HET NOTARIEEL
IEIDS ANNONCENBLAD
isy®©r
□E VRUCHT VAM 0NZI
hiSSiEWEEK MOET Zii
iëöËrêÊM Mi55iQNAffiï
iEOEREEN L
lAUSELiJKE niSiEWËff
HEILIG HARTE-FEESTEN
Zondag 22° Juli 1928.
30 Centiemen
25° Jaar. -- N' 30.
DEKANALE MISSIE WEEK
DE LUXE EN DE MODE.
Üli
Politiek Overzicht.
De blijde Intrede der Prinsen te Brugge
op Zondag 15 Juli 1928
ZONDAG 22 JÜÜI 1928
te LAN GEM A R CK.
In Stad14.00 fr.
In't Land per post
16.09 fr.
Frankrijk 28 fr.
Congo 28 fr.
Anderelanden 34fr
TT
I
LU YiXLlAi
Sans:n=Vanneste
UW MISSIEPLICHT.
2e Plicht van naastenliefde.
filiOOTSCHE
Toswijd'ng der Gemeente - Bloemenversiering van huizen en stralen.
Te 2.30 uur Optocht der H. Hartebondcn (46 groepen, 1muzicken).
Te 4.30 uur Optocht van den prachtigen zianebeeldigen stoet met
praalwagen.
jgaaiaa»<^aasMgBS38CiaB3waw»eBtag
•yafafmmn^a^rxraimiBMmTWKtaaimitser..Mm&aaia
Abo nneraentsprij s
pirjaar
TARIEF
Kleine Bericii fen
1 fr. per reek
minimum ïii* p r
iasertie3 fr.
Kotarteele
Verkooi'ingen
90 cert,
per giwone regel.
ANNONCF.N
Prijzen op aanvraag.
1 j^.ï%
jiï ®4i 42
Alle annoncen zijn
vooraf te betalen
en moeten tegen den
Donderdag noen
ingezonden worden.
Kleine berichten
tegen den
Vrijdag noen.
Uit ge ver
Drukker
Gasthuisstraat, 15,
POPERINGHE
Teltf jon 9.
Pcstcheck 15.570.
van 12-«7 COGST,
Nu weet ge reeds wat een missie-
week zooal is. Maar hebt ge er reeds
de groote beteekenïs van gevat? De
groote vraag rijst op
Waarom?
of tot wat dient die dekanale missie-
week? Eenige zullen zonder verder
nadenken, meenen den nagel op den
kop te slaan met als eenig antwoord
vooruit te brengen :om geld te schooi
en. Onvolledig, ja verkeerd geant
woord. Uwe tijdelijke goederen kun-
nen.ja moeten ten dienste van het
missiewerk staan, doch wie enkel geld
geeft is nog geen missionaris. Arme
lieden die geen geld beschikbaar heb
ben, kunnen die dan iets doen voor de
missies! En nochtans sprak de groote
Missiepaus Benedictus XY dit beve
lend woord tot alle Katholieken
IEDEREEN MISSIONARIS
Moet iedereen dan naar de missies
vertrekken? Neen; maar iedereen:
rijk en arm, geleerd en ongeleerd,
groot en klein, iedereen moet 't mis
siewerk steunen naar vermogen. U
dat leeren verstaan, u dat leeren be
oefenen dat is het doel van deze mis-
sieweek. Moge dit er ook de rijke
vrucht van wezen.
Hebt ge daar reeds over nagedacht
dat de missies steunen plicht is voor
u, omdat ge Katholiek zijt. Neen, mis
sieactie is geen liefhebberij, is niet
iets dat ge moogt doen of laten naar
goedunken of willekeur. Missieacte is
u opgelegd, is gewetensplicht. Het is
een
le Plicht van liefde tot* God.
