PUROL
"WIJ
GROOTE BETOOGING
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
IK BEN K0N1NQ
oudl Uw
handen
zacht
Huldsbetcoging te Leuven aan Mgr Sencia
Da Besluitwetten voor den Middenstand zijn
verschenen
UURTABEL AUTOBUSSEN
STORT 2 FRANK
AAN ONZE INZENDERS
Het bloempje
van Koekelberg
fONDAG 28 OKTOBER 1934
WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
2' JAAR. l? U
«DE HALLE»
Katholiek Weekblad Tan leper
Bureel:
Boterstraat, 17, IEPER.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per post)
Binnenland 18,i>0 (r.
Belgisch Congo 35,tr.
Frankrijk 35,tr.
Alle andere tanden 55,Ir.
WllgèWH
6ANSEN VANNESTE, PoperingA
TeL Poperfng? N'
tostcheckrekening N' 15.570^
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1 r3 tr.
Kleine berichten (minimum) 4 (0 tr.
2 tr. toel. v. bar. met adr. t. fcvr.
Berichten op 1* bl. per regel 2,50 fr.
Berichten op 2* bl. per regel 1,75
Ito ut,-je r. en Bedank, (min.) 5.00 Ir.
Te herhalen aankondigingen:
Ijj prijs op aanraas.
'Annonoen rijn vooraf te betaler,
en moeten tegen den Woensdag
avond ingezonden worden. - K.eir.e
berichten tegen den Donderdag noen.
Joa. XVIII, 37.
Het klonk als een plechtige bevestiging,
dit woord van Jezus, voor den laffen Pi
latus... Als een triomfkreet...
Ongehoord! Een Veroordeelde die zich
Koning noemt. Geen alledaagsch gebeu
ren, voorwaar.
Daarom ook juist wilde Pilatus na
dat hij hierover van de Joden gehoord
had Hem afzonderlijk spreken, om
nu toch eens in atlen ernst te vragen
of Hij het niet Zijn Koninkrijk werke
lijk meende.
Ergo Rex es tu? «Gij zijt dus
Koning?
«Tu dicis...» «Inderdaad, Koning
ben Ik. Daartoe ben Ik geboren én daar
toe ben Ik in de wereld gekomen, om
voor de Waarheid te getuigen. Al wie
uit de Waarheid is, luistert naar Mijn
Stem
Daar had Pilatus zich nu maar niet
tan verwacht
Hij, de Romein, de twijfelaar, die
alleen maar belang stelde in wapenge
kletter en machtsvertoon... Voor wie de
Waarheid kon overwonnen worden door
legioenen, hij verstond Christus niet.
Zijn Goddelijke Aangeklaagde had hem
zoo pas gezegd dat Hij Koning was zon
der legioenen, en dat had Pilatus ook
niet begrepen...
En of bet Christus ernst was!!... Hij
zou Koning worden. Doch Hij w ilde geen
'slaven onderwerpen: er waren er genoeg
over de wereldmenschen millioenen
d;e bukten onder de zware vuist van
het met ijzer gepantserde Rome... maar
die alleen er op uit waren hun banden
te verbreken... en die in het diepst van
hun hart hun tyrannen haatten!...
Hij wilde vrije menschen: Vrij1 die
hun Koning zouden beminnen.
Vrije onderdanen, onder een zoet
juk
Vrij van de zonde en van de kwel
lende banden van het lagere
Vrij van de dwaalleer van het veel
godendom dat in de heidensche landen
den heidenen zelf walgde, of vrij van
de kleinzielige muggenzifterij der Jood-
sche Rabbijnen
Hij wilde de vrijheid van de kinderen
Gods„.
En die vrijheid kon alleen komen door
dr Waarheid!...
Niet door het compromis van dwaal-
leeren zou de mensch zijn vrijheid her
overen... maar door de getrouwheid aan
de Waarheid die God den menschen zou
metledeelen door Christus.
Dit zei Wel de diepere bcteekenis van
Christus' Wo -d geweest zijn toen Hij
Zijn Koning:'cp grondvestte op de ver
kondiging van de Waarheid... «Ego sum
Veritas» «Ik ben de Waarheid»...
Het kan zijn nut hebben aan die ?u-
li'icms eenheid van Jezus' Zending te her
inneren, nu we dreigen ten onder te gaan
zoo wc gaan gelooven aan de waarheid
en deugdelijkheid van zooveel mensche-
lijke leerstelsels...
Heeft de geschiedenis ons dan niets
geleerd
Zijn niet de wijsgeerige stelsels dezer
■wereld ook met de koninkrijken dezer
wereld vergaan?...
