Kent gij
l'Abbé Pierre
H
E
Bij de Begroting
van Onderwijs
Het 37e Autosalon Brussel
rmw - s°l° - SS®
Het Station van de Groendreef
te Brussel opgedoekt
POPERINGE - IEPER - WERVIK
M?F=a„w^i° x'„°s£: se om zul,er m*le^la, °x""- s«.'
Feêrie van sierlijke lijnen en schitterende kleuren
Het Spoor maakt plaats voor de moderne
Helicopter
Een brokje interessante
geschiedenis
Personenauto door vrachtwagen
gepletterd te Aalbeke
Verdrinking of... moord
50' JAAR. Nr 4.
16 BIr. Prijs 3,— Fr.
ZATERDAG 23 JANUARI 1954
ONZE 3 UITGAVEN:
UITGAVE
NIEUWSBLAD VOOR WESTVLAANDEREN |-
BUITENLANDS OVERZICHT
Gelijkheid in het Middelbaar
Onderwijs
OPENING
EEN RONDGANG
DOOR DE PALEIZEN
Amerikaanse merken.
OUD en- NIEUW
Het eerste station van het vasteland waar op 5 Mei 1835
de eerste trein vertrok, zag Zaterdag jl, zijn laatste trein afreizen
ALGEMEEN OVERZICHT
Autobestuurder uit Kortrifk om het leven gekomen
sa
Hieuw onderzoek rond de geheim
zinnige verdrinking van slagersgast
Ameye fe Adinkerke
ET is nog niet zo lang geleden dat we hoorden spre
ken en iets en anders lazen over de krotwoningen
te Brussel. Koning Boudewijn ging met Minister
De Taeye op ontdekkingsreis in dat preuse Brussel,
't Was ten slotte de Abbé Froidnredie Koning,
Minister en heel 't land deed kijken naar die kankerplekken
in 't hert van dat rijk, hoveerdig Brussel. Te Brussel heb
ben velen zich... dik en gram gemaakt op die... Pastoor
Froidure. Had hij niet veel beter gezwegenf Waren er in
de hoofdstad niet voldoende schone, brede straten, lanen of
boulevards waar het in de nacht zo klaar is als in de dag
Wie wist er iets van die enge steegjes zonder licht, zonder
water, met krotten zoals men er nergens meer vindt.'
Hebt gij van «l'Abbé Pierregehoordf Iets over gele
zen! 't Is weeral een... Pastoor en die heeft heel Parijs en
de halve wereld wakker geschud. Parijs, de lichtstad, de
schoonste stad van de wereld, een millioenenstad! Frankrijk
heeft bovendien een Minister van Heropbouw voor de Ver
woeste Gewesten; en onlangs had men dien Minister gewe
zen op de woningnood van de nieuwe wijken aan de rand
van de grote hoofdstad. Men had aan dovemans deur ge
klopt.' Maar l'Abbé Pierre heeft die deur open... gestampt.
l'Abbé Pierre is een van de vele Pastoors in de...
brousse van Parijs; maar de brousse is goed voor de Mis
siegebieden; rond Parijs draagt zij een ander naam Le
Bied*. Maar de manier van leven en wonen verschillen maar
weinig van de echte brousse. Nood is daar aan alles; en in
die nood delen een aantal priesters, die daar als echte zen
delingen tussen het volk leven. Nu weet ge wie l'Abbé Pierre
is. Zijn familienaamDat is van geen belang, hij heet l'Abbé
Pierre. Of is dat niet voldoende bij dat volk aan de rand van
die wereldstad... Parijsf
Maar rond Nieuwjaar gebeurde het! 't Was plots win
ter geworden te Parijs en ook in de BiedEn bij een
familie, die toch dakloos... woonde, stierf een kind van... de
koude. Pastoor Pierre oordeelde dat het nu over zijn hart
ging. Hij schreef een open brief aan Minister Lemaire,
Minister van Wederopbouw. Die brief t l'Abbé Pierre nodigde
zelfs de Minister uit om de begrafenis bij te wonen van dat
slachtoffer van de woningnoodDie openbrief had
het gevolg van een atoombom. Die bom maakte geen slacht
offers, maar maakte heel Parijs en een deel van Frankrijk
wakker. Minister Lemaire
was inderdaad op de be
grafenis. Dat was echter
maar het begin.' Er is se
dert al iets en anders ge
beurd. Minister Lemaire is
met l'Abbé Pierre op... reis geweest. Hij reisde om te... leren!