De liefdeplicht tot God vraagt dat
we zijne glorie behartigen en nastre
ven, door het getal te vermeerderen
van hen die Hem kennen en, aanbid
den, die deelachtig worden aan de ver
lossing van Zijn Zoon, C, Zoo
luidt het eerste gebod; zulkdanig is
de beteekenis der woorden die we da
gelijks (helaas zoo onbedacht) bidden
in het Onze Vader: Geheiligd zij uw
Naam. i
't Is nu reeds 1900 jaren geleden dat
de Goddelijke Zaligmaker aleer ten
hemel te klimmen zijn missiebevel, als
zijn testament, aan de Kerk schonk
met deze woorden: «Gaat en onder
wijst alle volkeren...
Van dien dag af, is de H. Kerk
steeds bekommerd geweest met het
lot der arme heidenen. Telkens een
nieuw land toegankelijk werd, trok
ken er missionarissen henen. En toch
Na 1909 jaren
en niettegenstaande den ijver van
Paus en bisschoppen, niettegenstaan
de de zelfopoffering der missionaris
sen, niettegenstaande het werk van
zooveel eeuwen zijn er nog meer dan
een milliard heidenen,
die leven zonder den waren God te
kennen en te dienen. Nog ineer dan
duizend ntillioen menschen die niet
weten tot welk verheven geluk zij
bestemd zijn.
Aan wie de schuld?
Zeker, de duivel gebruikt alle listen
om de menschen in zijne slavernij te
houden en om ze voort te doen buigen
voor hunne afgodenbeelden. Maar zijn
wij christenen, ook niet ten deele de
schuld van Zeg eens, wat hebben we
zoo al voor de missies gedaan? Ik be
wonder de missionaris, doch ik steun
ze w einig door mijn gebed en aal
moes. Leere de missieweek ons be
grijpen dat wij, als kinderen der Kat
holieke Kerk, ook dragers zijn van
Christus groot bevelGaat en on
derwijst... leeren we praktisch ver
staan dat missiewerk ook is
ons werk
dat we allen een deel van den last te
dragen hebben, want de Kerk dat is
niet de Paus en de Bisschoppen zon
der ons, maar samen met iederen ge-
loovigen.
Overweeg nog even het woord van
Paus Pius XIDit nu vooral heeft
Christus zijn leerlingen als bijzondere
en geheel eigen plicht voorgehouden,
dat zij elkander zouden liefhebben; en
kunnen wij onzen evennaaste grooter
en uitstekender bewijs onzer liefde
toonen, dan door er voor te zorgen,
dat zij uit de duisternis van het bij
geloof worden getrokken en met de
broederlijke liefde in Christus worden
doordrenkt.
Dat hoogs-te werk van naastenliefde
leeren beoefenen, daarin ligt de waar
om der missieweek.
Vrijdag 10 Aug. 's avondsPlechtig
Lof ter eere van O.L.Vr. van St Jan.
Zaterdag namiddag: Bezoek aan de
Tentoonstelling door de schoolkin
deren der stad.*
Zondag 12 Aug.MISSIEDAG op de
23 parochies der dekenij. Alge-
meene Communie ter intentie van
de missies
Te 11 uur opening der Missieten-
toonstelling.
Maandag 13 Aug.: H. Kindsheid-dag
voor de schoolkinderen der dekenij
(meisjes.)
Dinsdag 14 Aug.: H. Kindsheid-dag
voor de schoolkinderen der dekenij
(knechten.)
Woensdag, O. L. Vr. Piemelvaart
processie waarin missiegroepen
Voordracht met lichtbeelden.
.Donderdag 16 Aug.: Missiedag voor
de studenten.
Vrijdag 17. Aug.: 's avonds plechtige
sluiting der tentoonstelling
Telken morgen te7 uur: Missie-Mis
(opgedragen ter intentie van 't mis
siewerk) op aanvraag der Katholieke
Maatschappijen van de stad.
Missieavonden te 8 uur in de zaal
van 't College
Zondag 12 Aug.: eene Congo-missie.
Maandag 13 Aug.: Pater I.ievens.
Woensdag 15 Aug.: opvoering van
«Zwarte Hostiën».
Donderdag 16 Aug.de missies der
Paters Oblaten.