Wat is er overgebleven van de vele
waarhedendie ons de Grieksche en
Komeinsche wijsgeeren hebben medege
deeld?...
Ze zijn alleen gebleven voor zoover ze
«DE Waarheid» hebben benaderd!...
Hoe vermetel was het dan niet toen
de Rationalistische XIXs eeuw «de We
tenschap» tegen het Geloof wilde uit
spelen...
Voor wie Christen was kon over den
uitval van dezen alleszins ongelijken
strijd niet de minste twijfel bestaan;
eti voor ieder, ook voor wie niet wil ge
looven, maar eenvoudig met zijn tijd wil
meegaan is het thans een uitgemaakte
zaak dat de materialistische wetenschap
heeft uitgediend.
Alleen wie, als Pilatus, nog schokschou
derend toestaart en voor de wereldver-
dwazing de oogen sluit, om zich van de
meest beangstigende problemen met een
minachtenden spotlach af te maken, kan
dezen Romein nog nazeggenWat is
Waarheid?
Wie het recht voorheeft grijpt naar
de Waarheid!...
Velen zoeken ze, helaas, maar vinden
ze niet!
Vrijheid 1 is de leuze van velen en ze
dienen in knechtschap den Mammon on
der alle vormen...
Idealisten zijn er enkele... maar hun
vooroordeelen beletten hun het Christen
ideaal te benaderen.
Toch -ligt voor hen de weg open, in
dien ze doormarcheeren en werkelijk de
Waarheid beminnen...
Al wie uit de Waarheid is luistert
naar mijn stem
Christenen, luisteren wij naar Christus'
Stem 1
Wij hebben de Waarheid van 't Chris
ten Geloof vernomen van toen we nog
stamelden en de woorden van onzen ge-
zegenden Cathechismus leerden, wellicht
zonder goed te begrijpen...
Hebben we die Waarheid later beleefd,
in geheel ons leven? Niet voor ons ge
weten, alleen, maar ook voor ons ge
weten tegenover onze broeders, tegen
over de gemeenschap?...
Hebben we niet dikwijls die woorden
verdoezeld of eenvoudig weg verloo
chend?...
Zou wellicht niet hierin de reden te
vinden zijn van de noodzakelijkheid om
Christus' I.cer, Zijn Waarheid op den
troon te verheffen? 1
We hebben te lang verdoezeld wat
waar was 1
Er werd ons door valsche profeten ge
zegd dat we verdraagzaam moesten zijn
tegenover dwaalleer, en Christus had
het ons anders geleerd toen Hij zei dat
er tusschen Hem en Belial niets gemeens
was 1...
Waar bleef dan Zijn Koningschap?...
Eens dat de Waarheid van voor de
oogen der menschen was weggenomen,
zou ze ook uit hun harten verdwijnen
en zoo rees het ongeloof machtig...
triomfeerend bijna...
Maar we willen terugwinnen wat wij
door onze schuld voor Christus hebben
verloren.
Het ware een ketterij -dit getuig
den de Encyclieken van de Pausen her
haaldelijk den Evangelietekst van
Joa. XVIII, 36, waar Christus zegt tot
Pilatus; «Mijn Koninkrijk is van deze
w ereld niet...zoo te begrijpen dat we
Christus' Koningschap uit de wereld ver
bannen...
Alleen heeft Hij geen Aardsche Rijk
gewild, maar Hij wil wel een Goddelijk
Rijk op aarde...
Geen rijk door menschenhanden alleen
opgebouwd: met menschelijke kracht en
menscheliike middelen, maar een rijk
grootcr dan menschenwerk, overlevend
aan alle koninkrijken en vorstenHet
Rijk van de Eeuwige Waarheid...
Daarom moeten we dit Feest van Chris
tus' Koningschap vieren door het daad
werkelijk beleven van ons Geloof...
Christus wil heerschen over ons ver
stand: door van ons op te eischen ne
derige gehechtheid aan Zijn Dogma's.
Hij wil heerschen over ons hart... door
de aantrekkelijkheid van Zijn onverwin-
bare Liefde die tot wederliefde dwingt.
Hij wil heerschen over onzen wildoor
van ons te eischen dat we steunend op
ons Geloof ook onzen levenswandel vrij
willig naar Zijn Wet schikken.
Hij wil dit alles voor ons allen... te
genover allen.
Tegenover ons zelf, in het diepst van
ons gemoed, moeten we dit Koningschap
erkennen.
