DE BLINDDOEK
De Mijnramp van Paturages
INLIJVING IN DE
KATH. KERKGEMEENSCHAP
ICllléWfV
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
De Pers is de Koningin der Wereld.
Men beseft niet genoeg haar belang.
Noch de priesters, noch de geloovigen
houden er zich mede bezig zooals het
behoort.
LEENING DER
VERWOESTE GEWESTEN
JStukzitt
Stukloopen
Zonneslag
pUROj.
EENE BANK VAN DEN
ARBEID d-KWESTIE
IN FRANKRIJK
HULDEBETOON
PROF. Dr J. PERSYN
Ons Offensief
Een Eurcpeesche Muur
STORT 11,15 FRANK
In den Kabinetsraad
De Passiespelen
van Oberammergaa
De plechtige teraardbesteiiing der slachtoffers
Kleine berichten per regel 1,00 fr.
Kleine berichten (minimum) 4,00 Ir.
2 fir. toel. T. ber. met adr. t. bur.
Berichten op 1* bL per regel 2,50 fr.
Berichten op 2* bL per Tegel 1,75 f>\
R&uwber. en Bedank. Imin.) 5.00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanraag.
Annonoen zijn vooraf te betalen
en moeten tegen den "Woensdag
avond ingezonden worden. - K.eine
berichten tegen den Denderdag r.oen.
2 JAAR. N 21.
TARIEF VOOS BERICHTEN:
ZONDAG 27 MEI 1934.
«DE HALLE»
Bureel;
Boterstraat, 17, 1EPER.
Katholiek Weekblad van leper
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per post)
Binnenland 18,60 fr.
Belgisch Congo 35,fr.
i Frankrijk 35,fr.
Alle andere landen 65,fr.
DR1EVULDIGHE1DSZONDAG
Drievuldigheidszondag moet u in
herinnering brengen de doopformule,
welke de H. Kerk over uw hoofd uit
sprak op den c'ig van uw inlijving in
hare levende gemeenschap.
Het H. Doopsel heeft u opgenomen
als lid der kerk, en het werd u toege
diend in den naam van den Drie-
tenen God. Gij, Christen mensch,
moet weten wat dit voor u beteekent!
Alvorens iemand in te lijven, neemt
de kerk een bepaalde en duidelijke
stelling. Aan den rand van de doop
vont spreekt zij een klare taal. Allen,
die het kunnen en moeten weten,
vernemen daar wat het is Burger te
ioorden van liet rijk Gods. En de
kerk. evenmin aL, Christus, sluit geen
mttecnkomsten met de vijanden van
zijn Rijk Ge kent zijn woord; Wie
niet voor Mij is. is tegen Mij.
Ge wordt gedoopt in den naam
des Vaders en des Zoons en des H.
Geestes Dit geloofsstuk is als de
grondwet van het Godsrijk. Het leidt
u binnen in de diepste geheimen van
Gods intiem leven. Onder en met de
leus van den Drieëenen God moet gij
leven en sterven. Andere leuzen tellen
niet.
Doch er is hier meer dan een ge
loofsbelijdenis. Dat mysterie daalt ne
der in UV)e £teZ, in uw wezen zelf. In
het doopsel teekent gij een kontrakt
met Christus, en daardoor treedt gij
in gemeenschap met God. In uwe
zie!, herboren en omstraald door
Goddelijk leven, slaat God zijn ze
tel op. Ge wordt de woonplaats van
den Drieëenen God. Hij neemt bezit
van u, ge wordt zijn eigendom, ge
behoort hem toe.
Uw naam wordt opgeschreven in
de registers der kerk. Pure formali
teit. vereischt wegens noodwendige
organisatie en tucht voor een zicht
bare gemeenschap onder de men-
schen. Doch de kerk bezit innerlijk
genadevuur, dat den mensch om
schept en omvormt. Haar doop
schenkt u het diploma van haar lid
maatschap, doch in uw innerlijk we
zen wordt ge ingeburgerd in de fa
milie Gods. In u herkent God zijn
kind. Op den dag uwer inlijving, zi.it
gij overgegaan van de duisternis
naar het licht, van den dood naar
het leven, 't Is uw Geboortedag, de
éénige die telt bij uw Vader, die in
de hemelen is.
Ge zijt ingelijfd als lid in de kerk,
en ge moet weten aan welken prijs.
Bij de doopvont luidt de ernstige
vermaning der kerk: Onderhoud de
geboden! t Klinkt hard en for
meel, doch 't is maar recht en re
delijk. Wie immers burger wil zijn
van een rijk, hoeft zijn wet te on
derhouden.