Vrijdag 17 Aug.: Muziek-concert en
cinema (missiefilm) in open lucht,
op den koer van 't College.
De Missietentoonstelling zal eiken
dag in den morgen en den namiddag
open zijn. Zie alle schikkingen in het
volledig programma dat later zal ver
schijnen.
Lijst der MISSIECONGREGATIES
die deelnemen aan de
MISSIETENTCONSTELLING.
1. Eerw. Paters Capucienen 2.
Eerw. Paters Carmelieten; 3. Eerw.
Paters Dominikanen; 4. Eerw. Paters
I Franciscanen5. Eerw. Paters van
liet H. Hart; 6. Eerw. Paters Jesu-
iëten7. Missionarissen van het PI.
Hart; 8. Eerw. Paters Oblaten: 9.
Eerw. Paters Picpussen10. Eerw.
Paters Redemptoristen; 11. Eerw Pa
ters van Scheut ;12. Eerw. Paters van
Kard. Lavigerie (Witte Pater) 13.
Eerw. Zusters Kard. Kavigerie (Wit
te Zust.) 14. Eerw. Zusters FVanscis-
canessen, missionaressen van Maria
15. Eerw. Zusters van het H. Graf
(Turnhout) 16. Eerw. Zusters Ka-
nunnikessen van den H. Augustinus
17. Eerw. Zusters van Moorslede. 18.
Eerw. Zusters Ursulinen van Thil-
donck.
Dringend verzoek: de familieleden
die photos hebben in 't groot van hun
ne missionarissen (missiezusters of
broeders) worden verzocht die ter
onzer beschikking te' willen stellen
tegen 5 Augustus aanstaande (thuis
brengu hij E. H. Debevere te Pope-
ringhe.)
Het is dezer tijden droevig om zien
hoe de menschen zich laten overheer-
schen door de grillen van de mode en
de luxe, vooral in de kleederen.
Van den eenvoudigsten stedeling tot
den kleinsten buitenpersoon, hoort
men, net als rijken, over niets anders
meer praten dan over schoone fijne
kleederen op deze of gene nieuwe wij
ze gemaakt met tuilen of pruilen:-
over een prachtigen hoed en fijne
smalle schoentjes volgens de laafste
mode. Is dat de Luxe?
Maar wat is de Luxe? Luxe zegt
iets overtolligs, iets dat gemakkelijk
zonder nadeel kan gemist worden in
den staat of stand waarin men ver
keert.
Luxe in de kleederen is die kieskeu
rige overfijnde dracht van de aller
fijnste, kostelijkste kleeren. Goed
verstaan, als 't u belieft, bij voorbeeld,
luxe bij den burger is het nog niet bij
den adel, omdat de stand van den
adeldom meer eischen heeft dan de
burgerstand. -Zoo is de luxe bij de
armen nog geene luxe bij de burgers,
enz.
Sommigen vergeten al te licht dat
fierheid en hoogmoed over zich zelf,
over zijn lichamelijken persoon, zeer
slechte ondeugden zijn, die menigeen
tot tal van ellenden hebben gebracht.
Men vergeet daarenboven dat de
kleederen gemaakt zijn voor het
lichaam en niet het lichaam voor de
kleederen.
Kleederen zijn gemaakt en worden
gedragen om de naaktheid te bedek
ken en niet om zekere naaktheden te
doen uitkomen.
Worden hedendaags de kleederen
nog beschouwd als deksels voor de
eerbaarheidworden ze nog gedragen
in den zin dat ze worden opgelegd als
eene straf voor de zonde?
Zijn de kleederdrachten met al
hunne naaktheden tegenwoordig niet
eerder een verleiding tot zonde
Daarom zijn vrouwen niet te ver-
schoonen die mededoen aan de over
dreven luxe,, in welken stand dan ook.
De luxe is niet alleen laakbaar in
zich zelf, maar ook eene uitdaging
voor de armen, eene ongehoorde
verkwisting van zeurgewonnen geld.
