De Twee-Jaren-Diensttijd
in Duitschland doorgevoerd.
Wanneer worden de Treinen
per-Roeselaere» weer heringerichtw?
Het betaald Verlof
NOOIT 2 v
ana
NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN
GEBROEDERS DUPONT
HET INDEX-CIJFER.
DE PARLEMENTAIRE
ONVEREEN IGBAARHEID
i
16 JAAR.
NUMMER 35.
w WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
ZONDAG 30 OOGST 1936.
GAZET VAN POPERINGHE
ABONNEMENTEN
1 Jaar, per post
16 fr I
Congo
25 fr. I
Frankrijk
25 fr.
Amerika
30 fr. I
Losse Nummers 0.25 fr.
Men abonneert op alle belgische I
postkantooren.
FURORE TEUTONICO
De postabonnenten in Belgie, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hen bedient, en niet aan ons.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Uitgevers-Eigenaars
Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Postcheck 484.59 Telefoon 180
DE BETEEKENIS DER JONGSTE GEBEURTENISSEN
IN MIDDEN-EUROPA.
Als een donderslag werd Maandag
avond het nieuws verspreid van de
doorvoering in Duitschland - van den
algemeenen 2-jaren-dienstplicht, voor
alle wapens, wat een verdubbeling be-
teekent voor het voetvolk.
Als een donderslag zeggen we, al
had reeds, in allerlei middens, het ge
rucht de ronde gedaan, dat de fel an
ti-communistische uitingen der pers in
Duitschland, gedurende de laatste da
gen, enkel voor doel hadden dezen
maatregel voor het Duitsche volk aan
nemelijk te maken.
Juist op het oogenblik, wanneer de
inhuldiging van de balustrade Furore
Teutonico te Dinant, ons weer eens
de Duitsche inval en bezetting in her
innering bracht, stellen we ons voor,
dat het voor het tot in merg en beenen
militaristische Duitsche volk, niet moei
lijk moet zijn geweest, om den ver
lengden diensttijd aan te nemen.
Dat moet dan ook wel de opinie van
Hitier zijn geweest, vermits hij na een
anti-soviet-campagne, die zeker hevig
was, doch nauwelijks enkele dagen
duurde, al maar ineens den maatregel
heeft doorgedreven.
Al geldt het hier een zuiver binnen-
landschen maatregel, die, in zich niets
onmiddellijk dreigends bevat, lijdt het
geen twijfel, dat hij de atmosfeer in
Europa niet zal helpen ophelderen.
Met angst heeft men, in vele landen,
gedurende de laatste weken, de nau
were aansluiting van Duitschland met
Italië nagekeken, dié vergemakkelijkt
werd door de overeenkomst, tusschen
Duitschland en Oostenrijk, dat als ver-
bindingsteeken tusschen beide mogend
heden, het Oosten van het Westen van
Europa helpt scheiden.
Deze angst zal door de versterking
van de Duitsche weermacht nog ver
groot worden, te meer, daar de onder
handelingen, die dezer dagen gevoerd
werden tusschen Hitier en Admiraal
Horthy, namens Hongarie, er schijnen
op te wijzen, dat men het Centraal
bloc aan 't verstevigen en uitbreiden is.
Hongarie is, zooals men weet, na den
oorlog een Koninkrijk gebleven. Ad
miraal Horthy is dus eigenlijk geen
staatshoofd. Hij is regent en blijft het,
in afwachting dat eens een nieuwe Ko
ning den troon beklimt.
Nog nooit tot hiertoe, en zulks van
bijna onmiddellijk na den oorlog, ver
liet admiraal Horthy het land, om aan
welke besprekingen ook deel te gaan
nemen.
En plotselings, onder voorwendsel
van een beleefdheidsbezoek, zien we
hem Hitier te gemoet trekken en, met
hem betrekkingen aanknoopen, in vrij
wel geheimzinnige omstandigheden,
vermits men spreekt van de aanwezig
heid van nog andere personen, waar
onder zelfs de Koning van Bulgarie
werd genoemd.
