Buitengewone internationale DBflFKOERSEH
Inspecteeren,
Controleeren..,
15.000 FR. PRIJZEN (Gewaarborgd)
NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN
GEBROEDERS DUPONT
STAD POPERINGHE
IDEEEN EN DOCUMENTEN
Li li flÉlililBi
LANDBOUWKRONIEK
GRAANOOGST IN ITALIË
DE ALKOOLVERKOOP
IN BELGIE.
KOLONIALE LOTERIJ
DRINKT KING STOUT
I
18' JAAR. NUMMER 27.
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
ZONDAG 3 JULI 1938.
6AZET TAN POPERINGHE
ABONNEMENTEN
I Jaar, p»r po«t16 fr.
Congo 25 fr.
Frankrijk25 fr.
Amerika30 fr.
Loue Nummer* 0.25 fr.
Men abonneert op alle bel^ische
postkantooren.
De postabonnenten in Belgie, die ran woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat ben bedient, en niet aan ons.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Uitgevers-Eigenaars
Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Postcbeck 484.59 Telefoon 180
leder medewerker blijft verantwoordelijk
voor zijne bijdragen. Bijdragen in te
zenden tegen Donderdag middag.
Kleine berichten tegen den Vrijdag middag.
Naamlooze ingezonden artikels worden id
de scbeurmand gegooid.
AANKONDIGINGEN
Per regel 1.00 fr.
(minimum 3.00 fr.)
Rouwberichten minimum 5.00 fr.
Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur
waarders. Voor dikwijls te herbalen pe-
klamen, prijzen volgens overeenkomst.
Alle aankondigingen zijn op voorhand te
betalen.
EEN KONINKLIJK BESLUIT.
...ALS 'T DAN MAAR WAT HELPT
Het Koninklijk Besluit, Hat een con-
trool instelt over het gebruik, door elk
ministerieel departement, van de cre-
dieten die het Parlement te zijner be
schikking stelt werd dus medegedeeld.
Als we 't goed verstaan hebben, dan
zal, tot uitoefening dezer controol, niet
worden overgegaan, tot de benoeming
van een nieuw korps ambtenaren, maar
zal deze taak worden opgedragen aan
de reeds bij elk departement in dienst
zijnde inspecteurs van financien.
Allen zullen tot nieuwe taak hebben
toezich uit te oefenen op het gebruik
in hun ministerie van de Rijksbegroo-
ting en tevens het bestudeeren van mid
delen tot bezuiniging.
Er wordt niet bij gezegd, dat al deze
inspecteurs van tijd tot tijd bijeen zul
len moeten komen om hun bedrijvig
heid te coordonneeren, en dat is het
De nieuwe regeling kan nu misschien
zooveel verbetering brengen, dat er
niet alleen meer nauwer op toegekeken
wordt, of elk ministerieel departement
het te zijner beschikking gesteld geld
wel volgens den wil van het parlement
en tot de aangewezen doeleinden ver
teert, maar ook, of er geen middel is
om er wat op uit te sparen, wat van
over te houden, door een nauwere
overeenstemming tusschen de verschil
lende openbare diensten en beheeren.
Wanneer al de inspecteurs hierover
door den minister van financies ter
verantwoording kunnen worden geroe
pen, dan ziet deze minister zich toch al
bekleed met een macht, waarvan hij
wel een dictatoriaal gebruik zou mo
gen kunnen maken.
Dat wil dan zeggen dat hij zou mo
gen weigeren, aan een ministerieel de-
toch wel het eerst noodige, zouden we 'partement een door de Kamers ge
stemd krediet ter beschikking te stellen
of het mogen verminderenwan-
OP KERMIS-DINSDAG 5 JULI 1938
om 2.30 uur namiddag, op den Hippodroom
GROOTE HEERLIJKHEID, Woestensteenweg
Deze rubriek is bestemd tot het opnemen der argumenten welke wij aan verschillend*
bevoegdheden vragen uit te leggen aan de lezers van de Gazet van Poperinghe ten
titel van documentatie.
Deze artikels verplichten geenszins de gedragslijn van het blad en wij weerhouden ons
het recht deze desnoods in onze kolommen te kritikeeren.