Zoo is het ook laakbaar dat men
arme menschen vindt, die hard wer
ken om wat geld te verdienen, en dat
zuurgewonnnen geld verkwisten, aan
allerlei prullen der mode, aan over
dreven luxe voor hunnen stand.
Mij zijn geen vijanden van het
schoone, iedereen mag de mode vol
gen op redelijke en verstandige wijze,
maar men moet er zich de slaaf niet
van maken, in en door al hare grillen,
zoodat men zijn eigen geluk en dat
van gansch een huisgezin er door
slachtoffert.
Daarom, ontzegt u vooral allen op
schik die boven uwen stand is. Gij
hebt het recht niet uw eigen zedelijk
te versmachten en de anderen tot be
koring te dienen.
Moeders en vaders, houdt uwe
beurs toe voor alle onredelijke eischen
van uwe dochters,
hun vleien en pruilen.
Zorgt ervoor dat uwe kinderen van
eins af deftig gekleed gaan, dat is
het beste en eenige middel om hen de
deugd te leeren hoogachtenen loopt
niettegenstaande
Over de nieuwe legerwet.
Door de nieuwe legerwet zal de
getalsterkte van het leger gebracht
worden van 49.500 op 44.000 man.
Daardoor zal een derde van de mili-
tieplichtigen geen dienst moeten
doen.
De diensttijd zal op 8 maanden ge
bracht worden voor 23 duizend man
en voor 21 duizend op 12 tot 13 maan
den. Die ongelijkheid spruit voort uit
den aard van sommige wapens. De
genen echter die langer moeten die
nen zulfen een vergoeding ontvangen.
Wat de' terugroepingen betreft, het is
zeker spijtig dat hierop geen vermin
dering verkregen werd, maar men
mag hierbij niet uit het oog verliezen,
dat de duur van de terugroepingen in
onre.chtstreeksche verhouding staat
tot den duur van den diensttijd. Lloe
korter diensttijd, des te meer terug
roepingen.
Een grobté en verblijdende nieu
wigheid is de uitbreiding van de ge
westelijke indeeling tot de provin
ciale indeeling,- voor zooverre er in de
kazernen van eenzelfde provincie
plaats is voor de opgeroepen recruten
der provincie.
Mocht dit niet het geval zijn, dan
zullen de miliciens ingelijfd worden in
een naburige provincie van dezelfde
taalgroep of in de provincie Brabant.
Yoor de Vlamingen bestaat er be
halve voor de verkorting van den
diensttijd en de provinciale indeeling
nog een derde reden voor groote te
vredenheid en dat is de voorgestelde
taalregeling.
De taalregeling, zooals zij door de
Commissie voorgesteld wordt, met
deze van de Regeering konden de
Vlamingen zich niet vereenigen is
het logisch gevolg van de provinciale
indeeling. Wel is het nog geen ideale
toestand, omdat de taalregeling voor
officieren en reserve- officieren, voor
het commando het Fransch blijft, zoo
als in de wet van 13 voorzien werd.
Maar daar tégenover "staaf" dat door
de wet formeel Vlaamsche eenheden
voorzien worden. Normaal zullen deze
eenheden de getalsterkte van een ba
taljon hebben, maar in werkelijkheid
zullen er in de Vlaamsche provinciën
ook vlaamsche regimenten zijn. En
vermits van de onderofficieren, buiten
hun moedertaal, de kennis van geen
anderetaai vereischt wordt, gaan we
noodzakelijkerwijze naar de ver-
vlaamsching van onder af van het ka
zerneleven in de Vlaamsche provin
ciën.
Allesbijeen genomen werd, dank de
volharding en de krachtdadigheid van
de Katholieke Wamingen, een ernsti
ge overwinning behaald.
Al is de volledige gelijkheid, die
alleen ons volledige voldoening kan
verschaffen, niet bereikt, toch moet
er bekend worden dat het nieuw le-
gerstatuut ons een grooten stap dich
ter brengt bij het beginsel dat toch op
alle gebied moet zegevieren, namelijk
de- gelijke behandeling van Vlaming
en Waal.
De eerste steen.