Over de besprekingen, die daar wer
den gevoerd, is nog niets uitgelekt. Er
is hier nochtans gelegenheid, om gis
singen te maken, die vrij veel kans
hebben nauw met de waarheid aan te
sluiten.
Men moet zich, in de eerste plaats,
herinneren, dat, indien er in Europa
één land is, dat tot in den hoogsten
graad verbitterd is over zijn huidige.;
grenzen, het wel Hongarie is, dat aan
al zijn buren, groote deelen moest af
staan van het vroegere eens zoo groote
Koninkrijk en daarbij dan onvermijde
lijk deelen, waar, hier minder, daar
méér, aanzienlijke groepen van authen
tieke Hongaren wonen.
Zoolang er tusschen het Duitsche
Rijk en Oostenrijk een geschil bestond,
en zoolang de politieke verstandhou
ding tusschen Duitschland en Italië niet
bewerkstelligd was, heeft de regeering
van Boedapest zich zoo kalmpjes mo
gelijk gehouden en niets gewaagd, wat
uit welk oogpunt ook, een conflict
scherper zou hebben gemaakt of een
verstandhouding bemoeilijk^.
Maar nu Europa reeds in twee ge
scheiden is door het Duitsch-Oosten-
rijksch-ltaiiaansch bloc en np de twee
hoofdbestand deelen ervan, pp militair
gebied, weer een krachtig uitzicht heb
ben gekregep, np laat hgt zich begrij
pen, dat Hongarie in zich den lust ge- j
voelt, om onmiddellijk bij dit bloc aan
te leunen, om zich, in geval van bespre
kingen omtrent territoriale herziening,
sterker te voelen tegenover de Kleine
Entente.
Hoe sterker het Midden-Europeesch
j bloc is, hoe méér kunnen de landen,
I die het vormen, gezamenlijk drukking
t uitoefenen, op de landen der Kleine
Entente, die alle tot hiertoe plechtig
verklaarden, dat de minste poging tot
territoriale herziening, in Midden-Euro
pa, den oorlog zou voor gevolg heb
ben.
Een andere uitleg voor de Hitler-
Horthy besprekingen is ook, dat ze sa
men middelen hebben beraamd, om
beter het communisme te bestrijden
Vanwege een land, dat eens de
schoonheden van het communistisch
regiem heeft gekend, onder de dicta
tuur van den sinisteren Bela Kun, kan
men verwachten, dat op een oogenblik
dat méér en méér het communistisch
gevaar voor elkeen duidelijk wordt, en
dat Spanje ons inderdaad het voor
beeld geeft van wat het aan het bewind
komen van een soviet-regiem al bren
gen kan, het steun zoekt bij die landen
die, door hun speciaal regiem, gezwo
ren vijanden van het communisme zijn.
Hongarie zal dit des te meer noodig
achten, omdat, zoowat overal, in de
pers, de landen der Kleine Entente, en
méér speciaal Roemenie en Tsjecho-
Slowakije, ervan beschuldigd worden,
met hart en ziel verkocht te zijn aan
de Soviet.
De Duitsche pers, in het bijzonder,
wijst er eiken dag op, dat in deze bei
de landen het spoor- en luchtverkeer,
op heel de uitgestrektheid van dezer
grondgebieden, zoo is ingericht, dat de
aanvoer van Russisch materieel en troe
pen in geval van oorlog of van eenvou
dig gevaar, in ruime mate vergemak
kelijkt zou zijn.
Zonder de veronderstelling te willen
maken, dat werkelijk deze landen hun
vrijheid aan de Soviets zouden hebben
verpand, kunnen we gemakkelijk be
grijpen, dat sedert deze landen nog
slechts kunnen rekenen op den steun
van het verre Frankrijk, zij ook de be
hoefte hebben gevonden, om aan te
leunen bij een anderen machtigen
bondgenoot, die, wanneer hij Rusland
heet, natuurlijk niet beter vraagt dan
aldus steeds verder zijn vergift te doen
ingang vinden.