Laat ge Christus uw Koning zijn,
dan kan het niet blijven bij wat uit
wendig vertoon. Hij wil een troonbe
stijgingen uwe ziel, en Hij wil daar
alléén heerschen. Hij wil liefde, en
het onderhouden zijner wet.
Zooniet, dan is 't gedaan met de
heerlijke schoonheid van uw H. Doop
sel. Hebt gij Christus' liefde niet,
dan breekt gij uw gemeenschap af
met God
Onderhoud de geboden!*. Daar
toe zal de kerk u helpen. Zij, die u
het nieuwe leven schonk, zal u in dit
leven opvoeden, 't Is het groote werk
der kerk, u een christelijk leven aan
te kweeken. Zij beschikt over alle
noodige middelen om u terzij te
staan, 't gansche leven door, en al
dus uwe taak licht te maken.
Als gij u door de kerk leiden laat,
dan rijpt het verborgen zaad des
doopsels in uwe ziel wel tot bloesem
en vrucht. Aanvaard eenvoudig wat
de kerk onderwijst en leert, leef na
wat zij eischt of verlangt: dan leeft
ge als kind van uw goddelijken Vader.
De doop der kerk heeft u ook ge
wijd tot een verheven krijgsdienst.
Gij zijt ingelijfd bij de legioenen
eener Veroveringskerk, tot wie gezegd
werd; Bekeer de wereld!
Het gaat niet om een strijd met
geweren en kanonnen, met tromge
roffel en oprukkende regimenten.
Neen, Christus' Rijk is een rijk van
liefde en minzamen vrede. Doch, het
is geen rijk van rust en roest.
De kerk telt geen andere leden dan
■strijders. Zij vraagt bovendien dat
men wakker en dapper weze, en uit
ga tot verovering der wereld. Gij zijt
geroepen tot strijd en apostolaat.
Gij, gedoopte, hebt het recht niet
te zeggenik trek mij die anderen
niet aan!». Die «anderen» zijn
uw broeders, of moeten uw broeders
Worden: door u, door u!
Ge zijt een deel geworden der ge
meenschap, een lid der Katholieke
familie. Uw plicht is te arbeiden voor
die gemeenschap, het uwe bij te bren
gen; in de rangen mede te strijden
met de andere broeders, en als 't
moet, bij harde beproeving, ook me
de lijden; niemand in den steek te
laten, mekaar te steunen opdat niet
één broeder bezwijke, opdat allen
wezen ten nutte van de geheele ge
meenschap.
En de Doop, die u wijdde tot me
destrijder onder hetzelfde Christi
vaandel, zalfde u tot veroveraar, tot
zendeling, en vurigen apostel voor
Christus' Rijk.
Ook de gedrukten, de gekwelden,
de verschoppelingen en het ballast
der maatschappij zijn geroepen tot
het Rijk. Ook de onbeschaafden, de
verstootelingen van Noord en Zuid,
zij allen, welke men verwijst als uit
schot en afval, grijpen en zoeken
naar een helpenden broederhand,
om over te gaan van den dood naar
het leven, om aan uw zijde plaats
te nemen in de strijdende gelederen
der kerk.
Niet één gedoopte mag zijn red
dende hand terugtrekken. Hij beden
ke, dat hij zijn bloed stalen moet tot
Wirige en offerende apostolaatsleven.
Ziedaar wat het is eerlijke Burger
zijn in het Godsrijkkoene krijgs
kan in Christus' dienst, en aposto-
i?°™ werkzaam lid der katholieke
KerkJ
Tel. Foperiflte N'
ro»t rheckrekening N' 15.573,
AN SEN YANNESTE, FSpërlngg
(Z. H. VIUS XI.)
Wij zijn gelukkig onze Lezers hieronder een zeer pittig 'en zeer leven
dig artikel te kunnen mededeelen van de hand van den vermaarden
Franschen publicist PIERRE L'ERMITE, die leeft midden in al de mi
series van het moderne Parijs, en dagelijks zijn fijnste pen scherpt tegen
het nieuwe heidendom, de bron van zooveel lichaamlijke en zedelijke
ellende. Wij laten hem aan 't woord:
Aan den hoek van de straat heb
ik den ('.uivel ontmoet, fijntjes uit
geklopt naar de laatste mode.
Wr doet gij daar? vroeg ik
hem; want wij kennen malkaar se
dert lang.
Ik houd een oog op uw con
gressen.
Zij verontrusten u dus een
beetje?