Hij bezocht gezinnen die lang onder een tentzeil hadden ge
woond, maar zich nu voor de winter ingegraven hadden lijk
de mols. Hij bezocht tachtig kinders die van een soort garage
hun «park* hadden gemaakt. Verder kwam hij aan een ter
rein van vier Hectaren. Dat terrein had l'Abbé Pierre aan
gekocht. Vraag dan nog of die Pastoor rijk is of niet... en-
'daar bouwen ongeschoolde arbeiders hun... huis!
't Regende blazekes dien dag en de Minister en Mr
TAbbê waren al slijk en... mozealsof ze uit oude loop
grachten kwamen. Dat fameus bezoek had enkele persman
nen bekoord; immers als ge de eerste wilt zijn met sensatte-
berichten moet ge tegen weer en wind kunnen. In de slag
regen hield de Minister een korte aanspraak: nog vóór 1 Mei
zullen daar driehonderd huisjes in cement worden gebouwd
en er zal verder voortgebouwd worden, 't. Ongeluk is maar
dat Mr de Minister, lijk alle Franse Ministers, veel kans
heeft van vandaag tot morgen door een andere te worden
vervangen. Maar dan kan l'Abbé Pierre zijn opvolger uit
nodigen op zulk bezoek, 't Zal nog wel regenen en er zal
nog slijk en modder in overvloed zijn.
Maar er is meer gebeurd.
l'Abbé Pierre, de Pastoor van de daklozen, woont
hoef Dat is wat anders te Neuylly-Plaisance' Precies een
schone naam Plaisance'k Heb nog een herberg gekend:
«In 't Hof van PlaisancePrecies voor l'Abbé Pierre! Maar
die Pastoor heeft meer dan beroering verwekt.
Het is toch wel waar dat onze mensen verschieten als
ze horen over die ongelooflijke en onnoemlijke miserie.
Versteende herten zijn er non wel, maar nog meer ande
ren, Goddank! En nu heeft l'Abbé Pierre werk tot over zijn
oren! Er zijn dagen dat hij honderden brieven ontvangt en...
geld. Ook uit ons land, uit Zwitserland, Zweden, Engeland
en Amerika. De facteursof boodjes kennen hem goed
en vinden hem zelfs wanneer het aardige adressen zijn. Zo
kwam er een brief toe Abbé Pierre - Frankrijk en een
ander De Pastoor - voddenkoopman - Parits De facteurs
vinden hem en houden van hem, al zijn die hoodies pre
cies niet allemaal leden van de H. Hertebond. In Frankrijk
zelf vindt de Pastoor hulp bij groot-industriëlen, handelaars,
kunstenaars. De bankier Rotschild waagde zich in een van
die wijken, maar met zijn gift zal de Abbé weer twaalf
huizen kunnen bouwen. In sommige fabrieken werken de
arbeiders nu overuren voor het Fonds van l'Abbé Pierre
Ir stierf een arm kind. een... dakloos kind ran koude.
Sedert jaren wroette daar een Pastoor, l'Abbé Pierre!
Nu waagde hij het de stormklok te luiden en de
openbare opinie dat zijn al de mensen vanaf de
ministers tot de laatsten die blind langs de miserie
lopen die fameuse openbare opinie wakker te maken.
Er is maar een jammerlijk ding aan vast: 't Is een
Pastoor en dan nog wel een Pastoor zonder familienaam:
l'Abbé PierreDe roden zullen beweren dat hij aan... po
litiek doet en de bloedroden zullen vertellen dat hij een be
taalde agent is van... Amerika. Intussen zal l'Abbé Pierre
delen in de armoede van zijn daklozen en verder wroeten
om van zijn parochie van miserie een soort Hof van Plai
sance te maken!
Nu kent gij ook de Pastoor van de daklozen: l'Abbé
Pierre
HET WEKELIJKS NIEUWS
POPERINGE - IEPER - WERVIK
ROESELARE MENEN - KORTRIJK
VEURNE - NIEUWPOORT DIKSMUIDE
Poperinge - Gasthuisstraat 19.
Tel. 9. - Postcheckr. 47.63.60.
Postabonnement voor 1954:
België 136. Andere lander^200 fr.
BELANGRIJKE WEKEN
MEN WEET NU WAAR NAARTOE
Enkele weken geleden het was
na het positief antwoord van het
Kremlin schreven wij hier dat
de vier mogendhedenconferentie te
Berlijn er gunstig voorstond als de
Russen maar weer geen toevlucht
zochten in bijkomstigheden om het
opzet nog te doen mislukken. En
wij stipten toen aan dat ze zeer
gemakkelijk een stok konden vin
den om de hond te slaan in de
kwestie van het vergaderlokaal
dat door de vier hoge commissaris
sen in Duitsland moest gezocht
worden.