Wat er ook van zij, wordt die uit
zonderlijk verwarde toestand in Mid
den-Europa, waar niemand heden nog
kan zeggen, waar hij morgen vrienden
zal hebben, door de invoering van den
verlengden diensttijd in Duitschland
natuurlijk een heel eind gevaarlijker.
Niemand weet inderdaad, hoe de
verschillende landen erop gaan reagee-
ren en al is er niet de minste kans, dat
het met een oorlogsverklaring zou zijn,
toch is het zeker, dat het wel zal ge
beuren, met maatregelen, die alle, zon
der uitzondering, moeten bijdragen tot
het steeds verder spannen der verhou
dingen in Midden-Europa, dat, bui
ten Spanje waar nu de oorlog woedt,
-- het meest nevralgiek punt van de
wereld aan 't worden is.
M.
leder medewerker blijft verantwoordelijk
voor zijne bijdragen. Bijdragen in te
zenden tegen Donderdag middag.
Kleine berichten tegen den Vrijdag middag.
Nasmiooze ingezonden artikels worden in
de scheurmand gegooid.
AANKONDIGINGEN
Per regel 1.00 fr.
(minimum 3.00 fr.)
Rouwberichten minimum 5.00 fr.
Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur
waarders. Voor dikwijls te herhalen re-
klamen, prijzen volgens overeenkomst.
Alle aankondigingen zijn op voorhand te
betalen.
In aansluiting op de herhaalde klach-j Gemeentebesturen, waarom de voet
ten omtrent de tegenwoordige ui tba-|is tappen onzer Vertegenwoordigers in
Met Negen punten gestegen.
Ziehier de index-getallen voor
de
maand Augustus
Aug.
Juli
Voor het Rijk
683
674
Brussel en omgeving
727
719
Antwerpen en omgeving
717
702
Gent en omgeving
661
653
Luik en omgeving
666
658
Provincie Brabant
689
680
Prov. Antwerpen
704
689
Prov. West-Vlaanderen
687
679
Prpy. Qqst-Vlaandej-en
674
668
Prpv. Henegouwen
691
684
Prov. Luxemburg
679
67Q
Prpv. Namep
674
665
Prpv. Lyik
674
666
Prpv. Limburg
674
662
Het stabilisatie index-getal
voor 1
Rijk is 87.3 tegen 86.3 in Juli
ting per autobus en als gevolg op de
twee opeenvolgende ongevallen van 4
en I 7 Juni 11. (defect aan sturne) werd
er door de Directie der Nationale Maat
schappij der Belgische Spoorwegen een
onderzoek ingesteld.
De bevindingen alsook de voorstel
len der Directie werden samengevat in
een Document Nr 2.721, datum 28 Juli
1936.
Alhoewel deze uiteenzetting eenvou
dig een pleidooi pro domo is, valt
het goed eens na te gaan hoe het Be
stuur der Nationale Maatschappij deze
zaak behandelt en beoordeelt.
Er wordt eerst overgegaan tot de
beschrijving der wegen. Het onderzoek
werd gedaan in een privaat auto
Hierna geven wij den uitslag
Yper-Zonnebeke 9 km., goed.
Zonnebeke-Passchendaele 5 km., re
delijk.
Passchendaele-Moorslede (statie) 1
km., slecht.
Statie Moorslede-Moorslede Dorp 2
km., goed.
Moorslede Dorp 0.5 km., min goed.
Moorslede-Ruiterhoek 4 km.
goed.
