w
Een Meie iniernailsiaie Wan®.
Liberalisme en Democratie
ABONNEMENTEN
NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN
GEBROEDERS DUPONT
NA DIE DEVALUATIE.
GEZINSVERGOEDINGEN.
LIBERALE KANDIDATEN
IDEEN EN DOCUMENTEN.
VOOR DE KAMER
LANDBOUWKRONIEK.
VOOR DEN SENAAT
VOOR DE PROVINCIE
LEURHANDEL.
GEMEENTERAADZITTING
16' JAAR. NUMMER 18.
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
ZONDAG 3 MEI 1936.
OPERIHGHE
1 Jaar, per post
16 fr.
Congo
25 fr.
Frankrijk
25 fr.
Amerika
30 fr.
Losse Nummers 0.25 fr.
Men abonneert op alle belgische
postkantooren.
De postabonnenten in Belgie, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hen bedient, en niet aan ons.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
UitgeversS-Eigenaars
Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Postcheck 484.59»-Telefoon 180
In verband met de zorgwekkende
internationale toestand, lezen we in
Het Nieuwsblad volgend weldoor
dacht artikel
De beslechting van het gewapend
conflikt tusschen Italië en Abessynie
staat thans in het brandpunt van de
internationale belangstelling. Meteen
ook is bet oogenblik gekomen waarop
kruis of munt moet worden gespeeld.
De toestand is niet enkel tragisch voor
de bevolking in Abessynie alleen
de gieren en de hyenen verkeeren al
daar in een behagelijken toestand -
doch ook voor Frankrijk, Engeland en
den Volkenbond.
Drie oplossingen doen zich voor
ofwel een vergelijk tusschen Italië en
Abessynie, ofwel verscherping van de
afweermaatregelen tegen Italië met als
mogelijk gevolg een oorlog in de Mid-
dellandsche Zee tusschen Italië en En
geland, ofwel Italië ga zijn gang en
van Abessynie geworde wat wil.
Deze laatste oplossing zou beteeke-
nen dat de Volkenbond het spel ver
loren heeft en dat zijn prestige ver
dwenen is. Er zijn er die met een licht
gemoed over d' instorting van den Vol
kenbond spreken omdat zij niet kun
nen, noch willen bevroeden dat het
verdwijnen van den Volkenbond
hoe gebrekkig de inrichting ervan thans
nog zijn moge ons terugvoert naar
het vooroorlogsch tijdperk met zijn
stelsel van militaire allianties en bond
genootschappen, de zoogeheeten even-
wichtspolitiek die onvermijdelijk lijden
moest naar het verbreken van elk even
wicht.
Het verscherpen van de sancties te
gen Italië heeft thans geen nut meer
als er geen sancties van militairen aard
worden getroffen. Doch het is voor ei
kendeen duidelijk dat er geen overeen
stemming kan worden bereikt onder de
leden van den Volkenbond om soort
gelijke sancties goed te keuren.
Engeland zou als het moet wel zoo
ver gaan, doch op voorwaarde dat de
actie van gemeenschappelijken aard
zijn zou.
Frankrijk doet evenwel niet mede.
Frankrijk wil zelfs geen uitbreiding van
de sancties die niet van streng mili
tairen aard zouden zijn. Flandin zet de
politiek voort van Laval, met dit on
derscheid dat Laval door de linksche
groepen werd gemaand de sancties te
gen Italië toe te passen, terwijl nu de
zelfde groepen zich tegen een uitbrei
ding van de sancties kanten. Socialis
ten en communisten hebben vlam en
vuur gespuwd tegen het fascisme, even
als zij vroeger het Russisch communis
me aan de kaak hebben gesteld als
zijnde de grootste vijand van de pro
letarische massa.
Thans zijn de Fransche linksche
groepen de stutten van het fascisme
en van het bolsjewisme.
Het Hitlerisme willen zij voorloopig
nog naar den brandstapel voeren.
De voornaamste reden daarvoor is
dat alle Franschen meenen dat door
zich te verzetten tegen den veroverings
oorlog van Italië in Abessynie, zij Italië
in de armen van Duitschland drijven.
