Over des Internationales Toestand.
De Gemeenteverkiezingen
in onze Stad.
NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN
DUPONT GEBROEDERS
DE CRISISBELASTING
DE GEMEENTE
VERKIEZINGEN
18 JAAR. NUMMER 37.
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN ZONDAG 11 SEPTEMBER 1938.
HGHE
ABONNEMENTEN
j Jaar, per post
Congo
- Frankrijk
I 6 fr.
25 fr.
25 fr.
30 fr.
Amerika
Losse Nummers 0.25 fr.
Men abonneert op alle belgische
postkantooren.
AANKONDIGINGEN
De postabonnenten in Belgie, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in *t post-
bureel dat hen bedient, en niet aan ons.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Per
Uitgevers-Eigenaars
Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Postcheck 484.59 Telefoon 180
leder medewerker blijft verantwoordelijk voor
zijne bijdragen. Handschriften worden in
geen geval teruggegeven. Bijdragen in te
zenden tegen den Donderdag middag.
Kleine berichten tegen den Vrijdag middag.
Naamlooze artikels worden niet opgenomen.
regel 1.00 fr.
(minimum 3.00 fr.)
Rouwberichten minimum 5.00 fr.
Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur
waarders. Voor dikwijls te herhalen re-
klamen, prijzen volgens overeenkomst.
Alle aankondigingen zijn op voorhand te
betalen.
grens gelijksoortige verdedigingsmaat-
I regelen getroffen.
Evenals Duitschland de indertijd
EEN ZEER GESPANNEN TOESTAND
VOOR WANNEER DE BESLISSING?
Hitler's verantwoordelijkheid in 't spel
In de Engelsche politieke middens
begint men den toestand inzake het
Sudeten-vraagstuk hoopvoller in te
zien. Hitier heeft de bruggen nog niet
opgeblazen en hij stemt toe in verdere
onderhandelingen. Londen ziet er een
gunstig voorteeken in. Parijs legt meer
wantrouwen aan den dag.
Hitier heeft het zoogezegd plan nr 3
door de Tsjeko-Slowaaksche regeering
gereed gemaakt volgens aanwijzingen
van lord Runciman, kort en goed ver
worpen. Henlein had zich neer te leg
gen bij de beslissing van zijn meester
en hij is, na het onderhoud te Berch-
tesgaden, in zijn land teruggekeerd
met tegenvoorstellen, welke de Fuhrer
hem heeft opgedrongen.
Dit beteekent dat het Derde Reich
zijn eischen niet laat vallen. Het wil
een volstrekte zelfstandigheid voor het
^grondgebied der Sudeten. Het is niet
gepaaid met het voorstel van Praag
om het land in zelfstandige kantons
te verdeelen.
Te Londen meent men dat de Duit
sche tegenvoorstellen niets te maken
hebben met een ultimatum, dat op een
bepaald tijdstip zou moeten ingewil
ligd worden. Het is mogelijk, doch an
derzijds verzwijgt men te Berlijn niet,
dat een gunstige oplossing van het Su-
detenvraagstuk dient bereikt te worden
Men wil er te Berlijn dus nogal wat
spoed bijzetten. Doch moet men alles
wat gezegd en beweerd wordt, als
klinkende munt aanvaarden
Alzoo krijgt men slechts tegenstrij
dige berichten uit Berlijn betreffend de
■betrekkingen van sir Neville Hender
son, Engefsch ambassadeur, met den
heer von Ribbentrop, Reichsminister
van buitenlandsche zaken. Van Engel
sche zijde wordt verzekerd, dat geen
ontmoeting tusschen beiden heeft
plaats gehad. Maar men ontkent niet,
dat de ambassadeur wel het middel
heeft gevonden om den Reichsminister
op de hoogte te brengen van den wil
der Britsche regeering om
1alles te doen wat mogelijk is voor
het vermijden van een oorlog en
2. bij het uitbreken van een oorlog,
van den eersten dag af partij te kiezen.
Dit zal in geen doovemansooren ge
klonken hebben. Het had zijn reden
dat von Ribbentrop te Berchtesgaden
het onderhoud Hitler-Henlein ging bij
wonen.