Toch zoo weinig, grinnikte hij.
Maar dwars door zijn bril, las ik
in zijn oog dat hij weer aan 't lie
gen was.
Aan mijn zijde liep hij de straat
op.
Doet zoo druk als gij wilt op
uw congressen, sprak hij, ik heb u
allen toch bij de keel. Ik spot met
uw verslagen... uw wenschen doen
mij krullen... ik beleef goede dagen
aan al uw gedoe. Ziet gij die
vuist? Sedert een halve eeuw heb ik
daarmede voor de oogen der Katho
lieken een blin'ddoek gebonden, en
die lost niet... Ik heb er een handje
van om knoopen te leggen.
Met zijn wandelstok wees hij mij
enkele voorbijgangers aan.
Daar. die chieke mijnheer, die
draagt mijn blinddoek. Hij is katho
liek. Verstaat gij wel?... Katholiek.
Welnu hij is geabonneerd op een van
mijn eigen gazetten. Hij leest ze,
werpt ze in de papiermand, en van
daar reist ze en predikt ze door ge
heel zijn huis, tot bij de keukenmeid.
O die blinddoek!
Daar ging een jonge dame voorbij.
Ziet gij haar?... Zij gaat naar
de kerk. Toch is zij een van mijn
trouwe klanten. Vijf en dertig cen
tiemen eiken dag. Een waterdroppel
denken zij, die den blinddoek dra
gen. Maar al is een waterdroppel
niets, de zee zelf bestaat toch maar
uit zulke droppels. En 't is met de
vijf en dertig centiemen van die ge-
loovige en van haars gelijken, dat ik
mijn paleizen bouw langs de groote
stadslanen. mijn paleizen vol zet- en
drukmachienen, per speciale kabel
verbonden met al de wereldsteden.
Nu kwamen wij voorbij een dag
bladwinkel. Satan's oogen schoten
vonken.
Tel uw bladen, sprak hij gebie
dend.
Ik telde een... twee... drie... vier...
vijf... 't Was al.
Tel de mijne, riep hij trotsch.
Zijn wandelstok ging van 't een
blad naar 't ander.
Het mijne door zijn hoofdarti
kel!... Het mijne door zijn feuille
ton!... Hier zijn het de adverten
ties!... Daar de printen!... En dat
daar!... En dat!...
Drie en veertig maal ging de stok
op en neer.
En voor een keer had Satan waar
heid gesproken; want, al was het in
verschillende mate en op verschillen
de manier, toch werkten al die bla
den voor hem.
Daar ging een priester voorbij. Sa
tan's oogen volgden hem met bij
zondere belangstelling.
Zelf deze daar draagt den blind
doek... Zie maar... hij heeft zich in
t zweet gewerkt... Zooeven heeft hij
een sermoen gepredikt, een schoon
sermoen... Mij heeft hij zeker niet
gespaard... ik ken hem... op den pre
dikstoel is hij een flinke kerel. Maar
och arme, hij sprak tot vierhonderd
menschen, die diep gelooven en niet
meer moeten overtuigd worden.
Ik pak de zaken anders aan! Gij
hebt mijn gazettenwinkel gezien.
Kijk nu of hij in de gunst staat.
Het was eenige minuten over vijf.
In enkele oogenblikken liep de straat
vol volk. De bedienden uit alle buree-
len, de arbeiders uit alle werkhuizen
kwamen langs den winkel. De ver
koopsters hadden geen handen ge
noeg om de bladen te bestellen. Zij
werden als weggestolen. Om de vijf
minuten werden nieuwe pakken aan
gebracht, nog riekende naar verschen
inkt. Toch werd de winkel bijna leeg
geplunderd. De duivel richtte zich op
in geheel zijn lengte, wees met zijn
magere hand den winkel aan, en
sprak vol hoovaardij:
Daar staat mijn predikstoel!
En de voorbijgaande priester, de ver
moeide predikant, ziet niet dat er
tusschen mijn prediking en de zijne
zooveel verschil bestaat als tusschen
het hedendaagsche machiengeweer
en de vroegere kruisboog. Neen, hij
ziet het niet. Kijk maar. Hij stapt
voorbij, maar men leest noch schrik
noch ontzetting in zijn oog. Mijn
winkel gunt hij zelf geen blik, mijn
predikstoel, die hem eiken dag, en
I bijna elk uur van den dag de zielen
rooft, voor dewelke hij zich afslooft,
I de zielen zelfs der kleinen en on-
schuldigen. Die priester ook draagt
mijnen blinddoek!