De spanning tusschen Italië en Enge
land die kan worden een spanning tus
schen Frankrijk en Engeland en dit
reeds geworden is laat natuurlijk
de Fransche openbare opinie niet on
verschillig. Het is evenwel moeilijk de
vriendschap van beide landen te kun
nen behouden.
En terwijl de Italiaansche pers heftig
uitvalt tegen Engeland, dat ervan be
schuldigd wordt den vrede in Europa
te bedreigen, klaagt de Fransche pers
over de weifelende houding van En
geland, dat mild is tegenover Duitsch
land, doch hard tegenover Italië. Het
omgekeerde is waar voor Frankrijk.
Het zou natuurlijk veel eenvoudiger
zijn Abessynie aan zijn lot over te la
ten. Dat de Volkenbond en het stelsel
van gemeenschappelijke veiligheid dan
zouden ten onder gaan is voor velen
geen afdoend argument. Het is ook ge
makkelijk Engeland te verwijten dat
het zich thans zoodanig inspant om een
oplossing van het Italiaansch-Abessy-
nisch geschil te verkrijgen omdat de
Italianen gevorderd zijn tot het gebied
waar bet Tsana meer en de Engelsche
invloedsfeer liggen.
Dat Engeland voor dien opmarsch
van de Italianen in dit gebied niet on
verschillig kan blijven, is begrijpelijk,
evenals Engeland ermede rekening hou
den moet dat Italië zijn invloed uit
breidt in de Middellandsche Zee - eens
dat gansch Abessynie in handen van
Italië zal zijn gevallen - en dat dus
ook de verbindingsweg tusschen Enge
land en zijn Indische bezittingen be
dreigd wordt. Dit is wel politiek voor
later, doch internationale politiek is nu
eenmaal politiek op langen termijn.
Doch welke argumenten men ook
zou mogen aanvoeren voor of tegen
Italië, voor of tegen Abessynie, voor
of tegen Engeland en Frankrijk in on
derhavig geschil, het blijft toch dat een
klein land door een grooter land werd
aangevallen in strijd met internationale
verplichtingen. Dit te dulden schept
een precedent dat niet zoo gauw zal
vergeten worden.
De beste oplossing zou dus zijn ten
einde den Volkenbond te redden en
het gevaar van een oorlog, tusschen
Italië en Abessynie een vergelijk zou
den kunnen treffen.
De onderhandelingen met dit doel
beginnen deze week. Doch Italië wil
rechtstreeks met Abessynie onderhan
delen, zonder tusschenkomst van verre
of van dichtbij van den Volkenbond.
Het heeft allen schijn ervan dat Italië
de voorbereidende besprekingen zoo
danig zal rekken dat intusschen de mi
litaire successen in Abessynie zich zul
len hebben uitgebreid.
Want Italië wil gansch Abessynie in
zijn bezit krijgen. De pers van Italië
verklaart zulks onomwonden.
Door rechtstreeksche onderhandelin
gen met Abessynie kan Italië vermoe
delijk meer verkrijgen dan door on
derhandelingen langs den Volkenbond
om. Italië gelooft dit in ieder geval.
Doch indien men een oogenblik ver
onderstelt dat Ilalie gansch Abessynie
verovert en dat de Volkenbond niet
ingrijpt, zal men dan later eenvoudig
een kruiske maken over het gebeuren
in Abessynie
Wij gelooven dit niet. De gansche
internationale politiek zal er jarenlang
worden door beinvloed.
Er wordt hier grof spel gespeeld.
Slechts een eervolle en rechtvaardige
vrede kan Europa redden.
D. W.
LAATSTE BIJEENKOMST DER
PARLEMENTAIRE COMMISSIE.
Zooals men weet werd de wet van
4 Augustus 1930, tot veralgemeening
der gezinsvergoedingen, gewijzigd en
aangevuld bij Koninklijk besluit van
30 Maart 1936.
Onder de nieuwe maatregelen voor
zien bij deze besluit-wet is er een van
bijzonder belang voor de werkgevers,
aan deze wet' onderworpen en die nog
niet ingeschreven zijn bij eene com
pensatiekas.
