbaar voor
de gevoelens, welke de daden der
echte vrouw beheerschen uwe ziel
is misvormd onder de drukking van
't fanatismus
i Er is in u geen vonk van vrou
welijkheid meer over.
Past op rijke kwezelsWant als
na den ondergang der wereld de
engelen op de vier hoeken der wereld
de dooden uit hun graf zullen roepen,
zult gij zwart en grof ter vallei van
Josaphat verschijnen en Christus
sprekende in naam van al deongeluk-
kigen zal u toeroepen
Gaat weg van mij vermaledijde
kwezels want ik heb honger gehad
en gij hebt mij niet gespijsd
Dan zullen de duivelen u vastgrij
pen en in het rijk van Satan zullen zij
met gloeiende haken in uwe verdorde
haren wroeten tot in der eeuwigheid
Of zoudt ge niet gelooven aan de
pijnen der hel
Het is bekend dat Golombus en zijne ge
zellen, bij hun landing op een der Antillen
in 1492 verbaasd stonden, toen zij de India
nen rookwolken uit neus en mond zagen
blazen. Op Haïti en al de West-Indische
eilanden was destijds bet rooken reeds in de
mode.
Bij de verovering van Mexico door Coitez
was ook daar bet rooken in zwang. In later
tijden heeft men in Amerika bij opgravingen
tabakspijpen van gebakken klei gevonden,
met menschelijke figuren, kikvorschen,
slangen, visschen, enz., versierd. Wel
een bewijs dat het rooken van over eeuwen
dagteekent.
Het rooken, eene vereering der
Godheden.
De Indianen van Noord-Amerika maak
ten van smoren niet alleen gebruik als zin-
nestreelend of geneesmiddel, maar ook als
vereering van bun godheden. Zij brachten
den geest offeranden van tabak en vele stam
men kwamen den eersten Eurepeanen tege
moet met de vredespijp; zij bliezen dan eerst
den rook naar de zon en daarna naar de
windstreken.
Het rooken als geneesmiddel.
Toen het rooken ons hier uit Amerika
overkwam, werd dit gebruik aanzien als een
middel tegen veel kwalen als: tandpijn,
hoofdpijn, maagkrampen, koliek, jicht, zwe
ren en wie weet wat meer. Thans wordt
enkel gerookt uit zingenot of uit gewoonte.
De vraag of het rooken al dan niet scha
delijk is, werd reeds zooveel malen bespro
ken. zonder echter tot een beslissenden uit
slag te geraken.
Dat zij nog lang aan de orde van den dag
blijven zal staat vast. Oh geen enkel rooker
zal u ooit zeggen, dat rooken schadelijk is
voor de gezondheid, tenzij men er misbruik
van maakt.
Een onderzoek
Met het doel te weten, hoeveel studenten
rooken en van welken invloed dit gebruik
is op de ademhalings- en spijsverteringsor
ganen, heeft Dr Mendelsohn een re 'ks vra
gen gericht tot de studenten der hoogeschool
van St-Petersburg. Aan iederen rooker werd
het verzoek gedaan de volgende vragen te
beantwoorden
Sedert hoe lang rookt gij
Hoeveel sigarren of sigaretten per dag
Lijdt gij aan aandoeningen van de adem
halings- of spijsverteringsorganen 5000
antwoorden zijn binnengekomen waaronder
1071 van rookers, die gemiddeld 21 sigaretten
per dag rooken.
Daar 10 sigaretten 15 centiemen kosten,
wordt ieder jaar door die studenten een som
gelds in de lucht geblazen, waarvan 40
arme studenten zouden kunnen onderhouden
worden.
Van de 100 rookers leden 16 aan aandoe
ningen der spijsverteringskanalen en nage-
noegevenveel aan de ademhalingswerktuigen.
Bij niet rookers daalde dit getal tot 10 per
honderd. De sterften van rookers en niet-
rookers staan in verhouding als 45 en 32.
Besluit.
Het is klaarblijkelijk dat de tabak op het
zenuwstelsel werkt. De rook stoort de wer
king van ademhaling en spijsvertering. De
bedorven lucht, dia den rooker omringt,
oefent een nadeeligen invloed uit op de lon
gen. Doordien men de sigaar tusschen de
lippen houdt, wordt de geregelde ademha
ling belet en de bloedvorming verhinderd.
De rooker slorpt koolzuurstof in, voortge
bracht door elke onvolkomen verbranding,
hetgeen een sterk vergift is voor het bloed
En zoo zijn er veel menschen die uit onwe
tendheid of onverschilligheid hun gezond
heid schaden en hun leven verkorten.
Vooral zij die bij 't smoren spuwen ont
nemen aan de spijsvertering een zekere hoe
veelheid speeksel, dat onmisbaar is voor de
goede verduwing van het voedsel.
Het rooken is echter, evenals het jenever-
drinken, zoo diep in de menschelijke samen
leving geworteld, dat nog vele geslachten
zullen geboren worden, eer men tot betere
gevoelens komt omtrent deze verderfelijke
ziunestreelende mode. X.
Morgen zondag, om 8 ure 's avonds, is het
weeral feest bij deze maatschappij, schoon
muziek en voor 't tweede deel zal M. Coletti
goochelaar, de tegenwoordige leden eens
waaare
HET WEEKBLAD