HET NOTARIEEL EN NIJVERHEIDS ANNONCENBLAD
HiauimbSJiflS voor Pogsoriogls® en Omstreken*
11m Ms
IV PW
ijajl
Zondag 29 Juli 1928.
30 Centiemen
25e Jaar. - Nr 31.
ÊSPffl. üiSF !S3üi WPSfMÉSKIflJ v jffimienmi 'vü't
't Zout der Aarde
Politiek Overzicht.
In Stad14.00 fr.
TARIEF:
Sansen =Vanneste
van.IV-iy Of)S§T.
NAAKTHEID Vroeger was er
eene of twee van de stoutste, de meest
gevorderde die 't aandurfden tot er
gernis en tot verontwaardiging van
,Jk. n, over de straat te loopen met
Bloote armen en blooten hals. Maar
dé mode is een tyran die geen genade
kent. Godsdienst en zedelijkheid, eer
lijkheids- en schaamtegevoel, alles
moet hem ten offer gebracht. Niet
alleen eert zekere stand maar alle
standen zullen hem hunne offers bran
den. Niet alleen de straatdeerne maar
de meest katholieke, de meest god
vruchtige juffrouw zal voortaan daar
loopen als een levende schandaal, eene
rondwandelende verergernis. Allen
zullen naar haar kijken, naar hare
armen bloot tot over de schouders,
naar haren blooten hals, bloote borst,
naakte beenen of met vleeschkleu-
rige kousen zoo naakt mogelijk ge
maakt, en den rok over de knieen.
ZONDAG laatst plechtig ingehuldigd
als Pastor van Da Paitas,
Abonnementsprijs
per Jaar
In 't Land per post
16.00 fr.
Frankrijk 28 fr.
Congo 28 fr.
Anderelanden 34fr.
Kleine Berichten
1 fr. per reek
minimumprijs p»r
insertie 3 fr.
Notarieele
Verkoopingen
90 cent.
per gewone regel.
ANNONCEN
Prijzen op aanvraag.
DnUPDTMPUPMA AD
XuirillliUil HuMI II-l
Alle annoncen zijn
vooraf te betalen
en moeten tegen den
Donderdag noen
ingezonden worden
Kleine berichten
tegen den
Vrijdag noen.
Uitgever
Drukker
Gasthuisstraat, 15.
PO P|E RINGH.E
IWBiaWlfigBng
"Telefoon 9.
Postcheck 15.570.
'mix'
J'fte&iKT v
•-C9H ALLEtk HEPSEL i
''ml m T IrA-r1
Missieplicht.
We zegden reeds dat we én uit
liefde tot God én uit naastenliefde
verplicht zijn aan het missiewerk on
zen niilden steun te verlenen. Doch er
is nog meer. Missieactie is ook
3 een plicht van dankbaarheid.
We overdenken immers zoo weinig
dat onze streek hier vroeger ook hei-
densch was, dat onze voorouders ruwe
barbaarsche heidenen waren die ook
door missionarisen werden bekeerd.
Ware Europa moeten heidensch ge
bleven, zeg eens, in welk midden, met
welke beschaving zouden we hier nu
leven. Vergeten we het niet dat we
met de weldaad van het geloof, ter
zelfder tijd ook al de weldaden der
christelijke beschaving hebben ont-
vangern De missionarissen hebben ons
het geloot maar ook de beschaving
gebracht, weliswaar we waardeeren
hier hij ons zoo weinig de gave van
ons christelijk geloof en we danken er
God zoo weinig om. We denken dat
het zoo moet zijn en dat God als ver
plicht was ons hier in dit christen land
te doen geboren worden. Van onze
wiege af leven we in 't licht van ons
geloof zonder eenige moeite of last
van onzentwege. Zonder eenige ver
diensten van onzentwege genieten
wij, zonen van een christen land, im
mer voort de onschatbare weldaden
door een Amandus, een Bonifacius,
een Lambertus en zooveel andere aan
onze bekeerde voorouders geschon
ken.