Ruiterhoek-Roeselare 3.5 km. goed
Er bestaat dus een afstand van 4
km. op een totaal van 25 km. wellïiy
aanzien wordt als zeer goed. Wij voeij
gen er onmiddellijk aan toe dat, moesF)
zulkdanige bestatiging gedaan wordeiD
met een der tegenwoordige autobussen-^
men ongetwijfeld den zelfden uitsl
niet zou- bekemeu.
kan men geheel moeilijk alle nadee-
len der uitgebate lijn ontwaren.
Het verslag handelt verders over
den toestand van het bestaande mate
riaal. Er wordt onder meer verklaard
dat de autobussen 24 zittende en 24
staande plaatsen bezitten. Eenieder kan
wellicht bestatigen dat zulks niet over
eenstemt met de werkelijkheid. Er zijn
46 plaatsen, 20 zittende en 26 staande.
Bij de Directie der N. M. B. S. wor
den de zittende plaatsen alsook de
rechtstaande (voorkant) als comforta
bel en goed aanzien. Alleen de staande
plaatsen langs achter laten te wenschen.
Wij laten het reizende publiek zelf oor-
deelen of de bevindingen der N. M. B.
juist zijn of niet.
Het document 2721, geeft verders
de afstanden welke reeds afgelegd
werden door de bestaande autobussen:
136.000 km. 176.000 km. 206.000
km. 231.000 km. 292.000 km. 305
duizend km.
In een vroeger verslag gaf de Direc
tie melding (Nr 1400-3.6.33) dat de
Firma Minerva een parcours ma
ximum van 260.000 km. voorzag.
Kan het publiek nog genieten van com
fort en zekerheid als er meer dan 300
duizend km. geduld worden
Het Bestuur der N. M. B. S. doet
verders een uiteenzetting omtrent de
klachten en wenschen overgemaakt
door de HH. Senatoren en Volksver
tegenwoordigers der streek, door de
Gemeentebesturen van Yper, Zonnebe-
ke, Passchendaele, Rousselare, (geen
spraak van Poperinghe en Vlamertin-
ghe die nochtans hetzelfde deden). Er
wordt ondermeer verklaard
La Députation permanente de la
Flandre Occidentale qui est la plus
qualifiée en l'occurence en tant que
pouvoir autorisant ne nous a pas jus-
qu'ici manifesté son opinion.
De Directie echt dus meer belang
aan het oordeel der Bestendige Afvaar
diging dan aan de klachten en wen
schen der betrokken Gemeentebestu-
Tot slot der uiteenzetting omtrent de
klachten en wenschen zegt de verslag
gever
Pour le surplus il est avéré que
l'autobus a fait complètement face
au trafic des voyageurs de la région
même les jours de grande affluence.»
Wij laten de menschen onzer streek
onze ouderlingen, vrouwen, kinde
ren, onze werklieden, onze reizigers
zelf oordeelen over zulkdanige bewe
ring. Het reizende publiek kan wellicht
best getuigen hoe het vervoer soms
geschiedt.
Ten andere waarom al die klachten
sedert jaren, waarom de moties der
óenaat en Kamer als het publiek
werkelijk zou tevreden zijn
Er volgt dan een korte uiteenzetting
omtrent de mogelijkheid van opzeg
van het bestaande contract het te
rug in dienst stellen der spoorlijn... en
als slot de voorstellen der Directie
Etant donné la situation des lieux,
il n est pas a espérer que les Pouvoirs
Publics consentiraient a la suppres-
sion du service d'autobus. D'autre
part, le retrait des réductions de ta-
rifs réduits et des facultés accordée.
aux abonnés donnerait lieu a de-vi-
ves protestations dans la région.
I a Direction propose, dans ces con-
ditions, de maintenir l'exploitation
par autobus telle quelle.
Les amortissements du matériel
venant d'etre terminés, les entrepre-
neurs sont invités a remplacer les 3
-> véhicules dont le nombre de km. par
courus est de l'ordre de 300.000 km
Nous ferons choix de véhicules
avec moteur au gas oil comportant
- un plus grand nombre de places as
ses que les autobus actuels.