In onze Families, door het naleven van
Gods Wet.
In onze betrekkingen met onzen naaste
met de heele wereld in ons publiek
leven, door de fierheid waarmede we ons
Geloof belijden en... beleven.
Dit is de bcteekenis van Christus' Ko
ningschap niet minder dan de volledige
beleving van Gods wet, verkondigd op
Sinat, door Christus gepredikt en in
Christus beleden... «Gij zult uwen God
aanbidden uit geheel uw hart, uit geheel
uw ziel, uit al uw krachten»...
Zoo we dit gebod in zijn verste gevolg
trekkingen naleven, dan wordt Christus
Koning, niet alleen over ons, maar ook
over de heele wereld 1
Want wie God uit HEEL zijn hart
bemint brengt Hem ook aan anderen 1
IH!»a''J!£?5!E?*»:*SB3SBXB29Sa!9SafilB5Ee£a2353SZ£5iiE!ISEB&iï]E28fiE
UITBREIDING VAN KREDIET VOOR AMBACHTSMATERIAAL,
KLEIN BEROEP EN MIDDENSTAND
De lang verbeide volmachtsbesluiten
betreffende den middenstand zijn ver
schenen in het Staatsblad. Ze zijn ten ge-
telle van drie:
Het eerste houdt uitbreiding van de
betten betreffende het krediet voor am-
b^chtsmateriaal. Het bepaalt het geheele
bedrag voor den waarborg van een goéd
terloop van het krediet voor het am-
bachtsmateriaal op 50 millioen.
Het t weeds besluit houdt een nieuwe
uitbreiding van de wet betreffende het
kleinberoepskrediet. Het bepaalt op 150
uiillioen het geheel bedrag van den waar-
uorg voor een goed verloop van het klein-
be.'oepskrediet.
Het derde voorziet de oprichting van
ten tijdelijk kredietfonds ten behoeve
lan den middenstand. Deel van dit tijde-
b;k kredietfonds is, bijkomende krediet-
Semakkalijkheden te verleenen aan de
kleine en middelmatige ondernemingen.
Het wordt ingericht met een kapitaal van
50 miiiioan, waarvan ten minste 49 t. h.
bij de slichting wordt gestort. De verbin
tenissen mogen nooit 350.000.0CO over-
schreiden. Het werdt beheerd door een be-
k'Jurskomiteit, waarin vertegenwoordi
gers zetelen van de Spaarkas, de Nationa
le Eank, de Hocfdkas voor klein beroeps
krediet. de Ministeriën van Financiën en
Ekcnomische Zaken.
COK BELASTINGVERLICHTING
Aan den anderen kant werd door den
'Minister van Financiën een vierde besluit
Medegedeeld.
Dit houdt belastingverlichting ten bate
'ua het klein beroepskrediet en van het
krediet voor de ambachtsbewerktuiging.
Deze verlichtingen slaan vooreerst op
le reehtstreeksche belastingen en op de
Mkechtstreeksche, die drukken op som-
M'd organismen voor middenstandskre-
flieg
Wat betreft de zegelrechten, worden de
kusten voortvloeiende uit geringe verrich-
'Mgen eveneens merkelijk verlicht.
la zake registratierechten komt er een
l'-it recht van 15 fr. in plaats van de
J30 t. h. thans gevorderd voor de ver-
hr.ding van handelsfondsen en voor het
^stigen van het voorrecht van den ver
sper van gereedschap.
DE TAKS OP DE RE1SPASSEN
GEWIJZIGD
£sa beLuit is ook verschenen met wij
zigingen aan het stelsel van taksen op de
reispassen.
Een pas voor twee jaar kost thans 200
fr., en voor 30 dagen 25 fr. De pas voor
30 dagen zal vervangen worden door een
voor drie maanden die 50 fr. zal kosten.
De pas voor twee jaar blijft gehand
haafd maar wanneer de vrouw met haar
echtgenoot reist, moet zij ICO fr. betalen.
Voor een kind beneden de vijftien jaar
zal men 10 frank betalen.
Bijzondere schikkingen zijn voorzien
voor de groote gezinnen.
{■■■BBB39BBBBBEBB3BRI9BQBB39
We geven heden Uurtabel der Autobus-
lijnen onzer streek. Dit kan voor al onze
Lezers van veel nut zijn. We raden dus
aan, deze uit te knippen en uit te hangen
of aan de hand weg te leggen.
lBB93S335!B9&llHlg8BgSB31&2SaiS
op postcheckrekening nummer 15.570 van
V. SANSEN-VANNESTE, Poperinge, en
ons blad wordt U wekelijks toegezonden
van nu tot Nieuwjaar.