Willen wij dus bewijzen dat wij den
schat van ons geloof naar waarde
prijzen, villen we God onze dank
baarheid voor die groote weldaad be-
toonen, welaan dan helpen we edel
moedig mede om de heidenen te ont
trekken aan de slavernij des duivels,
om de ketters en scheurmakers den
blinddoek van hun dwaling af te ruk
ken opdat ze allen zouden deelen in
de groote weldaden en vreugden van
ons Roomsch-Katholiek Geloof.
En eindelijk missieactie is
4' een plicht van gehoorzaamheid.
In de laatste 10 jaar is de missie
actie fel vooruitgegaan, dit vooral
dank den oproep der twee laatste
Pauzen
Benedictus XV
de onvermoeibare heraut van den vre
de schreef in 1919 zijnen machtigen
misiebrief Maximum illud naar de
2000 bisschoppen der Katholieke we
reld waarin hij alle geloovigen aan
zette te doen aan missieactie. Deze
wereldbrief gezien zijn hoog gezag en
zijn dringende heteekenis kwam dan
ook een feilen stoot aan de missiebe
weging geven. Ten einde het onzag-
1 ijk zendelingswerk bij de heidenen
doelmatig te bevorderen werd in alle
bisdommen der H. Kerk den Priester-
Missiebond kerkelijk ingericht. Het
is eene missie-vereeniging van pries
ters die zich ten doel stelt de geeste
lijken op te wekken tot missieijver en
door hen bij het volk christelijke be
langstelling in te boezemen voor het
heil der heidenen en o. m. de Pause
lijke missiewerken te bevorderen. De
Bond heeft in elk bisdom eene afdee-
ling aan wier hoofd staat een direk-
teur bijgestaan door een diocesaan
missiecomiteii dat dan nog zijne ver
takking beeft in dekanaie missiecomi-
teiten die dan vooral belast zijn met
het inrichten der parochiale missie
actie. Ziedaar de vaste grondslag van
het missiewerk in de Katholieke
Kerk. Benedictus XV bazuinde over
de gansche wereld het iedereen mis
sionaris!» Doch zijn opvolger
Pius XI
zoo niet nin dan zijn voorganger den
naam eeri groeten Missiepaus verdie
nen. In É26 schreef hij zelfZoo
lang Ons :iet gebruik van het levens
licht gelaten wordt, zal het missie
werk Ons voortdurend in spanning en
zorg hou(»n.
Hij voedde de daad bij het woord
en zond zm Missie-Wereldbrief Re-
rum Eccieiae de wereld in; hij wijd
de zes eer|te Chineesche Bisschoppen,
eene daad Ivan zoo ontzaglijke hetee
kenis dat Ij later in haar volle waar
de zal kunlen beoordeeld worden; ter
gelegenhei! van het Heilig Jaar
(1920) riekte hij te Rome de alge-
tneene miisietentoonstelling in, met
als blijvende vrucht het tot stand
brengen vai het Missie-Museum van
Lateranen dat aan de komende ge
slachten sjieken moet van den onver-
zettelijken wil der Kerk haar gezag
uit te breikferi tot het uiteinde der we
reld. Ziedaar eenige feiten die ons de
groote misiel'ieïde van Z. H. Pius XI
aantoor.cn.
Doch clat beseffen is niet voldoende.
Er is meer.
Plet woord jdes Pausen is ons heilig.
In het voord der Pausen moeten
we Gods a oord zien. Gelukkig de
christen die beseft van welke hooge
heteekenis ltt woord der Pausen is.
Welaan d<! Paus roept ons dringend
op tot de niKieactie. Het is een plicht
van gehooraamheid zijn bevelen na
te leven,, .zijn wenschen in te willigen.
De groote Missieweek van Augus
tus aaiïst. is ons eene uitstekende ge
legenheid om te toonen dat we trouwe
kinderen zijn van onzen Heiligen Va
der den Paul Aan het werk dus met
offervaardigheid en liefde. Deze week
moet worden eene grootsche belijde
nis van ons geloof en een sprekend
bewijs van enze gehechtigheid aan
Rome. Hé: zij zoo. Ave Maria.
Nieiawr
vreugde
o/er de Missieweek.