Het betreft hier artikel 81 van dit
besluit, dat, bij uitzondering, bepaalt
dat de betrokken werkgevers, in een
geval, meer dan achttien maanden ach
terstallige bijdragen moeten betalen,
indien zij zich vóór 15 Juli 1936 op
de ledenlijst van de Hulpkas van den
Staat voor gezinsvergoedingen of van
een der bestaande hebben laten in
schrijven, in geval zij personeel zouden
bezigen dat dient gerangschikt te wor
den in de kategorien voor dewelke een
bijzondere kas is opgericht.
De werkgevers hebben er alle be
lang bij zich ten spoedigste in regel te
stellen om dezen gunstmaatregel te ge
nieten.
Eens 15 Juli 1936 verstreken zullen
de aan de wet onderworpen werkge
vers, die zich niet bij een compensa
tiekas hebben laten inschrijven, dien
maatregel niet meer genieten en, bij
gevolg, hun achterstallige bijdragen
moeten betalen.
De werkgevers, die verwaarloozen
hunne bijdragen te storten, stellen zich
bloot aan boetstraffen, benevens de
vervolgingen voor de burgerlijke recht
banken die de compensatiekassen te
gen hen kunnen inspannen.
Anderzijds moeten de betrokken
werkgevers aan de compensatiekas de
achterstallige bijdragen storten ver
meerderd met 20 t.h. en een interest
wegens verwijl van 5 t.h.
De gansche winst van sommige
Organismen (850 millioen frank)
omzetten in belasting.
De parlementaire onderzoekscom
missie over de maneuvers, die voor
afgegaan zijn aan de devaluatie van
den frank heeft verleden week, haar
laatste vergadering gehouden, onder 't
voorzitterschap van den heer Henri
Jaspar, staatsminister.
De zitting werd gewijd aan de le
zing van het verslag van den h. Dewin-
de, over de werkzaamheden van de
commissie.
Zij werd bijgewoond, buiten den
voorzitter en den verslaggever, door
de heeren Mundeleer, Micbaux, Sinzot,
Geuens, Merlot en Romsée.
De heeren Maistriau, Amelot, Marck
en de Rasquinet hadden zich laten ver
ontschuldigen.
Het verslag van den heer Dewinde
werd aangenomen met algemeenheid
van stemmen, min één onthouding
die van den heer Romsée.
De tekst van het verslag zal in den
loop dezer dagen aan de parlements
leden bezorgd worden.
Volgens de verklaringen van de
commissieleden bij het einde der zit
ting, zouden de besluiten van het ver
slag als volgt zijn
1Neerlegging van een wetsvoor
stel ten doel hebbende de muntstabili-
teit te vergrooten, door de verdediging
van den frank, door inplaats van het
begrip bedrieglijk inzicht het begrip
van eenvoudig belang te stellen.
2. Te vragen aan den minister
van Rechtswezen de wet op de handels
maatschappijen te wijzigen, door deze
te verplichten in de balans een reke
ning betreffende de kosten der publi
citeit te doen voorkomen.
3. Te vragen aan den minister
van Financies, gebruik te maken van
de elementen, waarover de commissie
beschikt, om een belasting in te stellen
op de winsten, verwezenlijkt door or
ganismen, die geldverhandelingen ge
daan hebben gedurende het trimester,
voorafgaandelijk aan de devaluatie.
De winsten zouden 850 millioen fr.
bedragen. In den geest der opstellers
van deze laatste opmerking, zou het
totaal der winsten door de belasting
kunnen opgeslorpt worden...
Ieder medewerker blijft verantwoordelijk
voor zijne bijdragen. Bijdragen in te
zenden tegen Donderdag middag.
Kleine berichten tegen den Vrijdag middag.
Naamlooze ingezonden artikels worden in
de scheurmand gegooid.
AANKONDIGINGEN
Per regel 1.00 fr.
(minimum 3.00 fr.)
Rouwberichten minimum 5.00 fr.
Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur
waarders. Voor dikwijls te herhalen re-
kla men, prijzen volgens overeenkomst.
