Plezierreis naar Blankenberghe
Engeland en het Tsjecho-
Slowaaksche Vraagstuk.
NIEUWS EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN
GEBROEDERS DUPONT
KOLONIALE LOTERIJ
LIBERALE JONGE WACHT
POPERINGE
OP ZONDAG 4 SEPTEMBER 1938
VERTREK OM 8 U. - PRIJS 15 FRi
DE KONING VEROVERT
EUPEN EN MALMEDY
LANDBOUWKRONIEK
DE KWESTIE VAN
IDEEEN EN DOCUMENTEN
PALACE-THEATER HUIS GERBER
18 JAAR. NUMMER 36.
WEEKBLAD 25 CENTLEMEN.
ZONDAG 4 SEPTEMBER 1938.
SAZET VAN POPERINGHE
ABONNEMENTEN
Jaai
per poat
16
fr.
Congo
25
fi.
Frankrijk
25
fr.
Amerika
30
fr.
Loaae Nummera 0.25 fr.
De poatabonnenten in Belgie, die ran woonjt
veranderen, moeten dit aangeven in 't pott-
bureel dat hen bedient, en niet aan oei
Men abonneert op alle belgische
postkantooren.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een poatregel voor «at
woord te voegen
Uitgevers-Eigenaar*
Y perstraat, 2, POPERINGHE.
Poatcheck 484.59 Telefoon 180
leder medewerker blijft verantwoordelijk
voor zijne bijdragen. Bijdragen in te
zenden tegen Donderdag middag.
Kleine berichten tegen den Vrijdag middag.
Naamlooze ingezonden artikels worden in
de scheurmand gegooid.
AANKONDIGINGEN
Per regel 1.00 h.
(minimum 3.00 fr.)
Rouwberichten minimum 3.00 fr.
Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur
waarders. Voor dikwijls te herhalen ee
klamen, prijzen volgens overeenkomst.
Alle aankondigingen zijn op voorhand te
betalen.
DE GESPANNEN INTERNATIONALE TOESTAND.
EEN GEZONDE EN WELDOENDE HOUDING.
Naar aanleiding van de rede, uitge
sproken door het hoofd van de Brit-
sche regeering, kon de taal door dezen
staatsman gevoerd, enkel een weldoen
den invloed hebben, op het verloop
van de gebeurtenissen.
De Britten zeggen van zich zelf, dat
zijn geen bloemen in den mond dra
gen Zij zijn dan ook geen partigan-
gers van lange redevoeringen, zooals
de Duitsche staatslie er gewoon zijn
uit te spreken.
Ook was er, na de rede van den
heer Chamberlain, weer een periode
van stilzwijgen ingetreden, die de
Duitschers waarschijnlijk heeft misleid
Ze hebben wellicht gemeend, dat
wat de heer Chamberlain verteld had,
zoo maar een vuurwerk was, zooals
zoovele politiekers er, bij de eene of
andere gelegenheid, afsteken.
En toen er dan ook eenige dagen wa
ren over heen gegaan, hebben zij ge
meend, weer den toon van ophitsing
en onverdraagzaamheid te kunnen aan
slaan, die onvermijdelijk kwaad moet
doen aan de besprekingen, die te
Praag worden geleid, tusschen de re
geering en de SudetenDuitschers eener-
zijds, en door Lord Runciman en de
beide partijen anderzijds.
Het is nu gebleken, dat de Duit
schers zich schromelijk vergist hebben,
indien ze een oogenblik gemeend heb
ben, dat een Britsch premier zoo
maar praat, om wat te zeggen.
Sir John Simon heeft nu, op zijn
beurt, een groote rede uitgesproken,
die schier volledig aan het vraagstuk
werd gewijd.
De man is voorzichtig en gemeten
geweest in zijn termen, maar even
energiek, als zijn regeeringsleider.