Moest de toestand verergeren, zou
I men de verantwoordelijkheid ervan
gerust op de kap mogen schuiven van
von Ribbentrop, die het niet verduikt
dat hij voor een doortastend ingrijpen
is, en voorts van Hitier, zonder wien
in Duitschland geen gewichtige beslis-
I sing van welken aard ook, .getroffen
I kan worden.
WAT VOERT DUITSCHLAND
IN HET SCHILD
Het Zwarte Woud is een versterkt
Kamp geworden.
In het extraterritoriale Duitsche sta
tion te Bazel, is nogmaals geen spoor
wegmateriaal meer voorhanden. Loko-
motieven en wagons werden naar
Duitschland gebracht voor het vervoer
van steenen en cement voor de grens-
versterkingen.
Het gansche gebied van 't Zwarte
Woud is één versterkt kamp, met vijf
strategische spoorwegen die sedert kort
als vertakkingen van de lijn Frankfurt-
Bazel, werden aangelegd.
Overal, achter de vestingwerken op
de grens, zijn fabrieken van stikgassen
ingericht.
Men mag alzoo nog wel eens de
vraag stellen Wat voert Duitschland
in het schild
Wil het den vrede Zoekt het den
oorlog
Berhjn heeft daar nog nooit klaar op
geantwoord en al de betuigingen van
vredesgezindheid werden altijd tegen
gesproken door de werken.
HET STANDPUNT VAN
PRESIDENT ROOSEVELT.
Washington volgt de Gebeurtenissen
met Spanning.
In verband met den hachelijken in
ternationalen toestand heeft president
Roosevelt gemeld geen enkele uitnoo-
diging te zullen aanvaarden, die hem
e; toe verplichten zou zich dezer da
gen uit Washington te verwijderen.
Tijdens private gesprekken, die pre
sident Roosevelt gevoerd heeft, met
verschillende bezoekers van het Witte
Huis, heeft hij zijn persoonlijke mee
ning over den huidigen Europeeschen
toestand, over de mogelijke verwikke
lingen en de houding van de Vereenig-
de Staten medegedeeld. De president
geeft toe als een feit dat de sympathie
der Vereenigde Staten naar Frankrijk
en Engeland gaat, daar deze landen al
hun krachten inspannen om het gevaar
voor den vrede af te wenden.
President Roosevelt erkent trouwens
het feit dat Frankrijk zich gebonden
gevoelt door zijn verbintenissen tegen
over Tsjecho-Slowakije en vergelijkt
den hranschen toestand aan de ver
houding, die er voortaan bestaat tus
schen de Vereenigde Staten en Canada
In geval van een Europeeschen oor
log, voortspruitend uit een Duitsche
aanranding van Tsjecho-Slowakije,
meent president Roosevelt dat de Ver-
eenigde-Staten zullen trachten aan
Frankrijk en Engeland de grootst mo
gelijke hulp verleenen en dit door alle
mogelijke middelen. Er zijn evenwel
twee voorwaarden, namelijk dat En
geland en Frankrijk niet zullen rekenen
op het zenden van Amerikaansche troe
pen of op leeningen.
De president is overigens de mee
ning toegedaan, gezien de mogelijkhe
den aan manschappen en kredieten,
waarover de democratie» beschikken,
dat deze beperkingen op geen ernstige
wijze de mogelijkheden eener doeltref
fende Engelsch-Fransche verdediging
zullen hinderen.
Uit bevoegde bron te Washington
werd nog medegedeeld dat het besluit
van president Roosevelt zich, in ver
band met den huidigen toestand in Eu
ropa, niet uit Washington te verwijde
ren, getroffen werd om, indien er ge
schil in Europa moest uitbreken, on
middellijk het Congres te kunnen bij
eenroepen.
Indien een geschil uitbreekt, zou de
president namelijk het Congres verzoe
ken, de neutraliteitswet onmogelijk te
wijzigen of in te trekken.
Zooals men weet vervalt de neutra
liteitswet automatisch in Mei 1939.
DE TOESTAND IN FRANKRIJK.
De Reservisten en Verlofgangers
opgeroepen in Frankrijk.
