Gazette van 't arrondissement IJperen.
iV 98.
26« Jaar.
Zondag 13« November 1887.
Politiek. Stads-, iktmst- en Letternieuws. Verschil!ige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen.
DE RAZERNIJ EN ST-HUBRECHT.
Itus-eel: Dismndestraat,
AANKONDIGINGEN 10 centiemen den regel.
RECLAMES 45 centiemen den regel.
Brieven en pakken moeten vrachtvrij toegezonden worden.
ABONNEMENT
fr. <4-00 '9 jaar» voor de slad; fr. 4-50 voor geheel Belgle
Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven.
10 centiemen het nummer.
Men schrijft in op al de postbureelen.
c? s 7
DE WETGEVENDE KÏEZING
VAN JUNI A. S.
Het toekomende jaar zal nogeens
een kiezingsjaar bij uitnemendheid
zijn: kiezing voor de burgerwacht,
kiezing voor den provincieraad, kie
zing voor de Kamer, kiezing voor
het Senaat. Onder die verschillige
kiezingen is de strijd voor de Kamer
verre de voornaamste en de belang
rijkste; ook worden in al de provin
ciën, waar de kiesstrijd zal geleverd
worden, voorbereidingen gemaakt om
dien strijd met de meest mogelijke
kansen aan te vangen.
Volgens men langs alle kanten
verneemt zou de uitslag heel gemak
kelijk eene aangename verrassing
voor de liberale partij kunnen mede
brengen. Dat vooruitzicht alleen giet
overal hoop in de boezems. Het is op
verre na niet onmogelijk dat de kleri
kale meerderheid in de Kamer omge
worpen worde en het gehate klerikaal
ministerie verdwijne. Men rekent
daarom op Brussel, waar de gemas
kerde klerikalen gewis het masker
afgerukt werden; op Nijvel, dat naar
zijne liberale beginselen terugkeert;
op Oostende, waar niet te twijfelen
valt, enz., enz. Zelfs op Antwerpen,
waar de 1800 stemmen meerderheid
der laatste dagen en de belangrijke
veranderingen in 't arrondissement
zeer veel hoop opleveren.
Brugge misschien ook zal kloek
den strijd aangaan en de klerikale
valsche belovers, die niets voor de
belangen der stad gedaan hebben
aan de deur zetten.
De kiezingen van 16 October heb
ben klaar bewezen dat de stad Brug-
De razernij is eene ziekte, die, tot aan de
ontdekkingen van den heer Pasteur, om zoo
te zeggen, buiten de wetenschappelijke ge
neeskunst gebleven is. Men weze dus niet
verwonderd dat de bijgeloovigheden nu nog
zoo zeer in voege blijven en als ernstige ge
neesmiddelen doorgaan. Daar, waar de
wetenschap zich onmachtig verklaart heb
ben de oude wijven- en de tooveraarsgenees-
middelen onvermijdelijk de overhand.
Zoo kwam het dat, sinds het begin der
middeleeuwen de volksgeneeskunst der razer
nij nauw verbonden geraakte met de vertel
ling en den eeredienst van St-Hubrecht uit
de Ardennen.
Spreken wij eerst van de vertelling.
Het is een der treffendste vooróeeldon van
de manier op welke de tijpen van de christe
lijke godsdienstleer gesmeed werden.
Hubreeht, zoon vanBertrand, hertog van
Aquitaniën, kwam in 656 ter wereld. Eerst
door zijnen vader naar het Hof van den fran-
kischen koning Diederik I gezonden, vertrok
hij van daar tengevolge van een onverschil,
dat hij met den huismeier Ebroyn gehad had.
Hij nam dan zijnen intrek bij zijnen bloed
verwant Pepijn van Herstal en trouwde er
met Floribana, dochter van Dagobert, graaf
van Leuven. Hubreeht was een groote lief
hebber van de jacht.
Eens dat hij eenen hert in het Ardennen-
woud vervolgde, keerde deze zich eensklaps
ge en het arrondissement langzamer
hand weer goed worden dat de
burgerij ontwaakt en begint te on
derzoeken en te oordeelen. Daar ook
is dus kans,
En hier te Yperen
Niemand spreekt van Yperen, juist
alsof de strijd hier niet meer moge
lijk ware en dit is een groot ongelijk.
Iedereen weet hoeveel zeemzoete be
loften de klerikaien in 1884 doen
moesten om te kunnen gekozen wor
den en hoeveel kiezers zij gefopt heb
ben, die op die valsche belovers, op
die schijnheilige bedriegers verbit
terd zijn, niet alleen in de stad, maar
eerst en vooral te lande. Welnu dat
men den toestand wel naga en men
zal wel tot het besluit komen dat er
hier ook kans is voor de liberale ge
zindheid.