Alle aankondigingen zijn op voorhand te
betalen.
Arrondissement Yper.
voor de Wetgevende en
Provinciale Verkiezingen.
Werkelijke
SABBE F ranz, advocaat te leper.
LAHAYE Arthur, advocaat
te Poperinghe.
TITECA Arthur, burgemeester te
W est-Nieuwkerke.
Plaatsvervangers
RONDELEZ Jules, gemeenteraads
lid te Wervik.
CASIER Gaston, gemeenteraadslid
te Komen.
BREYNE Henri, landbouwer te
Cruyseecke.
MAHIEU Georges, werkman te
Zonnebeke.
DELANNOO Marcel, werkman
te Gheluvelt.
VAN ALLEYNNES Léonce, ge
meenteraadslid te leper.
LEEST EN VERSPREIDT
DE GAZET VAN POPERINGHE
Om schoone en goede Suikerbeeten
te oogsten.
Volgens proeven gedaan door het
Belgisch Instituut voor de verbetering
van de suikerbeeten, onder de kundige
leiding van den heer ingenieur A. De-
coux, is het bewezen dat de potasch
het eenige element is dat bet suiker
gehalte van de beeten verhoogt.
Het gebladerte van wortelen die ge
brek hebben aan potasch is donker
groen, dat men dikwijls toeschrijft aan
een overvloed van stikstof. Gebrek aan
potasch vermindert het suikergehalte
en verhindert de concentratie van de
koolhydraten. Toch stellen we vast dat
de potaschbemesting verwaarloosd
wordt. Na de stikstof heeft potasch den
grootsten invloed op den groei der bee
ten.
De potaschbemesting moet 1 00 a
200 kgr. potasch leveren per Ha., daar
toe gebruikt men van 250 tot 500 kgr.
Chloorpotasch, 40 naar gelang de
gebruikte hoeveelheid stalmest.
Sylviniet-Kainiet wordt hoofdzake
lijk gebruikt op lichte gronden; Chloor
potasch is aangewezen voor de zware
gronden.
De potaschzouten worden in den
winter en zelfs in den Herfst onderge
werkt. Suikerbeeten vragen 25 tot 125
kgr. stikstofmest het is af te keuren
de stikstofbemesting in verscheidene
malen toe te dienen,want het suiker
gehalte vermindert er door. Het is best
de stikstof voor het zaaien toe te die
nen.
De foafoorzuurbemesting moet 30 a
60 kgr. fosfoorzuur leveren per Ha.
Èen oogst van 40.000 kgr. beeten, be-
yat voor bladeren en wortelen 40 a 60
kgr. fosfoorzuur waarvan een gedeelte
geleverd wordt door den stalmest. Met
stalmest gebruikt men 30 50 kgr.
fosfoorzuur en zonder stalmest 40 a 60
kgr. In Vlaanderen, waar de fosfoor-
zuurhemesting verwaarloosd wordt,
verhoogt men de hoeveelheid tot 60
a 80 kgr.
Gustaaf Gillekens.
Werkelijke
1. GILLON Robert, uittredend Sena
tor, advocaat te Kortrijk.
2. CASTELA1N Paul, gemeenteraads
lid te Wervik.
3. LANNOY Jules nijveraar te Meenen
4. VERMEULEN Hector, brouwer
te leper.
Plaatsvervangers
TRACHEZ Jules, burgemeester
te Meessen.
2. LAMOTE Leopold, aannemer te
Moeskroen.
3. BEHEYT Henri, handelaar te
Poperinghe.
DISTRICT POPERINGHE-
MEESSEN-ROUSBRUGGE.
1 I AfcLAXE- Arthur, advocaat le
Poperinghe.
2. MASSCHELEIN Albert, brouwer
te Poperinghe.
3. TITECA Arthur, burgemeester
te West-Nieuwkerke.
4. TRACHEZ Jules, burgemeester
te Meessen.
DISTRICT IEPER-WERVIK-
PASSCHENDAELE.
1. VAN ALLEYNNES Léonce, ge
meenteraadslid te leper.
2. SLAGHMULDER Georges, han
delaar te Wervik.