Abonnementsprijs vcor FRANKK/JK
van nu tot einde jaar: 6,30 fr.
iBBBSBSiSBBSBBBBEaSitSaSBaaSSB
met Purol
Ull Harde, ruwe
of gesprongen handen worden
in één nacht, gaaf en zacht met
't Beste voor de handen.
Poos 4 en V/i fr^In alle Apotheken.
Aanstaarde week komt Allerheiligen
den Donderdag. We vragen dringend
aan alle Berichtgevers en Inzenders van
Berichten, Verkoopingen, Aankondigin
gen, enz. hunne bijdrage den DINSDAG
avond ter post te willen bestellen.
Enkel laatste gebeurtenissen mogen ons
den Vrijdag toekomen. Waarvoor dank
bij voorbaat.
3BB&0BB35SB259BrB32IBB2r!S23B£
EEN DER OUDSTE
VROUWTJES VAN BELGIE
Mevrouw Fransiska C'.oet-Neirinck. uit
Izegem, gaat op haar 102e jaar! Nim
mer kende deze nog kloeke vrouw een
ernstige ziekte. Zij is gebouwd om het
ouderdomsrekord van ons land te ver-
Het nog ven gezondheid strjlend oudje.
IJHHSÏSÏÏHaïaaEBSSKLlL-aDaaiSÏIE
w
Op heden Zondag 28 Oktober feest
van Kristus-Kcning heeft de verkoop
plaats van het Bloempje van Koekelb/i-g
ten voordeele van het oprichten der Na
tionale Basiliek van Kcekelberg.
Deze verkoop werd c en eerste maal in
gericht in 1032, op ..zeek van Zijn Emi
nentie Kardinaal Van Rcey en Hun Hoog
waardige Excellenties de Bisschoppen van
Eelgië en toevertrouwd aan het V. J. V.
K. A. (Vrouwelijk Jeugdverbond voor Ka
tholieke Actie).
Door de zorgen der versch'llende spe
cialisaties van het V. J. V. K. A. wordt op
het Krlstus-Koningfeest het wit-roode
bloempje in el de parcchies van het lanc'
te koop aangeboden.
Alie katholieken zullen er zeker aar
houden, lijk vorige jaren, hun liefde tot
het H. Hart tedrewijeen en hun wil open
baar belijden, Kristus te z"-n heerschen
in de maatschappij door het feest meê te
vieren en fler het bloempje van de Basi
liek te dregen.
De geestelijke overheid verlangt dat op
dien dag niets anders aan de kerk worde
verkocht.
iaaHSlSISHESSaaSÏÏÏBSEÏlEïaSSaSE
SCHERF NS VOOR DE RADIO
Scherens, ons nationaal «Poeske», we
reldkampioen in dc snelheid, is niet al
leenlijk een w ielrijdcrkampiocn maar ook
een artist op den accordeon. Over enkele
dagen uaf hij enkele aria's ten gehoore
voor Radio Schaarbeek. Hier hebben wij
hem tusschen een paar aria's in, in ge
zelschap van den speaker van den post.
IBBBaBSSBXBBBBESBBSESBaBBiaS
LEENING
DER VERWOESTE GEWESTEN
5% 1923
De volgende loten zijn uitkeerbaar met
R. 388593 Nr 1 R. 237502 Nr 1
winnen 100.009 frank,
R. 23953 Nr 4 R. 190145 Nr 5
R. 189130 Nr 5
winnen 59.000 frank.
De volgende reeksen winnen 10.000 frank:
R. 246590 Nr 4 R. 161908 Nr 4
R. 6519 Nr 5 R. 55885 Nr 2
R. 355598 Nr 3 R. 139555 Nr 4
R. 113115 Nr 4 R. 26892 Nr*4
R. 203757 Nr 2 R. 8281 Nr 4
R. 34982 Nr 5 R. 196752 Nr 1
R. 387695 Nr 2 R. 332713 Nr 1
R. 281597 Nr 2.
De andere nummers dezer reeksen zijn
uitkeerbaar met 550 frank.
TREKKING DER
BINNENLANDSCHE LEENING
5 T. H. 1332
Donderdag morgen had de 32" trekking
ning 5 t. h. 1932.
Reeks 176423 wint 250.000 frank.
