Plezierreis naar Blankenberghe
Kunnen wij de
Zuidergrens verdedigen
GOUDEM BRUILOFT TE POPERIHGHE.
18- JAAR. NUMMER 35.
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
ZONDAG 28 OOGST 1938.
ABONNEMENTEN
M en abonneert op alle belgische
postkan tooren.
NIEUWS EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN
AANKONDIGINGEN
GEBROEDERS DUPONT
Y perstraat. 2, POPERINGHE.
ER ZIJN MOMENTEN IN DE GESCHIEDENIS DAT EEN VOLK MOET
KIEZEN
Over 72 dagen zullen wij het weten
naar de internationale politieke weer-
voorspellers beweren, of wij oorlog
krijgen, dan wel vrede. Inderdaad
plaatsen zij tusschen I 5 Augustus en
1 November, de kritische periode,
waarop Duitschland en Italië een be
slissing moeten treffen, of zij al dan
niet den grooten sprong in het onbe
kende zullen wagen, die een oorlog
tegen Frankrijk en Engeland voor hen
zou beteekenen, vooral als wij denken
aan de woorden van Cordell Huil, en
die, thans bevestigd door Roosevelt
zelf, wel geen twijfel overlaten over de
sympathieën van Amerika bij een der
gelijk conflict.
Deze periode tusschen 1 5 Augustus
en 1 November, verklaren genoemde
weervoorspellers aldus als vóór 1 No
vember de oorlog in Spanje niet ten
einde is, duurt hij nog een vollen Win
ter, en dan kan Italië Frankrijk niet
hinderen bij een mogelijken strijd te
gen Duitschland, vermits het dan Frank
rijk niet kan beletten reserves aan te
voeren uit Afrika, want daarvoor is de
hulp van Spanje noodig. Evenmin kan
het Engeland den weg naar de Mid-
dellandsche Zee langs Gibraltar afsnij
den, terwijl het voor een rechtstreek-
schen oorlog met Frankrijk slechts als
slagveld beschikt over de gemeen
schappelijke grens, zijnde de meest on
herbergzame bergketen in Europa, of
wel een aanval door Zwitserland moet
wagen, waarvoor Mussolini zich, om
verschillende redenen, wel zal wach
ten.
Zoolang van den anderen kant, En
geland blijft bemiddelen in Tsjecho-
Slowakije, kan Duitschland niet ge
welddadig optreden, zonder zich te
genover de gansche wereld in het on
gelijk te stellen.
Kan Lord Runciman dus steeds weer
opnieuw tijd winnen, en de zaak rek
ken tot 1 November, dan is de vrede
gered, want dan krijgt Frankrijk tijd
om tegen den volgenden Zomer zijn
luchtmacht te verdubbelen, en tegen
de volgende Lente brengt ook Hoare
Belisha, de Britsche minister van Oor
log, zes nieuwe gemotoriseerde divisies
te been, die op het eerste teeken naar
het vasteland komen, zoodat het Ro-
me-Berlijn den lust wel zal ontgaan
zich te wagen in een avontuur, dat den
wissen ondergang van hun volk en hun
land zou beteekenen.
Deze angstige periode, die wij thans
blijkbaar beleven, moet ons daarom
nog niet tot wanhoop drijven, vermits
het aan Chamberlain en Halifax tot
nog toe steeds gelukt is, de catastroof
te vermijden, eerst door het Paasch-
accoord met Italië, daarna door de
volksstemming van Schuschnigg in Oos
tenrijk, die wel niet belet heeft dat dit
land in handen van Hitier gevallen is,
maar die toch dien val gevoelig ver
traagd heeft, en ten slotte door het
krachtdadig optreden van Engeland en
Frankrijk, tegenover Duitschland in de
zaak van Tsjecho-Slowakije. Er is dus
geen reden om te veronderstellen dat
het niet op die manier verder zou kun
nen gaan, en te denken, dat de oorlog
onvermijdelijk is.
Intusschen moeten wij paraat blijven
niet om zelf met de wapens te kunnen
ingrijpen, want dat zou krankzinnig
zijn, maar om te voorkomen dat men
in onze zwakheid een gunstigen factor
zou zien om juist langs ons land den
strijd in te zetten, en dus andermaal
ons land te kiezen als slagveld voor het
beslechten van de Europeesche veeten.
De vraag mag dan gesteld, of het
nu wel het geschikte oogenblik is, om
te keffen over Fransche vlaggen te
Spa, om dan nog niet te spreken van
de vraag van den communist Lahaut,
die op dit oogenblik aan den heer K.