3. CASIER Gaston, gemeenteraads
lid te Komen.
4. BREYNE Henri, landbouwer te
Cruyseecke.
5. MAHIEU Georges, werkman te
Zonnebeke.
6. DELANNOO Marcel, werkman
te Gheluvelt.
7. SABBE Franz, advocaat te leper.
Deze rubriek is bestemd tot het opnemen der argumenten welke wij aan verschillende
bevoegdheden vragen uit te leggen aan de lezers van de Gazet van Poperinghe ten
titel van documentatie, en welke niet rechtstreeks in verband staan met den kiesstrijd.
Deze artikels verplichten geenszins de gedragslijn van het blad et wij weerhouden ons
het recht deze desnoods in onze kolommen te kritikeeren.
door A. De Spiegeleire, Voorzitter der L. J. W. van Dendermonde.
II.
REGLEMENTEN OP DEN
Bij Koninklijk Besluit van 30 Maart
wordt het reglement op den Leurhan-
del o.a. als volgt gewijzigd
Art. 4. De kaart van leurhandel
wordt niet afgeleverd
a) Aan hen die, zich op kennelijke
wijze overgeven of overgegeven heb
ben aan de ontucht
b) Aan ben die, om reden van hun
voorgaanden of van hun geestetoestand
een gevaar kunnen zijn voor de open
bare veiligheid
c) Aan Ken die tekortkomen aan
hun fiscale verplichtingen
d) Aan de vreemdelingen welke
niet het bewijs leveren van een regel
matig en doorloopend verblijf van ten
minste 1 0 jaar, in Belgie of in de Ko
lonie, tenzij een internationale overeen
komst gesteund op het bestaan can
een werkelijke wederkeerigheid voor
de Belgische onderdanen in het mede-
Cpntracteer^nd land, er anders over
beschikt.
De kaart van leurhandel is geldig
tot den laatsten dag der maand F ebru-
ari van het jaar dat onmiddellijk volgt
pp dat waarin ze werd afgeleverd.
leder leyrhandelaar moet zichtbaar
een herkenningstekken dragen, dat zijn
inschrijving weergeeft in het register
van de arrondissementscommissaris
ycor de Belgische leurhandelaars.
Iedere aanvraag tot het bekomen of
het hernieuwen van de kaart en van
het herkenningsteeken van leurhande-
laar is belast met een taks van 6 fr.
De kaart van leurhandelaar is belast
met een zegelrecht van 20 fr. Hetzelf
de recht is toepasselijk bij elke her
nieuwing.
De wet op de coöperatieven is eveneen:
voorgesteld geworden onder het liberaal mi
nisterie van 1869-78 en wat ook van capitaal
belang is en een uitsluitend liberaal initiatief
is geweest, was de wet van 3 Juni 1870 wel
ke een speciaal fonds in het leven riep dat
bestemd was tot vergelding der soldaten.
Als we bedenken dat tegen al deze demo
cratische hervormingen, de klerikalen in op
positie zijn getreden en alles in het werk
hebben gesteld om de grootsche projecten
der liberale partij te doen mislukken, kun
nen we dan nog aarzelen den grootsten lof
toe te sturen aan onze kranige voorgangers,
die, spijts al die tegenkanting, het tot een
oed einde hebben weten te brengen
Daarom vinden we het ook goed, deze zoo
rechvaardige woorden van den Heer Vancer-
elde aan te halen, welke hij uitgesproken
heeft in de kamer en waarmede hij den las
ter van klerikalen en zelfs van mannen uit
zijn eigen partij, categoriek gelaakt heeft
Komt niet beweren, zegde hij, dat men iets
gedaan heeft vóór 1886, want ik bevind me
hier in tegenwoordigheid van een gouverne
ment en een katholieke meerderheid en ik
heb het recht t; z»ggen, dat, hetgeen gedaan
s geweest in ons land op sociaal gebied voor
I 88o, dat dit het wei k is geweest van de li
beralen, spijts al de hardnekkige tegenkan-
ting van de katholieke minderheid. i>
De periode, waarover we tot nu toe ge
sproken hebben, t.t.z. van 1830 tot 1884,
was het tijdper k van voorspoed voor de
liberale partij passeeren we nu tot de 2''
periode, waar de liberalen in oppositie wa
ren, t.t.z. van 1884 tot 1914.