Satan wond zich meer en meer op:
En toch was er een tijd, riep
hij uit, dat ik bang werd. Als men
de kloosterlingen verjoeg uit de scho
len, als men hun goederen stal en
die van de kerken, dan heb ik ge
peinsd: Pas op kerel! De uitgeplun
derde Katholieken zullen geld noodig
hebben, veel geld. Zij moeten toch
ook zien hoeveel geld Chevrolet en
Cadum en Gibbs en zooveel anderen
jaarlijks uitgeven om de pers voor
hun wagen te spannen. Zij zullen
gaan denken: Als wij nu ook maar
een keer de pers gebruikten voor
onze werken? Als wij ons een keer
van de bladen gingen bedienen? Als
wij het grootste deel van de akties
in handen kregen van die groote
dagbladen, die door het volk gelezen
worden? Zouden wij ook niet kun
nen op dat reusachtig spreekgestoel
te klimmen om onze ellende te ver
kondigen en de openbare meening
voor onze zaak te winnen. Het volk
gaat toch mede met hem die het
aanspreekt.
Het stak de oogen uit, dat was voor
hen de weg; en ik beken dat ik niet
op mijn gemak was. Wat zou er ge
worden van mijne heerschappij,
moesten de Katholieken met hun ge
kende voortvarendheid, met hun
geest van apostolaat en den zegen
van mijn Aartsvijand, tegen mij het
vreeslijk wapen van de pers gaan
gebruiken? Dan heb ik den blind
doek nog vaster toegeknoopt... Het
onweder is voorbijgegaan.
Er steeg een zucht van verlichting
op uit zijn borst; maar spoedig was
hij weer de oude, en vol hoogmoed
ging hij voort:
Ik, de geest der duisternis, ik
draag geen blinddoek voor mijn
oogen... Ik zie klaar... O, zoo klaar!
Mijn pers is mijn zekerste, mijn
scherpste wapen. Hoe dikwijls be
zorgde zij mij de schoonste triomfen!
Mijn blad is de zuiverste en doel
matigste uiting van mijn woord. Dat
woord weerklinkt in de redaktiebu-
reelen. Licht en snel wipt het van de
persen tot bij de venters. Het laat
zich hooren in al de wijken der
hoofdstad. Het dringt de stations
binnen. Het stapt in den trein, in
al de treinen... Het stapt op de boot,
op alle booten. Het vliegt van stad
tot stad, van dorp tot dorp, van ge
hucht tot gehucht, van herberg tot
herberg, van hut tot hut... Het houdt
maar stil als er geen enkele ziel meer
te vergiftigen is... En dat ik op die
manier op allen en op alles de hand
heb gelegd, dat zien de Katholieken
niet... O die blinddoek!...
Zoo bereikten wij een armtierig
gebouw, waar een congres werd ge
houden. De duivel wees het mij aan
en ik las het diepste misprijzen in
zijn spottende oogen.
Dat daar! Moet gij mij daar
overwinnen?
Het cenakel was niet grooter,
riep ik hem toe.
Een godslastering was zijn ant
woord.
En ik vervolgde:
Niettegenstaande uwen blind
doek, niettegenstaande de macht van
uw wapen, niettegenstaande de echt
heid van uw tijdelijke zegepraal, o
Satan, toch geloof ik aan de over
winning van Hem, die de eeuwige
waarheid bezit. Ik geloof dat een
maal de Geest van het licht de oogen
zal doen opengaan, dat eenmaal de
Katholieken zullen klaarzien, dat zij
eenmaal rijkelijk hun eigen pers zul
len steunen, dat zij aan uw bladen
de allergeringste hulp zullen ont
zeggen; en op dien -dag zal uw rijk
ineenstorten.
FIERRE L'ERMITE.
EN DIE DAG ZAL KOMEN:
WANNEER ALLE KATHOLIEKEN UITSLUITELIJK KATHO
LIEKE BLADEN ZULLEN LEZEN.
IBBBBBBBBBBBBBBBSBHtBBBE3HaH«i'BBBSBSBaBPF,BSBBBSB8BBSSBSBi»
S T. H. 1923
132e Trekking van Zaterdag 19 Mei 1934.