Huysmans gevraagd heeft om dadelijk
de Kamer bijeen te roepen vermits hij
noodig de regeering moet interpellee-
ren over de maneuvers, over de ver
dediging van onze Zuidergrens en over
de geruchten, volgens dewelke onze
regeenng zinnens zou zijn een verte
genwoordiger naar de regeering van
Burgos te zenden.
Nog veel minder lijkt ons het kabaal
gewettigd, dat thans in sommige krin
gen werd opgezet, naar aanleiding van
de Yzerbedevaart, voor een volledige
neutraliteitspolitiek, niet zoozeer ter-
wille van deze neutraliteitspolitiek zelf
want in dat opzicht kunnen wij vol
komen met hen meevoelenmaar ter-
wille van het daaruit als vanzelf voort
vloeiende corrolarium van de verdedi
ging van onze Zuidergrens.
Er zijn momenten in de geschiedenis
dat een volk kiezen moet, welken weg
het uit wil. Meermaals hebben wij, van
Artevelde tot Albert I, voor deze keuse
gestaan, en thans is het moment daar,
weer eens het eigen geweten en 't hoo-
ger belang te laten spreken, om in het
diepste van ons gemoed te bepalen,
welken weg wij wenschen op te gaan.
En dan hoeven wij daarom onze mee
ning nog niet over de daken uit te
schreeuwen, of de haantjes vooruit te
zijn, en zelf niet het vuur aan de lont
steken.
Wel moeten wij bereid zijn,om klaar
te zien, waar het gevaar ligt, en hoe
wij zullen handelen als de nood aan
den man komt. En dit alles kan dan
worden samengevat in deze enkele
vraag Moeten wij thans versterkin
gen aanleggen aan de Fransche grens,
en daarvoor de middelen aanwenden,
die wij zouden kunnen gebruiken tot
betere versterking van onze Oostgrens?
Een element bij de beoordeeling van
deze kwestie mag wel zijn, of wij ooit
in staat zouden zijn, deze Zuidergrens
doelmatig te verdedigen. Deze grens
lijn is veel langer dan die, welke wij
met Duitschland gemeen hebben, en
terwijl er aan de Duitsche grens reeds
natuurlijke verdedigingsmiddelen be
staan, namelijk de Maasvallei, is dit
voor de Fransche grens niet het geval.
De verdediging van deze grens zou dus
nog veel duurder uitkomen dan de
reeds zoo dure verdedigingswerken aan
de Oostgrens, en die overigens nog niet
geheel zijn voltooid, terwijl er ook
weer nieuwe grenseenheden zouden
moeten in het leven geroepen worden,
waarvoor wij bezwaarlijk de vrijwilli
gers zouden vindèn, om nog niet te
spreken van de hooge kosten die ook
daaruit weer zouden voortspruiten.Het
heele princiep van de landsverdediging
aan de grens zou moeten opgegeven
worden, en het leger zou moeten sa
mengetrokken worden in het centrum
van het land, en zoo ongeveer op een
draaischijf geplaatst worden, om in alle En, wie over den hond springt, moet
richtingen doelmatig te kunnen optre- ook over den staart kunnen. Een ver
den. I dediging tegen een aanval uit 't Wes-
De militaire voorraden, thans opge- ten en het Zuiden, brengt noodzakelijk
stapeld in het Westen van het land, een samenwerking mee met Duitsch-
zoover mogelijk van de Oostgrens, [land, vermits wij in geen geval in staat
zouden buiten het bereik van de Fran- zouden zijn eigenmachtig een dergelij-
schen moeten ondergebracht worden.
Een aanval van Frankrijk is in de
ken aanval af te weren, een aanval die
vanzelfsprekend tegen Duitschland zou
huidige omstandigheden niet goed gericht zijn, welk land wij, als een van
denkbaar zonder een tusschenkomst de waarborgende mogendheden voor
van Engeland, en wij zouden dus ook onze onafhankelijkheid, zouden moe-
onze kust tegen een aanval van de En- ten ter hulp roepen,
gelsche vloot te verdedigen hebben. En j Wij moeten den moed hebben te
zelfs zouden wij in dit geval onze ko- kiezen, en deze keuze zal er dan in
lonie in staat van verdediging moeten ieder geval eene zijn ten voordeele
brengen, want hoe zouden wij deze van den integralen vrede. Maar ons
van uit het moederland kunnen ter hulp I verlangen naar vrede mag ons niet
komen, tegen de Engelschen. die de j blind maken voor alle gevaren,
meesters zijn van de zee D. R.