Alhoewel in oppositie verworpen, heeft
de liberale partij niet opgehouden een be
slissende actie te voeren in den zin van ver
wezenlijking van democratische hervormin
gen.
Dat men zich het politiek program der
linker-liberal en herinnere, bewerkt in 1900
welke de maatstaf van d.eze actie voor ganseh
de verdere periode heeft vastgesteld. Men
zal er, zonder omwegen, den wil zien uitge
drukt staan, 3 noodzakelijke hervormingen
te doen ontstaan, welke de liberale partij
met geestdrift ondersteunt, zoowel in het
parlement als voor de publieke opinie, tot
hun definitieven triomf, nl. gelijkheid van
stemrecht vernietiging van het voorrecht
inzake militarisme en verplichtend onder
wijs.
Het liberalisme, de vaderlijkheid van zijn
hervormingen tegenspreken, zooals het on
langs zekere tegenstrevers hebben durven
doen, is blijk geven van slechte trouw. E.n,
om deze lasteraars te knuiven volstaat het,
hen den tekst zelf van het charter van 1900,
voor oogen te leggen, dat zegt Het ver
plichtend onderwijs is een politieke en so
ciale noodzakelijkheid, onmisbaar ten andere
voor de ontwikkeling van de nationale voort-
brengst en rijkdom.
Tenslotte is de zedelijke en stoffelijke ver
betering van bet lot der werklieden één der
noodzakelijke doeleinden van de liberale po
litiek geweest en moet heden, meer dan ooit,
het voorwerp zijn harer inspanningen. Door
de ontwikkeling van het onderwijs en op
voeding in al hun vormen en door een so
ciale wetgeving welke meest geschikt is, de
economische voorwaarde der werklieden op
te heffen, streeft het liberalisme naar een
vereeniging van klassen en de inrichting van
een vredelievende, een vooruitstrevende en
een statige democratie
Buiten den triomf van deze 3 fondamen*
teele eischen heeft de liberale partij nog een
aantal initiatieven op haar actief, welke haar
ononderbroken inspanning om onze sociale
etgeving te verbeteren en te vervolledigen,
volkomen in het licht stelt.
Zonder ophouden heeft ze zich bezig ge
houden de oplossing van het probleem der
werkmanspensioenen en sociale verzekerin
gen te verhaasten.
Moet er aan de wetsvoorstellen, door de
liberale parlementsleden opvolgentlijk neer
gelegd, herinnerd worden Deze van de
H eeren Waroqué, Boél en May, die volgens
de verschillende maar even edelmoedige for-
mulen, het princiep der pensioensverlengin
gen aan oude werklieden hebben gereali
seerd
A. DE SPIEGELEIRE.
STAD POPERINGHE
VERSLAG DER
VAN ZATERDAG 25 APRIL 1936,
om 5 uur namiddag.
HERHALING ONTVANGSTEN
BUITENGEWONE 327.858.2 7
GEWONE 489.892.81
Om 5.15 uur neemt Schepen Vandooren
het voorzitterschap waar, en verklaart de
zitting geopend.
Lieten zich verontschuldigen de heer
Nestor Lahaye, burgemeester de Keer A.
Bossaert, schepen en Raadslid Sansen. Wa
ren nog afwezig de Raadsleden Brutsaert
en Desmytter.
Enkel de vertegenwoordigers der plaatse
lijke bladen bevinden zich in de publieke
omheining.
1. Verslag der laatste zitting.
De heer Secretaris Couttenier geeft lezing
van dit verslag, hetwelk zonder opmerkingen
goedgekeurd wordt.
N. v. R. In dit verslag kwam de ver
klaring van H. Brutsaert en het antwoord
van H. Denys voor, nagenoeg in dezelfde
termen zooals deze in ons blad verschenen.
2. Nazicht der Kas van den Ontvanger der
Com. Openbaren Onderstand.