Met het oog op den gespannen in
ternationalen toestand en tengevolge
van de versterkingen, zoowel van man-
schappengetal als van materieel, waar
toe Duitschland aan zijn grens over
ging, zag de Fransche regeering zich
verplicht, zekere afdoende voorzorgs
maatregelen te nemen.
Een der voornaamste maatregelen is
wel, dat, om de volledige troepensterk
te voor de bediening der forten te ver
zekeren, de reservisten onder de wa
pens geroepen werden.
Ook de verlofgangers, officieren zoo
wel als soldaten, kregen bevel, onmid
dellijk hun garnizoen te vervoegen.
Zeker is dat de bezetting van de Ma-
ginotlinie op volle sterkte is gebracht.
Het gaat hem hier enkel om veilig
heidsmaatregelen. Zij moeten dus geen
invloed hebben op de kalmte van de
bevolking, welke een der voornaamste
waarborgen vormt voor het behoud
van den vrede.
Ook mag men, volgens de laatste
berichten, gelooven, dat het zich op
het internationaal politiek terrein reeds
beter laat aanzien en dat er een ge
voelige ontspanning waar te nemen is.
Een Duitsch oordeel over de
Fransche maatregelen.
Het D.N.B. kondigt naar aanleiding
van het Havas-bericht over het onder
de wapens roepen der Fransche reser
visten den volgenden commentaar af
Het bericht omtrent Fransche mi
litaire maatregelen aan onze Westgrens
is te opvallender, omdat daarin tege
lijkertijd gesproken wordt over een
merkbare ontspanning in den algemee-
nen toestand. Duitschland heeft nooit
iemand het recht ontzegd, de voor zijn
verdediging noodige maatregelen te
nemen. Deze houding werd ook aan
genomen met betrekking tot den ves
tingbouw door Frankrijk in de Magi-
not-linie. Anderzijds kon ook Duitsch
land aanspraak maken op datzelfde
recht, ten einde gevaren te voorkomen
en het heeft daarom aan zijn West-
3 t.h. wanneer het belastbaar inko
men van 50 tot beneden 100.000 gaat.
4 t.h. wanneer het belastbaar inko-
van Fransche zijde genomen maatrege- men 150.000 fr. en meer bedraagt,
len niet beschouwd heeft als een on- Zij is niet verschuldigd wanneer de
middellijke en bewuste bedreiging,
zoo kan ook Frankrijk omgekeerd de
Duitsche maatregelen, die slechts in
belastbare inkomsten minder bedragen
dan het vrijgesteld minimum, zooals
het werd vastgesteld inzake bedrijfs-
overeenstemming waren met de zijne, belasting.
niet beschouwen als eenigerlei bedrei
ging, en het zou er goed aan doen, alle
buiten het kader vallende maatregelen
te vermijden
DE WAARSCHIJNLIJKE REGELING
ln bevoegde kringen verklaarde men
Dinsdag te Praag, dat de voorstellen
van de regeering aan de Sudeten op
volgende beginselen steunen
IErkenning van de territoriale au
tonomie
2. Erkenning van de volledige rechts
gelijkheid inzake het statuut
3. Erkenning van de taalgelijkheid.
HH. Kundt en Sebogoswki, die door
de Sudeten werden afgevaardigd om
met de regeering te onderhandelen,
zouden hun instemming met deze be
ginselen betuigd hebben.
ONTSPANNING IN DEN
INTERNATIONALEN TOESTAND
Dinsdag signaleerde men in de Bel
gische regeeringskringen te Brussel een
zekere ontspanning in den internatio
nalen toestand, zich steunend op het
feit dat de regeering te Praag de be
langrijkste eischen van de Sudeten in
gewilligd heeft.
Men denkt dat de eischen die niet
door de I sjechische regeering werden
ingewilligd, die zijn betreffend de bui
tenlandsche politiek van Tsjecho-Slo
wakije, namelijk het opzeggen van de
verdragen met Frankrijk en met Soviet-
Rusland.
Men ontveinst zich niet dat het laat
ste woord in dezen strijd moet gespro
ken worden door Hitier, maar men
denkt dat de wijsheid en de rede nog
goede kansen hebben de bovenhand te
houden.
In de Wetstraat toont men zich kalm
maar men volgt niettemin de gebeur
tenissen met de grootste belangstelling.