Winnen ieder 190.000 frank:
R. 367.168 Nr 2 R. 378.063 Nr 2
Winnen ieder 50.000 frank:
R. 247.807 Nr 1 R. 87.913 Nr 5
R. 164.562 Nr 1
15 Loten van 10.000 frank:
R. 87.860 Nr 3 R. 167.070 Nr 3
R. 152.640 Nr S R. 278.829 Nr 4
R. 167.432 Nr 3 R. 154.230 Nr 4
R. 168.430 Nr 2 R. 383.353 Nr 2
R. 36.036 Nr 3 R. 269.521 Nr 4
R. 173 585 Nr 1 R. 97.211 Nr 5
R. 183.835 Nr 4 R. 368392 Nr 2
R. 155.565 Nr 3.
De andere obligaties der series hierbo
ven vermeid zijn uitkeerbaar met 550 fr.
BLIJDE GEBEURTENIS
NAKEND OP HET
PALEIS VAN LAKEN
Het nieuws wordt bevestigd dat er een
blijde gebeurtenis nakend is op het Paleis
van Laken.
Het gelukkig nieuws, dat ganseh België
verheugen zal. zal door de gebruikelijke
kanonschoten worden aangekondigd: 101
salvo's in geval de nieuwgeborene een
prins is, 21 salvo's in geval het een prin
sesje is.
Doos 4 en 7'/, franlc
In alle Apotheken.
Het staken van betalingen
der socialistische
Banque des Cooperatives
Het Journal du Commerce deelt
merkwaardige bijzonderheden mee
over de oorzaken die aanleiding ga
ven tot het neerleggen van de balans
der Banque des Coopérativesin
Frankrijk.
Bij het lezen van het artikel staat
men letterlijk verbluft over de won
derbare gelijkaardigheid tusschen de
instorting der stcialistische Bank
van den Arbeid» n België en de niet
minder socialistii.che «Banque des
Coopératives»; z( If de missingen bij
den aanvang, zelfde onvoorzichtig
heden, zelfde fou en en, op slot van
rekening, zelfde beroep op de hulp
der bourgeois-instellingen.
Het blad schrijft:
In Februari, t- n gevolge der poli
tieke gebeurteni sen die iedereen
kent, riep de beheerraad de hulp in
eener Engelsche coöperatieve Bank;
maar deze hield 'ich doof of hoorde
niet goed. Op tus chenkomst van M.
Germain Martin, minister van finan
ciën, werd van cc Banque de Fran
ce een uitzonderlijk disconto van
16 millioen verte gen, zoodat de ver
valdag van Feb. iari kon verzekerd
worden.
Het zou wel aardig zijn te verne
men waarom en op welke wijze de
gebeurtenissen T an Februari (de
bloedige inciden' ::i te Parijs), een
zoodanigen invloe d uitoefenen op de
ontvangsten, de disponibiliteiten en
de deposltos der «Banque des Coo
pératives», dat er toe gedwongen
werd hulp te zoeten voor haren ver
valdag einde maand.
Wie had schrik gepakt en wie wa
ren in massa hun centen komen weg
halen van de Buik? Wie heeft de
débacle van de Bank, zooniet volledig
uitgelokt, dan tich door massieve
geldafhalingen, verhaast?
Een officieel r .pport bewijst het:
de Fransche socialistische partij, de
Confédération G 'nérale du Travail,
de Syndicaten, de Ambtenaarsbon
den.
In andere woorden: zij die de Bank
hadden moeten steunen tot het
laatst.
Op den eersten rang van hen die
het maar veiliger achten hun centen
weg te halen was de socialistische
partij (S. F. I. O.) die de volgende af
halingen deed: 15 Februari, 7.200 fr.;
2 Maart, 15.000; 9 Maart, 15.000 21
Maart, 25.000; 21. Maart, 400.000; 13
April 100.000; ï|j£j.pril, 25.700 en nog
eens 13 April.- Wb 000 fr. Ze losten
malkander af om de eenten weg te
halen
De Confédération Générale du Tra
vail, van papa Jouhaux; tusschen 5
Februari en 30 Maart, kwam die in
16 keeren, zoo wat 870.000 fr. weg
halen.
De Fédération Nationale des Syn-
dicats de Fonctionaires nam hare
voorzorgen van af 9 Februari door
het wegtrekken van 1.250.000 fr.; en
op 4 April nog eens 273.000 fr.
De socialistische schoolmeesters
haalden in 8 keeren 1.211.000 frank
van de Bank weg.
Hoe vindt ge dat spectakel? Nadat
ze al hun volgelingen hadden aange
zet hunne spaarcenten op die Bank
te zetten en op geen ander, lieten de
socialistische en syndicalistische kop
stukken de sukkelaars aan hun lot
over, doch haastten zich hun bezit in
veiligheid te brengen.