De 33 volgende reeksen zijn betaalbaar
plaats van de Binnenlandsche Premielee-
met 25.030 frank:
100578 102289 103500 107275 113897 151854
153382 1/0347 18b430 195914 202*774 203222
203545 215940 223255 234334 246884 249435
249908 254705 256000 257308 264154 265293
269121 276244 281035 282251 285727 290802
292451 292525 292886
Iedere obligatie bchoorende tot een der
uitgetrokken reeksen heeft recht op een
tiende van het lot toegekend aan de reeks
waartoe zij behoort
POLITIEKE KRONIEK
Voor ons Is de politiek een acci
dent geen levenskwestie. Ons is
het niet te doen om op een podium
te springen, te roepen en te tieren,
massa's te leiden of te misleiden, zelfs
niet ter wille vah onze jeugd. Juist
omdat we de generatie van vandaag
zijn, omdat we nu jong zijn. zouden
ws het duizendmaal nuttiger vinden
onze krachten samen te trekken op
de groote algemeen-menschelijke pro
blemen die zich ver boven het poli
tieke verheffen. Er is kuituur en er
is kunst. Er is wetenschap en er is
wijsbegeerte. En deze domeinen zijn
ontzettend voorna-ner dan de politiek
van den dag. x
Doch is het onze schuld wanneer de
omstandigheden ons dwingen ven de
oogen te openen en vooruit te zien?
We werden in hst leven gestuwd
met het kompleetsie faljiet als eenig
positief aandeel. VJe moesten leven
en openbloeien, we moesten verrijken
en verdiepen, en we kregen de af
grond als eenigs werkelijke rugge-
steen. En als we begeeren te weten
en we begeeren het hartstochte
lijk wat er van ons als mensch
zal terecht komen, dan moeten we
allereerst uit het niet dat ons over
gemaakt werd, iet construeeren, zoo
niet voor ons, dan ten minste voor
hen die onze kinders zijn.
Aldus zijn we in de politiek ge
vallen.
Niet om er te komen, niet om er
positie mee te maken, niet uit utili
tarisme, maar omdat vje voelen dat
het mis loopt, omdat we getuige zijn
van een hopeloos falen onzer voor
gangers. Wij zijn thans de eenige
aanwezigs reserve. Ons drukt de last
van een eventueele heropbouw. Onze
kan» komt, ze is er. En willen we niet,
als vorige generaties, ten onder gaan
door eigen hulpeloosheid, dat kan
ieder van ons het goed in zijn her
senen opnemen: We hebben niet te
vegeteeren, te teren op de schamele
ruines die ons als erfdeel nagelaten
werden. We hefcben aktief te zijn, we
hebben rustelcos te bouwen, we liebben
te wroeten en tc labeuren, willen we
ons zelf redden en onze nakomelingen.
Ons gaat het om te zijn of niet te
zijn. Te zijn datgene waarvoor we be-
'ternd zijn, hier op aarde en hierna
maals. Te zijn een mensch, een sterke,
offervaardige mensch. Voor ons is po
litiek geen strijd om meesterschap
maar een strijd om beterschap Be
terschap voor ons zelf en beterschap
voor anderen. Voor ens is politiek geen
-Joel, maar een n Iddel, cm datgene uit
de menschen te halen, dat hen verheft
on veredelt.
Folitiek' is h(b~' «ccidcEt, dal ons
toelaten moei onze esrentie te voe
den en ten nutte te brengen.
Wat heeft de politiek ons geruï
neerd.' Niet enkel onze generatie,
maar twee, drie generaties terug.
Zoodat we ons verbijsterd afvragen,
ivaarop moet dat alles uitloopen?
Waarop is het reeds uitgeloopen?
Ah! de XIXC eeuwsche jeugd! Ter
wijl de ekonomische ontwikkeling het
machinisme en de financiemachten
schiep, de draak met twee hoofden;
terwijl de proleten, de obscure, pri
maire arbeidersmassa vechten moest
om een stuk brood, lagen de jeugdige
intellektueele krachten te weenen
naast Werther en andere romantieke
verwijfdheden. Noch de concentratie
van de kapitaal-diktatuur, noch de
heroïsche lutte van het werkvolk ver
mochten hen te wekken uit hun tra-
nerige melancholie en hun laffe le
vensmoeheid. Individualisme! Ieder
voor zich. Men is jong, men heeft
een hart en daar liggen de idyllen
en het geweeklaag voor het grijpen:
Goethe's Werther, Musset, Lamartine,
de Vigny, anderen en nog anderen.
De epiek, de breede, collectieve le
venspoëzie groeit in fabrieken en
werkerskwartieren. En men houdt
zich bezig met sentimentjes en hart-
gepeuter.