Lange tijd heeft het ernaar ge
leken of .we zouden gelijk krijgen
en onze vrees zou bewaarheid
worden. Over dat stomme détail-
punt heeft men inderdaad weken
gediscussieerd.
De Westmachten stelden de in
ternationale Kommandantur voor.
Dit was vanzelfsprekend, aange
zien die als internationaal gebied
beschouwd wordt. Maar de Russen
zagen het zo niet. Die Komman
dantur ligt in de Westerse zone en
bijgevolg konden hun grote man
nen er niet in toestemmen daar
naartoe te gaan. Zij deden alsof
dit een tocht naar Canossa zou
AMINTORE FANFANI
De nieuwe Italiaanse
Eers te-Minister.
punten die zij wenst behandeld te
zien en opgelost.
Op de voorgrond staat bij alle
maal: een regeling in Europa, en
daarin steken drie voorname pro
blemen: Duitsland. Oostenrijk en
de Westerse verdediging.
Bij het vertrek staan de opvat
tingen diametraal tegenover elkaar
op minstens twee punten: Duits
land en de Europese verdediging.
Over het Duits probleem hebben
de twee Duitse Staatsleiders er
wel voor gezorgd dat we duidelijk
op de hoogte zijn van de twee
stellingen.
De thesis van Adenauer is:
eerst vrije verkiezingen, dan een
nieuw parlement, waaruit dan een
r.ieuwe regering die het herenigd
Duitsland zal besturen.
Grotewohl daarentegen predikt
als volgt: eerst een nieuwe staat,
dar. verkiezingen, parlement, re
gering.
Het is duidelijk dat dit heel
wat achterdocht moet verwekken
er, quasi onaanvaardbaar is. We
hebben inderdaad te veel onder
vinding ongedaan in de Balkan
met regeringen die zo maar ge
vormd werden uit communisten en
niet-communisten met de belofte
zodra mogelijk tot vrije democra-
nationaal gebied bestaat, kan het Wij durven er trouwens aan |uunlstisehe .antii"
Westen daarin niet toestemmen toevoegen: als men voor sommige s va
omdat dit zou kunnen geïnterpre- ernstige problemen eveneens van le «"aere Kracnien.
teerd worden als de erkenning van weerskanten iets wil toegeven, zo-
Maar de Russen zullen evenmin
de Oost - Duitse Quislingregering
van Grotewohl en compagnie.
Tenslotte vond de Russische ho
ge commissaris een oplossing: ge
deeltelijk vergaderen op de inter-
geallieerde Kommandantur (West
sector) en gedeeltelijk op de Rus
sische ambassade in de Oostsector,
voor de gelegenheid herdoopt in
residentie van de hoge Sovjet
commissaris
Dus één week West, één week
Oost. dan weer een week West. En
als de conferentie dan nog verder
gaat, dan moeten de ministers
maar zelf hun plan trekken.
Men spot hier en daar met die
oplossing. En ze is in zekere zin
besnottelijk. Maar het is beter zo'n
onlossins dan geen. Vooral dat het
hier toch niet ging om principes,
als in de zaak van de vergader- de Westerse formule zonder meer
plaats, dan mogen wij enig resul- v„erï aannemen.
taat van die conferentie verwach- Er is. naar ons oordeel, maar een
ten transactie-mogelnkheid en het is:
PROGRAMMAPUNTEN nieuwe staat eerst (Oosters voor-
Iedere pattij zal zeker naar de stel) maar terzelfderti.id terug
conferentie gaan met een aantal (Zie vervolg blz. 2)
Zopas hebben de diensten van
de Kamer de begroting rondge
deeld van het Ministerie van
Openbaar Onderwijs. Het laat geen
twijfel, dat het Departement van
GEEN GULZIGHEID
Uit dit alles blijkt wel overdui-
Zaterdagochtend heeft in het Eeuwfeestpaleis te Brussel de opening plaats gehad van het 37® Auto-
en Rijwielsalon, waar zoals men ziet weer een massa prachtige rijtuigen ten toon gesteld worden.
Zaterdag jl. werd het 37" Auto
salon, te Brussel, officieel geopend.
De Hr Desgain, 1" ondervoorzitter
van het Salon, sprak het welkom
woord uit. Onder de aanwezige
personaliteiten bemerkte men de
Heer van de Meulebroeck, burge-
CHRYSLER
delijk, dat de tegenstanders van van een gekend benzinemerk, een
merkenswaardig is tevens de nieu
we Skyliner met dak in plexiglas.