De Korrespondenten van Ideëen en Documenten worden vriendelijk verzocht hun
bijdragen in te dienen bij den Heer Hilaire LAHAYE.
Verzekerde medewerking der beste paarden
Gemak van Treinen en Trams alle richtingen
zeggen.
Als de meeste geldverkwistingen
toch voortkomen uit het gebrek aan
overeenstemming tusschen het beheer
der verschillende openbare diensten.
Maar, het nieuwe koninklijk besluit
bepaalt wel, dat al deze inspecteurs
rekenschap verschuldigd zullen zijn aan
den minister van financies.
Zoodat in ieder geval dan in het mi
nisterie van geldwezen nagegaan kan
worden, tot hoever, door een sterker
centralizeerende macht over de diver
se openbare diensten, dubbele, om niet
te .zeggen soms tiendubbele uitgaven
tot één en hetzelfde doeleinde verme
den zouden kunnen worden.
De geschiedenis van den splinter-
nieuwen steenweg, die den dag, nadat
de laatste kassei erop gelegd is, weer
opengescheurd wordt voor de gas, de
electriciteit of de tram, herhaalt zich
voortdurend in de publieke bedrijven.
Hoeveel millioenen zou het gemis
aan samenwerking tusschen de burger
lijke beheeren en de militaire genie
reeds niet aan den Staat hebben gekost
Zonder de schade te rekenen daar
door aan particulieren toegebracht.
Het zou natuurlijk het best zijn, in
dien elke inspecteur, die over het ge
bruik van een crediet door zijn eigen
departement te oordeelen had, en
indien dit gebruik dan ook gedeeltelijk
van een ander departement afhing
den plicht had, vooraf met zijn colle
ga-inspecteur van dit andere departe
ment overleg te plegen teneinde alle
geldverkwisting te beletten, doch hier
van gewaagt t koninklijk besluit niet.
Zelfs beperkt het de macht en de be
voegdheid van eiken dezer inspecteurs
in zijn eigen departement.
Het luidt, dat zij aan hun minister
wel voorstellen mogen doen voor
stellen tot beter en zuiniger aanwen
ding van de hem ter beschikking ge
stelde credieten dan maar dat zij
zich in géén geval mogen inlaten met
het beheer of met het bestuur Van de
diensten waarop zij controol uitoefenen
De bureelen blijven dus nog al
tijd de baas, de bureelen die zoo
vele schepen en kaden zijn, waartus
schen millioenen in 't water vallen.
In onzen heiligen eenvoud vragen we
ons af, waartoe de financieele inspec
teurs in de ministeries tot hiertoe wel
gediend mogen hebben, als hun pas
vandaag de taak opgedragen wordt,
om over een oordeelkundig en zuinig
gebruik van de credieten te waken
Op deze vraag antwoordt 't konink
lijk besluit dat in 1922 reeds door den
minister van financies een korps van
rekenplichtigen werd aangesteld, om te
waken over de strikte naleving van de
teksten der wetten, waardoor aan de
verschillende departementen door de
Kamers credieten werden verleend, en
dat in 1930 een «begrootingscomiteit
werd ingesteld, dat de mogelijkheid
van bezuiniging moest bestudeeren.
Als het land op t oogenblik in een
zee van tweeduizend millioen schuld
gedompeld ligt, dan mag van deze
twee comiteiten1 wel gezegd, dat ze
schitterend hun nut bewezen hebben
...En hoeveel bij hun versmelting
door het koninklijk besluit van 1 1 No
vember 1936, het land gebaat gewor
den is
neer hem zou bewezen zijn, dat er voor
iet werk in kwestie, veel minder geld
zou noodig wezen, indien het in ver
standige en oordeelkundige overeen
stemming met een ander departement
werd uitgevoerd.
Dan zou bijvoorbeeld al vermeden
cunnen worden, dat met de onteigening
van terreinen voor straat- en spoorwe
gen juist zoolang gewacht zou worden,
tot dat deze terreinen door hun eige
naars beschouwd zijn, en dus aanzien-
ijk in waarde gestegen, en dat dure
werken, door het eene departement on
dernomen, slechts voltooid zouden zijn
om onmiddellijk ten behoeve van een
ander weer te worden afgebroken.