Op 7 Juli laatst werd, door dichter
E. H. Cyriel Versehaeve. de eerste
steen gelegd van Vlaanderens ge
denkteeken aan den Yzer. Met den
komenden Oogst-bedevaart zullen wij
het monument uit den grond zien
rijzen.
Rond de Dagorde.
Sinds eenige weken bood het vast
stellen der dagorde der Kamer tel
kens een rumoerig schouwspel. Don
derdag stond de barometer ter Kamer
op Storm In jaren ging het er zoo
hevig niet meer toe.
De Regeering, in denpersoon van
M. Jaspar wil volstrekt in dezen zit
tijd de militaire ontwerpen gestemd,
zien.
Vroeger werd beloofd en gestemd
De geestdriftigstejor.tvangst viel onze Prinsen ten deel. - Onze Foto De Prinsen
bij hun bezoek aan de kathedraal, ontvangen door Mgr Waffelaert.
er niet te veel mede te pronken, want dat de amnestiekwestie zou komen na
later krijgt gij het er niet meer uit. het stemmen der begrootingen. Die
belofte is reeds lang in den vergeet
hoek.
Later werd beslist dat men eerst
de begrootingen zou afwerken en dan
de legerwet. Llierop volgden de ob
structiemiddeltjes der socialisten en
de begrootingen geraakten niet ge
stemd.
Minister Jaspar voorzag dat hij er
met zijne legerwetten, niet door kon
geraken als het zoo voort ging. Nu
wilde hij de budjetten aan de kant la
ten om seffens met de legerwet aan
de beurt te komen.
Minister Jaspar beschikt over eene
meerderheid die, al is zij niet groot,
des te gewilliger is. En toch heeft hij
zijn zin niet heel en al gekregen.
Tusschen allerhande weinig ver
kwikkelijke incidenten in werd het
voorstel Jaspar en ook het voorstel
Van Cauwelaert aangenomen. Eerst
de legerwet stemmen zegt M. Jas
par-. Ja, en ook nog vóór het verlof
de Amnestie-wet deed M. Van Cau
welaert aannemen.
De Regeering zit nu met beide
kwesties nog vóór het verlof op te
lossen. Zij zit er wel wat verlegen
mede en hare meerderheid is wel
eenigszins ontredderd.
De liberalen hebben gestemd tegen
het voorstel Van Cauwelaert op de
Amnestie doch het is verblijdend dat
geheel de katholieke groep, ook de
Walen, M. Van Cauwelaert gesteund
hebben.
De Regeering staat dus voor leger-
kwestie en voor amnestie. Gaarne
hadden wij daar de pachtwet bij ge
vonden, doch daar is voor het oogen-
blik geen sprak van.
Zonder de obstructie der socialisten
in het minste te willen goedkeuren,
mogen wij toch zeggen dat het niet
begrijpelijk is waarom M. Jaspar zoo
gejaagd is met zijn legerwet. Zou
men waarachtig niet zeggen dat de
vijand aan de poorten van Belgie
staat Die legerwet zou toch maar in
1930 van toepassing komen.
Is M. Jaspar maar zoo weinig zeker
van zijne meerderheid of gevoelt hij
de gejaagdheid van een advokaat die
eene slechte zaak verdedigt?
Wat de Amnestie betreft, M. Van
Cauwelaert heeft getoond dat hij
rechtzinnig wenscht dat deze kwestie,
die het land en de partij zooveel scha
de berokkend heeft, eens voor goed
opgelost weze. Als obstructiemiddel
is de amnestie nu ook van de baan.
Wij zullen nu afwachten of zij die
beweren het rechtzinnig te meenen
met een spoedige regeling van het
amnestievraagstuk, de oplossing er
van niet zullen vertragen, met een
strijd van kleine middels tegen de
legerwet voort te zetten.
Het einde der staking.
Met een zucht van verlichting werd
het overal vernomende staking te
Antwerpen is gedaan, de werklieden
gaan terug aan den arbied.