Mercury bezit thans ook de on
afhankelijke voorvering met ko
gelgewrichten, evenals de nieuwe,
met kopkleppen uitgeruste, V-8 su-
pervierkante motor van 161 PK.
Ook Mercury bezit een model, «Sun
In de Chryslergroep hebben de valley» gedoopt, met doorzichtig
meester van Brussel; Volksverte- New Yorker de Luxe en de Custom dak.
genwoordiger Van Boeynants; de Imperial thans de sterkste motor STUDEBAKER
Generaals Marcheau en Beernaerts, ter wereld, nl. de 235 PK. 8-V, met w.__ ,.„rlpr1pn ianr dp7p
en Hertog d'Ursel, voorzitter van een inhoud van 5,42 liter Nieuwe waar verleden jaar deze wagens
de Automobielclub van België. modellen in deze groep: Chrysler, ™P1LpnP^tpPr,w? hlU venli i dit
JJl fiv.r.oSoïo wolï model Commander V-8 Station
I De Ford-fabrieken leveren nieuwe dat onder de benaming Conesto-
Hij drukte de hoop uit dat zowel Lincoln's, Mercury's en Ford 1954. ?a VOor de eerste maal geëxpo-
het belangstellingsrecord als het Deze laatste wagen is voorzien van seerd wordt.
verkoopcijferrecord zouden mogen een geheel nieuwe supervierkante n w„'dcnn Packard pn Nash
geklopt worden. Hierop verklaarde zeScylinder kopkleppenmotor van ^..^odge, Hudson, Packard en Nash
hij de tentoonstelling voor ge- 130 pk. Ford 1954 heeft ook de on- ^°okdoor een reeks, in mm of
öpend- afhankelijke voorvering met ko- model
Nadat de personaliteiten de ver- gelgewrichten die tot dusver alleen len vertegenwoordigd,
schillende stands hadden bezocht 0p de Lincoln werd gebruikt. Op- (Zie vervolg blz. 13)
werd hen door de afgevaardigden
het vrij onderwijs de dingen
Openbaar Onderwijs éen 'der schromelijk overdrijven, wanneer
zwaarste is in ons land, wat trou
wens reeds overvloedig blijkt uit
de omvang van de in de begro- d® te hebben gelegd, voor de
ze de katholieken ervan beschul
digen, overdreven gulzigheid aan
De Engelse Ingenieur George Ste
phenson die de eerste bruikbare lo
comotief bouwde en die als gewoon
reiziger de eerste reis Brussel-
Mechelen meemaakte.
ting aangevraagde kredieten: 8,5
milliard frank, hetzij nagenoeg
een half milliard meer dan in
1953 en bijna een milliard meer
dan in 1952.
EEN MEER NORMAAL JAAR
Het mag ons eigenlijk niet ver
wonderen, dat de kredieten voor voor de vrije middelbare scholen
het onderwijs deze maal in zo te bekomen.
aanzienlijke mate zijn gestegen. Hoe die bescheidenheid zich in
De jaren 1952 en 1953 werden cijfers laat uitdrukken, wordt
immers gekenmerkt door een al- trouwens bewezen door een ontle-
gemene inspanning om zoveel mo- ding van het zopas rondgedeelde
gelijk de uitgaven te beperken, in begrotingsentwerp.
subsidiëring van hun colleges. In
alle objectiviteit moet immers
worden toegegeven dat, wanneer
er iets is dat aan Minister Harmei
kan verweten worden in deze
kwestie, het veeleer zijn beschei
denheid is, vermits hij over vol
doende parlementaire steun be
schikte om méér staatsinterventie
Zaterdagavond 16 Januari, te
17.42 u. is er voor het laatst een
trein uit de Groendreef te Brussel
vertrokken. Het stationpersoneel
heeft met een tikje weemoed de
trein nagekeken. Het was de laatste
afrit uit het station Groendreef.
Rond de Groendreef, het eerste
station op het Europees vasteland,
en vanwaar op 5 Mei 1835 de eer
ste trein Brussel-Mechelen vertrok,
is het de laatste tijd zeer druk ge-
Zomernamiddagen paard te rijden.
Later kwamen ook de burgers en
het gewone volk uit het Marollen-
kwartier. Maar wat eigenaardig en
opvallend was: iedereen bleef op
zijn kant. Zonder dat ook maar iets
hierover was bevolen, liet men het
middendeel aan de adel, de burgers
kuierden rechts en het gewone volk
wandelde links.