Van den anderen kant werden door
het departement van Landsverdediging
alle vereischte maatregelen getroffen,
die door den toestand noodzakelijk
zijn geworden.
BEDAARD BLIJVEN
Onze Landsverdediging is volledig in
Orde.
Een mededeeling van het departement.
Er werden berichten in de wereld
gezonden als zou het département van
Landsverdediging in Belgie, met het
oog op den toestand in Centraal-Euro-
pa, bijzondere maatregelen getroffen
hebben.
Zulks moet ten stelligste gelogen
straft worden.
Het is niet noodig bijzondere maat
regelen te treffen daar alle maatregelen
die ons grondgebied moeten bescher
men en de dekking moeten verzekeren
bestendig getroffen zijn, ondermijning
der bruggehoofden, enz.).
Het departement is van meening dat
alles gedaan werd wat gedaan moest
worden.
Daarenboven wordt de belasting met
7 t.h. verminderd voor elk kind ten
laste van den belastingschuldige, die
op I Januari van het jaar van aanslag
ten minste drie kinderen in leven heeft
al dan niet ten laste.
De inkomsten van man en vrouw
worden samengevoegd. Echter moet 't
totaal belastbaar inkomen minstens
25.000 fr. bedragen.
b) De nationale crisisbijdrage op de
inkomsten uit belegde kapitalen wordt
terzelftertijd en volgens dezelfde mo
daliteiten gevestigd als de mobilien-
belasting en tegen de volgende percen
tages
1 wanneer de grondslag lager is dan
25.000 frank.
2 wanneer de grondslag gaat van
I 5.000 tot beneden 55.000 fr.
3 wanneer de grondslag gaat van
100.000 tot beneden 150.000 fr.
4.5 wanneer de grondslag gaat van
1 50.000 fr. en meer bereikt.
Dit laatste percentage werd door de
nieuwe wet ingesteld vroeger was het
hoogste percentage 4 op de inkomsten
van 100.000 fr. en meer.
De belasting mag niettegenstaande
alle andersluitende overeenkomst van
de belastbare inkomsten worden afge
houden.
c) De nationale crisisbijdrage ver
schuldigd op de inkomsten uit onroe
rende goederen wordt gevestigd en ter
zelftertijd en volgens dezelfde modali
teiten als de grondbelasting d.i. op het
kadastraal inkomen der bebouwde of
onbebouwde grondeigendommen. De
percentages zijn dezelfde als deze ver
schuldigd op de inkomsten van beleg
de kapitalen hetzij van I tot 4.5.
De nationale crisisbijdrage op de in
komsten van onroerende goederen mag
niet ondanks alle andersluidende
overeenkomst ten laste van den
huurder worden gelegd.
Het percentage wordt gelijkmatig op
I gesteld voor de woningen welke toe-
behooren aan de bouwmaatschappijen
erkend door de «Nationale Maatschap
pij voor Goedkoope Woningen en
Woonvertrekken» of door jde Alge-
meene Spaar- en Lijfrentelcas.
Worden daarmee gelijkgesteld de
eigendommen van de Commissies van
Openbaren Onderstand, verhuurd als
goedkoope woningen en de eigendom
men behoorende aan de Nationale
Maatschappij voor den kleinen Landei
gendom.
Een supplement wordt eventueel ten
laste van den belastingsschuldige ge
vestigd ten bedrage van het verschil
tusschen de nationale crisisbijdrage
verschuldigd naar rato van het percen
tage toepasselijk op het totaal bedrag
van het kadastraal inkomen van het
gezamenlijke der in het Rijk gelegen
immobilien en de uit hoofde van de
zelfde immobilien door denzelfden be
lastingsschuldige reeds betaalde natio
nale crisisbijdrage. Bedoeld supple-
Er werden geen verloven ingetrok ment wordt gevestigd in de gemeente
ken, geen heroproepingen uitgevaar- van aanslag in de aanvullende perso-
digd en tot geen gedeeltelijke mobili- neele belasting.
satie besloten.
Behoudens enkele wijzigingen van
bijkomend belang wordt de belasting
geheven volgens de samengeschakelde
wetten betreffende de nationale crisis
bijdrage afgekondigd in het staatsblad
van 24 Januari 1937.