De kleine garnaalis zijn centen
kwijt, maar de kas van de partij of
van 't syndicaat is gered. Degenen,
die wisten dat het schip ging zinken,
sprongen in de reddingsbooten en ze
lieten de ongelukkigen, die van niets
wisten, met het zinkend schip naar
onder gaan.
Juist dat, wat in het kapitalistische
regiem het afschuwelijkst is, werd
gepleegd door heeren socialisten en
roode syndicalisten.
En dan is 't op slot van rekening
de Banque de Francedie 't gat
moet stoppen dat door de socialisti
sche partij, door de C. G. T. en door
de revolutionaire syndicaten in de
kas der Bank werd gemaakt!!!
8»
Om afkeer van 't kapitalisme, in
den slechten zin van 't woord, te
krijgen, moet men enkel zien naar de
doening van die heeren der Sociale,
wanneer ze zich met financies be
moeien.
(EBQZSSBBBEaSSSBHaflSa&aSSBBB
Toen op 10 Oktober Prof. J. Persyn
plots overleed, treurde de gansche Vlaam-
sche gemeenschap om het zoo vroeg af
sterven van een van de schitterendste ba
rer leden. Zijne begrafenis was een zoo
spontane als openbare hulde aan zijn ti-
tanischen arbeid van den geest, zijn on
baatzuchtig dienen van de letterkundige
schoonheid, aan zijn hoogstaande per
soonlijkheid
De Vlaainsche Gemeenschap betuigde
openlijk haar dankbaarheid om het vele
goede en sciioone dat Prof. Persyn haar
schonk.
Collega's en vrienden van den afgestor
vene hebben gemeend dat het daar niet
bijwijven mocht en dat het aandenken
aan den overledene en zijn werk moest
vereeuwigd worden door een hem waar
dige en passende hulde, nl. de stichting
van een Persynprijs voor letterkunde en
het oprichten van een standbeeld te
Wachtebeke.
Om deze hulde zoo algemeen mogelijk
te maken werd een comiteit samenge
steld; een Eerecomiteit, dat personali
teiten van elke schakcering uit Vlaande
ren en Nederland groepeert, staat borg
voor de algemeenheid van deze hulde.
Eerlang zullen verdere mededeelingen
worden verstrekt; van nu af kan men
reeds zijn bijdrage storten op pos: check
113101, J. Dytterhoeven, Helmstraat. 142,
Borgerhoui.
IHE3IISaB3HEHBE2BE5ISHB2SaïBNB
BELGISCHE FABRIEK VAN
CH1COREIWYPPELIER-TAFFIN
VOOR ONZEN MIDDENSTAND
HET VLUGSTE MIDDEL
Wat kan er gedaan worden om de con
currentie welke de grootwarenhuizen en
Ce eenheidsprijswinkels den middenstan
ders aandoen te verminderen.
Er is een vlug middel, dat direkt werkt,
in afwachting van andere hulpmiddelen
en dat middel is:
MIDDENSTANDERS, en gij vooral
BURGERS, blijft er weg; dan loopt er
reeds een derde minder volk naartoe!
Wat een slag!
WERKLIEDEN. BEDIENDEN, getrof
fen of bedreigd met werkloosheid, staat
makend op een pensioen, denkt op den
ambachtsman zonder werk. den klein-
nijveraar zonder afzet, den handelaar
zonder verkoop; denkt op hun vrouw en
kinderen... Als de Middenstand het niet
meer kan halen, is het dra gedaan met
uw steungeld, met uw hoop op ouder
domsrente, met het huishouden van den
Staut!
BOEREN en BOERINNEN, die thans
ook voelt hoe moeilijk het is. zelfstandig
uw huishouden in eere te houden en uw
kinderen te voeden en op te leiden, hebt
ge niet méér over voor den zelfstandigen
middenstander dan voor de naamlooze
geldschieters der grootwarenhuizen?
SCHOOL- en PATRONAATBESTUUR
DERS, KERKFABRIEKEN en KLOOS
TERS, koopt bij den Middenstand, laat
werken door den middenstand.
Vrouwen, meisjes, kinderen koopt bij
middenstanders
Dat is het ordewoord dat we moeten
verspreiden. Chr. Middenstand-post.
IBaEBS3EaE3EE2!S22SSBEEEE2iSEB
ONTZAGLIJKE KETEN VAN FORTEN
BESCHERMT FRANKRIJK EN BELG IE
De beroemde Maginot-linie, de gepant
serde muur, die de Oostgrens van Frank
rijk beschermt, zal door Belgie tot aan
de zeekust worden voortgezet.