Op deze Groendreef, d: met de
tijd schoner en schoner werd, zou
op 4 April 1779 de ee-ste paarden-
weest want Zaterdag 1 Ananstiis °P -".pril i i ia ae ee-ste paaiueu-
1913 Werd hpii^onLr binnengereden. De Groendreef ligt koers van Brussel gehouden worden,
haven vanFuronf ^fehnldïïden dan aan de linkerkant, even voorbij Rond 1835 was de Groendreef de
twee dacen later haS varidaar de het ABC-theater, waar men vaak grote «chic» van onze hoofdstad:
start nlaats der perste officiële he- ijsrevue's heeft gegeven, aan de men had er onder meer een paar
Heonter vineht R™,ei RntUrdam IJzerplaats,' juist voorbij de haven restaurants (de naam bestond toen
iicopter-viucnt lirussei-Kotterüam. yan BrusseL eigenlijk nog niet) die tot de beste
Op verkeersgebied heeft de Wanneer men nu langs de Groen- behoorden. De oudste Brusselaars
Groendreef aldus een paar primeurs dreef de AUée Verte zegt men hebben misschien nog een zeer vage
op haar rekening mogen schrijven, gewoonlijk in Brussel komt en er herinnering, maar meestal ook van
Het is nu wel allemaal heel waar de talloze sombere hangars en op- horen zeggen, aan het café-con-
dat de Groendreef op gebied van slagplaatsen ziet, dan kan men certTivoli, dat zoals in steden als
spoorwegverkeer met harde con- moeilijk begrijpen dat deze laan Kopenhagen en Stockholm nu nog,
currentie van de andere Brusselse eertijds de schoonste en ook de Vele bezoekers en jonge vrijende
stations heeft moeten afrekenen, chicste wandeling was van onze paartjes, die er een flikker wilden
De Noord-Zuidverbinding heeft aan hoofdstad. Deze laan werd aange- slaan, lokte. Sinds er echter een
Groendreef zelfs de genadeslag ge- legd toen men er het kanaal groef station werd aangelegd, dat vooral
geven. Niettemin loont het de moei- en was in het begin slechts een 0p het goederenvervoer was aange-
te het verleden van dit station even eenvoudige landeliike weg, die naar wezen, en er rond de haven meer
op te rakelen want aan de Groen- Laken leidde, met weiden opzij en en meer stapelhuizen werden opge-
dreef is een stuk geschiedenis ver- hier en daar een boerenhut. In de trokken, zou geleidelijk aan de aan
bonden. achttiende eeuw, rond de jaren 1700 trekkelijkheid van de Groendreef
dus, kwam het echter in de mode, verdwijnen. De Louisalaan, die in
Waar ligt echter dit Groendreef- als gevolg van de grote processie die 1870 werd aangelegd en naar het
station? Ik ben er zeker van dat jaarlijks van uit het centrum van lommerrijke Ter Kamerenbos leidt,
velen van onze lezers het nooit heb- Brussel langs deze weg naar Laken zou de wandelaars naar zich toe
ben gezien, tenzij men het hen trok, hier te komen wandelen. Of halen en tot op de huidige dag be-
aens heeft gewezen toen ze per auto liever: eerst begonnen de edelen waren.
tan Koekelberg af, Brussel kwamen hier 's Zondags of tijdens de mooie
liet rollend materiaal in 1835 voor het reizigersvervoer. De locomo
tief is van het type Le BeigeOnmiddellijk achter de tender is
de open 3" klas wagen gekoppeld, vervolgens de overdekte 2e klas
wagen, char-a-bancs genoemd, en ten slotte het le klas rijtuig, toen
genoemd de diligeniie 1" klas.
Wanneer men weet dat onze re
gering van 1835 het aanleggen van
de spoorweg in ons land vooral had
gezien met betrekking op het goe
derenvervoer. dan begrijpt men ge
makkelijk dat het eerste station
van Brussel dichtbij de haven werd
aangelegd. Men mag zich echter
afvragen hoe het komt dat ons
land. dat pas een paar jaar tevoren
onafhankelijk was geworden en nog
in de administratieve 'rinderschoen-
tjes stond, het eerste land was op
het Continent om een regelmatige
snoorlijn aan te leggen. Dit is eigen
lijk min of meer toevallig en onder
de druk der omstandigheden ge
beurd.
Antwerpen was tijdens het be
wind van Napoleon de grootste mi
litaire haven geworden van het
Franse keizerrijk, waartoe wij toen
ook behoorden. Om een kortere
verbinding te hebben met de Rijn
dan de tot nog toe gebruikte Hol
landse natuurlijke binnenwateren,
.(Zie vervolg blz. 9)
het kader van de ruimere uitga
ven, die door de bewapeningsver
plichtingen werden opgedrongen.