LIBERALE JONGE WACHT -
OP ZONDAG 4 SEPTEMBER
POPERINGE
1938
ALLE LIBERALEN ER NAARTOE
VERTREK OM 8 U. Schrijf in bij Marius Lauwers
PRIJS 15 FR.
KORTSTONDIGE FRANSCHE
REGEERINGSCRISIS
De Heeren Ramadier en Frossard
nemen ontslag.
De Heeren de Monzie en Pomaret
worden Minister.
De heer Edouard Daladier heeft aan
de heeren Frossard en Ramadier zijn
spijt betuigd voor hun genomen besluit,
ontslag als minister te nemen. Hij heeft
hun den dank der regeering overge
maakt voor de hartelijke samenwer
king, gedurende verschillende maan
den.
De heer E. Daladier heeft aan den
voorzitter der republiek, ter ondertee-
kening, de benoeming voorgelegd van
de heer de Monzie, tot minister van
Openbare Werken, en Pomaret, tot mi
nister van Arbeid.
De meening van den heer Daladier.
Op het oogenblik dat hij het minis
terie van oorlog verliet, heeft de heer
Daladier bevestigd, dat het het gedeel
te uit zijn radio-rede, betreffende de
40-urenweek inderdaad geweest is, dat
oorzaak was van de ontslagname van
de heeren Frossard en Ramadier.
De heer Daladier, verklaarde de per
soonlijke meening van de ontslagne
mers te eerbiedigen, doch hield eraan,
te verzekeren, dat het land zich-zelf
maar al werkende kan redden. Door
dan, normaal te werken, want Frank
rijk is het eenige land, waar de 40-uren
week in voege is.
Als voorbeeld haalde het hoofd der
regeering aan, dat een belangrijke in
stelling onlangs eene bestelling van 1 5
millioen frank welke uit de Vereenigde
Staten kwam, heeft moeten weigeren,
doordat de toepassing van de 40-uren
week die instelling niet toeliet, de be
stelling uit te voeren.
De heer Daladier verklaarde zich in
princiep niet tegen de 40-urenweek, er
is zelfs geen spraak van, ze af te schaf
fen, maar hij is van oordeel, dat de fa
brieken normaal moeten kunnen wer
ken, om den economischen toestand te
herstellen en te voldoen aan de be
hoeften van de nationale verdediging.
De machtsverhoudingen
ongewijzigd.
In minder dan vier uren is het den
heer Daladier gelukt, de ministerieele
crisis op te lossen, welke ontstaan was
door het ontslag van de heeren Fros
sard en Ramadier.
PROEFT CASTAR BIER
IDEEEN EN DOCUMENTEN
INTERCONTINENTALE LUCHTVERBINDINGEN.
Maandag vierden de echtelingen H. herberg Het Katje Noordstraat.
Decoker-Billiau, hun Gouden Bruiloft. Uit hun huwelijk sproten tw-aalf kin-
Immers het was 50 jaar, dag op dag. deren, waarvan nog zeven in leven zijn
dat M. Henri Decoker met Juffrouw Vijf zijn gehuwd. De gelukkige jubila-
Renilde Billiau, te Poperinghe in het rissen tellen thans 7 kleinkinderen
Na een mis van dankzegging te heb-
LANDBOUWKRONIEK
zers aangezet om meikevers te vangen.
Deze geeft men aan het gevogelte of-
ben bijgewoond in Sint Bertinuskerk. I Verdelging van meikevers en larven, wel werpt men ze in den aalput.
werden de jubilarissen plechtig door Een zeer doeltreffend middel is het De meikevers leggen liefst hun eiers
Burgemeester andooren en enkele le- vangen der meikevers, zoodra ze zich in een verschen warmen grond. b. v.
den van het gemeentebestuur op het vertoonen en vóór ze eieren gelegd als deze bemest werd met paardenmest.
huwelijksbootje stapte. Zinkwerker vóór den oorlog, werd stadhuis ontvangen. hebben, 's Morgens vroeg kan men ze Op deze plaatsen kan men gemakkelijk
Henri werd te Rijsel geboren op 14 Henri na den oorlog roeper en later Na deze ontvangst trokken de jubi- vangen op de boomen. bijzonderlijk de larven verdelgen. Men kan dit lok-
Februari 1862 en zijn echtgenoote te bankinkasseerder, taak welke Hij «teeds lairssen. omringd van hunne familie, op eiken, berken, beuken, haagbeuk middel nog verbeteren door bijvoeging
Poperinghe. op 13 Juni 1866. Sedert j met nauwgezetheid vervulde tot hij op j huiswaarts, om er in familiekring het en lorkeboomen. In vele gemeenten
hun huwelijk wonen ze steeds in de rust ging. feest voort te zetten. worden de kinderen door de onderwij-
van I kgr. Parijsch groen per 100 kgr.
grondmengsel.