Le seul bien qui me reste au
monde est d'avoir quelquefois pleu-
ré. Fi done! Waar heeft het hen
gebracht? 1870 en daarna 1914.
Ze hebben zich laten leiden, met
de oogen toe, verdiept in hun amou
reuze droomen en hun ingebeelde
hart-bloeding en.
En hier wordt het tragisch. Zc heb
ben zich dapper gerehabiliteerd. In
dien ze gedeinsd hadden voor het le
ven, ze deinsden niet voor de dood.
Er hoefde slechts gevaar te zijn, om
hun activiteit wakker te schudden. De
kracht, de sterkte, de mannelijkheid
zoolang aan banden, worstelde zich
les. De oorlog regenereerde hen.
smeedde hen iet mannen.
Maar daarna! Ze hadden alles, ze
hebben niets voortgebracht. Ze zijn
teruggekeerd, ze hadden de macht:
de macht van het getal, en de macht
van het gehalte. Ze hadden de hard
ste school uitgedaan, ze waren ge
temperd, ze hadden alles voor het
grijpen, ze hebben gefaald.
Zij, de mannen van den IJzer.
hebben niets verwezenlijkt, niets
kunnen verioezenlijken.
In de politiek is geen breuk ge
weest. De lijn van vroeger is de lijn
van nu, en die lijn is lieelemaal geen
lijn. De generatie van den IJzer,
wordt geleid als de generatie van
vóór den IJzer, door dezelfde figu
ren, volgens dezelfde methodes.
Het valt ons zwaar dergelijk re-
kwisitorium uit te spreken tegen hen
die triomfantelijk de hel trotseerden.
Doch het is onze schuld niet als ze
tegenover het leven machteloos ge
staan hebben of nog staan.
Ze hebben onze bewonderingdoch
we mogen er ons niet aan vergapen.
Ons staat een zelfde lot te wachten.
Als wij met geen sursaut d'éner
gie onmiddellijk rechtsomkeer ma
ken, als we ons niet losrukken van
de banden die ons aan gemakzucht,
traditie, halfslachtigheid en preten
tieus snobisme binden, dan vergaat
het ons als de vorige generaties: een
roemlooze dood na een roemloos leven.
Dat men ons niet kome vertellen
dat er geen verandering mogelijk is.
In 't Oosten van Europa hebben een
handvol menschen een miljoenenrijk
gesticht met een totaal-nieuw uit
zicht. In Italië, in Duitschlatd, in
Oostenrijk, overal hernieuwing, her
leving, levenskracht en levenswil.
We hebben te kiezen. Ten onder te
gaan of te verrijzen, te sterven of te
leven, te bouwen of het bouwvallige
huis om ts wonen. We hebben geen
enkele reden om ons aan onze ver
antwoordelijkheid te onttrekken. We
hebben een plicht. En alleen lafheid
kan ons van onze plicht afhouden.
Willen we ja dan neen de mensch,
ons zelf, redden uit den poel waarin
hij gekropen is. Of willen we in de
modder stikken?
Het antwoord ligt in ons zelf. We
hebben enkel te willen, kordaat, be
slist te willen. We moeten niet meer
leeren kennen. Iedereen weet genoeg
hoe erbarmelijk het met ons gesteld
is. Een wil, een weg, een daad! Dat
is onze taak, onze verhevene taak.
Wie volgt en wie blijft achter?
De redding ligt in ons bereik.
(Verboden nadruk.) Herwig.
Dc artikels van onzen Medewerker Herwigworden door het meerendeel
onzer Lezers mei veel belangstelling gelezen. Zij vertolken het standpunt der
jongeren die willen werken aan het verhelpen der treurige krisistoestanden.
Laat ons bekennen dat veel ouds heeft uitgediend, en, aan andere omstan
digheden moeten andere oplossingen gegeven worden.
We houden nochtans eraan te verklaren dat ons dunkens Schrijver in
hierbovenstaand artikel politiek aanschouwt langs den, kant van kap.Iletjespo-
litieken erover oordeelt in den ongunstigen zin waarin vele onzer jongere
krachten dat woord gebruiken.
Dat er daartoe aanleiding bestaan lieelt door de vele missingen onzer voor
gangers, lijdt geen twijfel.
Maar, er is ook een goede politiek, een heerlijke politiek zelfs, die politiek
waar een mensch niet meer zoekt zich zelf te dienen, maar een ideaal te dienen
het Kristen Ideaal in de Maatschappij.