Iets wat, alle controol- en bezuini-
gingscomiteiten ten spijt, nog alle da
gen op kleinere of grootere schaal ge
beurt.
Indien een samensmelting van deze
comiteiten noodig was en een uitbrei
ding van dezer macht, dan mocht het
in de eerste plaats wel zijn tot bestrij
ding van de paparasserij. Van de rap
porten en rapporten en rapporten, in
duplo, triplo, waarvan de wisseling en
de bestudeering voor het voddigste
zaakje soms jaren in beslag neemt.
...Maar wat wilt ge daartegen doen
als deze paparasserij geen ander doel
heeft, dan aan de ambtenaren 'n voor
wendsel tot bestaan te geven, en...
zoolang de ministers en de politiek kop
stukken altijd maar nieuwe en méér
vriendjes en kiesdravers in de admi
nistratieve kazen te stoppen zullen
hebben
Zoo zijn de rapporten die aan
't land millioenen en millioenen kosten
en alles zooveel mogelijk in de war en
op de lange baan sturen, er voor de
functionnarissen en niet de function-
narissen voor de rapporten.
Met de helft van het huidig perso
neel en het tiende paart van de papa
rasserij zou de dienst in alle openbare
bureelen gemakkelijk en oneindig
vlugger te verrichten zijn.
Dus... wéér een nieuw bezuinigings
organisme Laat er ons 't beste van
hopen en dan gaat deze hoop bij ons
niet verder dan... dat dit organisme
den put der schuld van t land binnen
enkele maanden weer niet enkele mil
lioenen vademen dieper zal hebben ge
maakt.
Er zal niets gedaan zijn, zoolang men
de zaak niet heelemaal langs den an
deren kant zal hebben aangepakt. Het
wijze beginsel van de tering naar de
nering niet zal toepassen, en aan een
comiteit van financieele inspecteurs
niet voor eerste opdracht zal geven
na te gaan, wat het land mogelijker
wijze aan belastingen opbrengen kan,
om dan tot de Kamers en de Regeering
te zeggen Over zóó- en zoovee
kunt ge dit jaar beschikken, maar over
geen duit méér Ziet nu maar, dat ge
het ermee doet N. G.
veel gekweekt in onze streken, vooral
in het Mechelsche. Verleden jaar wer
den er op de markt 3 millioen kgr. to
maten verkocht. Deze plant is zeer ge
voelig voor koude en wordt meest ge
kweekt in serre of warenhuis.
De groentenkweekers, die over deze
installaties niet beschikken kweeken de
tomaten in vollen grond ze worden
uitgeplant rond half Mei om goede uit
slagen te geven.
In 't begin van de maand Maart,
zaait men in broeikassen.
Als de plantjes voldoende ontwik-
celd zijn, plant men ze uit in andere
Droeibakken men zet de plantjes in
den grond tot aan de eerste lobben.
Rond half Mei, zet men ze ter plaat
se, diep genoeg opdat er zich nieuwe
wortels zouden vormen op den stengel.
Tomaten plant men op bedden van
3 rijen op 50 cm. afstand. Tusschen de
aedden laat men 80 cm. afstand. Aan
elke plant plaatst men een steunstok
van 70 cm. lengte.
Om schoone opbrengsten te beko
men, moet de grond goed voorzien zijn
van voedende bestanddeelen. Daarom
zullen we liefst voor den winter, 500
cgr. stalmest per are onderwerken in
de Lente werkt men nog 1 0 kgr. me
taalslakken en 6 kgr. potaschsulfaat
onder per are. Groote hoeveelheden
potasch zijn zeer voordeelig ze ver
meerderen de opbrengst en maken de
planten beter bestand tegen ziekten.
Acht dagen voor de planting werkt
men 4 kgr. ammoniaksulfaat onder per
are in tegenstelling met de andere
groenten, die niet gekweekt worden
om de bladeren, vergt de tomaat groo
te hoeveelheden stikstof vooral om
iet gedurig uitnijpen der scheuten waar
door de planten verzwakt worden.
Om de ziekten te voorkomen, zul-
en we de planten besproeien met Bor-
deausche pap (2 kgr. kopersulfaat, 1 5
kgr. kalk, 100 1. water).
Men begint te besproeien tijdens de
eerste dagen van Juni. Deze Behande
ling moet verscheidene malen herhaald
worden. Gustaaf Gillekens.