Deze laatste schikking is 'n nieuwig
heid gebracht aan de vroegere beschik
kingen.
De nationale crisisbijdrage mag in
geen geval als bedrijfslast in aanmer
king worden genomen, welke ook het
element zij waarop zij werd geheven.
Overgangsmaatregel
Op welke inkomsten zijn de nieuwe
schikkingen inzake nationale crisisbij-
De nationale crisisbijdrage treft de drage van toepassing
hiernavolgende inkomsten a) Op al de grondeigendommen be-
a) de bedrijfsinkomsten schikkingen voor het dienstjaar 1938
b) de inkomsten uit belegde kapi-b> °P de inkomsten van belegde
talen Kapitalen toegekend vanaf I Jan. 1938
c) de inkomsten uit onroerende ei- c) de T^dHjfsinkomsten.
^endommen. - Handelaars en uitoefenaars van
Percentages vrije beroepen op de inkomsten be-
a) De nationale crisisbelasting op atsbaar voor het dienstjaar 19 38. hetj
de bedrijfsinkomsten wordt tegen de Z'J °P de inkomsten genoten in 19 ii
volgende percentages gevestigd op het Loontrekkenden op de loonen
netto bedrag der inkomsten .oegekend in 1938 nochtans zal de
1.5 t. h. wanneer het belastbaar in houding pas vanaf I Jul, 1938 wor-
komen minder dan 15.000 fr. bedraag, den gedaan- maar zal in 1939 het sup-
2 t.h. wanneer het belastbaar inko- Piment verschuldigd op het eerste ge-
men van 15 tot beneden 25.000 fr. ieelte van het jaar worden gevorderd.
2.5 t.h. wanneer het belastbaar in
komen van 25 tot beneden 50.000 fr.
gaat.
De SOCIALISTEN hebben reeds sedert eenigen tijd hunne lijst kenbaar
gemaakt.
Bij de GEMEENTEBELANGERS is men eene lijst aan het opstellen met
candidaten die de door onze bevolking geprezen politiek van wijlen onzen
betreurden Burgemeester, Mijnheer NESTOR LAHAYE, op waardige wijze
zullen volgen. Hier is het verleden borg voor de toekomst.
Bij de KATHOLIEKEN schijnt men van vernieuwing te houden en men
zou met nieuwe candidaten voor den dag komen. Afzien dus
De NATIONALISTEN hebben niet veel goesting om den strijd opnieuw
aan te gaan, enkelen zouden willen volharden, doch naar we meenen te we
ten, zijn er velen die hun onverwachte klopping van 1932 nog niet vergeten
zijn.
De REXISTEN zouden met een afzonderlijke lijst opkomen en beweren
NU dat ze drie zetels zullen veroveren. In 1932 hoorden we ook zulke
taal van zekere groep en deze bekwam... 0 zetels
Bij de KRISTEN WERKLIEDEN is het ook nog niet uitgemaakt of ze
alleen of samen met de Katholieken zullen strijden. Het laatste zal hier voor
zeker wel de bovenhand halen.
ENKELE NUTTIGE INLICHTINGEN
Oproeping van het Kiezerskorps
LEEST EN VERSPREIDT DE
GAZET VAN POPERINGHE
WANNEER DIENEN DE GEMEENTERADEN
HERNIEUWD TE WORDEN
Artikel 78, alinea 2 vermeld dat de ge
meenteraden alle zes jaar gansch dienen ver
nieuwd te worden.
De opkomst der kiezers om tot de vernieu
wing der gemeenteraden over te gaan is vast
gesteld op den 2den Zondag van OCTOBER.
Onder voorbehoud van Artikel 4 van het
Koninklijk Besluit van 23-8-38, zullen de
kiescolleges van al de gemeenten van het
Rijk op ZONDAG 9 OCTOBER 1938, tus
schen 8 en 14 uur, opgeroepen worden ten
einde over te gaan tot de vernieuwing der
gemeenteraden.
De laatste verkiezingen hebben plaats ge
had op 9 Oktober 4952, dit jaar zullen ze dus
worden gehouden op 9 Oktober.