Op nazicht, beliepen de
Ontvangsten 303.3 79.31
Uitgaven 116.150.55
Batig slot 18 7.228.76,
Algemeene goedkeuring, mits onthouding
van Schepen Gombert, commissielid.
3. Rekening der C.O.O. voor het dienst
jaar 1935.
De heer Secretaris; geeft lezing van deze
Rekening.
ONTVANGSTEN.
Buitengewone
1. Overschot der rekening 1934 285.435.01
2. Achterstellige pachten 15.635.00
3. Jaardoodingen door den Staat
te betalen 2.459.07
4. Onvoorziene inkomsten 24.329.19
Samen 327.858.27
Gewone (489.892.81)
waaronder de bijzonderste
Huishuren en pachten 380.910.00
Huishuren en, k#£n&r pacht en 16.859.00
Cijnsnacht^ 50.00
Jachtwachter* 1302.00
Tailliekappingen en boomen in
de bosschen 9.282.60
Intresten van Obligatien van
van Belgischen Staat 19.954.51
Intresten op Provinciaal Krediet 366.00
Intresten op Gemeentekrediet 25.888.59
Goedvindens voor verblijf in gestichten
a) Gasthuis 4.376.30
b) Moederhuis 10.056.00
c) St. Vincentius en St. Mi
chielsgestichten 5.653.50
Aandeel in pensioenen van zieken
en gebrekkelijken 5.897.16
Aandeel in grondvergunningen
op het kerkhof 6.322.50
SAMEN 817.751.08
KAPITALISATIE
ONTVANGSTEN 5 7.135.42
UITGAVEN
56.650.27
Blijft te Kapitulariseeren 485.15
UITGAVEN.
Gewone (516.883.61)
Ziehier de bijzonderste
Bestuurskosten, jaarwedden
en bureelkosten 30.564.90
„aarwedde van geneesheeren 15.865.00
Grondlasten en andere lasten 1.266.00-
Verzekering tegen brand 1.799.95
Herstelling aan gebouwen 123.146.23
Werk en beplanting in de bosschen 2.455.50
Stichting van jaargetijden en missen 2.054.00
Onderhoud van arme ouderlingen
en knechten weezen 60.790.00
Onderhoud van oude vrouwen en
meisjesweezen 36.138.00
Onderhoud van mobilair 1.117.50
Onderhoud van kleederen en
beddingen 17.654.7 7
Onderhoud van zieken in het
hospitaal 45.581.00
Geneesmiddelen 14.300.50
Uitdeeling kolen in St. Annahof 7.951.00
Hulpmiddelen in geld 45.097.00
Hulpmiddelen in natuur 2.290.00
Hulpmiddelen aan behoeftigen ge -
ves-tigd in andere gemeenten 2.674.50
Verblijfkosten der behoeftigen aan
vaard in andere gestichten 33.710.00
Onderhoud van personen in
toevluchtshuizen 5.207.90
Aandeel der Commissie in het
Gemeene Fonds 59.434.44
Buitengewone (31.369.67)
Waaronder
Onvoorzien zooals crisistaks en
gerechtskosten, enz., 15.375.27
Onvoorziene taksen en lasten
zooals wegenistaks, enz., 15.544.40
HERHALING UITGAVEN
GEWONE 516.883.61
BUITENGEWONE 31.369.67
SAMEN 548.253.28
BALANS
ONTVANGSTEN 8 I 7.75 1.08
UITGAVEN 548.253.28
BATIG SLOT 269.497.80
Algemeen goedgekeurd, mits onthouding
van Schepen Gombert als commissielid.
4. Kredietopening voor 't dienstjaar 1936.
Schepen Vandooren. Telken jare ne
men de gemeenten hunnen toevlucht tot het
Gemeentekrediet, om geld in leening te be
komen, ten einde de noodige betalingen te
kunnen doen in afwachting dat de belastin
gen geind worden.
Men geraakt algemeen akkoord deze som
te bepalen op 300.000 frank.
5. Rekening der Kerkfabriek van St. Jan
voor 1935.
Deze rekening sluit in