Hij heeft niet eens herhaald, wat de
premier gezegd had. Hetgeen een
Britsch regeeringshoofd zegt, moet het
buitenland maar enkele weken kunnen
onthouden, meende hij.
Toch meenen wij het goed de voor
naamste brok uit de rede van Cham
berlain te herhalen en die Sir John Si
mon dus volledig bevestigde
Wanneer het gaat om vrede of
oorlog, zijn de wettelijke verplichtin
gen niet alles en indien een oorlog
uitbrak, is het onwaarschijnlijk, dat
hij zou beperkt blijven tot de landen,
die zulke verplichtingen hebben aan
vaard. Het zou onmogelijk zijn te
zeggen, waar hij zou eindigen en wel
ke regeeringen erin meegesleept zou
den kunnen worden. Dit is, in 't bij
zonder, waar, voor de twee landen
Groot-Brittannie en Frankrijk', die,
sedert lang, vereend en bevriend zijn,
waarvan de belangen innig verbonden
zijn en die beide verknocht zijn aan
dezelfde idealen van vrijheid en van
democratie en die vastbesloten zijn
deze te verdedigen
Ontbolsterd van wat hier nog aan
rhetoriek kan in zijn, wil dat zeggen
Engeland, heeft geen enkele wette
lijke verplichting om tusschen te ko
men in het Tsjechische vraagstuk. Ook
niet indien Tsjecho-Slowakije door
Duitschland moest aangevallen worden
Maar er is ook nog wat anders in het
leven dan wet. Engeland en Frankrijk
hebben reeds voldoende getoond, dat
ze, op tijd en stond, de onafhankelijk
heid van andere naties kunnen verde
digen, opdat het niet uitgesloten zou
zijn, dat, in 't bijzonder wat Tsjecho-
Slowakije betreft (waaraan Frankrijk
dan zelfs nog door een tractaat ver
bonden is) Engeland aan de zijde van
Frankrijk zou staan
En al zegde Sir John Simon zelf,
dat hij aan deze zinsnede van zijn pre
mier niets toe te voegen had, dat
hij dus zijn uiteenzetting over Enge-
land's houding enkel had willen be
vestigen meende hij toch er den
nadruk te moeten op leggen, dat het
geval van Tsjecho-Slowakije zoo kri
tiek kan worden voor de toekomst van
Europa, da het onmogelijk zou zijn,
de uitgestrektheid te overschouwen van
de gevolgen, die zulk conflict zou kun
nen teweegbrengen
De Britsche pers, die niet gehouden
is aan dezelfde terughoudendheid als
de leden der regeering, zegt het nog
duidelijker.
De Times schrijft nl. De lo-
giek der feiten en van de ondervinding
laat niemand toe, te verzekeren, dat
een conflict dat zich zou uitbreiden,
niet noodzakelijkerwijze de deelname
van Engeland voor gevolg zou hebben.
De bijeenkomsten te Londen hebben
enkel voor doel, te onderzoeken, waar
om een element van onverdraagzaam
heid duidelijk naar voren is gekomen,
in de houding der Sudeten, juist op
het oogenblik, dat een nieuwe basis
voor de onderhandelingen voorgesteld
was
Dus De Britten hebben gezien, dat
de Sudeten onhandelbaarder zijn ge
worden in de laatste dagen. De regee
ring wil dan onderzoeken, niet of
zij eventueel Tsjecho-Slowakije tegen
een aanval zou verdedigen (zulks
schijnt volgens de Times reeds een
vaststaand beginsel) maar wat
daartoe de aanleiding is geweest.
En het is duidelijk, dat, voor de
Times zulks alleen kan voortko
men uit het feit, dat Duitschland zich
vergist heeft aangaande de gemakke
lijkheid, waarmede de andere groote
Tnogendheden een inval in Tsjecho-
Slowakije zouden toelaten.