Het volgend jaar, aldus de United
Presszal een onoverwinnelijke, met
stukken geschut bezette muur van be
ton en staal, die van de Noordzee bijna
tot de Middellandsche Zee loopt slechts
de korte Fransch-Zwitsersche grens blijft
onbezet West-Europa van Oost-Europa
scheiden
Geheel België wordt in deze fortificatie
keten betrokken en de meest onneembare
stelling vormen, want achter de verlengde
Maginot-linie liggen de sterke Belgische
vestingen en aan de Fransch-Belgische
grens is een tweede Fransche verster
kingslinie in aanbouw. Een vijand die
Frankrijk door Belgie heen zou willen
aanvallen, zou niet alleen het Belgische
vestingsysteem tegenover zich zien, doch
eveneens twee met de modernste verdedi
gingsmiddelen uitgeruste fortificatie-gor
dels.
Het Belgische deel van de Maginot-
linie zal speciaal met de zwaarste artillerie
worden uitgerust. Vele honderden met be
ton' beschermde machièngewerennèsten
worden in de Ardennen opgericht, en
langs de grens in garnizoen liggende troe
pen, rijwiel-compagnieën met machine-
geweer-afdeelingen, moeten bij onver
wacht alarm deze verdedigingsstellingen
versterken.
De Belgische grensversterkingslinie komt
bij Metz en Longwy samen met de Fran
sche, waar zij uiteen valt in twee deelen:
de voorste gordel bestaat uit afzonderlijke
forten, de daarachter liggende uit een
samenhangende versterking van staal en
beton, die ononderbroken doorloopt van
de Maas tot aan de Schelde, en waar reus
achtige stukken geschut staan, die het
grootste deel van Holland beheerschen.
Twee legercorpsen met het modernste
technische materiaal, ook voor de artil
lerie, moeten deze linie bezet houden. Daa
renboven zijn in Luxemburg nog bijzon
dere maatregelen genomen, die samen
hangen met de bergverdedigingen in Bel
gisch-Luxemburg. Eenige honderden ver
sterkte blokhuizen moeten strategische
punten beschermen en in Bastogne en
Vieisalm worden versterkte kazernes op
gericht voor het onderbrengen van een
gemakkelijk verplaatsbaar corps, dat be
staat uit wielrijders-compagnieën en ver
schillende verplaatsbare batterijen.
Een eskader gepantserde vliegtuigen
wordt bij dit corps gevoegd. Verder zullen
evenals vroeger, de kanalen een belang
rijke rol in de verdedigingsorganisatie spe
len. Er worden voorzorgsmaatregelen ge
nomen. dat hun watermassa's binnen een
minuut de laaggelegen landstreken in het
Noorden kunnen overstroomen en uitge
strekte gebieden voor paarden en automo
bielen onbegaanbaar maken.
SBBBBEBISBBVESBXBaRBSEBBSEiBBB
op postcheckrekening nummer 15.570 van
V. SANSEN-VANNESTE, Poperinge, en
ons blad wordt U wekelijks toegezonden
van nu tot Nieuwjaar.
Abonnementsprijs voor FRANK kt/JK
van nu tot einde jaar: 21.70 fr.
Woensdag 1). vergaderde de Minister
raad. Onder meer werd de hangende
kwestie der verlaging der mijnwerklieden
besproken. Er zal getracht worden om een
oplossing te zoeken die beide partijen zou
bevredigen. Het ontwerp van het Centraal
Kolenkantoor ligt nog steeds ter studie.
Een som van 500.000 fr. zou ter beschik
king gesteld worden van de slachtoffers
der mijnramp van Paturages. In dien an
zal een wersontwerp neergelegd worden
ter stemming.
Verders werd nog de internationale toe
stand besproken.
Het vermaarde Beiersche dorp viert
thans het derde eeuwfeest der Passiespe
len die alle tien jaar worden opgevoerd
Men weet dat deze Passiespelen ont
staan zijn tengevolge ten belofte welke
ten jare 1633 door de inwoners gedaan
werd om van de pest bevrijd te worden
De eerste vertooningen hadden eerst in
de kerk. later in 't open veld plaats.
Thans hebben de opvoeringen plaats in
een speciaal daarvoor gebouwden open
lucht-schouwburg waar 5.000 toeschou
wers kunnen plaats nemen.
De eerste vertooning werd Donderdag
17 Mei gegeven in aanwezigheid van een
groot-en toevloed van toeschouwers, ge
komen uit alle deelen van Duitschlancl en
van het buitenland.
De vertooning duurde 8 uren. Bijna het
gansche dorp was op h:-t tooneel, daar er
een duizendtal uitvoerders zijn!