Bijzonder Minister Harmei heeft
daar speciaal rekening mee ge
houden, en zijn nieuwe onderwijs
wetten voor zover ze althans
belangrijker uitgaven met zich
brachten werden slechts vanaf
het jaar 1954 volledig van kracht.
Dit is ook het geval geweest
met de wet op de subsidiëring van
het vrij middelbaar onderwijs.
Het is inderdaad vanaf dit nieuwe
budgetaire jaar dat de definitieve
wet terzake de wet van 17 De
cember 1952 in voege treedt.
HET VRIJ MIDDELBAAR
ONDERWIJS
Tot nog toe was de subsidiëring
van de vrije middelbare onder
wijsinstellingen beheerst door de
voorlopige wet, die een maximale
staatsinterventie voorzag van 300
millioen frank, hetzij nagenoeg handeld.
4.500 frank per ingeschreven leer
ling. Dit bedrag van 300 millioen
frank werd trouwens nooit opge
bruikt, en het vrij middelbaar on
derwijs kostte aan de staat jaar
lijks rond de 270 millioen frank.
In het nieuwe systeem wordt
de subsidie op een bredere basis
berekend. De totale personeelsuit
gave van het rijksmiddelbaar on
derwijs wordt vermenigvuldigd
met de verhouding tussen het
aantal leerlingen in het rijks- en
in het vrij middelbaar onderwijs
en van dit totaal wordt een be
drag ten belope van minstens
55 aan het vrij middelbaar
onderwijs toegekend. Volgens deze
berekening komt het globale be
drag van de subsidie aan het vrij
onderwijs voor 1954 op 512 millioen
661 duizend frank.
F,en vergelijking tussen de kre
dieten voor het officieel onderwijs
aan de en? kant en het vrij onder
wijs aan de andere zijde loopt na
tuurlijk altijd enigszins mank
omdat in het rijksonderwijs de
uitgaven van de voorbereidende
afdelingen mede begrepen zijn in
de begrotingskredieten van het
middelbaar onderwijs. Met dit
voorbehoud doet zich de ontleding
van de budgetaire posten voor het
middelbaar onderwijs als volgt
voor:
1.420.032.000 fr. voor het rijkson
derwijs; 512.661.000 fr. voor het
vrij onderwijs; 48.055.000 fr. voor
de gemeentelijke en provinciale
scholen; 11000.000 fr. voor presta
ties van algemeen bestuur, die
eventueel de verschillende takken
kunnen ten goede komen.
De gulzigheid is zeker niet te
zoeken aan de kant van het Vrij
Onderwijs of van de partij, die
eindeliik hQt vrij orderwijs naar
zijn effectieve waarde heeft be-
luchtreisje per helicopter boven de
stad aangeboden. Deze firma richt
op dit Autosalon een soort tom
bola in met als prijs een gratis
luchtreisje boven de hoofdstad.
Naar achteraf, op het aangeboden
middagmaal, werd verklaard zou
deze firma binnenkort een nieuwe
soort benzine op de markt brengen
die volgende voordelen zou bieden:
snellere start, betere vaartversnel
ling, langere afstanden met het
zelfde verbruik en vermindering
van de periodieke nazichten.
In het kader van een steeds die
per en dieper doordringende demo
cratisering van het autorijden,
hebben ook de fabrieken van luxe
wagens zich beijverd om een klei
ner model, dat door de man in de
straat kan gebezigd worden, in het
Salon te exposeren.
Een tweede vaststelling is dat
de Duitse en Franse wagens ter
rein veroverd hebben, wat ten na
dele van Engeland, en de V. S. uit
gevallen is.
Enkele cijfers: 81 merken van
personenwagens, waarvan26 En
gelse, 20 Amerikaanse, 14 Duitse,
12 Franse, 4 Italiaanse, 2 Tsjecho-
Slowaakse, 2 Zweedse, 1 Russisch.
Deze wagens werden, zoals vroe
ger, geëxposeerd in het Hoofdpa-
ieis en in het Paleis 11, dat er de
verlenging van is.
73 Merken van bedrijfswagens
zijn vertegenwoordigd samen met
19 firma's die bedrijfswagens, toer-
wagens en autobussen bouwen.
Ook zijn er kipwagens en aan
hangwagens.
Deze wagens werden onderge
bracht in de Paleizen 4 en 6,
In Paleis 3 werden de fietsen en
motorfietsen ondergebracht. Er zijn
108 merken. Natuurlijk meest mo
torfietsen.
Het slachtoffer Raymond Ameye.