Ondertusschen heeft men te Berlijn,
naar hetgeen men in de Duitsche
pers lezen kan begrepen. De toon
is anders geworden. Men neemt er een
houding aan, alsof men gelooft, dat,,
met deze redevoeringen, Engeland par
tij kiest voor Tsjecho-Slowakije en dus
zijn oordeel aan Duitschland zou wip.
len opdringen.
Maar niemand laat zich hieraan van
gen, vermits Sir John Simon, in zijn
rede, ook nog zegde
Opdat een oplossing gevonden
worde, is het noodig dat ALLE belang
hebbenden wat TOEGEVEN. Als re
geering hebben wij het bestaan erkend
van een werkelijk vraagstuk in Tsje
cho-Slowakije, zelfs van een vraagstuk
dat een dringende oplossing vergt, en
wij zijn overtuigd, dat, met goeden wil
een oplossing kan gevonden worden,
die de wettelijke belangen eerbiedigt
Ondertusschen blijft men te Londen
waakzaam toezien. De ministers blij
ven om zoo te zeggen voortdurend in
voeling en gaan nog nauwelijks uiteen
om te eten.
Heden, op het oogenblik, dat we
het slot van dit artikel schrijven, be
geven ze zich naar een nieuwen kabi
netsraad, die den toestand verder on
derzoeken moet.
En elkeen kan den indruk hebben,
dat, van de waakzaamheid van de Brit
sche regeering, nu méér afhangt mis-
sschien, dan van de besprekingen zelt
te Praag.
Enkel de zekerheid, dat Duitschland
een machtig front tegenover zich zou
vinden, in geval van conflict, kan de
Duitsche regeering aanzetten, den Su
deten méér verdraagzaamheid aan te
raden... d.i. de onderhandelingen te
Praag uit het sukkelstraatje te helpen,
waarin ze geraakt zijn.
Caveant consules... Dat de Britsche
regeering dus wake over Tsjecho-Slo
wakije en, gelijktijdig, over den alge-
meenen vrede
M.
Voor de planting in boomgaarden
moeten de boomen gegriffeld zijn op
vogelkerselaar wil men kleine vormen
bekomen dan griffelt men op pruime
laar Sint Lucie. De kerselaar groeit op
de meeste gronden hij vreest echter
blijvende vochtigheid in zware klei
gronden. Lichte gronden moeten diep
omgewerkt worden. Kerselaars worden
tamelijk licht geplant 1 2 m. tusschen
de rijen en 8 a 10 m. in de rijen. Om
veel te kunnen voortbrengen moet de
grond genoeg voedsel bevatten. Daar
om zullen we een flinke hoeveelheid
stalmest onderwerken met een mengsel
van 2000 kgr. metaalslakken en 1 500
kgr. Sylviniet-Kainiet per Ha. In de
lente zullen we nog 500 kgr. ammoni-
aksulfaat ondereggen.
Als de planting voor of gedurende
den winter plaats heeft, zullen we een
laag welverteerden stalmest rond den
stam leggen daardoor blijft de grond
warm in de Winter en droogt minder
uit in den Zomer.
Soms gebeurt het dat de kersen af
vallen als ze een derde van hun ont
wikkeling bereikt hebben. In dit geval
is er niet te bemerken van de kern of
wel is ze papachtig en bruinrood van
kleur. Dit gebrek is te wijten aan kalk-
armoede van den grond men kan
hieraan verhelpen door 30 kgr. kalk
onder te werken per are.
Gustaaf Gillekens.
Trekking van de 8e Snede 1938.
Maandag werd te Oostende de trek
king gehouden der 8e Snede 1938,
van de Koloniale Loterij.
Ziehier de uitslagen
Winnen 100 fr. de biljetten waar
van het nummer eidigt op
08 25 64 11 08 64 60 98 39
Winnen 200 fr., de biljetten waar
van het nummer eindigt op 76.