We kunnen met groote
aankondigen uit we op den openings
dag der Missijtent.oonstelling het ge
luk zulten ginieten een missie-bis
schap in ons
Mgr Van Ron
Scheut, Bissch
lidden te hebben, n.tn.
der Congregatie van
>p-M i'ssionaris uit Con
go. Op Zondag 12 Augustus zal hij de
Pontificale Hoogmis opdragen in St
Bertiiniiskerk.
BELANGRIJK BERICHT.
Ingezien het kroot getal missiecon
gregaties die deelnemen aan de MIS-
SIÉTEN'TOONSTELLING en de
ruimte vereischt voor eiken stand,
zien we ons verplicht de tentoonstel
ling in te richten in de lokalen van het
BISSCHOPPELIJK COLLEGE. De
voordrachten met lichtbeelden zullen
gehouden worden in de feestzaal van
t Klooster der Benedictinen.
Missiefonds.
Werken kost geld en groote werken
groot geld. De uitgaven voor onze
Missieweek zullen groot zijn. Wie
helpt ze dekken? Alle giften; groote
en kleine, zijn welkom. Steunt Bét
missiefonds
Moor de Missieweek 20 fr.
Een kleintje 5 fr.
Uit mijn spaarpot 11 fr.
Ter eere van 't H. Hart S fr.
Voor de Missiefeesten 1.00 ïr.
zijne beurt om aan de eer te komen.
Alles wat men vroeger verdook of
trachtte onzichtbaar te maken wordt
thans onbeschaamd ten toog gesteld
en onder de oogen gebracht van den
voorbijganger, hij zij rijp of groen.
Pietgeen niet naakt is, wordt zoo
weinig door de kleederen gedoken dat
hét luider spreekt dan naaktlicht-
plooiende golvende of doorschijnende
stof laat zooveel van de lijnen van het
lichaam raden zooveel... als men in
vroeger tijden poogde ervan te ver
duiken.
Onder dat volkgewemel daar onder
mijne oogen, liejien een drietal opge
schoten dubbele jongens, van dien
ouderdom die niets meer herkent,
niets meer eerbiedigt. Nog niet oud
genoeg om glad bedorven te zijn,
jin =t: in 't opschieten van hunne jonge
smerige driften. Zij hadden te veel
goedkoop hiér gedronken of gebaar
den bedronken te zijn: zij waggelden
over de straat en joelden met hee-»
schril schorren lach en met vette
spreuken over al die naaktheid. Ach!
dacht ik, voor u bedronken nieweerds,
y l|| V' IlS
i gl H
1LSEI4£i *S.,i ,'i
Er was een stoet geweest,, de stoet
was voorbij en er was ontzaglijk veel
volk.
Welk volk?
Van alle slach. Rijke en arme maar
dat er armen bij waren dat was niét
te zien ze waren alle rijk gekleed,
't Was een bonte wemeling van aller
lei veelkleurige toiletten, het blonk en
het schitterde ervan en de aangezich
ten gloeiden alle van 't zweet want
't was ondragelijk warm.
Gedurig snorden er autos voorbij,
vlug, niet vlug genoeg nochtans om
niet toe te laten er eenen haastigen
oogslag in te slaan. En wat zaagt g(
van binnen in die autos? Weelde, los
bandigheid, naaktheid. Ik had juist
eene kruisstraat voor me en als de
autos voorbij waren keek ik de straat
o]) en ik kon de menschen van ver zien
afkomen. Wat zag ik aan die men
schen? Weerom weelde, losbandig
heid, naaktheid.
WEELDE Iedereen was schoon
uitgedoscht, mooi en rijk gekleed.
Iedereen was rijk of deed alsof hij
't was. Geen behoeftigen, geen nood-
druftigen, allemaal rijkaards, geld-
menschen, wandelend met een uit
zicht als van iemand die de koorde
bachten den knoop heeft.
LOSBANDIGHEID Geen de min
ste dwang meer, geen ongemak, alfes
los!'alles vrij. Tong en oogen, lach en
praat, gebaar en woord, alles vrij van
den minsten dwang of bedwang. Geen
schaamte meer, geen zedelijkheidsge
voel, geen zorgen meer om anderen
niet te kwetsen. Neen, dit ajles is van
den ouden tijd, dat was goed voor
onze grootvaders en grootmoeders.