^Le taux d'amortissement prévu au
'Untrat sera mis au point a cette oc-
asion.
De plus, deux des autobus actuels
runt transformés de fapon a aug-
ïenter le nombre des places assises
n supprimant la plate-forme avrièré.
Le pare futur sera dès lors consti-
tué comme suit
»,j3 autobus neufs de grande capa-
2 autobus Minerva qui comporte-
ront une trentaine de places assises
au lieu de 24 (20).
1 autobus G. M. C. comportant
toutes places assises.
Pour mémoire le pare actuel com-
porte 5 autobus ne comportant que
24 places assises (20) et le véhicüle
G. M. C. avec toutes places assises.»
Ziedaar de korte inhoud van het do
cument 2 721, van 28 Juli 1936 opge
maakt door de Directie en bestemd
voor den Raad van Beheer.
De Raad van Beheer heeft eenvou
dig het voorstel opgemaakt door de
Directie aangenomen de bewijzen
hebben wij voorhanden.
Spijts al de klachten, spijts alle wen
schen geuit door de Gemeentebesturen
der streek, spijts de welwillende tus-
schenkomst van de Handels- en Nij
verheidskamer van Yper, de voetstap
pen van de HH. Senatoren en Volks
vertegenwoordigers blijft de Nationale
Maatschappij van Belgische Spoorwe
gen bij haar vroegere beslissing de
uitbating per autobus behpuden ver
betering aan materiaal, zonder meer.
Van treinen geen spraak van klach
ten geen rekening. De financieele kant
der zaak wordt in het verslag der Di
rectie niet vernoemd. De voor- en na-
deelen van het bestaande contract (op
zegbaar mits voorbericht van 3 maand)
niet besproken.
Wat meer is, op 2 7 Juli 11. ontvangt
JA Heer Senator de Pontieu een be
vredigend antwoord van den Heer Mi
nister van Verkeer, op 10 Oogst ont
vangt de Heer Senator G. Mullie ook
een gunstig bericht.
De bevoegde diensten van het Mi
nisterie van Verkeer houden zich druk
bezig met de moties, klachten, voor
stellen... en tegen alles in neemt de
Raad van Beheer der N. M. B. S., op
voorstel der Directie, een beslissing.
Naar wij meenen te weten werd het
Stadbestuur van Roeselare reeds offi
cieel door de Nationale Maatschappij
van Spoorwegen verwittigd.
Zullen onze Senatoren en Volksver
tegenwoordigers dit zoo laten Zal de
Heer Minister van Verkeerswezen de
N. M. B. S. zoo maar laten beslissin
gen nemen
Het ware werischelijk in deze aan
gelegenheid wat meer klaarheid te be
komen.
Uit Het Ypersche
Het toepassings-besluit verschenen.
Het toepassingsbesluit betreffende
de betaalde verlofdagen is in het
Staatsblad verschenen. Flet bepaalt de
modaliteiten die wij reeds aan c
lezers hebben medegedeeld.
De leden van het personeel werk
zaam in ondernemingen en inrichtingen
waarop de wet van 8 Juli 1 936, betref
rende de jaarhjksche betaalde verlof
dagen toepasselijk is, hebben, na één
jaar voortdurenden dienst bij denzelf
den werkgever, recht op een jaarlijksch
betaald verlof dat minstens zes werk
dagen omvat.
Bij arbeidsonderbreking in den loop
van het dienstjaar mag de duur van het
verlóf overeenkomstig een tabel wor
den verminderd
Worden als arbeidsdagen beschouwd
voor het verkrijgen van het recht op
verlof
1Dc afwezigheid wegens ziekte of
ongeval
2. De regelmatig en vooraf door
den werkgever toegelaten afwezigheid
3. De niet vooraf door den werkge-
/er toegelaten afwezigheid die is ge
rechtvaardigd door overmacht of door
een aan den wil van den belangheb
bende vreemde oorzaak die dezen in
de onmogelijkheid bracht vooraf om
toelating te verzoeken.