Winnen 1000 fr. de biljetten waar
van het nummer eindigt op 242
Winnen 2000 fr., de biljetten waar
van het nummer eindigt op 318
Winnen 5000 fr., de biljetten waar
van het nummer eindigt op 887
Winnen 10.000 fr. de biljetten waar
van het nummer eidigt op
6117 3159 9062 8215 1811.
Winnen 20.000 fr. de biljetten waar
van het nummer eindigt op
22.802 11.199 97.301 96.203
19.526 59.276 36.199
Winnen 50.000 fr. de biljetten waar
van het nummer eindigt op
36.446 27.065
Winnen 100.000 frank, de biljetten
waarvan het nummer eindigt op
100.525, 497.705, 473.660, 584.427
212.998, 412.966, 378.212, 413.311
Wint één miljoen frank, het biljet
360.992.
ALLE LIBERALEN ER NAARTOE
Kweek van den Kerselaar.
De kerselaar wordt gewoonlijk ge
kweekt als waaiboom en om zoo te
zeggen niet gesnoeid. De kerselaar
neemt een voorname plaats in tusschen
onze fruitboomen. Er zijn weinig
boomgaarden waar men ze niet aan
treft. De lekkere vruchten worden zeer
gewild, te meer omdat ze, na de aard
beziën de eerste van het seizoen zijn.
De kerselaar kan ook veel opbrengen
als de noodige zorg besteed wordt aan
de planting, en men goede variëteiten
uitkiest als zijn Belle de Chatenay
(rijp laatste helft van Juli) de Spaan-
sche vroege (rijp half Juni) Griotte
Imperiale (rijp Juli) Bigarreau met
groote zwarte vruchten (rijp laatste
helft van Juni) Bigarreau d'Esperer
(rijp begin Juli) Reine Hortense(rijp
half Juni).
Men zal zich herinneren hoezeer de
sympatiebetuigingen van de bewoners
van de aangehechte gebieden, Eupen,
Malmedy en St Vith. bij het laatste be
zoek van den Koning, ter gelegenheid
van de groote maneuvers, sensatie heb
ben gewekt.
Deze onverholen vriendschapsbetui
gingen werden natuurlijk in de Duit
sche pers eer op schampere wijze ge-
commenteerd. De Grenz-Echo het
blad van de streek, heeft deze Duit
sche beschouwingen, zeer gevat, te
rechtgewezen op de volgende manier
Zooals te verwachten was, steu
nend op vorige ervaringen, tracht de
correspondent van de Kolnische Zei-
tung het belang te verminderen van
de deelname van de autochtone bevol
king van onze streek aan de manifes
taties. Hij beweert dat er te Malmedy,
een groot aantal oude Belgen aan
wezig waren, die uit de omliggende ge
bieden kwamen, en dat ook Eupen,
de oude Belgen talrijk waren, wat
onbetwistbaar werd bewezen door de
talrijke uitroepen Leve de Koning
en Op het balkon Over de deel
name van de maatschappijen van onze
stad en den buiten, geen woord, na
tuurlijk, ternauwernood een zin over
de bevlagging van Eupen en Malmedy
(misschien hadden de oude Belgen
deze tallooze vlaggen aan de huizen
gehangen). Geen enkele toespeling op
de zangen, uitgevoerd met brio door
het zangkoor van Eupen als welkomst
groet, en volstrekt stilzwijgen over de
toejuichingen. Van dit alles hoeft na
tuurlijk de Duitsche openbare meening
niets te weten. Zij is verplicht de ten-
denz-berichten van de Kolnische Zei-
tung» te aanvaarden en zij zal er steeds
onkundig van blijven, dat de inwoners
van Eupen-Malmedy-St Vith hun ver
knochtheid aan den Koning hebben
betuigd. De tendenz-berichten van de
K. Z. geven aan de overheid van Brus
sel de gelegenheid te Berlijn te doen
opmerken, dat Belgie eischt. op objec
tieve wijze, te worden behandeld in de
Duitsche pers, zelfs wat betreft de
openbare betoogingen in de aangehech
te gebieden.