PERIHGHE
Jaai, per poal
Congo
Frankrijk
Amerika
Loaie Nummer»
16 fr.
25 fr.
25 fr.
30 fr.
0.25 fr
De postabonnenten in Belgie, die vas wooaat
veranderen, moeten dit aangeven in t post
bureel dat Ken bedient, "n nie» om
Bij elk achrifven naar inlichtingeo word»
men beleefd verzocht een pnai/^g^i n
woord te voegen
Per
regel 1.00 fr
Uitgevers-Eigenaars
Poarrheck 484.59 Telefoon 180
leder medewerker blijft verantwoordelijk
▼oor zijne bijdragen Bijdragen in te
renden tegen Donderdag middag.
t£.ieine berichten tegen den Vrijdag middag
Naamlooze ingezonden artikels worden in
de scheurmand gegooid
(minimum 3.00 fr.J
Rouwbenchten minimum 5.00 fr
Bijzonder Tarief voor Notarissen en Dewi
waarders. Voor dikwijls te herhalen ee
klamen. prijzen volgen* overeenkomst
Alle aankondigingen zijn op voorhand te
betalen
Deze rubriek is bestemd tot het opnemen der argumenten welke wij aan verschillende
bevoegdheden vragen uit te leggen aan de lezers van de Gazet van Poperinghe teo
titel van documentatie.
Deze artikels verplichten geenszins de gedragslijn van het blad en wij weerbouden ons
het recht deze desnoods in onze kolommen te kritikeeren
De Korrespondenten van Ideëen en Documenten worden vriendelijk verzocht hun
oijdragen in te dienen bij den Heer Hilaire LAHAYE.
Dr in de Rechten ANDRE ROMMEL, over
Waar nog is er verschil tusschen droom groote en lange moeilijkheden te overwin-
en werkelijkheid Jules Verne droomde van
luchtreizen en zijn verhalen hebben ons ge
boeid als wij kleintjes waren thans vliegen
wij van 't eene eind van de wereld naar het
andere. Zal het ook waarheid worden dat
wij zelf, of zeker dan toch ons kinderen naar
andere planeten zullen vliegen
Hoelang is het geleden dat Lindberg te
Parijs verklaarde dat tusschen Europa en
Amerika weldra eeij geregelde luchtverbin-
ding zou tot stand komen
21 Mei 1927 Le Bourget na 33 uren
vliegen wordt den jongen geestdriftig toege
juicht. Na hem hebben het anderen beproefd,
de eenen slaagden, anderen zijn mislukt.
8 September 1935 landt te Natal de zware
viermotorige vliegboot. De 3300 km. die
Afrika van Zuid-Amerika scheidden, werden
in een 20-tal uren afgelegd. In 1936, pas een
jaar later, waren reeds meer dan 50 verbin
dingen verwezenlijkt en thans is dien dienst
wekelijks.
Frankrijk had besloten in 37 een Ameri-
ka-Europa ralley uit te schrijven om grootsch
de 10e verjaring van Lindberg's vlucht te
herdenken. Door een weigeren van de Ame-
rikaansche overheden op hun bodem te star
ten, werd die wedstrijd vervangen door de
Istres-Damascus-Parijs, zoo schitterend door
de italiaansche vloot gewonnen.
Waarom ligt Parijs slechts op 4 /i dagen
meer van Santiago, Londen op 34 uren van
New-York, waarom is het noodig dat gij na
een paar dagen uit Tokio of Singapour te
San-Francisco lunchen kunt Waarom dit
alles
Snelle verbindingen zijn noodig voor de
uitbreiding van den handel. Europa moet in
den kortst mogelijken tijd met Amerika, Afri
ka, Azie, kunnen onderhandelen.
Hoe is het nu mogelijk in de huidige om-
standigl eden dit probleem op te lossen The
oretisch is de vraag opgelost, wij staan al-
een nog voor de keus tusschen verschillende
types van vliegtuigen en vliegbooten. Doch
practisch stelt het probleem zich geheel an
ders voor, bedenk even dat de Air-France
voor de Parijs-Santiago dienst jaarlijks 65
millioen besteed. EEN lijn die dus Frankrijk
alleen als prestige dient.