Wij zijn ontvoogd. Het lichaam heeft
véél naakts dat men eertijds borg al
binnen den huize en dat men nu te
schouwen gooit op de openbare straat
tot verlustiging van uwe wulpsche
blikken.
Mevrouw X of me jonk vrouw Y
denkt gii'efop dat uw bloote hals en
bloote armen tot verlustiging dienen
van die beschonken pummels, denkt
gij dat Uw naaktheid de driften aan
hitst van die dubbele jongens die daar
brallend over straat zwenkelen, denkt
gij erop dat uwe naaktheid dient om
de driften op te hitsen van al de man
nen die u zien. Denkt gij daarop en
zijt gij van dezen morgen naar de
H. Mis en naar de H. Communie ge
weest en in zulk eene toilet? Heeft
men u de H. Communie niet gewei
gerd. Weelde, losbandigheid en naakt
heid zijn drie teekeus van ondergang,
van verval. Bij volkeren die hunnen
val nabij zijn speurt men altijd die
teekens alle drie.
Ik ben geen profeet maar ik lees de
voorteekens van wat er gebeuren kan
en moet en zal. Kort voor den grooten
oorlog en bij 't uitbreken ervan be
leefden wij ook eenen tijd gelijk nu.
Zoo erg was 't niet. Weelde was er,
losbandigheid ook, maar nu is er nog
de naaktheid bijgekomen. Waar gaan
we naartoe?
Ik wil 't niet zeggen omdat ik het
niet weet. Maar wat ik weet is dat
het zout der aarde zijne kracht heeft
verloren!
En waarom heette ik mijn opstel
't zout der aarde?
Onder al die bonte kleurrijke me
nigte die van den stoet kwam, stajite
ook een priester. Zijne verschijning
bracht mij onmiddelijk op dit ge
dacht: qu'allait-il faire dans cette g'a-
lère
Zijne toog zag er armtierig uit en
zoo overal toegeknoopt vergeleken bij
wat rond hem ging en sprong en hup-
jielde en danste. Geheel zijn voorko
men was zoo weinig in harmonie met'
dit straatvertoog, hij vlekte zwart op
die blijde uitstalling van kleuren Nie
mand bezag hem, niemand groette
hem, niémand stoorde zich aan hem.
Hij ging. zoo'scheen het mij, triestig
alleen en verlaten. Hij ging zooals
en kolenbrander kruipt tusschen de
blijde bloemen.
Waar? dacht ik bij mijzelf, ziende
die levendolle menigte en ziende daar
in dien eenzamen machteloozen man,
waar? dacht, o zout, is inve kracht
ikis m is K ajE ra
op 5® bladzijde ons
NIEUW MENGELWERK
Nieuwe onuitgegeven roman
door A. HANS.
V erantwoording.
Herhaaldelijk hebben wij aange
toond dat wij niet te zeer ingenomen
zijn met de nieuwe legerwet en wij
hébben ook gezegd waarom.
Wij willen echter niet Katholieken
zijn dan de Paujc Het Algemeen
Christen Werkenverbond beeft op
nieuw het legerwerp onderzocht én,
alhoewel zonder geestdrift, heeft het
de ontwerpen der Regeering goedge
keurd, na de uitleggingen welke, M.
Pollet verschaft beeft.
Het Verbond der Katholieke Krin
gen heeft eveneens beslist de leger-
ontwerpen te steunen.
Thans komt de Katholieke Vlaam-
sche Landsbond een schrijven te rich
ten tot de pers, waarbij wordt ver
klaard dat de legcrontwerpen zooals
zij thans gewijzigd zjin een merkelij-
ken vooruitgang daarstellen en voe
ren tot de verwezenlijking der Vlaarn-
sche wenschen. Er wordt ook gezegd
dat de Kath. VI. Landsbond de hou
ding der Katholieke Vlaamsche Ka
merleden goedkeurt en hun hulde
brengt en dank zegt voor hunne wer
king. De Kath. VI. Landsbond behoudt
onverminderd zijn vertrouwen in de
Vlaamsche Kamerleden en blijft
voorts rekenen op hun toewijding en
krachtdadigheid om de verbeteringen
die nog zullen voorgelegd worden te
verwezenlijken.