Het is een feit. dat de Koning, bij
zijn laatste bezoek, de harten van de
inwoners van de aangehechte gebieden
heeft veroverd, en dit ging zoover dat
zelfs de afgestelde schepenen, die nog
door hun afwezigheid manifesteerden
bij het bezoek van een Belgisch minis-
Zie uurrooster binnenzijde.
ter, thans in een schrijven, dat hem te
Eupen werd overhandigd, hun trouw
aan den Belgischen koning hebben be
vestigd.
Overigens worden de foto's, ter ge
legenheid van het Koninklijk bezoek
in de aangehechte gebieden gemaakt,
nog steeds druk verkocht, zoodat alle
teekenen er op wijzen, dat deze men-
schen nooit uit zichzelf een Sudeten-
strijd zullen beginnen, als deze niet
door een of andere kortzichtige Belgi
sche regeering zou worden uitgelokt.
Maar zal over een Belgische Sude-
tenbeweging enkel binnen onze lands
grenzen een besluit getroffen worden
HET KOLENVRAAGSTUK.
Deze rubriek i* bestemd tot het opnemen der argumenten welke wij aan verschillende
bevoegdheden vragen uit te leggen aan de lezers van de Gazet van Poperinghe ten
titel van documentatie.
Deze artikels verplichten geenszins de gedragslijn van het blad en wij weerhouden ons
het recht deze desnoods in onze kolommen te kritikeeren.
De Korrespondenten van Ideëen en Documenten worden vriendelijk verzocht hun
bijdragen in te dienen bij den Heer Hilaire LAHAYE.
Eerlang zal de regeering een defini
tief besluit moeten treffen in 't vraag
stuk van de kolen. Men weet dat on
langs een geschil tusschen patroons en
arbeiders in ons kolenmijnbedrijf aan
de regeering werd overgemaakt, nadat
beide partijen vruchteloos getracht
hadden een overeenkomst te vinden,
en dat de regeering de door de pa
troons voorgestelde loonsvermindering
had doen intrekken met de belofte,
dat vanaf I October een uitzonderlijk
invoerrecht zou worden geheven op de
buitenlandsche kolen, waarvan de op
brengst zou worden aangewend om 't
binnenlandsch kolenbedrijf te steunen.
Een ministerieel comiteit, samenge
steld uit de heeren Spaak. Heymans,
Max-Leo Gérard en Marck, zal zich
met deze kwestie bezig houden.
Het werd echter verstaan, dat ieder
minister automatisch in dit ministerieel
comiteit zou zetelen, vanaf het oogen
blik, dat een kwestie zou behandeld
worden, die zijn departement betrof.
Men bestudeert thans hoe hoog deze
belasting zou worden bepaald, en of
er aanleiding bestaat een verschillende
taks in te voeren, naar gelang de hoe
danigheid van de kolen.
De weg dien de regeering met deze
politiek heeft ingeslagen, lijkt er geen
die leidt naar de behartiging van de
belangen van de algeheelheid van de
natie. Om te beginnen worden onze
havens benadeeld door vermindering
van den koleninvoer. terwijl van den
anderen kant de kolenprijzen in het
land kunstmatig hoog gehouden wor
den, wat dan toch weer een nadeeli-
gen invloed moet uitoefenen op onzen
uitvoer, die hoofdzakelijk uit produc
ten. waarin een gToote hoeveelheid
kolen zijn verwerkt.
Dr in de Rechten ANDRE ROMMEL, over
INTERCONTINENTALE LUCHTVERBINDINGEN.
(VERVOLG)
De schroeven zouden langs achter aan de
vleugels worden vastgemaakt.
De grootst mogelijke veiligheid zou ver
zekerd zijn, de motoren bezitten 48.000 PK.
en vliegen normaal met de /i dier kracht.