Welke middelen
Laat ons even spreken over den bestuur
baren ballon. Dr Eeckener heeft zeker reeds
groote diensten bewezen aan de Zuid-Ame-
rikalinie uit Friedrichtshafen vertrekt de
Graf Zeppelin L. Z. 127 over Zwitserland
de Vogezen, Gibraltar en vandaar in rechte
lijn naar Pernambuco. Tot hier duurt de
reis drie dagen, den vierden dag gaat de reis
verder naar Rio-de-Janeiro.
Op 4 Maart 36 deed de L. Z. 129, later
Hindenburg gedoopt, haar eerste proeven en
was bestemd voor de Noord-Amerika verbin
ding. Zelfs heeft Dr Eckener reeds plannen
gekoesterd voor een verbinding over den
Stillen Oceaan.
Hoe interessant die oplossing schijnt te
zijn, toch denk ik dat ze alleen als voorloo-
pig mag aanzien worden, de prijs immers is
te hoog, zoo wordt berekend dat die reis
8-maal meer kost dan per vliegtuig. Dienten
gevolge zijn reeds in verscheidene landen
nieuwe plannen ontstaan om de verbinding
per watervliegtuig te verwezenlijken. Doch
daarover later. Daarenboven is de bestuur
bare ballon iets zeer delicaat en zeker niet
goed bestand tegen zware ojiweders. Als de
reizen van de L. Z. 127 en 129 lang goed
zijn verloopen dan was het te danken aan
de buitengewone stuurkracht en weerkennis
van Dr Eckener en kapitein Lekman. Toch
is reeds den Hindenburg te pletter gestort.
Als tweede oplossing moet dan het vlieg
tuig aanzien worden. Hier staan wij onmid
dellijk voor de keus. het watervliegtuig of
het landvliegtuig Ziedaar de moeilijkheid.
Het watervliegtuig dient voor vluchten boven
water, het natuurlijjc milieu van het land-
vliegtuig is het land. Iets nochtans hebben
ze gemeen de lucht. Daarom zouden ze zich
het best moeten aanpassen, dus met een mi
nimum luchtweerstand.
Hebben wij dan zoo iets opgemaakt, dan
staan wij voor een andere moeilijkheid de
landing. Men is tot de volgende oplossing
gekomen, het watervliegtuig moet tegelijker
tijd boot en vliegtuig zijn. Zoo n vliegtuig
zal dus ofwel goede vliegeigenschappen heb
ben, maar dan zijn de vloteigenschappen
slecht, ofwel goede vloteigenschappen en dan
laat de groote snelheid voor bepaald vermo
gen te wenschen. Nochtans biedt de snelheid
de gTootste zekerheid op lange afstanden,
immers hoe eerder de zee over, hoe rapper
het gevaar geweken.
Engeland, Frankrijk, de Vereenigde Sta
ten, Duitschland en Italië bestudeeren thans
vliegtuigen die binnen afzienbaren tijd met
de Zeppelin zouden wedijveren, eveneens
passagiers, vracht en post zouden vervoeren.
Die vliegtuigen schijnen van gewoon type te
zijn, die reeds gekend en beproefd, doch die
alleen nog aangepast moeten worden om
nen. Doch wat is er van den DO X gewor
den en waar bleef de Lieutenant de Vaisseau-
Paris
Bezien wij even van naderbij den Lieute
nant de Vaisseau-Paris om U een gedacht
te vormen welke verwezenlijking dit reeds
is dit vliegtuig heeft een vleugelbreedte van
49,314 met.; een lengte van 31,6 met.; een
hoogte van 9,07 met. en een oppervlakte van
330 M2. Het beschikt over een nuttig draag
vermogen van 1 1.838 kgr. met een totaal
draagvermogen van 37.000 kgr. Op de Mid-
dellandsche zee met 72 passagiers en 8 voor
de bemanning heeft het een actiestraal van
1.200 km., op de oceaan 5.000 km. actie-
straal met 30 passagiers en 8 voor de be
manning. De 6 motoren Hispano-Suiza, die
gezamenlijk 5340 C^.V. verwezenlijken, geven
een maximum sne.heid van 262 km. per uur
en een kruissnelheid van 230 km.