Maar daarom moet men eene goede,
onberispelijke lijst kandidaten op
maken en in tijds propaganda ma
ken, vooral op den buiten.
En dat de invloed hebbende man
nen, die Yperen 's heil ter harte ne
men en zich er voor slachtofferen wel
overtuigd zijn dat alleen in de poli
tiek en door de politiek tot dat doel
kan geraakt worden en dat het oogen-
blik daar is om voor de goede zaak
op de bres te springen.
Handen uit de mouwen en wak
ker en spoedig aan het werk
MOG EEN NOTARIS.
Sinds den 22 October laatst is de no
taris Senepart van Barrij spoorloos
verdwenen. Al wat men van hem
weet is dat hij twee reiskaartjes ge
nomen heeft, een voor Bergen en een
om; de honden bleven verschrikt stilstaan en
de gekruiste verscheen hem glinsterend tus-
schen de hoornen van het dier, en gaf hem
bevel, door den mond van den hert, het we-
reldsch leven te verlaten en naar Maastricht
te gaan om den heiligen Lambert, bisschop,
te vinden. Hubreeht gehoorzaamde en liet
zich door den heiligen bisschop in het geloof
onderwijzen. Weinig tijd nadien bezweek
zijne vrouw in het kraambed, na het ieven
geschonken te hebben aan eenen zoon, Flo-
ribert genaamd, en Hubreeht trok zich in de
abdij van Stavelot terug. Eenige jaren later
verscheen hem een engel en deze bevool hem
naar Rome te reizen. Hij vertrek; bij zijne
aankomst besloot paus Sergius, op een bevel,
dat een engel van Godswege bekend gemaakt
had, hem tot bisschop te wijden in vervan
ging van St-Lambert, die onlangs vermoord
geweest was. De plechtigheid der wijding
werd met twee mirakels opgeluisterd; een
engel bracht, van wege de heilige Maagd,
naar Hubreeht eene wonderbare stool en St-
Pieter deed hem geschenk met een gouden
sleutel. Van Rome weergekomen, bracht de
heilige bisschop den zetel zijns bisdoms naar
Luik over en al zijne pogingen, gedurende
gansch zijn leven, strekten tot de bekeering
der Ardennen, die tot dan toe heiden geble
ven waren.
Hij stierf te Terveuren in 727.Zijn lichaam,
eerst te Luik begraven, werd in 825 naar de
abdij van Andain in de Ardennen overge
bracht. Deze abdij was het begin der stad
St-Hubrecht en de heilige is er als patroon
voor Brussel. Zijne zaken staan
slecht en vele ongeiukkigen verlie
zen aan hem hunne zuur gewonne
spaarpenningen. Men verzekert dat
hij een tekort laat van 400 duizend
franks. De slachtoffers behooren
meestallen tot de gemeenten Barry
en Chapepe-a-Oie. Men noemt een
persoon, die 70 duizend franks ver
liest een andere 40 duizend franks;
een derde 10 duizend franks enz.
De gefopten zijn woedend. Talrij
ke huisgezinnen, die door werken en
sparen iets hadden verspaard, zijn
geheel op strooi. De notaris, zegt
men, gaf tot 6 ten honderd intrest,
maar als de ongeiukkigen nu nog 5
ten honderd van hun kapitaal terug
krijgen zal het veel zijn.
De notaris is maar 35 jaar oud. Hij
is nog jongman. In het; koffiehuis
Café du Commerce, waar hij zijne
eetmalen nam, laat hij zijne rekening
onbetaald.
Wanneer zal het volk maar die
notarissen mistrouwen, die zooveel
intrest geven Wanneer zal men
maar voorgoed opgeleerd zijn
Wij vragen 't ons af.
De notaris Senepart behoort tot de
liberale partij, maar wij zijn het niet,
die zulke mannen verontschuldigen
of verdedigen zullen.
Zij mogen Capelle, Casteleyn.
Buyssens of Senepart heeten, zij mo
gen klerikaal of liberaal zijn, wij
zullen immer eene strenge straf
eischen voor zulke mannen.
Heb ge 't beet, iSieuwsbladje
der jagers en als genezer der razernij ver
maard geraakt.
Wat is er zoo al waar in gansch die ver
telling
Bitter weinig. Het wezenthj k geschiedkun
dige deel kan inderdaad, volgenderwijs sa
mengevat zijn: St-Hubrecht is de leerling
en de opvolger van St-Lambert geweest en
hij heeft den zetel van het bisdom van Maas
tricht naar Luik overgebracht. Het overige
is verdichtsel, en, gelijk al de heiligen vertel
lingen, aan twee oorzaken te danken: eener
zij ds aan de verbeelding der menigte, ander
zijds aan de letterkundige uitweidingen.