F.n we moeten zeggen dat er wel nooit een schooner tijd was, om aan
zulke politiek te doen, als deze, omdat de liberale Staat ineenstort en de tijd
aangebroken is om opnieuw den Kristen Staat op te bouwen.
En dat is dc politiek waarvoor wij met de jongeren geestdriftig hand in hand
gaan. DE UITGEVER.
l3B&2B3SBBE25!S8323iEBSS&E!?8Bfi&£E9E3SB3ZBB3B2HBaB35iSi»wi£2SC
DE KONINGIN EN DE KINDERVERZORGING
Koningin Astrid woonde de eerste cursus bij voor kinderverzorging in de Hoo-
gcre School voor Kinderverzorging te Etterbeek. Zij bracht tevens een bezoek
aan het gesticht. Hier zi'ct men haar wijl zij aandachtig luistert naar de cursus
gegeven door Dr Lust. M. Carton de Wiart. Oud-Minister, vergezelde de Koningin
REBESBBSaesa2::SBI]a&SBE::i3E3llIE5B.lX£aB2!£S£EBSXBB3KaaX2XBa
O. L. VR. VAN DEN WIJNGAARD TE RIJSEL
Herdenking eener
',hc:d welke 390 jaar geleden plaats had.
Het zinnebeeldig gebaar van Heer Jean
Le Dasseur, burgemeester van Rijscl, den
28 Oktober 1634 zijn goede stede toewij
dend aan O. L. Vrouw van den Wijn
gaard, met de sleutels der vestingen neer
te leggen aan de voeten van 't miraku-
leuze beeldje der beschermheilige van els
stad, zal heden Zondag herdacht worden
door geschiedkundige en godsdienstige
plechtigheden.
HKBlSHBaSGailMUBliaBBBBa»
BELGISCHE FABRIEK VAN
CHICOREIWYPPELIER-TAFFIN
BOND DER KROOSTRIJKE GEZINNEN IN BELGIE
der 164.000 aangesloten Kroostrijke Gezinnen,
TE BRUSSEL, OP ZONDAG 4 NOVEMBER 1934
Voor: a) Het behoud van de rechten der
Kroostrijke Gezinnen
b) Uitbreiding en herziening der
familievergoedingen
e) Levenslangen afslag voor de
ouders op de ijzerwegen.
Om 10.30 uur: MACHTIGE STOET.
Vertrek aan de Schaarbrekschr Poort,
der 2.550 Bonden van Belgie, 100 vlag
gen en 30 muziekmaatschappijen.
Tijdens den stoet: Adressen aan Zijne
Majesteit de Koning en aan den Heer
ln Minister en neerlegging van bloemen
op bet graf van den Onbekenden Soldaat
Pij de aankomst in de HALL van h et
JUBELPAKK: GROOTE MEETING.
Sprekers
M. F. GOSSERIES. Voorzitter van het
Inrichtend Comité;
M.M. I.. BALLET en HIL. DEPRAE-
TERE, Ondervoorzitters van het In
richtend Comité
M. CARTON de TOURNAY. Oud-Mi
nister, Voorzitter van den Bond.
Uitvoering van een gelegenheidslied op
de wijze «Naar Wijd en Zijd» door al
de betoogers gezongen met begeleiding
van muziek.
B»BE>saa»aihaBBiEB8fiaaBaaBaKBSBByBasaB3a39SBaDB£saaEBai6Ba
Een sierlijke teekerdnp van Z. E. H. Prof. Lemaire voor de feestviering van
Mgr. J. Sencie: de kop van de Jubilaris tusschen den toren van Halle en
den toren van de Universiteitsbibliotheek te Leuven.
Zondag word te Leuven, in de Promo
tiezaal der Universiteitshallen, een groot-
sche Academische zitting gehouden, inge
richt als huldebetoog ter eere van Mgr
Prof. Dr J. Sencie, ter gelegenheid van
zijn 40 jaar professoraat aan de Katholie
ke Hoogeschool.
Gansch het intellectueele Vlaamsche
land was er te samen gekomen om hulde
te brengen aan den rechtschapen man en
verdienstelijken hoogleeraar die Mgr Sen
cie is.
Tusschen de woordvoerders stippen wij
aan Staatsminister Frans Van Cauwelaert,
cud-minister Van Die vee t en afgevaar
digden vari het huidige studentengeslacht.
Tevens werd herdacht het onder zijn
auspiciën ingezette en thans bijna vol
trokken werk der Vlaamsche Leergangen
aan de Universiteit van Leuven.