In de 2670 gemeenten van het land zullen
dien dag mannen en vrouwen van meer dan
2 I jaar oud zich naar de stembureelen be
geven om er hun kiesplicht te volbrengen,
de eenen met geestdrift, de anderen met ge
latenheid.
DE VERDEELING DER GEMEENTEN.
De verschillende gemeenten zijn als volgt
over de provinciën verdeeld
Brabant 348 Antwerpen 151, West Vlaan
deren 253 OostVlaanderen 297 Henegou
wen 443 Luik 373 Limburg 206 Lu
xemburg 233 Namen 366.
Deze cijfers zijn geput uit de oflficieele
statistiek op 31 December 1936. Het gebeurt
weieens, maar over het algemeen zelden,
dat er wijzigingen aan voorkomen, hetzij
door oprichting van nieuwe gemeenten in
een of andere provincie, hetzij door de ver
smelting van een of meer gemeenten.
In 1880 waren er 2583 gemeenten in
1900 bestonden er 2617 in 1910 beston
den er 2629 in 1919 bedroeg dit cijfer
2638. Daarin zijn 30 gemeenten van het
genaaste gebied niet begrepen.
HET BEVOLKINGSCIJFER ONZER
GEMEENTEN.
Uit de laatste officieele cijfers blijkt dat
vijf gemeenten in Belgie meer dan 100.000
tellen. Het zijn Antwerpen 272.688 Brus
sel 193.481 Gent 162.765 Luik 161.707
Schaarbeek 123.582.
Zeven andere gemeenten tellen van 50.000
tot 100.000 inwoners, namelijk Elsene
67.760 Anderlecht 87.723 St. Jans Mo
lenbeek 62.594 St. Gilles Brussel 62.313
Mechelen 62.246 Borgerhout 54.874
Brugge 5 1748.
Er bestaan 27 gemeenten met 25 tot
50.000 inwoners Aalst, Berchem-Antwer-
pen, Charleroi, Deurne, Etterbeek, Vorst,
Gilly, Herstal, Hoboken, Jumet, Kortrijk,
Leuven, Lier, \lerksem, Bergen, Montignier
sur Sambre, Moeskroen, Namen, Oostende,
Roeselare, St. Niklaas-Waas, Doornik, Turn
hout, Ukkel, en Verviers.
13 gemeenten tellen van 20 tot 25.000
inwoners Genk, Hasselt, Jette, La Louvière,
Lokeren, Marchienne-au-Pont, Marcinelle,
Meenen, Ougrée, Ronse, Tienen, Vilvoorde
en Wilrijck.
Er zijn 19 gemeenten met 15 tot 20.000
nwoners en 64 met 10 tot 15.000 inwoners.
Al de andere gemeenten tellen minder
dan 10.000 inwoners.
HET AANTAL SCHEPENEN EN
RAADSLEDEN.
Het aantal schepenen en raadsleden voor
elke gemeente wordt berekend op grond van
de cijfers van de tienjaarlijksche volksoptel
ling van 1930. Deze cijfers werden ook in
aanmerking genomen voor de verkiezingen
van 1932.
Het aantal schepenen bedraagt
6 voor de gemeenten van meer dan 150
duizend inwoners
5 voor de gemeenten van 50 tot 150.000
inwoners
4 voor deze van 20 tot 50.000 inwoners
3 voor deze van 10 tot 20.000 inwoners
2 voor deze van 10.000 inwoners en min.
Het aantal raadsleden is samengesteld als
volgt
45 voor gemeenten van 300.000 inwo
ners en meer
43 voor deze van 250.000 tot 300.000
41 voor deze van 200.000 tot 250.000
39 Voor deze van 150.000 tot 200.000
3 7 voor deze van 100.000 tot 150.000
35 voor deze van 90.000 tot 100.000
33 voor deze van 80.000 tot 90.000
3 I voor deze van 70.000 tot 80.000
29 voor deze van 60.000 tot 70.000
27 voor deze van 50.000 tot 60.000
25 'voor deze van 40.000 tot 50.000
23 voor deze van 35.000 tot 40.000
21 voor deze van 30.000 tot 35.000
19 voor deze van 25.000 tot 30.000
1 7 voor deze van 20.000 tot 25.000
15 voor deze van 15.000 tot 20.000
13 voor deze van 10.000 tot 15.000
1 1 voor deze van 3.000 tot 10.000
9 voor deze van 1.000 tot 3.000
7 voor deze van minder dan 1.000 inw.