Enkele wenken aangaande te
Tomatenteelt.
De tomaat is oorspronkelijk uit Zuid
Amerika. Ze wordt sinds enkele jaren
mais door het graan te mengen niet aan
het doel beantwoordden zal er niet an
ders op zitten dan buiten de grenzen
koren te koopen, wat een netelig fi
nancieel vraagstuk stelt. Graaf Ciano
en Stoyadinovitch moeten te Venetie
erover gesproken hebben Joego-Sla-
visch koren tegen Italiaansche fabrika
ten te ruilen.
Het artikel stelt in het licht, dat
deze toestand hulp aan het nationalis
tische Spanje en de exploitatie van den
Ethiopischen bodem moet bemoeilij
ken evenals deelneming aan een Eu-
ropeeschen oorlog
Bij deze opmerkingen van de Epo
que sluit goed het volgende bericht
Tegen de eigenaars van de meel
fabriek Tamia in Modunja hebben de
overheden een aanklacht ingediend
wegens meelvervalsching. Een der fir
manten is in hechtenis genomen, de
drie anderen zijn over de grens ge
vlucht.
De Stampa noemt hen buiten
gewoon ernstige misdadigers, ook van
politiek gezichtspunt. Deze meelfabri
kanten hebben de mentaliteit van de
serteurs in oorlogstijd, en behooren
niet anders dan als dezen te worden
behandeld en gevonnist
DE GEVOLGEN VAN
DEN MISLUKTEN
Italië verlangt crediet te Londen.
Naar Havas uit Londen, schrijft de
Daily Express dat er te Londen
maatregelen onder het oog worden ge-
aden om Italië het noodige geld te lee-
nen voor den aankoop van Canadeesch
graan. Men begrijpt intusschen te Ro
me wel dat Engeland geen credieten
aan Italië zal verstrekken, voordat de
overeenkomst van 1 6 April van kracht
is geworden.
De Daily Herald meent zelfs te
weten, dat de regeering aan de banken
te kennen heeft gegeven dat geen uit
breiding van crediet aan Italië zal wor
den veroorloofd, zoolang de overeen
komst van 16 April niet is gewijzigd
en voegt hieraan toe, dat zulks ten dee-
le verklaart, waarom Mussolini de over
eenkomst zoo graag dadelijk van
kracht zou zien worden.
Italie's gebrek aan Graan.
Het Fransche blad L'Epoque
welk blad niet van vooroordeel ten
aanzien van Italië verdacht mag wor
den, gaat den slechten staat van den
Italiaanschen oogst en de gevolgen
daarvan na. Het gebrek aan fourage
heeft vele boeren gedwongen hunne
beesten te verkoopen en anderen heb
ben, hun oogst mislukt ziende, het ko
ren gemaaid om de dieren te voeden.
Verder is de productie van kaas, wijn.
vruchten en zijde verminderd. De rijst
heeft minder geleden en in het zuiden
draagt het koren rijke beloften, maar
dit komt vooral ter bereiding van ma
caroni in aanmerking en is nauwelijks
economisch voor die van brood.
Ten slotte is de hydro-electrische
productie wegens een tekort aan wa
terkracht gedaald en daar de eerste
proeven om voor de broodbereiding
De heer Pholien,minister van rechts
wezen, heeft een algemeen plan opge
maakt dat tot wijziging strekt van het
huidige stelsel voor den verkoop van
sterke dranken.
Hierdoor wil men het bedrog tekeer
gaan, dat tengevolge van de oprichting
van ontelbare geheime drankslijterijen
tot stand kwamen, de gezondheid der
verbruikers benadeelt en aan elk fis
caal toezicht ontsnapt.
Mits betaling van een openingstaks,
zou de verkoop van sterke dranken aan
vergunningshouders worden toegestaan
die een degelijk en volledige boekhou
ding zouden moeten houden. De ver
gunning zou slechts aan physische per
sonen worden toegestaan en niet aan
clubs, vereenigingen of maatschappijen
De verkoop zou aan kinderen bene
den de 16 jaar verboden worden en
slechts enkele uren per dag mogen ge
beuren. Deze uren zouden van 12 tot
1 4 uur 30 en 19 tot 2 1 uur 30 loopen.