Als Katholieke Vlamingen willen
wij die beschouwingen tot de onze
maken.
Wilden wij de Socialisten niet goed
keuren in hun légerontwerp, wij wil
len thans evenmin de Nationalisten
volgen in hun strijd tegen de Regee-
ring.
De XTationalisten hebben, in den
strijd om de vervlaamsching van het
leger, er niets anders op gevonden dan
zich bij de Socialisten en de Commu
nisten aan te sluiten om ten allen
prijze de Regeering te doen vallen.
Wanneer zij in hunne bladen en in
hunne plakbrieven een oproep doen
tot acht Katholieke Vlaamsche Ka
merleden, is dit niet om een positief
voorstel ter vervlaamsching, dat be
ter zou kunnen j.ijn dan hetgeen er
thans besproken wordt, erdoor te
halen. Elun doel is alleen van een cri
sis te verwekken en tot nieuwe stem
ming te komen.
Neen, onze Katholieke Vlaamsche
Kamerleden kunnen noch mogen zich
tot het valsch spel der Nationalisten,
niet leenen en wij zijn er ver van er
hun een verwijt van te maken, dat zij
zich sterk in hunne partij vereenigd
houden.
Nu bestaat er toch mogelijkheid dat
zij iets zullen kunnen redden en met
den boel overhoop te zetten bestaat
er veel kans dat zij niets zouden ver
krijgen. Beter een vogel in de hand
dan tien in de lucht. Is het geen feniks
die zij zullen vast hebben, 't en zal
toch ook geen doode musch zijn, zoo-
als! de Nationalisten hen in de bant
willen stoppen.
Het is jammer en voor den Vlaam-
schen strijd uiterst bedroevend, dat
de Nationalisten geen klaarder door
zicht hebben. Met hunne lasterlijke
houding tegen de Katholieke Vlamin
gen spelen zij in de kaart der vijanden
van Vlaanderen en loopen zij in hunne
eigene schaduw, want zoo verdagen
zij elke mogelijke gezonde oplossing
der Vlaamsche wenschen, wat zij zoo
wel als de Katholieke Vlamingen ver
langen. Hoe is het toch mogelijk dat
sommige Vlamingen zich inbeelden
dat de oplossing' der anmestiekwestie,
zoowel als deze der taairegeling van
den kant der Socialisten kan komen,
zelf al hadden deze, wat onmogelijk
is, de meerderheid in het land! Zijn
dezen die België willen kapot helpen
clan wel zeker dat uit de pufnen van
Belgie een beter Vlaanderen zou op
rijzen'? De weg is lastig en moeilijk
te begaan, doch deze die willen loopen
zullen, nog meer tijd noodig hebben
dan degenen die zich langzaam haas
ten.
De verbüjftaks.
De verblijf- en verbruikstaks in dc
hotels en spijshuizen zal van 10 dp
5 t. h. gebracht worden. Dit zal den
toelooj) van yreemdelingen in ons latw
bevorderen.
De afhouding 3 en 7 t. h.
Het Kristen Kartel der Openbare
Diensten heeft vanwege M. Jaspar
Eerste Minister, een schrijven out
vangen waarbij deze mededeelt dat
vanaf 1 Juli 1928 de buitengewone af
houding van 3 t. h. en 7 t. h. op de
looncn en wedden der Staatsagenten
zou geschorst worden.
Het Kristen Kartel verheugt zich
om dezen maatregel, des te meer daar
hij in hoofdzaak te danken is aan de
tusschenkomst van het Kristen Kar
tel en van de Kristen Democratische
Volksvertegenwoordigers.
Arbeidersversterkt de rangen van
iet Kristen Syndicalisme.
Toelagen.
De Regeering heeft besloten in de
iaren 192S, 1929 en 1930 telkenmale
een toelaag van 3.300.000 frank aan
de cntoonstellingen van Antwerpen
eri aan die van Luik te geven.
Komt er winst van de tentoonstel-
ing, deze winst zal van het bedrag
der toelagen afgetrokken worden.
Vlaamsche leergangen te Leuven.
De Vlaamsche leergangen aan de
katholieke Hoogescliool van Leuven,
zijn thans verzekerd. De leiders zijn
thans bezig met voor deze steeds
groeiende Vlaamsche Katholieke in
stelling een gezonde financieele basis
te vinden.