De bemanning is voldoende om elkander ge
regeld af te lossen. Veronderstellen wij nil
dat niettegenstaande alles den boot verplicht
is te dalen, dan zal de vliegboot zich een
voudig op de golven neerstrijken, de vleu
gels intrekken en voortaan varen als een
boot totdat het defect hersteld is.
Onnoodig er U op te wijzen van welk be
lang zoon toestel zou zijn op militair ge
bied.
Laat ons hopen dat Georges Hamel met
vrucht zijn plannen zal kunnen uitvoeren.
Nauwelijks konden de Amerikanen de
Amerikanen de plannen van Hamel hebben
nagezien of daar kwam van over den oce
aan, uit New-York het beriqht dat een ze
keren heer Schuyler Kleinhans, -teekenaar
bij de Douglas Aercraft Company te L03-
Angeles, en die reeds verscheidene der snel
ste handelsvliegtuigen heeft gebouwd-, met
een nieuw plan was vooropgekomen een
vliegschip evengroot als een kruiser.
Hieromtrent kan ik U slechts enkele in
lichtingen geven, en wie weet is het meer
dan een bericht Het nieuw gevaarte draagt
I 522T, heeft een lengte van 1 I 5 m. I 70 m.
vleugelbreedte. Dit gedrocht zou in bewe
ging gezet worden door een aantal motoren
die samen 200.000 P.K. zouden ontwikkelen.
Als bevolking tellen wij vooreerst 100 man-
sdhappen, verder zouden zonder veel moeite
500 reizigers den overtocht kunnen meema
ken. Voeg daarbij nog 500T, brandstofnoo-
dig voor den overtocht van den Atlantischen
Oceaan, I75T vracht en 30T reisgoed en gij
kunt U voorloopig voorstellen wat dit nieu
we plan in werkelijkheid moet worden.
Zoo'n vliegboot zou op een hoogte van
3.500 m. een snelheid van 450 km. berei
ken en beide werelddeelen in I I uur ver
binden.
In de blijde hoop zoo iets verwezenlijkt
te zien kan ik er U nog op wijzen dat de
onkosten een 300.000.000 fr. beloopen, een
kleinigheid dus, juist genoeg om de voor
ziene onkosten te dekken voor de autostrade
Brussel-Oostende.
De bekende Fransche vliegtuigbouwer h.
Louis Bréguet belooft ons vóór 1945 een
giroplane wanneer hij Amerika met Europa
in 10 uur hoopt te verbinden.
Nadat wij gezien hebben hoe en met welk
materiaal die oceaanverbindingen geëxploi
teerd worden en welke verbazende plannen
ter uitvoering liggen, laten wij even samen
stilstaan en zien welke weg dient gevolgd
te worden. Het is niet altijd mogelijk de
rechte lijn te trekken en die dan te volgen
van vertrekpunt tot aankomst. Ieder reis
moet speciaal bestudeerd worden. Afgezien
van de reeds vaste diensten die de moeder
landen met hun koloniën verbindt, zullen wij
de verbinding over den Stillen Occacn en
die over den Atlantischen Oceaan.
De stille oceaan of de verbinding Ameri-
ka-Australie en Azie en meer bepaald naar
China en Japan.
Naar Australië wordt de weg van Kings-
ford Smith gevolgd die loopt van den San
Francisco langs Honolulu, de Fidji-eilanden,
naar Bribane, hetzij een afstand van 1 1 .300
km, of 46 vliegtuigen aan 250 km. per uur.
Van Tokio uit gaat de reis verder 't zij
naar Hong-Kong, 't zij naar Singapour.
Meer dan die Stille-Oceaan belangt ons
het Atlantisch luchtverkeer of de Europa-
Amerika lijn.