Niettegenstaande het ongunstige weder
het regende namelijk was het een
groot kunst- en technisch sucoes.
WEEKBLAD* 35 CENTIEMEN.
De lijkkisten der ingenieurs Cottiaux en Van Molla worden gelicLt
Zijne Emenentie Monseigneur Van Roey in den begrafenisstoet.
Ee kcoizn-.awerLi.eden dragen l.un mal'.' crs naar hun laatste rustplaats,
De dragers r.'jti in bun werkk'.ecdij.
BE LIJKFLECKTIGHEDEN
Zaterdag 19 Mei zouden de plechtig?
teraardbes.ellingen plaats hebben der lij
ken die door hun familie niet werden op-
geëischt. Aan de Regreringsgebouwen
door het Land hing de vlag half-top, ten
tesken van officieele rouw.
Alleen twee lijken werden niet door hun
familie geëiseht en deze werden voor de
officieele begrafenis tentoon gesteld in
het gemeentehuis van Paturages. Uren
lang defileerde het volk voor de twee
schrijnen om een laatsten blijk van hul
de te brengen aan die helden, en ontel
bare bloemenkransen en garven werden
bij ds lijkkisten neergelegd.
Redevoeringen weiden uitgesproken
door Minister Van Isacker en Heer Pepin,
burgemeester van Paturages.
De 10 uur zette zich de lijkstoet in be
weging. Mgr Rasneur, bisschop van Door
nik leidde den stoet wijl Z. Exc! Mgr Van
Rcey, Aartbisschop, eveneens in den lijk
stoet was.
Een ontelbare menigte was langs den
weg geschaard en toen de twee lijkkisten,
gedragen door mijnwerkers in werkklee-
dij, voorbijtrokken, werd het volk ten
uiterste ontroerd.
Het was rond 1 uur toen de Plechtige
Lijkdienst, tijdens dewelke Mgr. Rasneur
een plechtige toespraak hield, gedaan
werd en de lijken naar hun laatste rust
gedragen werden.
Alle aanwezigen bij stoet, lijkdienst en
begraving, werden ten hevigste ontroerd
en menigeen pinkte een traan weg bij het
zien van zooveel beproefde families en het
eindelooze leed door de ramp veroorzaakt.
BE REDDINGSWERKEN STOP GEZET
Zooals wij reeds verleden week meld
den. werden de reddingswerken in de
mijn van Fief de Lambrcchies te Patura
ges stop gezet gezien Aten lrcop meer be-
s.ond voor dezen die""zich in de mijn neg
bevonden, en niruv, e ontploffingen dreig
den, v. aai deer nieuwe menschrnlevens
De lijkplech'.igheden der andere doo-
den hadden afzonderlijk plaats.
BLOEMEN IN DE MIJN
In de mijn werden ook bloemen gestort,
als een hulde aan de 32 ongelukkige
slachtoffers wier lijken nog op den bo
dem van de verraderlijke koolader berus
ten. In de mijn hebben nog steeds ont
ploffingen plaats.
DE BEGRAVING DER INGENIEURS
SOTTIAUX EN VAN MOLLE
De twee ingenieurs Sottiau... en Van
Molle werden met evengroote plechtig
heid ten grave gedragen te Bergen. Minis
ter Van Oauwelaert sprak aldaar een re
de uit.
Het lijk van den Heer Allard, bestuur
der der mijn, is in den beruchten mijn-
ader gebleven.
ROUW EN STEUN
VOOR DE GETROFFEN FAMILIES
hadden kunnen te betreuren vallen.
Er werd besloten de mijn onder water
te zetten. Wat later werd een ander be
sluit ge.rofiën, namelijk de miin met aar
de te vuilen tot op zekere lacogte, wat
minder gevaar zou medebreng?n.
In de mijn blijven nog 32 slachtoffers.
Een driehonderdtal mijnwerkers zijn
werkloos gevallen.
Niet enkel in het binnenland werd de
rouw medegeleefd maar ook in den
vreemde. Uit vele gewesten en landen
stroomden de deelnemingstelegrammen
voor de geteisterden.
Bijna door gansch het land werden in-
schrijvingslijsten geopend om steun te
kunnen verleenen aan de arme weduwen
en weezen. Menig liefdadigheidsfeest
wordt opgericht om gelden in te zamelen.
Reeds veel geld werd ingezameld maar
niets zal immer de betreurde menschen-
levcns kunnen vergelden.
Dat de zielen der arme dooden in vrede
rus.en!