De wet op de openbare dronken
schap zou versterkt worden en de op
brengst van de taksen op den alkooi-
verkoop aangewend, om het alcoolis-
me te bestrijden.
Een bijzondere regeling zou getrof
fen worden voor de eethuizen die ster
ke dranken bij de opgediende malen
willen verkoopen.
Vrijdag had te Turnhout de trek
king plaats van de 6e Snede der Ko
loniale Loterij.
Winnen 100 fr. al de loten eindi
gend met de nummers
34, 49, 78, 63, 11, 55, 02, 34. 43
Winnen 200 fr., al de loten eindi
gend met het nummer 27.
Winnen 1.000 fr., al de loten eindi
gend met het nummer 613.
Winnen 2.000 fr. al de loten eindi-
kend op het nummer 946.
Winnen 5.000 fr. al de loten eindi
gend op het nummer 182.
Winnen 10.000 fr., al de loten ein
digend op de nummers
4923, 3289, 9584, 0304, 2867.
Winnen 20.000 fr., al de loten ein
digend met de nummers
42028, 07779, 87135, 51775,
39540, 16301, 61196,
Winnen 50.000 fr. de loten eindi
gend met de nummers
84669. 29217.
Winnen 100.000 fr., de volgende
nummers
299733, 126322, 420747, 132475,
516732, 568945, 357557, 579183.
Wint één miljoen fr., het nummer
320423.
HET KORPORATISME EN DE LIBERAAL SOLIDARISTISCHE JEUGD
door Fernand Vollemaere, Ondervoorzitter Liberaal Vlaamsch Verbond.
Mij gaat het hier niet om konkrete op-
ossingen te zoeken voor dit netelig vraag
stuk, maar wel den geest van deze sociaal-
ekonomische en politieke oriëntatie in een
klaar daglicht te plaatsen.
Nu de regeering en zelfs ieder politieke
partij aan de vraagstukken gesteld door de
nieuwe omstandigheden van het nationaal
leven, wezenlijke oplossingen willen zien ge
ven, is het noodzakelijk dat wij, Liberaal
Solidaristische Jeugd, volledig op de hoogte
zijn van soms ingewikkelde politieke vraag
stukken. Des te beter zullen wij de drijfveren
die iedere partij leiden aan de liberaal-soli
daristische gedachte kunnen toetsen.
Het maakt deel uit van ons streven, van
~ns realisme Een der meest kiesche noota-
stukken van de «Hervorming van den Staat».
Een der twistpunten die het meest stof
doet opwaaien en de politieke passiën prik-
lt is de Beroepsorganisatie.
Cm aan het geharrewar van toestanden
een bevredigende oplossing te geven, is het
noodig een confificatie van BESTAANDE
toestanden en initiatieven op te maken.
De oplossing is de beroepsorganisatie.
Alle standen dringen aan voor eene be
tere bescherming van hunne BELANGEN,
voor een organisatie volgens de beroepen,
o.a. de vrije beroepen, de middenstanders,
de arbeidsklasse.
De mensch moet zich organiseeren om het
gevaar van de ongebreidelde vrijheid te keer
te gaan.
De nieuwe sociale orde gepaard met de
sociale solidariteit gevestigd op syndikaten
van werklieden, en patroons, paritaire kom
missies, arbeidsovereenkomsten, en de grond
vesten van een geordende ekonomische orde
waarvan de huidige factoren, cartels, indus-
trieele overeenkomsten, handelskamers, Ka
mer van Neringen en Ambachten ZOEKT
door de beroepsorganisatie ENKEL en AL
LEEN, deze bestaande initiatieven te ordenen
De- beroepsorganisatie zal de regeering in
haar moeilijke taak ter hulp snellen. Deze
organen volgens zekere richtlijnen afgeba
kend zullen door hun technische onderlegd
heid het Wetgevend Orgaan in de mogelijk
heid stellen op hun effectieve hulp te kunnen
rekenen, voor de oplossing van sociaal eko
nomische problema.
Het is onduldbaar dat een definitieve dolk
steek de parlementaire democratie toegediend
worde, door de beroepsorganisatie te ont
aarden om tot het korporatisme te komen.