Het is onbetwistbaar dat niet alleen
in de belanghebbende scheepvaart- j
kringen, maar ook in geheel het land
het verloop van het conflict werd na-
gegaan. Geheel het land ook zou, bij
een langer aanhouden der staking, er
de nadeelige gevolgen van ondervon
den hebben.
Na drie weken is de schade dan ook
reeds geweldig. Miltioenen gingen
verloren aan de loonen voor de ar
beiders, als inkomstn voor de werk
gevers. Talrijke nijverheden, zoo Bel
gische als vreemde, werden reeds in
het nauw gedreven door gebrek aan
grondstoffen of moeilijken afvoer van
vervaardigde produkten. En dat is dan
nog slechts het stoffelijk nadeel.
Men moet daarbij rekenen de zede
lijke nadeelige gevolgen.
Na tien jaren wantrouwen, had stil
aan het syndicalisme het vertrouwen
gewonnen van sommige patroons.
Stilaan waren deze er aan gewoon ge
raakt aan de groene tafel te zitten,
samen met de afgevaardigden der
arbeidersorganisaties om met hen te
redetwisten over de arbeidersvoor-
waarden en overeenkomsten te slui
ten. Dit vertrouwen is nu geschokt,
zoo niet geheel verdwenen. De feiten
der drie weken staking zijn daar de
schuld van.
De openbare meening was niet
gunstig gestemd voor de arbeiders.
De arbeiders voelden den ruggesteun
niet van de sympathie hunner mede
burgers. Dit is een klaar bewijs dat
de openbare meening nog wel in staat
is onbevoordeeld en eerlijk uitspraak
te doen in aangelegenheden welke het
openbaar leven onmiddelijk aanbelan
gen.
Geschiedkundige leugen rechtgezet.
Men zou waarlijk zeggen dat som
mige Belgen, vooral Walen, er een
genoegen in vinden de geschiedenis
op haren kop te zetten.
De Brusselsche Féclération des
Sociétés Wallonnes heeft beslist
14 Juli te vieren ten teeken van pro
test tegen de sporenviering.
In een motie door deze groep ge
stemd vinden wij dat die Walen er
aan houden hunne sympathie te betui
gen aan de Fransche natie die tot
tweemaal toe op minder dan een
eeuw in 1830 en in 1914 Belgie
verloste van de vreemde voogdij
Een antwoord hierop, dat wel meer
een afstraffing beteekent, werd gege
ven door de aarts-franskiljonsche
Gazette Deze schreef
We zijn zoo vrij te doen opmer
ken dat het in feite Belgie is dat
Frankrijk is ter hulp gekomen. Belgie
kon zijn plan trekken en den dooden-
dans ontkomen, door zijne grenzen
open te zetten voor den vloed der
Duitsche bende die naar Frankrijk
oversloegen. Belgie trachtte dien
vloed af te dammen. Het.optreden van
eenige Fransche regimenten, de hel
denmoed dien zij aan den dag legden,
hebben de bezetting van ons land niet
belet, terwijl de weerstanden van
Luik en de uitvallen van Antwerpen
de legerverrichtingen van de Marne
mogelijk maakten en Parijs hebben
gered.
Holland en Belgie.
In de Llollandsche Kamer en ook in
de Belgische Kamer hebben de Minis
ters van Büitenlandsche Zaken woor
den gesproken die moeten leiden tot
een betere verstandhouding tusschen
Holland en Belgie. Ook M.Vandevelde
hield eene rede in denzelfden zin.
Over een paar weken bezocht een-
Belgische afvaardiging de Holland-
sche Overheden om te vragen dat
Holland zou deelnemen aan de ten
toonstellingen van Antwerpen en
Luik.
De Llollandsche medewerking werd
toegezegd.
In Holland heeft dit in sommige
middens" nogal opspraak verwekt.
Thans klinkt den toon reeds geheel
anders. Nu zijn er meer bezagdigde
menschen aan het woord. Nu wordt er
in Middenstand algemeen week
blad van den Nederlandschen Midden
stand, gevraagd dat de Hollanders
niet te veel op hunne penningen zou
den zien en de Regeering mild zouden