VOORDfcAGING DER CANDIDATEN.
De candidaten zullen dienen voorgedragen
te worden vóór Zondag 25 September.
Iedere candidaatstelling zal als volgt die
nen ondérgeteekend te worden
door minstens 50 gemeenteraadskiezers in
de gemeenten van 10.000 tot 19.999 inw.;
door 30 voor 5000 tot 9999 inwoners door
20 voor 2000 tot 4999 inwoners door 10
voor 500 tot 1999 inwoners door 5 voor
minder dan 500 inwoners.
De candidaten mogen de lijst, waarop zij
als zoodanig voorkomen, niet onderteekenen.
De candidatenlijsten zullen dienen voor
gedragen te worden op Vrijdag 23 en Za
terdag 24 September, van 13 tot 16 uur.
EENIGE NUTTIGE INLICHTINGEN BIJ
GEMEENTEVERKIEZINGEN.
Over de Bijzitters der Bureelen.
Volgens de wet moeten de kiezers, die als
bijzitters worden aangeduid, kunnen lezen
en schrijven.
Dit moet nochtans in een beperkten zin
toegepast worden.
Alleen de kiezer die noch lezen noch
schrijven kan, mag worden weggelaten als
bijzitter.
Een voorzitter mag niet een kiezer, die
aangeduid werd als bijzitter, en die een ge
wone geleerdheid bezit, vervangen door een
anderen kiezer, omdat hij hoogere studies
heeft gedaan.
De bediening van bijzitter is verplichtend.
De Sekretaris van het Bureel.
Hij heeft geen beraadslagende stem, dit
«wil zeggen dat hij het recht niet heeft te
stemmen wanneer het bureel eene beslissing
moet nemen. (Art. 16).
Het past niet een sekretaris aan te stel
len, die kiezer is in een andere gemeente.
Belangrijke wijze van handelen.
Er dient niet uit het oog te worden verlo
ren dat de opnemingsbureelen de kiesbrieven
onderzoeken door hunne leden medegebracht
en dat ieder opnemingsbureel ten minste de
kiesbrieven van twee stembureelen moet na-
Over de Getuigen.
Zij maken geen deel van het kiesbureel,
en stemmen niet over de beslissingen van dit
bureel.
De getuigen zijn de vertegenwoordigers
der kandidaten en zijn gelast de verrichtin
gen der kiezing na te gaan.
De getuigen wonen de voorafgaande ver
richtingen van het hoofdbureel bij, zijn te
genwoordig in het kiesbureel, en bij de al-
gemeene optelling der stemmen.
De getuigen hebben het recht de zittingen
van het hoofdbureel bij te wonen, waarop
dit bureel uitspraak doet over de regelma
tigheid der voorstellingsakten (vaststelling
der kandidatenlijst) en over den vorm van
den kiesbrief.
Zij mogen (volgens de wet) al de opmer
kingen maken die zij gepast achten en ze
in het proces-verbaal doen opnemen.
De getuigen, die in de stem- en in de
stemopnemingsbureelen werkzaam zijn
1. houden het oog op al de verrichtingen
2. gaan na of het wel de ingeschreven
kiezer is, die zich aanbiedt.
3. kontroleeren het vervangen der afwe
zige leden van het bureel.
4. bemoeien zich met het toelaten tot
stemmen der op de lijst NIET voorkomende
kiezers.
5. komen tusschen voor het vergunnen of
het weigeren van een leidsman voor gebrek-
kelijke kiezers.
Bij de Stemopnemingen
Onderzoeken de getuigen
1. of de beoordeeling der geldigheid der
stembrieven onpartijdig geschiedt.
2. of de rangschikking en het optellen der
kiesbrieven nauwkeurig wordt verplicht.
Bij de Algemeene Optelling.
De getuigen gaan de nauwkeurigheid der
tellingen na.
pe Getuigen hebben het recht opmerkin-