WAAROM GEEN ZELFDE
BEHANDELING?
Eigenlijk zou de vraag kunnen
worden gesteld, waarom de staats
interventie voor de vrije scholen
niet op dezelfde basis wordt bere
kend als die voor de rijksscholen.
In het nieuwe regime worden
immers alle werkings- en onder
houdskosten voor de berekening
der subsidie uitgeschakeld en wor
den uitsluitend de personeelsuit
gaven in aanmerking genomen, al
moeten natuurlijk de vrije mid
delbare scholen met die subsidies
zowel hun personeels- als hun
werkingskosten dekken.
Om zijn eigen vrij karakter te
bewaren, wil het vrij onderwijs
zich niet uitsluitend afhankelijk
maken van de staatsfinanciën...
Aan de andere kant is de struc
tuur van het vrij middelbaar on
derwijs, en worden bijvoorbeeld
de paedagogische functies, die in
het rijksonderwijs uiteraard uit
sluitend aan leken ziin toever
trouwd, in de vrije scholen voor
een belangrijk percentage door
geestelijken waargenomen.
Het zijn deze beschouwingen
die de in het oog springende on
gelijkheid in behandeling beheer
sen. Het gevolg daarvan is even
wel, dat er van de katholieken,
voor en na, nog een supplemen
taire inspanning zal moeten wor
den gevraagd om de katholieke
vrjje scholen in leven te houden.
In de Karei Hoflackstraat te Een aanrijding tussen beide voer- samen met toegesnelde personen,
Aalbeke kwam het Vrijdagvoor- tuigen was practisch onvermijde- dhr Lagae, die tussen het ver
middag 15 dezer, rond 9.30 uur, tot lijk. De vrachtwagen, die op dat wrongen stuur en de zetel geprangd
een geweldige botsing. ogenblik in het midden van het zat, te bevrijden.
De 37-jarige vrachtwagenbestuur- baanvak was kon niet meer wij- Men vreesde dadelijk het ergste
der Henri Van Kerrebrouck kwam ken en de personenwagen, waarvan voor de ongelukkige die in de wo-
met de zware vrachtwagen der fir- de geleider, dhr Noël Lagae, uit ning van dhr Ghysen werd bin-
ma Gebroeders Vynckièr, te Gent, Kortrijk, het onmogelijke deed om nen gedragen en aldaar van Dok-
uit de richting Kortrijk gereden, te remmen, werd zelfs door het ter Vandeputte de eerste zorgen
Op het ogenblik dat de vrachtwa- remmen nog meer naar het mid- ontving. Alles wees er op dat het
gen de Hoflackstraat inreed moest den der straat geslingerd. slachtoffer de borstkas was mge-
hij links uitwijken om een aan Beide voertuigen reden met een drukt. Het was hartverscheurend
dé rechterkant geparkeerde perso- geweldige slag op elkaar in. Zo hoe de ongelukkige in stervensnood
nenwagen voorbij te steken erg was de schok dat de personen- smeekte om zijn echtgenote en
Doch pas had de chauffeur dit auto met het voorste gedeelte on- zijn kindje nog eens te zien.
manceuver uitgevoerd of hij be- der de zware schokbreker van de Inmiddels was ook E. H. Onder-
merkt een personenwagen Volvo vrachtwagen verdween. pastoor Hubaux verwittigd die aan
die van uit de tegenovergestelde De vrachtvoerder, die geen letsel de stervende de laatste H. Sacra-
richting de lichte bocht nam. had opgelopen, was de 'eerste om, menten toediende.
Met een ziekenwagen van de
Rood Kruisdienst uit Moeskroen
bracht men het slachtoffer naar
de kliniek van Maria Voorzienig
heid te Kortrijk. Schier onmiddel
lijk na zijn aankomst aldaar over
leed de ongelukkige automobilist.
Dhr Noël Lagae, echtgenoot van
Byltiauw Laurette, eri wonende
11 Julilaan 85, te Kortrijk, werd
geboren te Kortrijk op 10 Juni
1922. Hij laat echtgenote en een
kind achter. Hij was te Kortrijk
een gekend handelaar.
De rijkswacht van Moeskroen,
die van het gebeurde verwittigd
werd, kwam ter plaatse de nodige
vaststellingen doen. Rond 11 uur
kwam eveneens het parket van
Kortrijk, met dhr Onderzoeksrech
ter Rommel en dhr Substituut De-
zegher voor onderzoek ter plaatse.
De chauffeur van de vrachtwa
gen was diep onder de indruk van
het gebeurde dat te wijten is aan
een ongelukkige samenloop van
omstandigheden.