In zoover zij individueel is, zal de
uct gerechtvaardigde afwezigheid in
'.enedcnbcpaaldc mate tot een vermin
dering van den duur van het jaarlijksch
verlof aanleiding geven.
Het verlof dient te worden verleend
innen de twaalf maanden met ingang
van den dag waarop het recht op ver-
i is verkregen. Wat het jaar 1936
setreft, dient aan de arbeiders die zich
onder de bij artikel I bepaalde voor
waarden^ bevinden het volledig wette-
cik e*i. I I Wemlv.' te wor
den verleend.
Al wie, 't zij uit eigen beweging, 't
/ij door de schuld van zijn werkgever
dezen verlaat vooraleer het hem ver
schuldigd verlof te hebben genomen,
heeft recht op het bedrag van de be-
oldiging voor eiken betaalden verlof
dag die hem toekomt.
De bedrijfshoofden zijn er toe ge
houden in een register of op fiches voor
r.schrijving van het personeel regelma-
ig aan te teekenen
1den datum waarop de door hen
tewerkgestelde personen zijn in dienst
treden alsook den duur van het jaar-
ijksch betaald verlof waarop ieder van
hen recht heeft
2. de data waarop ieder der tewerk
gestelde personen het hem verschuldigd
aarlijksch betaald verlof heeft geno
men
3. de bezoldiging door ieder van
en voor den duur van zijn jaarlijksch
etaald verlof genoten.
g;
PLAATST UW AANKONDIGINGEN
in de «GAZET VAN POPERINGHE»
DE BETAALDE VERLOFDAGEN
IN DE MIJNEN.
De staking aangekondigd voor
censdag 2 September afgeweerd
De Nationale Mijnkommissie, in het
iinisterie van Arbeid bijeen gekomen
f, na de vergadering, volgende me-
cdeeling
De Kommissie behandelde het be-
t .aid verlof en keurde dienaangaande
ct volgende besluit goed
Iedere arbeider heeft recht op ver-
of na één jaar dienst in het Belgische
jnbedrijf.
Dit verlof, bedraagt 6 dagen zoo de
arbeider in dienst gebleven is van de
zelfde mijn gedurende gansch het jaar;
5 dagen indien hij in dienst was van 2
mijnen 4 dagen indien hij in dienst
v/as van 3 mijnen 3 dagen zoo hij in
dienst was van 4 of meer dan 4 mijnen.
Het verlof voor 1936, dat zal moe
ten verleend worden vóór 3 I Decem
ber 1936, zal berekend worden de
diensttijd volbracht tusschen 1 Juli '35
en 30 Juni 1936. De vergoeding te
betalen voor dit verlof, zal berekend
worden op het loon gewonnen tijdens
de maand Juli 1936 en op het aantal
dagen dat de arbeider gedurende deze
maand heeft gewerkt.
Betreffende de regeling toe te passen
vanaf 1936, werd door de patroons
ec._i voorstel gedaan dat steunt op de
hierboven vermelde principes.
De arbeiders hebben bedenktijd ge
vraagd vooraleer hun advies over dit
laatste voorstel te doen kennen.
De Beslissing dooi" den Nationalen
Raad der Mijnwerkers bekrachtigd.
Het Nationaal Komiteit van de Mijn-
wei kerncentrale kwam Dinsdag even
eens bijeen, en onderzocht de voor
waarden van het akkoord in de natio
nale mijnkommissie genomen betref
fende de betaalde verlofdagen.
Het komiteit heeft het voorloopig
akkoord voor 1936 bekrachtigd. De
voorwaarden van het akkoord, de be
slissing van de gemengde mijnkommis
sie en deze van het nationaal komiteit
zullen nog door de gewestelijke cen-
tralen moeten goedgekeurd worden,
wat ongetwijfeld zal gebeuren.