De beroepsorganisatie moet opgelost wor
den in samenhang met onze leer bevat in
de trilogie vrijheid solidariteit verantwoor
delijkheid.
Ontduiken wij de werkelijkheid niet die
oplossing zal den vorm van het regiem be
palen.
Volgens de strekkingen die de beroeps
organisatie zullen kanalisceren zal het de-
mokratisch parlementarisme worden ofwel
Korporatisme met fascistischen grondslag,
ofwel een technisch geordende demokratie.
De geest van deze korporatieve instelling
verdient volledigen uitleg.
De korporatieve gedachte omvat een notie
van groepeeringen van individuen volgens
de verschillende takken van de moderne ak-
tiviteit. Zoodoende zullen de individuen in
nge kaders opgesloten worden waarin hun
dan de noodige reglementen worden opge
drongen voor hun zelfbestuur en de richt;-
lijnen aangewezen tegenover den Staat.
Alle korporatisten zijn het eens om aan
de korporaties sociale en ekonomische be
voegdheden toe te kennen om tot een nieuwe
politieke orde te komen.
Deze korporaties zouden de tusschenper-
soon zijn van de particuliere ondernemingen
en den Staat.
Hun onmiddellijk doel is de reproduktie
tuchtigen, de vijandige aktiviteiten ordenen,
een einde stellen aan de vrije mededinging.
Om dit doel te bereiken wcrdt de kor
poratieve organen scheidsrechterlijke be-
heerende macht en vertegenwoordiging toe
gekend.
Alle leden van een bepaald beroepskorps
zijn aan verplichtende wetten onderworpen.
De loon- en werkvoorwaarden voor werklie
den en bedienden zullen van hooger hand
vastgesteld worden. Kollektieve konflictiven
hangen af van de scheidsrechterlijke macht.
Staking en lock-out zullen onverbiddelijk ge
smoord worden omdat het tegen den geest
van de korporatie opgaat.
De korporatie de eenig publieke en ver
plichtende organen zullen de vertegenwoor
digers der belangen tegenover den staat zijn.
Het algemeen stemrecht zal dus dienen om
deze belangengroepen vertegenwoordiging te
bezorgen. Ziedaar haar sociaal-ekonomische
inrichting.
Sociale en ekonomische sterkten vormen
die aan een hooger beheer zullen gehoorza
men.
Het politiek korporatisme uit eindelijk doel
iigt besloten bij de woorden de Staat is een
geheel van funkties en niet van individuen.
De voorstanders van die oud nieuwe
gedachte willen een beroepsorganisatie ge
vestigd op absolute tegenstand van het
vrije ruilverkeer en de vrije medededinging.
De liberaal demokratische gedachte inte
gendeel eischt een beroepsorganisatie geves
tigd op de vrijheid van vereeniging. de uit
breiding van de verantwoordelijkheid, en de
bevordering van het solidariteitsbegrip.
Maken wij samen een kleine studie van
de gevolgen die zich zullen opdringen bij
doorvoering van het korporatisme.
HET SOCIAAL KORPORATISME.
De werklieden en bedienden-syndikaten
(dus de vrije vakvereenigingen) worden af
geschaft om plaats te maken voor nationale
syndikaten waarin alle belanghebbenden ge
lijk geschakeld zullen worden.
Het is een rechtstreekschen aanslag op de
vrijheid van vereeniging, een recht gewaar
borgd door de Belgische grondwet.
De vakvereenigingen verliezen hun auto
noom karakter, zij worden herleid tot wil-
looze organen, predikers van de centrale
staatsmacht of fascisme.
Inderdaad, het stakings en lock-out recht
wordt uitgeroeid.
Wij liberaal solidaristen streven naar de
sociale solidariteit door uitschakeling van de
hegemonie van arbeid of kapitaal door het
dulden van de evenwichtsfaktoren staking
en lock-out.
HET EKONOMISCH KORPORATISME.
Om zich te vrijwaren zullen protectionnis-
tische maatregelen, tolmuren, reglementatie
van de binnenlandsche markt, zelfs een eko-
nomisch malthusianisme ingevoerd worden.
