m..esp^
°p ee"
Zondag, 4n Maait 1894
ABONNEMENTSPRIJS VOOROP BETAALBAAR:
*-50 Tr. 'n jntip» voor de stad; 3 fr.voor Belgle
Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven.
5 CENTIEMEN HET NUMMER.
Aankondigingen: 10 centiemen den regel.
Reklarnen: 23 id. id. id.
Rechterlijke eerherstellingen 1 frank id. id.
Akkoord per maand of per jaar.
aar
lor Stad en het Arrondissement YPÈREW
stichtelijk artikel van het
katholiek Kieuwsblad van
Yperen.
In het katholiek leugen Nieuwsblad
van Yper, staat alweer een van die krank
zinnige artikels bij wier lezing men zich
afvraagt of de redactie hare abonnenlen
voor den zot wil houden of wel dat het
oer pensionnairen van het gesticht in de
Thouroulstraat.
Voor onze lezers die van dat pracht
stuk du plus pur crétinisme kennis
willen nemen, verwijzen wij naar het
nummer van 24 Februari 11. getiteld
Gevolg van slechte lezingen waar
zij zich kunnen stichten mei hel verhaal
van de jonge dochter, die ingenomen
teas door de wondere en verrukkende
geheimen van den godsdienstdie ge
lijk de II. Theresia overvol was van
lief de lol U. L. Heere die langen tijd
naar hel klooster ter scliole was ge
weest en die ten slotte tochon-
CELOOviG werd
Den formidabelen onzin waarmede dat
artikel doorspekt is, moet natuurlijk we
derom dienst doen als een van die vuile
middels die de Ypersche kaloten gebrui
ken, om allen die niet willen buigen voor
hunne alleenheerschappij voor Godlooche
naars ea schelmen uit te maken.
Wij zijn niet van voornemens om die
fanatieke parlijslaven in dat oneerlijk werk
ongemoeid te laten. Wij stellen ons inte
gendeel voor om iederen keer dat het
Nieuwsblad ons met dergelijke argumen
ten zal willen bestrijden een pendant ar
tikel mede te deelen waaruit voortdurend
zal blijken dat de klerikalen hoegenaamd
geen recht hebben van zich te beroepen
op de voorschriften van een kristelijken
godsdienst, ten einde op gemakkelijke
manier de lichtgeloovige menigte de cen
ten uit den zak te kloppen en overal waar
zij aan of bij kunnen den baas te spelen.
Het eerste pendant artikel dat wij 't
genoegen hebben onze lezers aan te bie
den is de droevige maar leerrijke historie
van pater Raymond, geboren Campens
wiens zaak op vrijdag '16 februari 11. voor
de rechtbank van Gent werd behandeld.
Een slachtoffer van 't kloosterleven.
Het is een roerend roman,waarvan de held
eengefwezen preekheer is, Raymond genaamd
die in 't klooster der Hoogstraat, te Gent,
600 frank beeft gestolen om aan denijpendste
armoede te ontkomen, de broeders bedrei
gende met belangrijke onthullingen, indien
zij hem aan het gerecht dierveo overleveren.
Raymond werd toch vervolgd, en het ia
me 'ner ypieaJöoi van zijir— vet «tediger,
M. Hallet, dat wij Je volgende bijzonderhe
den uit zijne levensgeschiedenis overnemen
De preekheer heette in de wereld Campens
en behoorde tot eene welstellende familie
van Gent, die, verblind zijnde door haar
godsdienstigfanatismus, denjongelingdwong
pater te worden.
De vader vooral speelde daarbij de hoofd
rol.
Campens werd kloosterbroeder.
Hij onderwierp zich in den beginne aan
het kloosterleven met al de verduldigheid
vaneen christen mensch werkzaam en leer
gierig als hij was, onderscheidde hij zich
weldra en hij werd priester gewijd.
Maar hij was niet lang gelukkig.
Hoe hij ook studeerde, hij kon zich het
bestaan van een God niet duidelijk maken
hij begon te twijfelen. Hij eindigde met hot
bestaan der Godheid te ontkennen en het
kloosterkleed werd hem een overdraaglijken
lasthij beschouwde zichzelf als een huiche
laar.
Eene andere bekoring vervolgde hem nog
erger. De belofte van zuiverheid was hem
onmogelijk en de liefde, die hij voor een
meisje, eene gezellin zijner jeugd gevoelde,
behaalde de overhand.
Het was eene heilige zuivere liefde, deze
door Jesus aangepredikt.
Broeder Raymond wil Ie het klooster ver
laten en trouwen, met het meisje wier beeld
hem gedurig vergezelde.
Hij opende zijn hart aan zijnen overste,
aan zijne ouders, maar men dwingt hem deze
menschelijke gevoelens te onderdrukken.
Hij bad den heer, maar te vergeefsch er
bestond geen rust voor hem.
Eindelijk bezweken in dezen strijd tegen
zichzelf en de natuur, wilde de man het
klooster verlaten, maar daartoe moest hij
geld hebben. Hij vroeg zijn deel der moeder
lijke erfenis, raadpleegde den burgemeester
van Gent, een notaris, een advokaat, maar
daar men zijne inzichten kende in het kloos
ter, deed men hem door de geneesheeren V...
en B... zot verklaren, waarna bij naar Liet
en van daar naar liet zothuis van Bouchout
gebracht werd, waar niemand bem mocht
zien noch spreken.
Een procureur vernam de zaak, deed een
raad van geneesheeren komen, en Campens
werd zoo min zot bevonden dan wij het zijn.
Intusschen was de man uit het gesticht
ontvlucht en naar Rijsel gegaan, van waar
hij naar Gent kwam.
Hij werd door de zijnen verstooten. Toch
trouwde hij met het meisje zijner keuze.
Maar de ongelukkige verkeerde weldra in
de diepste ellende, daar Campens, geen stiel
kennende, niet werken kon. Nog geruimen
tijd ging hij bij zijne ontaarde ouders hulp
afbedelen, maar deze wilden hem niet eens
aanhooren, laat daar van hem eenig geld te
geven.
Eindelijk spande de ongelukkige een pro
ces in om aan zijn deel der moederlijke erfenis
te geraken hij won dit proces, maar de va
der giDg in beroep.
Terwijl deze zaak hangend was, was de
grootste armoede in de woning gedrongen
en de vrouw van denongelukkigeschonk het
leven aan een tweeling. Er was geen cent in
huis De geburen moesten bijspringen en-de
vroedvrouw zelf gaf eenige centen om melk
te koopen...
Toch streed Campens voort.
Maar de twee lievelingen stierven zij
stierven van gebrek aan de uitgedroogde
borst der moeder...
't Was in dit "reeselijk oogenblik dat Cam
pens den moed opdeed om te gaan stelen, to
gaan stelen in het klooster, de oorzaak van
zijn ongeluk. Hij drong er ongemerkt binnen
ea nam 500 frank. Een broeder betrapte hem
bij het weggaan en zoo kwam Campens voor-
het gerecht, dat hem voorwaardelijk tot drie
maanden gevang veroordeelde.
Arme vader
Ziedaar nog eene geschiedenis welke be
wijst waarheen de godsdienstijver voert eo
wat er achter die sombere kloostermuren
zoo aliemaal gebeurt.
Wij vernemen uit goede bron dat de Yper
sche Afdeeling van het Willems Fonds, haar
laatste Com-ei t, gevolgd van Bal. zal geven
op Zondag 8 April, om 7 ure 's avonds»
V
V:
gwuii?rcvv/u dfior ÜQü