Hierdoor zal een einde gesteld wor
den aan de stakingen in de mijnen en
zal de bedreigde staking voor' Woens
dag 2 September geen plaats hebben.
WORDT TSJECHO-SLOWAKIJE
HET SLAGVELD VAN EUROPA
Door den voortdurenden aanleg van
omvangrijke strategische staat- en
poorwegen in Tjecho-Slowakije wordt
de bevolking aldaar erstig verontrust,
aangezien zij haar land reeds ziet als
het slagveld van een toekomstigen Eu-
ropeeschen oorlog.
1 ot deze ongerustheid dragen vooral
bij de omstandigheden waaronder het
betreffend werk wordt uitgevoerd.
De voorbereidende werkzaamheden
or een ontworpen viersporige lijn
van Mohilew-Rusland via Tschernowitz
in Roemenie naar Signit in Tsjecho-
Slowakije worden namelijk volbracht
onder leiding van een commissie, waar
toe Russische officieren in uniform be-
hooren.
Het betreft hier het plan, om Rus
land en 1 sjecho-Slowakije via Roeme
nie dus met uitschakeling van Polen
door een nieuwe reusachtige spoor-
ijn te verbinden.
Ook het bestaan van vliegvelden,
welke in de bosschen verborgen, in
steeds grooter aantal worden aange
legd en door de bevolking slechts bij
toeval worden ontdekt, draagt veel tot
do algemeen» ongerustheid bij.
De bepalingen van 't Westontwerp.
De h. Bovesse, minister van Rechts
wezen, heeft bij den Senaat twee wets
ontwerpen betreffende de onvereenig-
baarheden ingediend.
Het eerste wetsontwerp betreft de
parlementaire onvereenigbaarheden en
vult art. 36 van de Grondwet aan.Het
bepaalt in hoofdzaak het Volgende
Volksvertegenwoordigers en senato
ren mogen geen openbare ambten, be
zoldigd door den Staat, uitoefenen zij
mogen geen advocaat zijn van open
bare besturen, geen agent van de
Schatkist, geen Schatkistcommissaris
bij naamlooze vennootschappen.
Het wordt hen verboden beheerder
te zijn, zaakvoerder, bestuurder, gevol
machtigde, commissaris, revisor of
rechtskundig adviseur van inrichtingen
geplaatst onder de controol van den
Staat of van de Kolonie, wérkende
onder hun waarborg of door hen op
eenigerlei wijze gesubsidieerd.
Een parlementslid dat een' van die
ambten aannemen zou, houdt vanzelf
op lid te zijn van de Kamers.
Parlementsleden mogen slechts kos
teloos een betwiste zaak voor rekening
van den Staat volgen of voor den
Staat pleiten.
Zij mogen voor zichzelf noch voor
derden een koop sluiten, noch een on
derneming aangaan voor rekening van
den Staat zij mogen geen vergunning
aannemen van den Staat.
De onvereenigbaarhedenverstrijken
één jaar na het einde van het parle
mentair mandaat dit geldt echter niet
voor de functies van minister, diploma
tiek beambte, provincie-gouverneur,
provincie-griffier en hoogleeraar.
De aanvaarding van decoraties om
andere dan militaire redenen en 'de
aanvaarding van adeltitels brengen hét
verlies van het mandaat mede.
Een parlementslid, dat een van de
ambten, waarvoor de onvereenigbaar-
heid wordt afgekondigd, zou aanvaard
hebben in den vorigen zittingstijd, zou
zes maanden tijd hebben bm het weer
prijs te geven.
Het tweede wetsontwerp voorziet de
mogelijkheid om bij Koninklijk Besluit
en na beraadslaging in den Kabinets
raad, onvereenigbaarheden af te'kon
digen voor de ambtenaren van open
bare inrichtingen.
De gevallen zijn echter zoo verschei
den van aard, dat geen algemeene re
gel kan getroffen worden en elk geval
afzonderlijk dient geregeld.