Eveneens zijn jubileum van 40 jaar pro
fessoraat was een gelegenheid om aan den
gevierden meester de dankbaarheid te be
tuigen vanwege duizenden studenten die
aan de Katholieke Universiteit zijn wijze
lessen kwamen aanhooren.
De heerlijke dag van het huldebetoog
sloot met een banket, dat door talrijke
aanwezigen bijgewoond werd.
A
DE LEVENSBAAN VAN MGR SENCIE
Geboren te Holle deed E. H. J. Sencie
schitterende studiën en verkreeg den
graad van lioenciaat in zedelijke en his
torische wetenschappen en van dokter in
wijsbegeerte en letteren. In 1893 riep het
Belgisch episkopaat hem naar Leiwen om
er les te geven ln de oude geschiedenis,
de Grieksche instellingen en opschriften-
leer.
Reeds in 1895 werd hij buitengewoon
hoogleeraar en in 1899 werd hij bevorderd
tot het ordinariaat.
Hij werd. president van de pedagogie
van het Pauskollege en gedurende 12 jaar
geeft hij er richting en leiding aan hon
derden studenten, steeds op de bres staan
de voor de verdediging der Vlaamsche
zaak.
Reeds lang voor er sprake was van de
vernederlandsching der Universiteit, heeft
Mgr Sencie ijverig meegewerkt aan zeer
vele organismen die aan de hoogstuden
ten en aan onze intellectueelen hoogere
Vlaamsche cultuur wild en meded eel en.
Het zou ons te ver brengen daarover uit
te weiden. Ten andere, het was slechts
voorbereidend werk: het door-en-door
Vlaamsch priesterhart van Mgr Sencie
was daarmee niet tevreden. Zijn levens
droom de Katholieke Universiteit te
Leuven ook een echte Alma Materte
doen warden wilde hij verwezenlijkt
zien.
De vernederlandsching van de Universi
teit te Leuven stuitte op bijna onoverko
melijke moeilijkheden, waarvan de voor
naamste van financieelen aard was.
De uiterst-practlsche geest van Mgf
Sencie had hier weldra een uitweg gevon
den en met een taai volhardingsvermogen
voerde hij zijn opzat door tot de volledig»
verwezenlijking. Hij stichtte de vereeni-
ging Vlaamsche Leergangen te Leuven
welke tot doel heeft de noodige geldmid
delen te verzamelen om de Leuvenscha
Universiteit behulpzaam te zijn bij de ver-
vlaamsching. Men hoaft slechte het laatst
verschenen jaarverslag van deze vereeni-
ging te doorloopen om te zien wat hief
bereikt werd door onvermoeibare kracht
inspanning en doelmatig-georganiseerda
propaganda. We mogen zeggen dat we, op
een paar niet-essentieele leergangen na,
op dit oogenblik reeds een volledig Ka
tholiek Hooger Onderwijs door het Neder-
landsch bezitten.
Om het leidende aandeel dat Mgr
Sencie aan dit zoo belangrijk cultuurwerk
heeft gehad kunnen we hem niet dank
baar genoeg zijn.
Tenslotte mogen we niet nalaten er spe
ciaal op te wijzen dat bij deze gelegen
heid de gevierde op een gansch bijzonder»
manier door zijne geestelijke overheid
werd geëerd: Rome heeft hem verheven
tot de waardigheid van Huisprelaat en
gansch ons Doorluchtig Episcopaat heeft
zich bij dit huldebetoon aangesloten.
Aan den verdienstelijken Vlaming van
wege zijn vele trouwe vrienden, het ge
bruikelijke doch diep-gevoelde: AD MUL-
TOS ANNOS!
aas
ÏËSBB
DE SAMENWERKING DER GOUD-STATEN
Verscheidene landen die nog den goud-standaard hebben behouden en van
geen muntonlWaardmg onlangs lubben willen weten hebben hun afgevaardigden
gestuurd naar een vergadering dit belegd werd te Brussel. Dc vergadering ging
door onder voorzitterschap van den Heer Minister Jaspar, Belgisch MinNter
vJff (e afgevaardigden werd gezocht om nauwere samenwerking onde: de
verschillende goiid-Staten. De vergadering heeft enkele vruchten afgeworpen en
srsar'''
MB«a;aï3S2aS5«2SB«BEÏlSBa5«IU«a225S;3E-3E2=BEaEjaa--33a3a
DIJ POINCARÉ'S ROUWDIENST TE PARIJS
HIIÊ&IS
De lijkkist op weg naar de Kathedraal van Parij», op Zaterdag 20 October EJg