Vooreerst hebben wij de Zuid-Amerika-
lijn. Hier dienen de Franschen lof betuigd,
Toulouse-Santiago in 4 j/2 dagen. Frankrijk
heeft zeker de beste weg verkozen doch voor
de exploitatie zijn zekere dwaze streken van
Frankrijk zeer betreurenswaardig. De over
tocht Dakar-Natal beloopt het minimum, 't
zij 3 1 60 km.
Als tegenprestatie van de Lindberg vlucht
van 27 besloten en lukten de Franschen
Cosfes en Le Brix den overtocht Europa-
Amerika. De mogelijkheid van den over
tocht was met moeite bewezen bf reeds
werd de mogelijkheden ingezien een han
delsverbinding op te richten. Het was Mer-
moz (verongelukt met de Croix-du-Sud in
December 36) die met Dabry en Gimié door
het welslagen van den overtocht St. Louis
Afrikaansche kust)- Natal de mogelijk
heid voor een handelsexploitatie had bewe
zen. Thans zijn de diensten reeds wekelijks
en worden geexploiteerd in pool met de
Deutsche Lufthansa.
De Noord-Amerika lijn ziet er geheel an
ders uit. Hoe zonderling is het niet dat
slechts sinds dezen zomer van geregelde
diensten kan gesproken, wanneer de Noord-
Atlantische Oceaan reeds zoo dikwijls over
wonnen werd tusschen 1919 met Mac Read
en den Zomer 37. Het is nochtans geen kin
derspel, zijn Nungesser, Coli, Miss Mackay.
Hinneliffe en zoovele anderen niet gestart
met de vaste hoop te zullen slagen, doch
niet een van hen werd ooit teruggezien.
Is Terre-Neuve het landschap des doods,
hiervan de oorzaak We weten immers dat
noch Weiss noch Lindberg er veel goeds
van vertellen. Terre-Neuve ligt aan de rand
van de Gulfstream en daarin juist schijnt
het gevaar te liggen.
Meldden wij vooreerst het welslagen van
d5 russische expedities om Moscou met de
Vereenigde Staten te verbinden langs den
Noordpool. Van de laatste expeditie weten
wij echter niets meer terwijl de Russen nog-
wel de zoete hoop koesteren de bemanning
levend terug te vinden. De Noordpool-expe-
ditie van Papanine zal ongetwijfeld nuttige
wenken kunnen geven voor nadere pogingen.
Langs den Noord-Atlantischen Oceaan be
staan twee wegen, de verbinding Parijs-Azo-
ren-Bermuden-New-York met daarnaast de
rechte lijn Parijs-New-York die weinig kans
heeft om als definitieve lijn te worden aan
genomen.
Vanaf 2 7 zien wij een echte wedloop tus
schen Europa en Amerika of omgekeerd,
geen jaar gaat voorbij of enkelen slagen
erin 't zij in de eene, 't zij in de andere
richting den Oceaan te trotseeren, zoo heb
ben wij ondermeer Lindberg, Byrd, Stulz-
Gorden en Miss Eearhart, Assolant-Lefèvre
en Lotti, Kingsford Smith-Van Dyck, Costes
en Bellonte, Magyar en Enders, Amelia Ear-
hart, Matern en Griffin, Mollison, Rossi en
Codos, Jim en Amy Mollison, Adamoviez,
Waitkus, Merrill en Richman en zoovele an
deren.
Op het congres van de Oceaan-vlieger te
Rome in 1932 werden vooral twee wegen
bestudeerd. Een zuidelijke langs de Azoren
en de Bermuden, een noordelijke langs Glas-
gow-de Far-oereilanden, Ysland, Groenland
en New-Foundland. De zuidelijke werd reeds
gevolgd door Costes en Bellonte in 1934,
de noordelijke door von Gronau en door het
Balbo-escader, beide reeds door Lindbergh.
Den Amerikaan Armstrong had er iets
anders op gevonden, het aanleggen van vlot
tende eilanden, landingsvlakken van !20x
365 meter, rustend op 32 stalen buizen van
50 meter hoogte en gelegen om de 700 km.