Op de plaats van het ongeval
troppelden begrijpelijkerwijze veel
nieuwsgierigen samen die het ge
beurde druk bespraken. Het ver-
De plaats der aanrijding-. Op het voorplan de beide wagens die in keer op deze drukke baan diende
hotsing kwamen. Op het achterplan links de geparkeerde auto die tot na het middaguur geschorst en
vlak voor de aanrijding werd voorbijgestoken door de vrachtwagen, omgeleid.
standigheden, nadat hij rond mid
dernacht de herberg De voetbal-
list gelegen Moeresteenweg, ver
laten had. Men veronderstelde dat
de jonge man, die nog te voet naar
huis moest, in het water sukkelde.
Deze veronderstelling werd beves
tigd toen men Dinsdag 12 Januari
rond 11.30 uur. bij het dreggen van
de vaart het lijk van de ongeluk
kige bovenhaalde. Een lijkschou
wing bracht geen tekens van ge
weldpleging aan het licht en toe
lating tot begraving werd ver
strekt.
EEN NIEUW ONDERZOEK
Alles ware wellicht zo geoleven
ware het niet dat van langs om
meer geruchten de ronde begon
nen te doen, de ene al moeilijker
te kcntroleren dan de andere.
Zonder op dit onderzoek te wil
len vooruitlopen geven wij hier,
ter eenvoudige informatie, de nieu
we elementen die thans in het on
derzoek een rol spelen.
Op het ogenblik, dat volgens
het vorige onderzoek, Raymond
Amsye in het water zou gesukkeld
Wij schreven in ons blad van zijn, moet er iets geheimzinnigs
verleden week over de geheimzin- gebeurd zijn m de omgeving van
nige verdrinking te Adinkerke van voetbrug waar het slachtoffer
Raymond Ameye. Deze 22-jarige V^dron!*. De gewezen schipper
slagersgast verdween Zondagavond Alfons Verhaeghe, die de herberg
10 Januari 11. in geheimzinnige om- Jean Bart, gehouden door J, Pro
voost, omstreeks 12 uur verlaten
had, kwam enkele minuten nadien
terug deze drankgelegenheid bin
nen. De man scheen danig uit zijn
lood geslagen en had bij het bin
nentreden van de herberg geroe
pen Mensen toch, mensen toch,
nu heb ik iets gezien dat ik nog
nooit in mijn leven gezien heb en
dat ik voorzeker nooit meer zal
zien
Hij herhaalde deze woorden,
doch op verdere vragen om uitleg
gaf hij geen antwoord. Nadat de
andere bezoekers de herberg verla
ten hadden bleef Verhaeghe nog
tot 1.30 uur achter en ging dan ook
naar huis.
NAAMLOZE BRIEVEN
Het lag voor de hand dat er mo
gelijks verband was tussen hetgeen
Verhaeghe beweerde geziën te heb
ben en de geheimzinnige verdwij
ning van Ameye. Hetgeen echter de
zaak nog ingewikkelder maakte
was het schrijven van naamloze
brieven omtrent een op 17 October
te Adinkerke gepleegde diefstal, bij
aannemer Rathe. Daar werd toen
voor een g:ote waarde aan goud,
zilver en geld gestolen terwijl de
bewoners van het huis een stu
denten-avondfeest bijwoonden.
Dhr Rathé kreeg drie dagen na
de diefstal ten naamloze brief
waarin Raymond Ameye als de
dader van de diefstal werd aange
duid. Een onderzoek wees evenwel
uit dat de beschuldiging tegen
Ameye geen s* ek hitld.
Na de ontduiking van het lijk
van Ameye gre»p een andere schrij
ver van naamloze brieven 'naar de
pen en liet weten dat Ameye ver
moord werd door de dader van de
diefstal, bijdhr Ral-hé gepleegd,
omdat Raymond te veel van die
zaak afwist en dreigde alles uit te
brengen.
Met dergelijke samenloop van ge
gevens is een nieuw onderzoek van
wal gestoken. Alhoewel men aan 'n
naamloos schrijven nooit te veel
belang moet hechten is er toch de
verklaring van Verhaeghe dia na
tuurlijk aan de tand gevoeld werd
omtrent hoger aangehaalde uitroep.
Verhaeghe wil thans zijn vorige
uitlatingen ongedaan maken. Is er
bij hem mogelijks angst om wcer-
wraakmaatregeien? Herhaalde on
dervragingen leverden niets co en
men verwacht meer kharf v p n
oonfreatatie die voorzien -=spii
(Zie vervul* blz. 3)