Getuigen hiervan de verschillige levensbe
schrijvingen van den heilige, die ons uit de
middeleeuwen overgebleven zijn en die des te
beknopter zijn naarmate dat zij het tijdperk
van zijn leven naderen.
Zoo vindt men dat er in de XI0 eeuw geene
spraak is van het huisgezin van St-Hubrecht.
In de XII0 eeuw bestaat er daarover reeds
een heel romantje. Ten einde hem in de
oogen van het volk te verheffen, heeft men
hem tot zoon gemaakt van eenen hertog van
Aquitaniën; men vertelt zelfs dat hij van
Faromond, frankische koning, afstamt. Zijn
opvolger op den bisschoppelijken zetel van
Luik, zijn geestelijke zoon,Floribert geweest
zijnde, beeldt men zich in dat dezen zijn
wezentlijken zoon geweest is en men geeft
den heilige daarvoor eene echtgenote, die
men Floribana doopt, om eenen naam te
hebben, die met dien des zoons overeenkomt.
Wat deze Floribana betreft, men verklaarde
HET SEMINARIE VAK BRUGGE
VERKOCHT.
't Is een goê affaire, zegde de katholie
ke gazelten nu zal de proprietaris zelve
den onderhoud van dit gebouw moeten
betalenja, salut Liza zij zijn bezig
met het torrelje en de daken te vermaken
en weel ge wien dat er dit betaald Er is
eene som van fr. 12,500-00 uitgesteken
in het budget van de provincie voor her
stellingswerken aan het Seminarie
Leg ze maar daar, lastenbetaalders, die-
mannen scheeren ons zonder zeepe.
't. Is al winste voor de stad Brugge aan
het Seminarie Herrinnert u dat de stad
zich verbonden heeft bij den verkoop, tot
het heropbouwen van bijna geheel den
ringmuur van achter. Dat zal een schoon
getal duizende franskens zijn om van den.
koop. of liever den geefprijs, af te
trekken.
Voeg daarbij dat de koopers die mil
joenen rijk zijn, in tien jaar zullen beta
len zonder intrest
't Is toch een schoone affaire die ver
koop van 't Seminarie Brugge wordt
rijk daarmée.
EVENWICHT IN DE
MAGISTRATUUR.
De klerikale dagbladen hebben
over eenige dagen gesproken oyer de
noodzakelijkheid het evenwicht in de
magistratuur te brengen, tussohen
katholijken en liberalen en beweer
den te dier gelegenheid dat de libe
ralen er in veel grooter getal zijn dan
de katholieken.
Een blad van Gent heeft eens de
statistiek: opgemaakt voor wat het
ze dochter van eenen graaf van Leuven,
twee honderd jaar voor dat eenen graaf
van Leuven in de geschiedenis optreedt.
De bijzonderheid der reis naar Rome is niet
zekerder; zij kan aan eene andere gewijde
levensbeschrijving ontleend geweest zijn of
misschien is zij ontstaan op de enkele ver
onderstelling dat een zoo groote heilige de
reis naar Rome heeft moeten doen.
Demirakels aan St-IIubrechtovergekomen
zijn waarschijnelijk nog van latere dagtee-
kening dan de bijzonderheden, die min of
meer geschiedkundig schijnen.
Het mirakel van de stool, uit den hemel
door eenen engel aangebracht, schijnt maal
laat uitgevonden te zijn geweest. Men vindt
het inderdaad enkel voor de eerste maal
vermeld in de schriften van de XIV0 eeuw,
door Johan van Overmaas, die er waarschijn
lijk de uitvinder van is, om te beter de won
deren uit te leggen door dat gewijd kerksie
raad uitgewerkt en die wij verder zullen
bespreken.
Het mirakel van de verecheining van den
hert schijnt ook niet tot de oorspronkelijke
vertelling te behooren; het komt maar in de
XV6 eeuw voor de eerste maal te voorschijn
en kan heel gemakkelijk aan een ander
heilig leven ontleend geweest zijn. Men moet
inderdaad weten dat Johan Damascenus
reeds in de VIII0 eeuw vertelt dat Placidas,
heidenscli officier zulke verschijning zag en
dien tengevolge zich onder den naam van
Eustachius doopen liet. Na zijn martelaar
schap onder Adriaan, werd hij heilig
ver-
DE TOEKOMST.
-OJ>
-Wl»»-».».