Schoone droomen bij helder weder doch
heo zal den vlieger het eilandje vinden als
het mistig is, en zal men daartoe de noodige
kapitalen bijeenkrijgen (herinner U de
film I.F.l. ne répond plus I).
De Duitschers hebben er iets anders op
gedacht, hun oude cargobooten Westpha-
len 5, thans overbodig op de zuidelijke linie
vermits de Duitschers vliegtuigen hebben be
steld bij Dormier met 4000 km. actiestraaf,
zouden ze naar de noordelijke linie brengen
en U weet dat het toertje met den Swaben-
land en de Aeolus (DO XII en den DO 18
Zéphir) reeds enkele malen is gelukt, dat
de Nordmehr dezen Zomer veel over zich
heeft doen spreken.
Dank het welgelukken dezer proefvluch
ten hebben ook de Engelschen hunne mede-
zeggingsohap willen bewijzen, ze zijn uitge
komen met de Caledonia die als eerste
vliegtuig was bestemd om een geregelden
dienst tusschen Europa en Amerika te ver
zekeren. Dezen Zomer heb ik er dan ook
op gewezen dat voorloopige,* regelmatige
proefvluchten gedaan werden tusschen Fo-
ynes en Botwood in pool door de Imperial
Airways en de Pan-American-Airways (zie
Gazet van Poperinghe 18-7-1937).
Met dit alles is het vraagstuk welke weg
dient gevolgd nog niet opgelost, vooral
verleden jaar met het oog op de New-York-
Parijs raid, was de oplossing te zoeken.
Lindbergh eenerzijdsch hield zich bezig de
noordelijke weg te bestudeeren, die waar-'
schijnlijk als de eerste vaste zal aangeno
men worden omwille den korten afstand
over zee. Codos anderzijdsch bestudeerde
een meer zuidelijke lijn, die ongeveer zoo
kan vastgesteld worden New-York, Ber
muden, Terceira (een nieuw punt), Lissa
bon, Parijs.
Wat nu van dit alles gedacht
Zoo onwaarschijnlijk en onmogelijk kan
het zeker niet zijn vermits van den eenen
kant de Caledonia en den Clipper
de mogelijkheid van een regelmatigen dienst
hebben bewezen, en van den anderen kant
anderen reeds ver daarboven zweven en met
meer gewaagde plannen voor den dag ko
men. Heeft Professor Picard niet gezegd
dat binnen afzienbaren tijd de regelmatige
en normale luthtdiensten in de stratospheer
zullen geschieden Belooft Max Cosyns ons
niet een snelheid van 800 tot 1000 km. per
uur op een hoogte van 15.000 m.. ook nog
gewag gemaakt om onze vliegtuigen in een
soort fusée te omvormen die op 50.000 m.
zoon ongehoorde snelheid zouden ontwik
kelen en dit met de grootste veiligheid, dat
Parijs slechts op 3 min. van Brussel zou
liggen, op 3 min. I 5 van Londen, op 8 min.
van Rome, dat L na 23 min. te New-York
zoudt zijn en in minder dan I uur 30 de
ronde van de wereld zoudt gedaan hebben.
Zou het dan werkelijkheid dat wij, of min
stens toch ons kinderen, of kleinkinderen
na s morgens te zijn opgestaan eerst een
zaakje zullen afhandelen te Moscou alvorens
te New-York te dejeuneeren, om daarna te
Manilla tusschen 5 en 6 een flirtje te, slaan
en toch nog op tijd te komen om s avonds
de kinema-vertooning bij te wonen. Arm
Normandie en Queen Mary I
André Rommel.
Y'PERSTRAAT. 38. POPERINGHE Guido Gezellesb-aat, 5, Poperinghe.
Zie de Nieuwe Regeling der SOLDEN
VERTOONINGEN op 3e Bladz. Zie Aankondiging op 2e Bladz.