De Korporatieve organisatie is essentieel de
groepeering van belangen en beroepegoismen
Deze korporaties zullen in eerste stadium
de belangen hunner leden verdedigen, doch
dat verdedigingsrecht valt niet te zaam met
het opperbevel te voeren over t ekonomisch
leven van het land. Door enggeestig de eko
nomische ontluiking te stremmen en sommige
produktie of verbruiksfactoren aan belagen-
groepen toe te kennen, zijn de korporaties
protectionnistische organen en de bakermat
van monopoliën.
Onder voorwendsel nijverheid en handel
te verdedigen, zal het privaat initiatief ver
kracht worden met als consekwentie de ver
lamming van handel en nijverheid.
POLITIEK KORPORATISME.
De sociale en ekonomische rol welke de
korporaties vervullen zal in feite de politie
ke erkenning tot gevolg hebben door het
beroep de vertegenwoordiging bij de publie
ke machten te schenken.
Ziedaar den sluier opgeheven. De verte
genwoordiging voor de instelling van de wet
gevende macht zal geschieden niet meer door
enkelingen, maar door korporaties die de
verdwijning der partijen na zich zal slepen.
Hoe zal nu de domineering van het privaat
belang over het algemeen belang uitgeroeid
worden.
Die mogelijkheid bestaat onder voor
wendsel orde en nationale geest te doen ont
waken, zullen de korporaties onder den knoet
gehouden worden. Het parlement zal tot het
minimum terug gebracht worden. Belastingen
stemmen, de begrootingen opstellen, ziedaar
de eenige rol welke haar zal overblijven.
De wetgevende macht wordt haar dus to
taal ontfutseld. Ziedaar het parlement welks
sinds 1919 door invoering van 't algemeen
stemrecht het wetgevend orgaan daarstelt,
bestaande uit vertegenwoordigers van alle
phil isophische moreele en sociale gedachten
wordt door invoering van het korporatief
stemrecht vervangen door belangengroepen.
Het politiek korporatisme kan niet tot stand
komen zonder een radikale vervorming van
onze instellingen en politieke tradities.
Door het sociaal ekonomisch korporatief
ondermijningswerk zullen de politieke par
tijen de politieke vrijheden doode woorden
beteekenen.
De in voegestelling van den totalitairen
staat zal het antwoord wezen. Deze korpora
tieve opvatting die den beslissenden stap,
naar de diktatuur is, en de elementaire prin
ciepen van de demokratie ontkent is het uit
eindelijk doel van het korporatisme.
Korporatisme tot zijn eenvoudigste faktoor
herleid, omvat de verplichtende inkorpora-
tie van het individu in een beroep.
Met reden kunnen wij ons afvragen hoe
de mogelijkheid zal gevonden worden alle
persoonlijke egoismen uit te roeien, zullen
de autarke enkelingen ineens en van zelfs
hun ikzuchtigheid afleggen om den Staat
willoos en afhankelijk te dienen
Om te beletten dat de professionneel ego-
istische uitwasemingen de bovenhand zouden
halen bestaat er slechts een uitweg Een al
machtig organisme moet de korporaties re-
geeren de STAAT. Alles wordt herleid tot
den Staat. De Staat is alles de totaliteit.
De vestiging van den fascistisch of kom-
munistischen Staat is het logisch gevolg.
Deze nieuwe staatsorde op korporatieve
leest geschoeid, kan niet de minste waarbor
gen schenken voor het behoud van de in-
dividueele vrijheden.
De liberaal solidaristen moeten hun ver
antwoordelijkheden opeischen door hun so-
lidariteitsgedachte ons vrijheidsregiem vrij
waren.
Onmogelijk kunnen wij ons geven voor
zulk een ontaard regiem. Karaktersterkte,
politiek realisme beletten dat wij onze vrij
heden zouden verkoopen voor een schotel
valscl.e hoop.
Fernand VOLLEMAERE.
Secretaris, Liberale Jonge Wacht, Oostende.
BELGISCHE LOTENLEENING
Trekking van 25 Juni 1938.
De reeks 182.806 wint 250.000
Da vo.gende reeksen winnen elk 25
191049, 143459. 255325, 161186,
103153. 273094, 105034, 256556,
285292, 111234, 198313, 288493,
291302. 14J547, 252971, 221687,
1932
frank.
.000 fr.
268378
295963
210222
133227