In de Kanier.
Deze week is men ter Kamer be
gonnen met de besjirekingen over de
legerontwerpen der Regeering. En
kele groote tenors hebben het woord
gevoerd: Minister de Broqueville, M.
Vandervelde, M. Devèze, M. Jenissen.
In zijn twee-urenlange rede heeft
de Minister niets nieuws medege
deeld. Hij steunt zich bijzonderlijk op
zijn persoonlijk gedacht, dat de Duit-
schers opnieuw een aanval zullen wa
gen en Belgie nogeens, zooals in 1914,
als eerste slachtoffer zal vallen.
Van zijnen kant meent M. Vander
velde dat het niet mogelijk is dat
Duitschland binnen aanzienbaren tijd
een nieuwen oorlog zou uitlokken.
In dit meeningverschil ligt groote-
lijks de knoop van geheel het leger-
vraagstuk voor Belgie.
M. Devèze had het voornamelijk,
als Eiberaal, over de taalregeling. Met
de dood in het hart, zoo zegde M, De
vèze, zal hij de nieuwe taalregeling
lédkeuren, omdat hij bij de meening
blijft, dat wij naar de scheiding van
Vlamingen en de. Walen in .het leger
jaan. Hij hoopt dat in de practijk zich
hét tegenovergèstèidé zal voordoen.
Wat de liberale heer Jenissen be
treft, die zegt rechtuit dat wij naar de
scheiding gaan en daarom zal hij te
gen de legerontwerpen betreffende de
taalregeling stemmen. Deze heer Jen-
nissen moet fel veranderd zijn, daar
hij vóór den oorlog als voorstander
der bestuurlijke scheiding gekend
was.
De vraag is nu als er nog andere
Liberalen den heer Jennissen zullen
volgen. Er moeten niet veel tegen
stemmers in de meerderheid gevon
den om geheel het ontwerp in duigen
te doen vallen. De Socialisten, zij mo
gen nu zoo vlaamschgezind zijn als
zij maar kunnen, zullen immers al
doen wat mogelijk óm, door steeds
maar tegen te stemmen, de Regeering
in minderheid te brengen.
Eerst had men gedacht dat de al-
gemeene bespreking verledene week
zoü kunnen eindigen. Dit bleek echter
onmogelijk en men heeft erin toege
stemd dat zij met eene week zou ver
lengd worden. Tot nu toe kwamen er
weinig incidenten voor en alles ver
liep tamelijk kalm. De bespreking der
artikelen zal zoo gemakkelijk niet
vooruit gaan. Nu reeds kondigen de
Socialisten aan dat zij steeds maar
amendementen zullen voordragen, om
gedurig, nieuwe stemmingen uit te
lokken'. De toestand is niet bemoedi
gend voor de meerderheid, daar alle
leden steeds de zittingen zullen moe
ten bijwonen, wijl de Socialisten met
12 leden voldoende zijn om hunne
obstructie vol te houden. Dat zij het
aanzien van het Parlement op nul
brengen. Het valt ook nog te zien hoe
het land de jongensstreken der Socia
listen zal beóo'rdeelen.
Een held.
Een Leuvensche meestergast, ze
kere Marren, heeft Maandagmorgen
de balustrade der nieuwe Hooge
scliool - Bibliotheek, vernield onder
den kreet van: Vive la Belgique!»
De schade wordt op 140 duizend
frank geschat.
Nu telt Belgie een Heldmeer,
want de chauvinistische pers, die
werkt voor den vreemde, zal niet na
laten dit heerschap. Marren als een
held voor te stellen aan haar oneven
wichtig publiek en het ware niet te
verwonderen dat er nog andere hel
den gevonden werden die bereid zijn
van den modernen beeldstormer met
een borstbeeld te vereeren.
V aarlijk. w'e zullen een rare faam
verwerven in den vreemde. Wij vree
zen dat de Amerikanen, bijvoorbeeld,
er niet verre van af zijn ons te aanzien
voor een volk. bestaande uit onver-
antwoordelijken, uit krankzinnigen.
Van superpatriotten, sjiaar ons
Heer!