Ter nagedachtenis van Mermoz werd door
het fransche ministerie onlangs een docu
mentaire film vervaardigd over de Croix-du
Sud. Misschien zijn er die de film reeds heb
ben gezien, het is in ieder geval de moeite
om U een gedacht te kunnen vormen van
wat dit vliegtuig reeds was. Misschien ware
het goed dit vliegtuig als basis te nemen,
waarmee gij de andere vliegtuigen en vlieg
booten zult kunnen vergelijken. De Croix-du
Sud is een Latécocre 300, een transatlantisch
watervliegtuig voor vervoer van post. Zie
hier enkele karakteristieken vleugelbreedte
44 m. 200 lengte 25 m. 83 hoogte 6 m
oppervlakte van de vleugel 260 m.; vlotop-
pervlakte (des nageoires) 46 m.; nuttige
vracht 500 kgr.; bemanning 5 totale dracht
23.325 kgr. actiestraal 4.800 km.; maxi
mum snelheid 205 km. per uur en een kruis
snelheid van I 60 km. per uur. Voorzien van
4 motoren Hispano-Suiza, die samen 2600
P.K. verwezenlijken.
Dergelijke verwezenlijkingen zouden al
leen dienstig zijn om den overgang te ver
zekeren tusschen de periode van zeeschepen
en de toekomstige wording van de vliegboot-
verbindingen.
Brussel-Londen <^f Brussel-Parijs vragen
amper een uur, dus met moeite genoeg om
uw dagblad te lezen. Een goeie fauteuil is dus
voldoende. Doch van een vliegboot zou meer
comfort en tijdwinst vereischt worden. Een
reiziger die een vliegboot zou verkiezen bo
ven de paketboot zou dit wellicht doen om
tijd te winnen. Hier komt dan het aantal
uren op het voorplan, en meer confort dan
een simpele fauteuil zou noodig zijn.
Hoe kunnen wij ons zoo n vliegboot voor
stellen Dergelijke transoceaanische vluch
ten kunnen alleen goed verzekerd worden
door vliegtuigen van groote tonnemaat, zeg
gen wij reuzenwatervliegtuigen.
Met dergelijke reuzen en snelle vervoer
tuigen, die de grootste veiligheid zullen bie
den, waar gij op uw gemak een aperitief of
een cocktail zult nemen, waar gij zult di-
neeren en logeeren, zoudt gij U daarin nog
een vliegende gek voelen.
Gij moet nu niet denken dat dit alleen
droomen of verzinsels zijn, het is echter zui
vere werkelijkheid. Zoo construeeren de
Amerikanen een vliegboot van 135 T., de
Engelschen, die voor de Amerikanen niet
willen onderdoen, hebben het plan opgevat
voor het bouwen van een monster van 150 T.
Bedenk even dat de Lieutenant-de-Vais-
seau-Paris slechts 37 T. bedraagt en de
Croix-du-Sud 23 T.
Frankrijk wil medezeggenschap krijgen,
en hoe stoutmoedig het plan ook schijnt,
toch beweert ingenieur Georges Hamel het
te kunnen verwezenlijken. Vermits den heer
Pietri, toenmalig minister van de luchtvaart
in Frankrijk, het plan reeds heeft aangeno
men, zal aan Frankrijk zeker het record be-
hooren, 330 T. a.u.b. Georges Hamel is ma
troos en piloot, schijnt dus de noodige ken
nis daartoe te bezitten.
Men zou denken dat alles reeds tot het
fijnste is uitgewerkt, luistert een vliegboot
van 330 T. met een snelheid van 350 km.
per uur en beschikkend over een actiestraal
van meer dan 8.000 km.
Is dat geen echte boot. En waarlijk hij zal
gebouwd worden op een werf, juist zooals
de Normandie of de Queen Mary. Te water
zal hij zich gedragen als de andere booten,
aanleggen op de zelfde kaaien als zij, vlot
tende dokken gebruiken voor herziening, enz.
De romp zal sterk gelijken op die van een
torpedo-boot, is 70 meter lang, 7 breed en I 2
hoog, met plaats voor 100 reizigers. Wij vin
den in de romp een eetzaal, fumoir, bridge-
salon, danszaal, kabientjes voor een en twee
personen.
Boven de romp hebben wij de vleugels,
I 10 M. en zoo dik dat de motoren erin kun
nen gebracht worden, met tusschen in een
gang om aanden mekanieker de mogelijkheid
te laten het defect te herstellen. Daarnaast,
in den vleugel nog, het logement voor de
bemanning.
(Vervolgt).